Beste tweakers,
Korte samenvatting van de situatie: Ik wil een bedrag van 30k overmaken/uitlenen aan een vriend, zodat hij makkelijker aan een hypotheek kan komen voor zn huis.
Het schijnt handig te zijn al je bij de bank aankomt met je eigen spaarpotje, dus het leek ons handig om mijn 30k tijdelijk op zijn bankrekening te krijgen zodat het afsluiten van de hypotheek makkelijker verliep.
Nu vroegen we ons af hoe je het best 30k van de ene persoon over kunt schrijven op de bankrekening van de andere persoon:
Een optie was om te gaan trouwen in gemeenschap van goederen, hierdoor hoef je geen belasting te betalen over de overdracht van het geld. Toch lijkt dit een probleem te worden omdat ik de hypotheek niet op mijn naam wil. Toch?
De vriend in kwestie beschikt over een stichting en twee bedrijven, ik weet dat je belastingvrij een donatie kunt doen aan een stichting. Alleen, hoe krijgt hij het dan van zijn stichting weer op zijn priverekening?
Het bedrag naar zijn bedrijf overmaken. Het nadeel is dat hij hier dan inkomensbelasting over moet betalen.
Ik neem het bedrag contant op, en stop het in een koffertje en geef het aan hem. Het nadeel is alleen dat hij niet kan aantonen hoe hij aan dit bedrag komt.
Al met al hebben we verschillende (creatieve) oplossingen bedacht, maar we hebben nog geen goede concrete oplossing gevonden voor het probleem. De vraag van dit topic is of jullie soortgelijke ervaringen hebben, en hoe we eventueel kunnen omgaan met de genoemde nadelen.
Korte samenvatting van de situatie: Ik wil een bedrag van 30k overmaken/uitlenen aan een vriend, zodat hij makkelijker aan een hypotheek kan komen voor zn huis.
Het schijnt handig te zijn al je bij de bank aankomt met je eigen spaarpotje, dus het leek ons handig om mijn 30k tijdelijk op zijn bankrekening te krijgen zodat het afsluiten van de hypotheek makkelijker verliep.
Nu vroegen we ons af hoe je het best 30k van de ene persoon over kunt schrijven op de bankrekening van de andere persoon:
Al met al hebben we verschillende (creatieve) oplossingen bedacht, maar we hebben nog geen goede concrete oplossing gevonden voor het probleem. De vraag van dit topic is of jullie soortgelijke ervaringen hebben, en hoe we eventueel kunnen omgaan met de genoemde nadelen.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████