NAS + DVB C + Pi clients. Wat voor setup?

Pagina: 1
Acties:

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 14:15

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Ik zoek een?
NAS + Clients

Wat is je budget?
200 - 500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
  • TV kijken, Woonkamer & Slaapkamer
  • TV opnemen en later terugkijken (Woonkamer & Slaapkamer)
  • Media bekijken, Netflix en Media van NAS
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb zelf naar deze 2 NAS'en gekeken:

Netgear ReadyNas 104
pricewatch: Netgear ReadyNAS 104

Asustor AS3102T
pricewatch: Asustor AS3102T

Als clients zat ik te denken om 2 Raspberry Pi's te gebruiken (woonkamer & slaapkamer)
pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB

Welke vragen heb je hier nog over?
Heb redelijk wat ervaring met Kodi als het gaat om HTPC. Echter als het komt op NAS'en heb ik er nog weinig kaas van gegeten.

De keuze van een NAS vind ik ook lastig. Heb ik een krachtige processor nodig ivm transcoden? Of kan een kodi gewoon via een share afspelen, en doet hierbij zelf al het werk? Echter bij TV kijken is wel transcoding vereist? (NAS doet al het werk het beeld te toveren, en hierna door te sturen)

Heb een aantal aankoop adviezen bekeken, maar daar is de wens toch net wat anders. (vooral tv kijken met dvb c)

Ik zou graag de Ziggo tv aansluiting op de NAS gaan gebruiken. Als doel op de slaapkamer met een raspberry tv te kunnen kijken (geen coax of utp aanwezig, dus draadloos is gewenst, lijkt me ook realistisch).

Geen idee welke USB DVB C adapter compatible is met de NAS en met Ziggo (die combinatie is denk ik wel belangrijk. Wie weet heeft iemand een goede werkende combinatie :) ).
Verder zou ik graag nog wat na slagwerk willen lezen (hoe de clients op te zetten, en hoe de nas te configureren voor bovenstaande doeleinden).

Weet echter niet wat de mogelijkheden zijn met een Pi, om misschien via een webinterface Ziggo online te bekijken. Dit is echter allemaal silverlight, en dat werkt alleen onder windows :x ?

Daarnaast lijkt he me erg makkelijk een NAS te hebben, webservertje draaien, eigen cloud opslag.

13:37

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Netflix & Rpi wil niet helaas, dus daarvoor zou je een Chromecast kunnen aanschaffen.

Synology NAS (SMB of NFS sharen van je media)
Een DS216J zou prima voldoen voor wat je wil en qua ondersteuning, mogelijkheden en community zijn er weinig die voor dat geld iets vergelijkbaars kunnen leveren. Ik ken ze niet iig :)

RPi (beneden)
- Kodi
- MySQL voor je shared kodi media database
- TvHeadend server
- USB Tv Tuner
- Grote USB stick (64GB Sandisk Ultra USB3) voor je opnames (deze als storage voor Kodi inrichten)

RPi (boven)
- Kodi met TvHeadend client voor TV

Werkt perfect!
Ik heb dit met de Pi 2 en dat werkt echt subliem

Ik heb de Sundtek, maar de PCTV 292e werkt ook, en er zullen er vast meer zijn die het goed doen.
Linux ondersteuning/drivers is belangrijk uiteraard, dat geldt ook als je alles via de NAS gaat doen.

Het nadeel van dat soort zaken op de NAS regelen (vind ik), is dat je schijven nooit downspinnen als je webservers/mailservers/tvheadend server gaat draaien, vandaar dat ik dat op een cheap en zuinige Pi doe.

Nog iets anders om rekening mee te houden is dat zo'n USB tuner, alleen meerdere zenders kan tonen van 1 Mux. Even kijken of ik dat wat beter kan uitleggen....

Op Mux 1234 worden enkele zenders doorgegeven (bijv. A, B, C), op Mux 5678 weer een paar andere (X,Y,Z), enzovoort...
Ben je op je Pi boven naar zender A aan het kijken, dan kun je niet opnemen van X, Y of Z, maar deze ook niet bekijken op een ander device in je netwerk.

A bekijken en B opnemen kan wel (nog nooit getest hoe dat gaat qua snelheid e.d trouwens!)
A boven kijken, B opnemen, C via een ander device kan ook (theoretisch :))

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken...

[ Voor 70% gewijzigd door albino71 op 18-04-2016 21:09 ]

Te koop....

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 14:15

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
albino71 schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:47:
[...]

Netflix & Rpi wil niet helaas, dus daarvoor zou je een Chromecast kunnen aanschaffen.

Synology NAS (SMB of NFS sharen van je media)
Een DS216J zou prima voldoen voor wat je wil en qua ondersteuning, mogelijkheden en community zijn er weinig die voor dat geld iets vergelijkbaars kunnen leveren. Ik ken ze niet iig :)

RPi (beneden)
- Kodi
- MySQL voor je shared kodi media database
- TvHeadend server
- USB Tv Tuner
- Grote USB stick (64GB Sandisk Ultra USB3) voor je opnames (deze als storage voor Kodi inrichten)

RPi (boven)
- Kodi met TvHeadend client voor TV

Werkt perfect!
Ik heb dit met de Pi 2 en dat werkt echt subliem

Ik heb de Sundtek, maar de PCTV 292e werkt ook, en er zullen er vast meer zijn die het goed doen.
Linux ondersteuning/drivers is belangrijk uiteraard, dat geldt ook als je alles via de NAS gaat doen.

Het nadeel van dat soort zaken op de NAS regelen (vind ik), is dat je schijven nooit downspinnen als je webservers/mailservers/tvheadend server gaat draaien, vandaar dat ik dat op een cheap en zuinige Pi doe.

Nog iets anders om rekening mee te houden is dat zo'n USB tuner, alleen meerdere zenders kan tonen van 1 Mux. Even kijken of ik dat wat beter kan uitleggen....

Op Mux 1234 worden enkele zenders doorgegeven (bijv. A, B, C), op Mux 5678 weer een paar andere (X,Y,Z), enzovoort...
Ben je op je Pi boven naar zender A aan het kijken, dan kun je niet opnemen van X, Y of Z, maar deze ook niet bekijken op een ander device in je netwerk.

A bekijken en B opnemen kan wel (nog nooit getest hoe dat gaat qua snelheid e.d trouwens!)
A boven kijken, B opnemen, C via een ander device kan ook (theoretisch :))

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken...
Ja duidelijk verhaal :).

Had zelf niet aan de mogelijkheid gedacht om de tv aansluiting op de pi in de woonkamer te doen. Dacht zelf dat de Pi uit was, als hij geen stroom van de tv krijgt (usb). Wellicht dat je hem ook aan kan laten :).

Betreft het kijken van meerdere zenders is niet echt een probleem. Zal niet voorkomen dat op beide tv's tv gekeken dient te worden :).

De 2 Pi's met Kodi herkennen trouwens ook hoe ver je met een aflevering bent? (kijken in de woonkamer, op de helft in de slaapkamer verder kijken). Gewoon op beide kodi's dezelfde netwerkshare instellen, en good to go?

Thnx voor de tv kaarten tips! zou echter nog toffer zijn als er nog een CI module in zou kunnen :)

13:37

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Nibbz schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:20:
[...]

Ja duidelijk verhaal :).

Had zelf niet aan de mogelijkheid gedacht om de tv aansluiting op de pi in de woonkamer te doen. Dacht zelf dat de Pi uit was, als hij geen stroom van de tv krijgt (usb). Wellicht dat je hem ook aan kan laten :).

Betreft het kijken van meerdere zenders is niet echt een probleem. Zal niet voorkomen dat op beide tv's tv gekeken dient te worden :).

De 2 Pi's met Kodi herkennen trouwens ook hoe ver je met een aflevering bent? (kijken in de woonkamer, op de helft in de slaapkamer verder kijken). Gewoon op beide kodi's dezelfde netwerkshare instellen, en good to go?

Thnx voor de tv kaarten tips! zou echter nog toffer zijn als er nog een CI module in zou kunnen :)
Koop een goede voeding voor de Pi (Ikea is prima!) en zorg voor een goede MicroUSB kabel.
Dan gewoon aan laten inderdaad...

Als je een shared lib kiest dan inderdaad.
Filmpje kijken op de ene, afkijken op een andere die gebruik maakt van de database, dan krijg je de melding of je verder wil waar je gebleven bent. Ideaal!

Je kunt zelfs de basis inrichten op de ene (zonder TvHeadend e.d.) en dan een image draaien van de 1e en die uitrollen op de 2e.

Of installeren en dan je map userdata kopiëren.

Ik weet niet of er zijn met CI mogelijkheid...
Zijn er wel, bijv deze:
https://www.google.nl/search?q=terratec+h7+linux

Weet niet of dat werkt, heb ik geen ervaring mee helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door albino71 op 18-04-2016 21:33 ]

Te koop....

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
misschien een Android tv box? daar kan zowel netflix als kodi op draaien.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

loki504 schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:33:
misschien een Android tv box? daar kan zowel netflix als kodi op draaien.
Resolutie bij afspelen Netflix is niet goed toch bij die dingen?

Te koop....

• loki504
albino71 schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:34:
[...]

Resolutie bij afspelen Netflix is niet goed toch bij die dingen?
Waarom zou het niet goed zijn? wil je 4k? of gewoon 1080p?

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

loki504 schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:37:
[...]

Waarom zou het niet goed zijn? wil je 4k? of gewoon 1080p?
Of ik lees 't verkeerd, maar hier hebben ze het er over...

[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic

Ik wordt er niet vrolijk van als ik dat topic een beetje doorspit.

Rpi voor de 'normale' dingen en voor netflix een chromecast is de manier voor nu.

Kan ook prima, budget is 200 - 500 en daar blijf je dan binnen.

[ Voor 40% gewijzigd door albino71 op 18-04-2016 21:52 ]

Te koop....

• loki504
albino71 schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:39:
[...]

Of ik lees 't verkeerd, maar hier hebben ze het er over...

[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic

Ik wordt er niet vrolijk van als ik dat topic een beetje doorspit.

Rpi voor de 'normale' dingen en voor netflix een chromecast is de manier voor nu.

Kan ook prima, budget is 200 - 500 en daar blijf je dan binnen.
Ik lees voornamelijk de goedkope kunnen het niet de duurdere wel. dan zal je wel iets boven je budget gaan ja. heb zelf een hekel aan 2 apparaten. Maar als je het niet erg vind is het een prima oplossing.
Pagina: 1