Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Een paar maanden geleden hier al een topic geopend mbt 4K gaming, en naar aanleiding van dat topic besloten om te wachten op de volgende generatie videokaarten... Die zijn er helaas nog steeds niet, en als ik de geruchten een beetje mag geloven komt een vervanger van de 980Ti niet eerder dan het einde van het jaar.
De reden dat ik nu toch ga upgraden is dat ik afgelopen maand een 4K scherm op de kop heb getikt. Het idee was om met de huidige setup door te draaien tot het einde van het jaar, en dan te upgraden. Helaas gooit mijn grafische kaart roet in het eten. Als ik het internet een beetje afstruin ben ik bij lange na niet de enige die het op geen enkele manier voor elkaar krijg om via Displayport 4K@60Hz te krijgen uit een R9 290.
Dus, de hele PC heeft een upgrade verdiend, want op 30Hz werken bevalt me dusdanig slecht, dat ik toch nu de investering wil gaan doen.
Wat ik doe op het systeem:
- Gamen (GTA V, Factorio, KSP en alles wat daar een beetje op lijkt)
- Licht office en mail werk
- PC wordt komende jaar ook gebruikt als mediacentre/TV
Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten maken me op zich niet zo gek veel uit. Ik wil best wat besteden, mits het een beetje te onderbouwen is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment de volgende setup:
Daarvan wil ik vervangen:
- Moederbord
- RAM
- Processor
- Videokaart
- Voeding
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een beetje fatsoenlijk op 4K kunnen gamen, niet alles op max want dan moet ik echt naar 2 GPU's gaan kijken. Dat zijn niet de kosten die ik voor ogen heb. Op het moment heb ik het volgende lijstje gemaakt. De GPU heb ik gekozen met het oog op het overklokken. Ik wil grafisch graag het maximum eruit halen. Voor de processor lijkt me dit niet nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, omdat het me nu prima bevalt. Daarnaast wil ik switchen naar Nvidia omdat de drivers van AMD me op dit moment nekken. Qua moederbord heb ik geen voorkeur voor een merk, en hetzelfde geld voor de voeding.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid is tot op zekere hoogte belangrijk, maar de kast zelf houdt al een hoop tegen.
Ga je overklokken?
Ja ik ga overklokken, maar alleen de GPU.
Wat verwacht je van ons?
Volgens mij heb ik de onderdelen redelijk goed bij elkaar gezocht, en zou alles zo moeten werken.
Maar als er aanvullingen/opmerkingen of goedkopere/betere opties zijn voor de componenten die ik heb geselecteerd hoor ik het graag. Ik ga echt niet meer wachten op de nieuwe generatie GPU's, want de high-end kaarten zijn gewoon nog te ver weg. Die 30Hz is echt niet prettig.
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Een paar maanden geleden hier al een topic geopend mbt 4K gaming, en naar aanleiding van dat topic besloten om te wachten op de volgende generatie videokaarten... Die zijn er helaas nog steeds niet, en als ik de geruchten een beetje mag geloven komt een vervanger van de 980Ti niet eerder dan het einde van het jaar.
De reden dat ik nu toch ga upgraden is dat ik afgelopen maand een 4K scherm op de kop heb getikt. Het idee was om met de huidige setup door te draaien tot het einde van het jaar, en dan te upgraden. Helaas gooit mijn grafische kaart roet in het eten. Als ik het internet een beetje afstruin ben ik bij lange na niet de enige die het op geen enkele manier voor elkaar krijg om via Displayport 4K@60Hz te krijgen uit een R9 290.
Dus, de hele PC heeft een upgrade verdiend, want op 30Hz werken bevalt me dusdanig slecht, dat ik toch nu de investering wil gaan doen.
Wat ik doe op het systeem:
- Gamen (GTA V, Factorio, KSP en alles wat daar een beetje op lijkt)
- Licht office en mail werk
- PC wordt komende jaar ook gebruikt als mediacentre/TV
Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten maken me op zich niet zo gek veel uit. Ik wil best wat besteden, mits het een beetje te onderbouwen is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment de volgende setup:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 174,46 | € 174,46 |
| 1 | ASRock H97 Pro4 | € 81,51 | € 81,51 |
| 1 | Gigabyte GV-R929OC-4GD | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 101,95 | € 101,95 |
| 1 | Asus PCE-AC68 | € 70,- | € 70,- |
| 1 | Dell Ultrasharp UP3216Q Zwart | € 1.118,90 | € 1.118,90 |
| 1 | Thermalright True Spirit 140 Power | € 44,95 | € 44,95 |
| 4 | Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm | € 16,54 | € 66,16 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Antec VPF Series 450W | € 52,- | € 52,- |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.793,83 | |
Daarvan wil ik vervangen:
- Moederbord
- RAM
- Processor
- Videokaart
- Voeding
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een beetje fatsoenlijk op 4K kunnen gamen, niet alles op max want dan moet ik echt naar 2 GPU's gaan kijken. Dat zijn niet de kosten die ik voor ogen heb. Op het moment heb ik het volgende lijstje gemaakt. De GPU heb ik gekozen met het oog op het overklokken. Ik wil grafisch graag het maximum eruit halen. Voor de processor lijkt me dit niet nodig.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed | € 271,50 | € 271,50 |
| 1 | ASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC | € 128,75 | € 128,75 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Gaming | € 710,- | € 710,- |
| 1 | Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/16 | € 70,64 | € 70,64 |
| 1 | Cooler Master GM G550M | € 61,- | € 61,- |
| 1 | Thermalright Chill Factor 3 | € 5,23 | € 5,23 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.247,12 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, omdat het me nu prima bevalt. Daarnaast wil ik switchen naar Nvidia omdat de drivers van AMD me op dit moment nekken. Qua moederbord heb ik geen voorkeur voor een merk, en hetzelfde geld voor de voeding.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid is tot op zekere hoogte belangrijk, maar de kast zelf houdt al een hoop tegen.
Ga je overklokken?
Ja ik ga overklokken, maar alleen de GPU.
Wat verwacht je van ons?
Volgens mij heb ik de onderdelen redelijk goed bij elkaar gezocht, en zou alles zo moeten werken.
Maar als er aanvullingen/opmerkingen of goedkopere/betere opties zijn voor de componenten die ik heb geselecteerd hoor ik het graag. Ik ga echt niet meer wachten op de nieuwe generatie GPU's, want de high-end kaarten zijn gewoon nog te ver weg. Die 30Hz is echt niet prettig.