Arcam A70 + Marantz SR5008 op 1 set speakers: hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 07:00

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Ik ben net verhuisd en moet daarom m'n HT-setup en m'n stereo-setup integreren.

De oude situatie was een Arcam A70 stereoversterker (handleiding)+ 2 x B&W 604 S3's. Als inputs waren hierop een platenspeler, cd-speler en Sonos aangesloten. M'n HT-setup bestaat uit een Marantz SR5008 (handleiding) met Focal Sib/Cub surround speakers (5.1), plus de nodige inputs (pc, PS4 etc)

In m'n nieuwe huis heb ik geen ruimte voor beide. Het idee is om de B&W's als fronts te gebruiken, en de rest van de 5.1 aan te vullen met de oude surround speakers. Dat werkt zolang ik enkel de Marantz gebruik prima. Echter, de Marantz heeft geen phono-ingang, dus voor m'n platenspeler moet ik wel de Arcam gebruiken (los van dat de stereoweergave superieur is).
Hoe kan ik dit aansluiten?

De Marantz heeft pre-outs, maar ik kan niet vinden hoe ik deze naar de Arcam krijg. In de handleiding van de Arcam staat "If you wish to use your A70 as a power amplifier, please consult your Arcam dealer" dus daar schiet ik niet veel mee op. Andersom heeft de Arcam ook pre-outs maar welke ingangen moet ik dan gebruiken? Los van dat in dat geval de Arcam enkel doorgeefluik is en alle versterking door de Marantz geregeld wordt, wat ik juist niet wil.

Een andere oplossing zou simpelweg een speakerswitch zijn, maar ik kan enkel exemplaren vinden die 1 versterker naar meerdere speakersets kunnen schakelen, en niet andersom (meerdere versterkers naar 1 set speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

FeaR

In GoT we trust

Het idee van een stereoversterker achter een surround receiver plaatsen heeft twee algemene gedachtes:
  1. De stereoversterker is in stereo beter dan een surround receiver. Alle stereobronnen sluit je dan ook op de stereoversterker aan zodat je stereo van surround scheidt. In dit geval heb je voor- en eindversterking in de Arcam (en gebruik je de Marantz niet)
  2. Met surround laat je de surround receiver de voorversterking doen voor alle kanalen. HDMI en andere digitale connecties maak je dan ook op de Marantz. De stereoversterker heeft immers geen HDMI. In dit geval doet de Marantz de eindversterking voor de center en de rears (en het signaal naar de Subwoofer Pre-Out), de aangesloten stereoversterker (die je via de Pre Out aan zou sluiten) zou dan een eindversterker worden voor de fronts.
Bij punt 2 wordt het lastig met de Arcam. Veel stereoversterker hebben een HT Pass Through-ingang. Die ingang gebruik je om de stereoversterker puur als eindversterker te laten dienen waardoor je een werkbare keten krijgt. In het geval van de Arcam heb je die ingang niet waardoor je twee voorversterkers in de keten hebt en daarmee ook twee keer volumeregeling. Het is werkbaar, maar het is niet zo simpel juist door die dubbele volumeregeling..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Ik heb geen Rotel :) maar verder thanks voor de info. Dubbele volumeregeling is inderdaad niet echt handig. Om nu weer een andere versterker hiervoor te gaan kopen is ook weer zo wat.

Volgens http://audiophile.no/nb-n...iers-with-processor-input zou het wel moeten kunnen trouwens.
Processor Mode – This mode enables you to adjust the
gain of the amplifier. The amplifier can then be used to drive
the front left and right speakers in a surround sound system
when fed from a separate processor. You can then control
the volume of the entire system using the processor, feeding
the sound into the TAPE input. Set the gain to match the
amplifiers that drive your other loudspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

My bad, te snell willen tikken waardoor Arcam opeens Rotel is geworden. Heb het voor de stijl even aangepast.

Als het klopt dat de Tape In op deze manier misbruikt kan worden als HT Pass Throughout dan zou het inderdaad kunnen werken op de gestelde manier: Pre Out Left en Pre Out Right van de Marantz aansluiten op die ingang van de Arcam. Stereobronnen dan allemaal op de Arcam en surroundbronnen op de Marantz waarbij de Arcam dan alleen als eindversterker dient voor de front left en right. Je moet dan dus in dit geval wel de gain gelijk trekken wat in het geval met een dedicatied HT ingang niet nodig was geweest. Mooi is anders.

Overigens is het deel uit de handleiding van de Arcam als power amp in laten stellen door de dealer niet nodig. Dan heb je ook geen voorversterker meer voor je direct aangesloten stereobronnen.

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 19-04-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Je kunt het trucje van FeaR proberen, maar ideaal is het denk ik niet. Je loopt ook kans je tape in bijv. te oversturen.

Jammer dat de marantz geen tape out heeft, anders kon je deze aansluiten op bijv een tape in van de Arcam.

Anders een 2e hands PowerAmp kopen. Ik kocht een NAD C272 voor een appel en een ei op marktplaats. Het staat vol met vergelijkbare spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Dat kan op zich, meer apparatuur = beter. In dat geval, moeten beide amps aanstaan als je de surround-setup wil gebruiken?

Zoals ik het begrijp moet het met die processor-mode wel gewoon werken. De Arcam doet dan enkel de fronts (geen bi-amping), de Marantz de rears, sub en center, en de volumeregeling.
Enige wat volgens mij niet kan is de Arcam via trigger aanzetten vanuit de Marantz, dus ik moet m'n vrouw dan leren dat ze twee versterkers aan moet zetten als ze tv wil kijken :P)

Hoe werkt die gain eigenlijk? #noob

[ Voor 62% gewijzigd door Daniel op 19-04-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Als ik de handleidingen en de fotos (google) zie, dan kun je de trigger gebruiken: koop een MONO (!) mini jack naar mini jack kabeltje en hang de trigger out van de Marantz aan de trigger in van de Arcam. Wanneer je de Marantz aanzet, moet de Arcam ook aanspringen en daarna weer uit wanneer je de marantz uit zet. Andersom werkt dit niet, de Marantz heeft geen trigger in.

Als je in de buurt van Venlo of Nijmegen woont, kun je het proberen met mijn trigger kabel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb hetzelfde "probleem" zie -->Audione0 in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic", grappig :)

Je zou de fronts ook dubbel kunnen aansluiten. Dan heb je geen gehannes met volumes regelingen en je kun de ene versterker uit zetten als je de ander wilt gebruiken.

Volgens FEAR zijn er speciale schakelaars waarbij je kunt wisselen tussen de fronts die dubbel zijn aangesloten. Waar deze tekoop zijn weet ik alleen niet. Moet ik ook nog even uitzoeken tegen die tijd dat de verbouwing klaar is.

FeaR in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik weet niet of je de fronts in bi-Amp aangesloten hebt anders zou je de Marantz aan de low kunnen sluiten en de arcam aan de high van de B&W's, of andersom. Wel de brug er tussen laten zitten, anders mis je bij de ene versterker de hoge tonen en bij de ander de lage :X

Bij mijn boston M 350's zit geen bi-amp mogelijkheid dus ik moet zo'n schakelaar kopen... |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 19-04-2016 12:56 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Audione0 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:54:
Ik weet niet of je de fronts in bi-Amp aangesloten hebt anders zou je de Marantz aan de low kunnen sluiten en de arcam aan de high van de B&W's, of andersom. Wel de brug er tussen laten zitten, anders mis je bij de ene versterker de hoge tonen en bij de ander de lage :X

Bij mijn boston M 350's zit geen bi-amp mogelijkheid dus ik moet zo'n schakelaar kopen... |:(
Euhm. Voor zover ik weet mag je dat juist nooit doen, omdat je anders grote kans hebt 1 van je versterkers op te blazen; via die brug verbind je immers beide outputs van de versterkers met elkaar.

Ik ga eerst wel eens de boel via de processor mode aansluiten (dus pre-out -> tape in) en kijken of ik het volume goed krijg, en dan zien we wel verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 19-04-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Daniel schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:16:
[...]

Euhm. Voor zover ik weet mag je dat juist nooit doen, omdat je anders grote kans hebt 1 van je versterkers op te blazen; via die brug verbind je immers beide outputs van de versterkers met elkaar.

Ik ga eerst wel eens de boel via de processor mode aansluiten (dus pre-out -> tape in) en kijken of ik het volume goed krijg, en dan zien we wel verder.
Dat zou indd kunnen ja. Nooit over nagedacht eigenlijk :F
Het is natuurlijk wel zaak 1 versterker uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het enkel en alleen primair te doen is om het aansluiten van een platenspeler, koop dan een phono voorversterker. Die van Conrad is prima, kost een paar tientjes.

De rest komt dan wel weer later.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:05:
Als het enkel en alleen primair te doen is om het aansluiten van een platenspeler, koop dan een phono voorversterker. Die van Conrad is prima, kost een paar tientjes.

De rest komt dan wel weer later.
Dat kan natuurlijk ook nog. Scheelt wel gehannes met veel kabels en schakelen enzo :)

Enige is wel dat het volume door de B&W's vanuit die Marantz niet bepaald hoog is: moet hem op 65 (op schaal van 0-98) zetten om bijvoorbeeld een film enigszins verstaanbaar te laten zijn - wat gek is, want hij zou 100W per frontkanaal moeten kunnen leveren. Door m'n Focals was 65 al ruimschoots hard zat. De fronts op de Arcam levert denk ik een stuk beter resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Staar je niet te blind op vermogen, 100 Watt opgeven is wat anders dan 100 Watt leveren. Maar dan nog ga je 100 Watt eigenlijk nooit gebruiken. De opbouw van de speaker en gebruikte materialen maakt dat ze bij dezelfde stand van de volumeknop niet gelijk hoeven te klinken. Al hebben de Focal en de B&W wel exact dezelfde gevoeligheid, dus het verschil in volume zou niet zo groot moeten zijn.

Maar wat is er mis met volume standje 65 van 100? Dat is (nog lang) niet aan de max en geen probleem om met dergelijke waardes te spelen. Waarbij het ook per bron/media kan verschillen wat de volumeknop moet doen. Verschillen in klank tussen versterkers is een discutabel punt, zeker als beide gelijk af zijn gesteld (dus een surround receiver op Pure Direct).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:54
Moet je er even een Dynavox AMP-S tussen doen.
https://www.elektronicate...-speaker-schakelaar-zwart

Ik heb ook zo'n ding. Heb zelf ook 2 versterkers. Een Yamaha voor de Stereo (cd/lp) en de onkyo voor de film/series.
Je sluiten beide verstekers er op aan (stand 1 en 2). EN de front speakers zet je daar weer op aan.
Zit verder geen electronica in, puur mechanische switch. Dus geen verlies in kwaliteit.
Ding zelf is ook degelijk Aluminium. De aansluitingen achter kunnen met draad aan gesloten worden, of via bananen.

Eventueel kun je ook 2 doen, kun je bv bi-wire doen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 19-04-2016 16:45 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daniel schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:35:
[...]

Dat kan natuurlijk ook nog. Scheelt wel gehannes met veel kabels en schakelen enzo :)

Enige is wel dat het volume door de B&W's vanuit die Marantz niet bepaald hoog is: moet hem op 65 (op schaal van 0-98) zetten om bijvoorbeeld een film enigszins verstaanbaar te laten zijn - wat gek is, want hij zou 100W per frontkanaal moeten kunnen leveren. Door m'n Focals was 65 al ruimschoots hard zat. De fronts op de Arcam levert denk ik een stuk beter resultaat op.
Das een kwestie van het referentie volume van de betreffende input op de marantz aanpassen. Zoek FF in je boekje. Wordt soms ook wel volume offset genoemd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Renegade666 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:44:

Ik heb ook zo'n ding. Heb zelf ook 2 versterkers. Een Yamaha voor de Stereo (cd/lp) en de onkyo voor de film/series.
Je sluiten beide verstekers er op aan (stand 1 en 2). EN de front speakers zet je daar weer op aan.
Zit verder geen electronica in, puur mechanische switch. Dus geen verlies in kwaliteit.
Ding zelf is ook degelijk Aluminium. De aansluitingen achter kunnen met draad aan gesloten worden, of via bananen.

Dit dingetje does the trick i think :)
Wel een hoop geld voor een simpele switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Renegade666 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:44:

Kijk zoiets zocht ik. Wel pittige prijs, maar past wel het makkelijkst in mijn setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:54
Ik had het geluk dat hij wat goedkoper was. Miskien even zoeken voor een andere shop.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1