Upgrade Game-systeem, toch naar 4K

Pagina: 1
Acties:

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11 19:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Een paar maanden geleden hier al een topic geopend mbt 4K gaming, en naar aanleiding van dat topic besloten om te wachten op de volgende generatie videokaarten... Die zijn er helaas nog steeds niet, en als ik de geruchten een beetje mag geloven komt een vervanger van de 980Ti niet eerder dan het einde van het jaar.
De reden dat ik nu toch ga upgraden is dat ik afgelopen maand een 4K scherm op de kop heb getikt. Het idee was om met de huidige setup door te draaien tot het einde van het jaar, en dan te upgraden. Helaas gooit mijn grafische kaart roet in het eten. Als ik het internet een beetje afstruin ben ik bij lange na niet de enige die het op geen enkele manier voor elkaar krijg om via Displayport 4K@60Hz te krijgen uit een R9 290.

Dus, de hele PC heeft een upgrade verdiend, want op 30Hz werken bevalt me dusdanig slecht, dat ik toch nu de investering wil gaan doen.

Wat ik doe op het systeem:

- Gamen (GTA V, Factorio, KSP en alles wat daar een beetje op lijkt)
- Licht office en mail werk
- PC wordt komende jaar ook gebruikt als mediacentre/TV

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten maken me op zich niet zo gek veel uit. Ik wil best wat besteden, mits het een beetje te onderbouwen is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb op dit moment de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 174,46€ 174,46
1ASRock H97 Pro4€ 81,51€ 81,51
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Asus PCE-AC68€ 70,-€ 70,-
1Dell Ultrasharp UP3216Q Zwart€ 1.118,90€ 1.118,90
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 44,95€ 44,95
4Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 16,54€ 66,16
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 35,95€ 35,95
1Antec VPF Series 450W€ 52,-€ 52,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.793,83

Daarvan wil ik vervangen:
- Moederbord
- RAM
- Processor
- Videokaart
- Voeding

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een beetje fatsoenlijk op 4K kunnen gamen, niet alles op max want dan moet ik echt naar 2 GPU's gaan kijken. Dat zijn niet de kosten die ik voor ogen heb. Op het moment heb ik het volgende lijstje gemaakt. De GPU heb ik gekozen met het oog op het overklokken. Ik wil grafisch graag het maximum eruit halen. Voor de processor lijkt me dit niet nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed€ 271,50€ 271,50
1ASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC€ 128,75€ 128,75
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Gaming€ 710,-€ 710,-
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/16€ 70,64€ 70,64
1Cooler Master GM G550M€ 61,-€ 61,-
1Thermalright Chill Factor 3€ 5,23€ 5,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.247,12

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, omdat het me nu prima bevalt. Daarnaast wil ik switchen naar Nvidia omdat de drivers van AMD me op dit moment nekken. Qua moederbord heb ik geen voorkeur voor een merk, en hetzelfde geld voor de voeding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid is tot op zekere hoogte belangrijk, maar de kast zelf houdt al een hoop tegen.

Ga je overklokken?
Ja ik ga overklokken, maar alleen de GPU.

Wat verwacht je van ons?
Volgens mij heb ik de onderdelen redelijk goed bij elkaar gezocht, en zou alles zo moeten werken.
Maar als er aanvullingen/opmerkingen of goedkopere/betere opties zijn voor de componenten die ik heb geselecteerd hoor ik het graag. Ik ga echt niet meer wachten op de nieuwe generatie GPU's, want de high-end kaarten zijn gewoon nog te ver weg. Die 30Hz is echt niet prettig.

Verwijderd

Mooie combi, die Xeon met dat moederbord. Heb weinig opmerkingen over je samenstelling, anders dan dat je wellicht voor 3 tientjes meer de Corsair RM550x zou kunnen nemen, die niet alleen nieuwer is dan je huidige voeding maar ook passief koelt bij lage benutting.
Overigens is ook met die grafische kaart gamen op 4k echt nog een brug te ver. Je kunt veel beter op 1440p gamen met alle toeters en bellen aan, dan op 4k op medium/low.

• iAdema
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 23:14:
Mooie combi, die Xeon met dat moederbord. Heb weinig opmerkingen over je samenstelling, anders dan dat je wellicht voor 3 tientjes meer de Corsair RM550x zou kunnen nemen, die niet alleen nieuwer is dan je huidige voeding maar ook passief koelt bij lage benutting.
Overigens is ook met die grafische kaart gamen op 4k echt nog een brug te ver. Je kunt veel beter op 1440p gamen met alle toeters en bellen aan, dan op 4k op medium/low.
Dank, ik ga nog even kijken naar die voeding. 1440p kom ik net vanaf, en dat scherm is al verkocht :p. Mocht het me allemaal te traag zijn kan ik op termijn misschien altijd nog een kaart bijsteken.

Verwijderd

Een 2e videokaart zal niet gaan, het bord ondersteunt geen SLI.

Voor een Xeon zou ik niet gaan. Een i7-6700 is iets sneller en heeft een igpu wat erg makkelijk is als er eens getroublleshoot moet worden. Ook werkt een i7 al op een bordje van ruim 5 tientjes.

Er zit geen raam in je behuizing dus maakt eigenlijk niet uit hoe het moederbord eruit ziet en dan is de pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P een prima keuze.

In je lijst staat SODIMM geheugen wat bedoeld is voor laptops. In een desktop zal pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 beter werken.

De gekozen voeding strookt kwalitatief niet bij de overige componenten. De eerder genoemde RM550x past daar veel beter bij.

• iAdema
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:42:
Een 2e videokaart zal niet gaan, het bord ondersteunt geen SLI.

Voor een Xeon zou ik niet gaan. Een i7-6700 is iets sneller en heeft een igpu wat erg makkelijk is als er eens getroublleshoot moet worden. Ook werkt een i7 al op een bordje van ruim 5 tientjes.

Er zit geen raam in je behuizing dus maakt eigenlijk niet uit hoe het moederbord eruit ziet en dan is de pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P een prima keuze.

In je lijst staat SODIMM geheugen wat bedoeld is voor laptops. In een desktop zal pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 beter werken.

De gekozen voeding strookt kwalitatief niet bij de overige componenten. De eerder genoemde RM550x past daar veel beter bij.
Hmm, ik had voor de Xeon gekozen vanwege een paar tientjes besparing, maar dat argument houd nu niet meer xD, ga ik naar kijken!

Wat betreft her RAM, heb ik helemaal overheen gekeken :p

Bedankt!

Verwijderd

Met de op Haswell gebaseerde Xeon's was dat wel interessant omdat die compatibel zijn met lekker goedkope consumentenmobo's. Bij Skylake is dat een ander verhaal. Daar heb je voor een Xeon een C232 of C236 chipset nodig en dan zit je met een moederbord op de €100+.
Pagina: 1