[Enquête & Discussie] Ervaringen over videogames

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Beste Mede-Tweakers,

In het kort:
Ik zou jullie willen uitnodigen om de enquête in te vullen. Met deze enquête wil ik meten wat de ervaring van gamers zijn over de positieve en negatieve effecten van videogames op het ontwikkeling van een persoon.

Tijdsduur: maximaal 10 minuten
Link: Ervaringen betreft videogames

Uitgebreid::
De tijd is gekomen dat ik jullie hulp nodig heb. Ik, FireBladeX, zit momenteel in mijn vierde jaar van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD, Sociale Studies). Ik ben op dit moment bezig met mijn afstudeeronderzoek over videogames. Niet een standaard onderzoekje over de positieve en negatieve effecten, maar naar de ervaringen van gamers zelf. Deze ervaringen zullen als ondergrond dienen voor mijn vervolg onderzoek; het gebruik van videogames binnen de hulpverlening.

De aanleiding van mijn onderzoek is dat games niet meer uit onze leven weg te denken zijn. Naast voetbal en hockey is gamen een van de meest populaire vrijetijdsbesteding. Videogames kent positieve en negatieve effecten. Helaas zorgen de negatieve effecten ervoor dat er een stigma hangt aan videogames.

Zoals hierboven, wil ik de enquête afnemen om de ervaringen te meten van gamers. De enquête is kort en zou niet meer dan 10 minuten in beslag moeten nemen en is tenslotte anoniem. Naast het enquête lopen er ook interviews met studenten en docenten binnen de academie, om zo de brug te slaan naar het gebruik van videogames binnen de hulpverlening (als sociaal agogisch instrument).

Alvast enorm bedankt voor de moeite om een mede-tweaker te helpen.
Linkk: Ervaringen betreft videogames

Discussie:
Maar omdat dit Tweakers is ben ik wel benieuwd hoe jullie eigen ervaringen zijn betreft videogames.
  • Welke vaardigheden heb je geleerd of verbetert dankzij videogames? Je kan denken aan samenwerking, of Engels leren spreken noem maar op.
  • Zou jij je kinderen stimuleren om videogames te spelen? Waarom wel of niet?
  • Waar denken jullie dat het omslagpunt ligt dat games positief of negatief effect heeft?
  • Hoe kijk je tegen de gebruik van games binnen de hulpverlening? Aanmoedigen of ontmoedigen? Angsttherapieën i.c.m. Virtual Reality is al mogelijk.
ps: Ik heb toestemming gekregen van de moderators om dit te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Om af te trappen:

Ik heb persoonlijk enorm veel geleerd en ontwikkeld dankzij videogames. Ik weet nog dat ik als 13 jarige in een World of Warcraft guild zat en de eerste keer moesten gaan raiden. Volspanning teamspeak aangezet en server gejoined. Vervolgens moest ik praten en werd ik uitgelachen. Nadat ze mij hadden uitgelachen vroeg een lid waar ik vandaan kwam en hoe oud ik was. Toen ik antwoorde gaf (Nederland, 13 jaar) kreeg ik ineens een speech dat ik niet moest opgeven en blijven oefenen, ik zou het uiteindelijk wel onder de knie krijgen. Jaren later ben ik deze guildies nogsteeds enorm dankbaar. Mijn Engels grammatica of mijn accent is nog wel te horen, maar ik kan inmiddels enorm vloeiend om switchen tussen Engels en versta ik alles (ook bepaalde stevige Engelse accenten).

Dat niet alleen, Ik heb ook geleerd om bijvoorbeeld om te gaan met tegenslagen. Ik kan nog raids herinneren waar we om 19:00 begonnen en om 23:00 nog steeds geen boss hadden neer gekregen. Het constant willen doorgaan, proberen en niet opgeven heeft mij ook doorzettingsvermogen gegeven in het echte leven. Soms moet je ook letterlijk 20 keer op je smoel gaan voordat het lukt. Daarom kan ik wel aansluiten bij de onderzoeken die weergeven dat online successen je zelfvertrouwen kan versterken.

Mannelijke MWD studenten zijn er zo goed als niet. Ik dacht ergens een cijfer gezien te hebben dat 86-92% van de studenten binnen mijn opleiding een vrouw is. Dat is ook een reden waarom mijn academie heeft toegestaan om deze onderzoek uit te voeren. Het komt niet voor dat iemand games wil combineren met hulpverlening terwijl het voor mij wel mogelijk lijkt (in bepaalde mate). Virtual Reality om van je angsten af te komen? Geweldig toch!

Maar ook de ‘normale’ games kunnen enorm behulpzaam zijn. Stel iemand heeft angst om in publiekelijke ruimtes te spreken, kan stapsgewijs via voice-chat in spellen (of via teamspeak) toch al oefenen om tegen andere te praten. Je leert in guilds maar ook in team-based spellen hoe belangrijk samenwerking en communicatie is, wat ook enorm bruikbaar is binnen het ‘echte’ leven. Er is inmiddels ook aantal spellen ontwikkeld (web-browser spelletjes) om empathie te wekken bij de omgeving van de cliënt. ‘Into Darkness’ probeert de speler de inzicht te geven hoe het is om een obsessief-compulsieve stoornis (OCS) te hebben en hoe moeilijk het leven maakt. ‘It’s for the best’ is een simpele maar een bijzondere videogame. Dit spel is ontwikkeld voor kinderen die vanaf het begin dat ze gediagnosticeerd zijn met ADHD, medicijnen moeten innemen. De ontwikkelaars geven aan dat hierdoor de mate van zelfvertrouwen afneemt. Ze kunnen inmiddels niet zonder de medicijn ‘normaal’ functioneren op school.

Nu heb ik al wat literatuuronderzoek gedaan en wat Engelse forums gevonden die bespreken wat zij hebben ervaren. Maar nu ben ik benieuwd naar Tweakers, welke vaardigheden/kennis hebben jullie geleerd en van welke spel? En op welke manier zien jullie het binnen de hulpverlening plaats nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

En nog even voor de duidelijkheid:

Modbreak:Er is toestemming vanuit de moderators