Nieuwe setup voor gamen en virtualisatie

Pagina: 1
Acties:

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12 11:54
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Aangezien mijn huidige setup doorgeschoven wordt naar mijn vrouw is het weer tijd voor een nieuwe setup. Ik game er mee en draai regelmatig meerdere virtual machines tegelijkertijd via Hyper-V. Overklokken doe ik niet, dus heb ik geen K cpu en/of Z170 chipset nodig vermoed ik. Het moederbord is gekozen omdat hij een mogelijkheid heeft voor M.2 SSD's en beschikt over USB 3.1 type-C. De USB aansluiting heb ik nog niet nodig, maar deze is wellicht handig voor de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 1400 euro is wel echt het limiet. Aangezien ik er met onderstaande lijst een stukje onder zit moet dat wel gaan lukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Twee 1440P monitoren, ik heb nog een aantal SSD's liggen die er in gaan en ik houd mijn huidige randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,65€ 311,65
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 85,50€ 85,50
1EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+€ 339,95€ 339,95
1Phanteks Enthoo Evolv Grijs€ 111,-€ 111,-
1Phanteks PH-TC14S€ 48,50€ 48,50
2Phanteks PH-F140SP Zwart/Wit, 140mm€ 18,95€ 37,90
1Kingston HyperX Savage HX424C12SB2K2/16€ 80,53€ 80,53
1EVGA SuperNOVA 650 P2€ 128,56€ 128,56
1Samsung 950 Pro 256GB€ 177,49€ 177,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.321,08

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ik sta open voor betere alternatieven al speelt uiterlijk uiteraard bij diverse componenten een rol. Ik heb voornamelijk gekozen voor zwarte componenten met wat witte accenten hier en daar. Ik wil dus liever geen andere kleuren toevoegen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter. Vandaar het toevoegen van een aantal koelers zodat ik met minder RPM toch nog een redelijke airflow over houd. Verder is de EVGA videokaart uitgekozen omdat hij als ik het goed begrijp de ventilatoren stil zet wanneer er weinig gebeurd met de GPU.

Ga je overklokken?
Nee, overklokken doe ik niet en is ook maar beperkt of niet mogelijk met bovenstaande componenten.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de componenten gekozen op specificaties en een beetje op kleur. Eigenlijk de belangrijkste vraag aan jullie is of ik iets over het hoofd zie, of dat ik wellicht beter voor een ander componentje kan gaan die stiekem toch nog ietsje beter is. Ik wil weer een aantal jaren vooruit met deze setup :).

Verwijderd

De extra fans lijken mij onnodig. De behuizing is van hoge kwaliteit net als de casefans die er standaard in zitten welke zorgen voor voldoende airflow en een stille werking.
De meeste videokaarten zetten de fans stil in idle dus wat dat betreft hoef je niet voor EVGA te kiezen. Op hogere resolutie overigens is de keuze voor een AMD R9 390 voor de hand liggender vanwege de betere prestaties op 1440p tov een GTX 970. pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate
De cpu koeler is erg overkill voor een 65w processortje. Een pricewatch: Cryorig M9i houdt de boel ook koel en is daarbij lekker stil.
Het moederbord laat geheugen op maximaal 2133 MHz lopen. Sneller kiezen is onzinnig en zonde van het geld pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16.
Een 650w voeding is erg zwaar. Een pricewatch: Corsair RM550x is van uitstekende kwaliteit, onhoorbaar en stukken goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 18:18 ]

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12 11:54
Thanks voor de feedback! Een paar reacties / vragen:
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:15:
De meeste videokaarten zetten de fans stil in idle dus wat dat betreft hoef je niet voor EVGA te kiezen. Op hogere resolutie overigens is de keuze voor een AMD R9 390 voor de hand liggender vanwege de betere prestaties op 1440p tov een GTX 970. pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate
Ik heb AMD onbewust overgeslagen bij het maken van een keuze voor de videokaart. Na wat gelezen te hebben twijfel ik nog vanwege het hogere stroomverbruik van AMD. Op zich is die paar watt niet zo'n groot probleem, de vraag is of de extra FPS me dat waard is. Ga ik nog even over nadenken.
Het moederbord laat geheugen op maximaal 2133 MHz lopen. Sneller kiezen is onzinnig en zonde van het geld pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16.
Zou ik nog iets van de CAS latency verschil gaan merken?
Een 650w voeding is erg zwaar. Een pricewatch: Corsair RM550x is van uitstekende kwaliteit, onhoorbaar en stukken goedkoper.
Ik had voor een platinum voeding gekozen vanwegen het potentieel lagere stroomverbruik. Zo'n 550watt gold PSU scheelt idd al weer bijna 40 euro. Qua kosten zal ik met het lagere verbruik de 38 euro waarschijnlijk nooit terug verdienen. Superflower heeft een 550W platinum model geloof ik die dichter bij de RM550x in de buurt zit qua prijs, maar die heeft gekleurde connectoren aan de kabels zitten wat ik dan weer geen gezicht vind...
Ik denk dat ik hier maar gewoon bijna 40 euro ga besparen :).

Verwijderd

De CAS latency ga je niets van merken of je moet de hele dag synthetische benchmarks draaien.

Leuk een platinum voeding. Ik ben het eens nagegaan met een 550w en het bleek dat een 550w gold in het verbruikstraject van 50-250w, waar ook bovenstaand systeem in valt, efficiënter was dan een platinum. De platinum hield de hoge efficiëntie wel langer vast richting de 550w maar daar heb je in een systeem met een verbruik van 250w helemaal niets aan.