Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 00:25

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Beste tweakers,

Korte samenvatting van de situatie: Ik wil een bedrag van 30k overmaken/uitlenen aan een vriend, zodat hij makkelijker aan een hypotheek kan komen voor zn huis.

Het schijnt handig te zijn al je bij de bank aankomt met je eigen spaarpotje, dus het leek ons handig om mijn 30k tijdelijk op zijn bankrekening te krijgen zodat het afsluiten van de hypotheek makkelijker verliep.

Nu vroegen we ons af hoe je het best 30k van de ene persoon over kunt schrijven op de bankrekening van de andere persoon:

:) Een optie was om te gaan trouwen in gemeenschap van goederen, hierdoor hoef je geen belasting te betalen over de overdracht van het geld. Toch lijkt dit een probleem te worden omdat ik de hypotheek niet op mijn naam wil. Toch?

:) De vriend in kwestie beschikt over een stichting en twee bedrijven, ik weet dat je belastingvrij een donatie kunt doen aan een stichting. Alleen, hoe krijgt hij het dan van zijn stichting weer op zijn priverekening?

:) Het bedrag naar zijn bedrijf overmaken. Het nadeel is dat hij hier dan inkomensbelasting over moet betalen.

:) Ik neem het bedrag contant op, en stop het in een koffertje en geef het aan hem. Het nadeel is alleen dat hij niet kan aantonen hoe hij aan dit bedrag komt.

Al met al hebben we verschillende (creatieve) oplossingen bedacht, maar we hebben nog geen goede concrete oplossing gevonden voor het probleem. De vraag van dit topic is of jullie soortgelijke ervaringen hebben, en hoe we eventueel kunnen omgaan met de genoemde nadelen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:40
Mits je die 30k ooit nog wilt terug zien:

Tip 1: Leg alles officieel vast bij een notaris oid.

Tip 2: Doe het niet. Ik herhaal: Doe. Het. Niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Bobmeister op 18-04-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 00:25

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Awsom schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:41:
Mits je die 30k ooit nog wilt terug zien:

Tip 1: Leg alles officieel vast bij een notaris oid.

Tip 2: Doe het niet.
Dank voor je reactie! Tip 2 heb ik al overwogen, Tip 1 gaat sowieso gebeuren! :)

Het is een weloverwogen besluit.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

epic_gram schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:40:
[...] Ik wil een bedrag van 30k overmaken/uitlenen aan een vriend, zodat hij makkelijker aan een hypotheek kan komen voor zn huis.

Het schijnt handig te zijn al je bij de bank aankomt met je eigen spaarpotje, dus het leek ons handig om mijn 30k tijdelijk op zijn bankrekening te krijgen zodat het afsluiten van de hypotheek makkelijker verliep...
Je vraagt dus gewoon hulp bij fraude...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Helemaal 'volgens de regels' (van de bank) gaat het niet lukken; in principe moet je aangeven waar je eigen geld vandaan komt; als dat een lening is drukt het heel hard op de som die hij mag lenen (dus een 30k lening levert een veel lagere maximale hypotheek op). En als hij pretendeert dat het eigen geld is, moet hij wellicht spaargedrag aantonen; dus met rekeningafschriften laten zien dat hij het zelf gespaard heeft, of het in ieder geval al lang heeft.

Dus dan wordt het een beetje fröbelen om het rond te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:07

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Volgens de regels moet hij ook gewoon hypotheekrente betalen over die 30k die jij hem uitleent. Het geld is niet van hem.

[ Voor 12% gewijzigd door Tjebakka op 18-04-2016 21:47 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:46

orf

Wil je het alleen uitlenen zodat hij dit bedrag kan laten zien aan de bank of wil je een "familiebank" constructie doen?

Indien het eerste: De bank kan achterdochtig zijn en vragen om bewijs waar dit geld vandaan komt. Als het als lening opgegeven wordt en niet als eigen vermogen, wordt dit bedrag afgetrokken van de maximale leencapaciteit. Daar schiet hij dus niet zoveel mee op. Eigen geld is handig als je ook daadwerkelijk het geld gebruikt om minder te lenen. Als dat niet het geval is, is het voordeel een beetje weg.

Indien het tweede geval: Over familiebank is veel te vinden. Kortweg komt het erop neer dat hij jaarlijks de rente betaalt en jij dat (deels) terugschenkt. Door een hoge rente af te spreken (binnen het redelijke) profiteert hij van maximale HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Je begint al met:
Het schijnt handig te zijn al je bij de bank aankomt met je eigen spaarpotje
Iets wat zo schijnt te zijn, is het niet. Volgens mij probeer je nu iets, wat ten eerste niet legaal is, en ten tweede niet eens gaat werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:00
orf schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:47:
Indien het tweede geval: Over familiebank is veel te vinden. Kortweg komt het erop neer dat hij jaarlijks de rente betaalt en jij dat (deels) terugschenkt. Door een hoge rente af te spreken (binnen het redelijke) profiteert hij van maximale HRA.
Ik maak zelf gebruik van deze regeling en ben er erg blij mee. :) Hou er wel rekening mee dat het bedrag dat je rentevrij mag schenken (wat je dus doet als je de rente teruggeeft) fors lager is bij vrienden dan het bij kinderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

epic_gram schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:40:

Het schijnt handig te zijn al je bij de bank aankomt met je eigen spaarpotje, dus het leek ons handig om mijn 30k tijdelijk op zijn bankrekening te krijgen zodat het afsluiten van de hypotheek makkelijker verliep.
het is niet zijn geld, dus is het ook onzinnig om te doen alsof het zijn eigen geld zou zijn...

zoals je zelf stelt wil je het aan hem uitlenen, dan moet je er ook gewoon rente over heffen, maar betekent het vor een bank dat de rente die hij daarover moet betalen afgaat van zn besteedbaar inkomen en hij alsnog dus eigenlijk 'teveel' moet lenen...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RM-rf schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:53:
[...]

het is niet zijn geld, dus is het ook onzinnig om te doen alsof het zijn eigen geld zou zijn...

zoals je zelf stelt wil je het aan hem uitlenen, dan moet je er ook gewoon rente over heffen, maar betekent het vor een bank dat de rente die hij daarover moet betalen afgaat van zn besteedbaar inkomen en hij alsnog dus eigenlijk 'teveel' moet lenen...
En lenen tegen 0.6% net als een bank? zou hij netto toch iets beter van moeten worden bij een hypotheekaanvraag lijkt me.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56

KhaZ

Alfa Romeo

eamelink schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:46:
Helemaal 'volgens de regels' (van de bank) gaat het niet lukken; in principe moet je aangeven waar je eigen geld vandaan komt; als dat een lening is drukt het heel hard op de som die hij mag lenen (dus een 30k lening levert een veel lagere maximale hypotheek op). En als hij pretendeert dat het eigen geld is, moet hij wellicht spaargedrag aantonen; dus met rekeningafschriften laten zien dat hij het zelf gespaard heeft, of het in ieder geval al lang heeft.

Dus dan wordt het een beetje fröbelen om het rond te krijgen :)
Dit ja: ze vragen om je spaarhistorie, zodat ze kunnen zien dat je vriend het zelf gespaard heeft. Een plotselinge +30.000 op je rekening is dan niet echt betrouwbaar, anders zou iedereen dit voor elkaar doen natuurlijk.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Klinkt als fraude! Een lening van 30k maakt hakt harder in het maximum hypotheekbedrag dan 30k eigen geld toevoegt. En mocht hij niet van plan zijn die 30k te vermelden, dan is dat serieuze fraude die hem nog heel lang kan achtervolgen. NHG zal niet uitbetalen, de bank kan z'n huis executeren, etc. etc.

Om het feest compleet te maken kan hij worden aangeslagen voor schenkingsheffing, jij voor box 3 ontduiking en zo zitten er nog veel meer haken en ogen aan dit plannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gewoon aan hem geven. Kost belasting, maar blijkbaar gun je hem je geld. Daar is geen schimmige constructie voor nodig.

Als geen geven en als je het terug wil krijgen: dat is de bank en/of de B-dienst frauderen. En een van de redenen van de crisis van 2008 ;)

Hoe dan ook: GoT is niet bedoeld voor eerste hulp bij fraude, niet mijn deel van het forum maar toch sluit ik dit topic.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.