Windows 8.1 naar 10 Pro met geldige licentie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 20:45
Morgen ontvang ik mijn nieuwe Toshiba Qosmio-laptop met daarop (nog) Windows 8.1 Home geïnstalleerd. Het was een uitloopmodel met goede specs, maar dat doet niet ter zake. Ik heb vragen over twee Windows 10-activaties; Windows 10 Home-OEM op de HDD in de nieuwe laptop en Windows 10 Pro-upgrade op de SSD die ik er als vervanging in zet.

Eerst de minst uitdagende:
Op de HDD van de nieuwe laptop staat een OEM-versie van Windows 8.1. Home, waarvan ik de gratis upgrade naar Windows 10 Home vóór eind juli 2016 wil veiligstellen. Ik installeer hiervoor gewoon de Windows 10 Home-upgrade die me wordt aangeboden, vervolgens haal ik de HDD uit de laptop en berg hem op.

De uitdagendste:
Ik ga mijn huidige SSD leegmaken en in de nieuwe laptop zetten. Ik draai op mijn huidige/oude laptop Windows 10 Pro en dat is een upgrade van Windows 8 Pro die ik destijds als retail-versie heb gekocht. Met die officiële retail-key wil ik Windows 10 Pro op de nieuwe laptop op deze SSD hebben.

Nu lijkt een schone installatie van Windows 10 Pro voor de hand te liggend, maar daarmee verlies ik belangrijke programma's die met de nieuwe laptop worden meegeleverd, zoals een afspeelprogramma voor Blueray-discs (de laptop heeft een Blueray-speler). Toshiba stelt geen software-updates voor Blueray beschikbaar op zijn site, dus ik zou eigenlijk de HDD moeten clonen naar de SSD en daarna een upgrade van Windows 8.1 Home naar Windows 10 Pro moeten doen met behoud van de Blueray-software van Toshiba.

Ik wil dus de meegeleverde Windows 8.1 Home op de nieuwe laptop updaten naar Windows 10 Pro met behoud van de Toshiba-software. Vervolgens hoop ik Windows 10 Pro te kunnen activeren met mijn Retail Windows 8 Pro-key. Is dat überhaupt mogelijk? Ik ben zoekende naar het beste update-/upgrade-pad.

Beste antwoord (via FreshM op 19-04-2016 08:27)

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:49

TheVMaster

Moderator WOS
FreshM schreef op maandag 18 april 2016 @ 23:54:
Morgen ontvang ik mijn nieuwe Toshiba Qosmio-laptop met daarop (nog) Windows 8.1 Home geïnstalleerd. Het was een uitloopmodel met goede specs, maar dat doet niet ter zake. Ik heb vragen over twee Windows 10-activaties; Windows 10 Home-OEM op de HDD in de nieuwe laptop en Windows 10 Pro-upgrade op de SSD die ik er als vervanging in zet.

Op de HDD van de nieuwe laptop staat een OEM-versie van Windows 8.1. Home, waarvan ik de gratis upgrade naar Windows 10 Home vóór eind juli 2016 wil veiligstellen. Ik installeer hiervoor gewoon de Windows 10 Home-upgrade die me wordt aangeboden, vervolgens haal ik de HDD uit de laptop en berg hem op.

De uitdagendste:
Ik ga mijn huidige SSD leegmaken en in de nieuwe laptop zetten. Ik draai op mijn huidige/oude laptop Windows 10 Pro en dat is een upgrade van Windows 8 Pro die ik destijds als retail-versie heb gekocht. Met die officiële retail-key wil ik Windows 10 Pro op de nieuwe laptop op deze SSD hebben.

Nu lijkt een schone installatie van Windows 10 Pro voor de hand te liggend, maar daarmee verlies ik belangrijke programma's die met de nieuwe laptop worden meegeleverd, zoals een afspeelprogramma voor Blueray-discs (de laptop heeft een Blueray-speler). Toshiba stelt geen software updates voor Blueray beschikbaar op zijn site, dus ik zou eigenlijk de HDD moeten clonen naar de SSD en daarnaa een upgrade van Windows 8.1 Home naar Windows 10 Pro moeten doen met behoud van die Toshiba-software.

Ik wil dus de meegeleverde Windows 8.1 Home op de nieuwe laptop updaten met Windows 10 Pro met behoud van de Toshiba-software. Vervolgens hoop ik Windows 10 Pro te kunnen activeren met mijn Retail Windows 8 Pro-key. Is dat überhaupt mogelijk? Ik ben zoekende naar het beste update-/upgrade-pad.
Dus in het kort heb je een Retail key voor Windows 8.1 Pro die je wilt overzetten naar je nieuwe laptop om zo te kunnen upgraden naar Windows 10 Pro? Aangezien je de Toshiba software wilt behouden zou ik inderdaad de HDD clonen naar de SSD en vervolgens upgraden naar Windows 10 Home.

Je kunt vanuit Windows 10 Home 'upgraden' naar de Pro versie als je beschikt over een geldige key. Nu kun je Windows 10 ook installeren met een Windows 8.1 key en het lijkt mij dan ook niet onmogelijk om in Windows 10 Home gewoon je Windows 8.1 Pro retail key op te voeren als je wilt upgraden naar Windows 10 Pro...

Dat is volgens mij hoe het zou moeten werken...geen ervaring of het ook zo werkt, heb even geen zin om een Windows 10 Home versie te installeren om die vervolgens te kunnen upgraden naar Pro d.m.v. een Windows 8.1 Pro retail key :9

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
FreshM schreef op maandag 18 april 2016 @ 23:54:

De uitdagendste:

Nu lijkt een schone installatie van Windows 10 Pro voor de hand te liggend, maar daarmee verlies ik belangrijke programma's die met de nieuwe laptop worden meegeleverd, zoals een afspeelprogramma voor Blueray-discs (de laptop heeft een Blueray-speler). Toshiba stelt geen software updates voor Blueray beschikbaar op zijn site, dus ik zou eigenlijk de HDD moeten clonen naar de SSD en daarnaa een upgrade van Windows 8.1 Home naar Windows 10 Pro moeten doen met behoud van die Toshiba-software.

Ik wil dus de meegeleverde Windows 8.1 Home op de nieuwe laptop updaten met Windows 10 Pro met behoud van de Toshiba-software. Vervolgens hoop ik Windows 10 Pro te kunnen activeren met mijn Retail Windows 8 Pro-key. Is dat überhaupt mogelijk? Ik ben zoekende naar het beste update-/upgrade-pad.
Dus in het kort heb je een Retail key voor Windows 8.1 Pro die je wilt overzetten naar je nieuwe laptop om zo te kunnen upgraden naar Windows 10 Pro? Aangezien je de Toshiba software wilt behouden zou ik inderdaad de HDD clonen naar de SSD en vervolgens upgraden naar Windows 10 Home.

Je kunt vanuit Windows 10 Home 'upgraden' naar de Pro versie als je beschikt over een geldige key. Nu kun je Windows 10 ook installeren met een Windows 8.1 key en het lijkt mij dan ook niet onmogelijk om in Windows 10 Home gewoon je Windows 8.1 Pro retail key op te voeren als je wilt upgraden naar Windows 10 Pro...

Dat is volgens mij hoe het zou moeten werken...geen ervaring of het ook zo werkt, heb even geen zin om een Windows 10 Home versie te installeren om die vervolgens te kunnen upgraden naar Pro d.m.v. een Windows 8.1 Pro retail key :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
TheVMaster schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 00:04:
[...]

Ik heb inderdaad een retail-upgrade-key voor Windows 8 Pro.

Je zet me op een goed spoor. Dit dus? (en mijn vragen)
- Windows 8.1 Home van de nieuwe laptop clonen naar de SSD (geen probleem).
- Upgraden van 8.1 Home naar Windows 10 Home en vervolgens naar Windows 10 Pro? Kan dit gemakkelijk? Bijvoorbeeld met de Media Creation Tool?

Blijven de Home- en Pro-licenties dan wel gescheiden?
Stel dat ik de laptop ooit verkoop, dan gaat ie natuurlijk weg met de OEM-Windows 10 Home-licentie.

Ik snap overigens best dat je het niet voor me gaat testen. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja met die mediacreationtool kan je als je hdd er nog in zit een iso maken in Windows 10 en die op dvd of usb zetten om daarmee Windows 10 op je SSD te installeren.
Omdat je windows dan al geupgrade hebt hoef je niet nogmaals te activeren met een productcode.
Alleen hoe het op een andere schijf reageert qua hardware kan ik je niet vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
FreshM schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 00:21:
[...]

Ik heb inderdaad een retail-upgrade-key voor Windows 8 Pro.

Je zet me op een goed spoor. Dit dus? (en mijn vragen)
- Windows 8.1 Home van de nieuwe laptop clonen naar de SSD (geen probleem).
- Upgraden van 8.1 Home naar Windows 10 Home en vervolgens naar Windows 10 Pro? Kan dit gemakkelijk? Bijvoorbeeld met de Media Creation Tool?

Stel dat ik de laptop ooit verkoop, dan gaat ie natuurlijk weg met de OEM-Windows 10 Home-licentie.

Ik snap overigens best dat je het niet voor me gaat testen. :>
eh....je kunt die upgrade van Windows 10 Home naar Windows 10 Pro, gewoon in Windows zelf doen....volgens mij met de Add features to Windows 10 volgens mij...dan voer je gewoon de key (Pro) in en Windows regelt het vanzelf verder...geen idee of die keys gescheiden blijven. En als je ooit die key verkoopt, dan zul je hem toch (waarschijnlijk) niet meer kunnen gebruiken. Het is en gratis upgrade vanaf Windows 8.1 Pro Retail naar Windows 10....en dat kan maar tot juli 2016. Die Windows 8.1 Pro retail key kun je natuurlijk wel blijven gebruiken....maar de Pro 10 upgrade kun je er niet meer mee uitvoeren verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Correct, maar aan de OEM versie die je upgrade naar 10 heb je niet zoveel? Die wordt aan je hardware ID van de laptop gekoppeld dus is alleen daar geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 09:22
FreshM schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 00:21:
[...]

Ik ben niet zo windows minded, maar als je al windows 8.1 home op je laptop upgrade naar windows 10 home, dan wordt je windows omgeving toch al gerpersonaliseerd? Lijkt me niet handig voor de verkoop, ondanks dat je je prive bestanden er wel afgooid. Of heb je tegenwoordig ook een reset naar fabrieksinstellingen in windows? En dan doel ik niet op de fabrieks recovery partitie, want die bevat dan nog windows 8.1 home in jouw geval.

[ Voor 0% gewijzigd door idef1x op 19-04-2016 09:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 04:45
idef1x schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:21:
[...]

Ik ben niet zo windows minded, maar als je al windows 8.1 home op je laptop upgrade naar windows 10 home, dan wordt je windows omgeving toch al gerpersonaliseerd? Lijkt me niet handig voor de verkoop, ondanks dat je je prive bestanden er wel afgooid. Of heb je tegenwoordig ook een reset naar fabrieksinstellingen in windows? En dan doel ik niet op de fabrieks recovery partitie, want die bevat dan nog windows 8.1 home in jouw geval.
In een geupgrade versie van 8.1 naar 10 (en ook een nieuwe Windows 10) heb je de optie om terug naar fabrieksinstellingen (Windows 10) te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 09:22
Dank voor de info...het gaat vooruit met windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Dank voor alle tips, daar kan ik mee uit de voeten. De laptop is binnen, dus ik kan aan de slag. Ik laat wel weten hoe e.e.a. verlopen is met de Windows-licenties.

Update:
Ik heb succes geboekt. Windows 10 Pro werd geactiveerd op mijn nieuwe pc met de product key van Windows 8 Pro Retail die ik al had. Bovendien is Windows 10 Home geactiveerd op basis van de OEM licentie van de nieuwe pc.

Wat heb ik gedaan?
1. De nieuwe pc met Windows 8.1 Home OEM aangezet maar niet verbonden met internet en dus Windows 8.1 niet geactiveerd.

2. De ingebouwde HDD meteen gecloned naar mijn SSD via USB. Vervolgens wifi ingeschakeld en op de ingebouwde HDD Windows 8.1 Home geactiveerd en geüpgraded naar Windows 10 Home en geactiveerd. Nu is de gratis upgrade naar Windows 10 Home (OEM) voor altijd zeker gesteld voor deze pc. Ik heb vóór de upgrade naar Windows 10 Home wel even de product key van Windows 8.1 Home (OEM) met een tool uitgelezen en genoteerd.

3. De SSD met de HDD-image daarop in de nieuwe laptop gezet en ook daarop Windows 8.1 Home geactiveerd, anders lukte de upgrade naar Windows 10 Home niet. Eenmaal op Windows 10 Home heb ik de stappen in deze handleiding op de website van Microsoft gevolgd om te upgraden naar Windows 10 Pro: http://windows.microsoft....10/upgrade-windows-10-pro
De upgrade had niet meer om het lijf dan het wijzigen van de product key naar de tijdelijke key die genoemd staat in het Microsoft-artikel. De software upgrade naar Windows 10 Pro begon meteen te draaien en na een herstart heb ik de tijdelijke product key gewijzigd naar die van mijn Windows 8 Pro Retail. Die werd meteen geactiveerd.

Ik denk dat ik mijn doelen heb bereikt:
- Een licentie voor Windows 10 OEM voor de nieuwe pc
- Een licentie voor Windows 10 Pro op basis van mijn destijds aangekochte Windows 8 Pro-key.

Nu alles nog migreren naar de nieuwe pc, maar dat val buiten het bestek van dit forumdraadje. Komt ook wel goed. De nieuwe laptop is trouwens poepiesnel.
Nogmaals dank voor al jullie hints en tips! En eh, houd je Windows-licenties in de gaten, zodat je niet betaalt voor een licentie die je misschien al lang hebt.... :)

[ Voor 89% gewijzigd door FreshM op 20-04-2016 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreshM schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:27:
Wat heb ik gedaan?
1. De nieuwe pc met Windows 8.1 Home OEM aangezet maar niet verbonden met internet en dus Windows 8.1 niet geactiveerd.
2. De ingebouwde HDD meteen gecloned naar mijn SSD via USB.
Dat klinkt goed.
Ik vraag me dan ook af, je maakte bewust een clone voor het activeren?
Wat ik me dan afvraag is of ook die clone dan toch geactiveerd is wanneer je die voor de eerste keer zou starten?
Was er specifiek een rede om dat zo te doen?
Dat je voor het activeren op het apparaat een clone maakte, en welke effecten dat heeft wanneer je die clone op zou starten?
Ik ben wel benieuwd daar naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:15:
[...]

Dat klinkt goed.
Ik vraag me dan ook af, je maakte bewust een clone voor het activeren?
Wat ik me dan afvraag is of ook die clone dan toch geactiveerd is wanneer je die voor de eerste keer zou starten?
Was er specifiek een rede om dat zo te doen?
Dat je voor het activeren op het apparaat een clone maakte, en welke effecten dat heeft wanneer je die clone op zou starten?
Ik ben wel benieuwd daar naar.
Door zonder activatie te clonen had ik de ijdele hoop om Windows 8.1 naar 10 Pro te kunnen upgraden zonder activatie, maar dat lukte niet. Het idee daarachter was om er alles aan te doen om de 10 Home- en 10 Pro-licenties absoluut gescheiden te houden.
Windows 8.1 werd - let wel, op dezelfde pc - keurig geactiveerd op zowel de originele harde schijf als op de cloon. Of daarbij dezelfde product key werd toegekend weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ok, ja ik heb ook de ervaring dat op 1 computer dat wel geactiveerd wordt. En win 8 home naar win 10 pro wil denk ik ook niet in 1 ruk, ik denk dan dat je vast eerst van 8 home naar 10 home moet en dan 10 van home naar pro waarbij je licentie veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 03:03:
En win 8 home naar win 10 pro wil denk ik ook niet in 1 ruk, ik denk dan dat je vast eerst van 8 home naar 10 home moet en dan 10 van home naar pro waarbij je licentie veranderd.
Zo heb ik het inderdaad gedaan.
Pagina: 1