Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verticaal zoeken=geen resultaat? Dan originele inhoud tonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Verticaal zoeken zelf lukt perfect, maar ik heb een lange lijst met kostprijzen waarvan niet ieder artikel een gewijzigde kost heeft.
.
Met andere woorden, als de waarde dus niet veranderd, dat de originele inhoud gewoon blijft (zeg maar de oude prijs die er nu in staat) alleen de nieuwe moet hij gaan zoeken en 'updaten'

Nu krijg ik in die cellen gewoon 'OK' :/

Wie kan helpen?

Alle reacties

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb eigenlijk geen idee waar over je het hebt. Waar zoek je in? Waarom zoek je daar in? Welke tools gebruik je om te zoeken? Wat wil je er mee bereiken?

Wat ik dus mis is context.

Xbox: Gulpener88

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN([Artikelnummer];[Kolommen met artikelnummer en prijs];[Kolom met nieuwe prijs];ONWAAR);[Oude prijs])

Edit:

Even een voorbeeldje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/k4FpS6E.png
In kolom C staat de volgende formule:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;$E$1:$F$3;2;ONWAAR);B2)

[ Voor 41% gewijzigd door Eppo © op 18-04-2016 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eppo © schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:18:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN([Artikelnummer];[Kolommen met artikelnummer en prijs];[Kolom met nieuwe prijs];ONWAAR);[Oude prijs])

Edit:

Even een voorbeeldje gemaakt:
[afbeelding]
In kolom C staat de volgende formule:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;$E$1:$F$3;2;ONWAAR);B2)
Dit was mijn formule, ik krijg telkens het resultaat 'OK'
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B6;Artikellijst.txt!$A:$F;6;ONWAAR);G6)

Dit is eigenlijk het stuk dat ik niet snap. Als voorbeeld nuG6 , als er geen wijziging van de prijs is moet hij gewoon de inhoud van cel G6 terug tonen, en niet de OK die ik nu krijg.
Geen idee waar die vandaan komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 16:29 ]

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 13:34
"Artikellijst.txt" Probeer je een vlookup in een .txt file te doen? Denk dat je beter de txt file kan importeren in .xlsx en dan nogmaals uitvoeren.

Strava & Untappd - Do not combine!

Verwijderd

Topicstarter
Raznov schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:33:
"Artikellijst.txt" Probeer je een vlookup in een .txt file te doen? Denk dat je beter de txt file kan importeren in .xlsx en dan nogmaals uitvoeren.
Is gewoon een export bestand uit ons ERP programma, dit wordt idd onder .txt opgeslaan maar opent automatisch in excel.
Nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 16:36 ]

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 13:34
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(WAARDE(B6);Artikellijst.txt!$A:$F;6;ONWAAR);G6)
Als je een txt file gebruikt zal deze ook een txt waarde meenemen lijkt mij?

Strava & Untappd - Do not combine!

• Eppo ©
  • Niet online
En als je gewoon handmatig zoekt in het tabblad 'Artikellijst.txt' naar het artikel, wat staat er dan in kolom F?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Volgens mij heeft Eppo © in "Verticaal zoeken=geen resultaat? Dan originele inhoud tonen" al de oplossing gegeven: een hulpkolom voor de originele prijs. Als je een week later weer dezelfde sheet gebruikt en een week later weer een ander, maar steeds een bijgewerkte .txt dan gaat dit nooit werken zonder VBA als er in week 1 een delta kan zijn maar in week 2 niet (dan zou weer de org. prijs uit week 0 worden gebruikt).

Je bent dan Excel ook een beetje aan het misbruiken - al kan het prima met VBA-script. Daarmee kan je wel steeds de org. waarde overschrijven (als je dat zou willen, klinkt alsof een database beter zou werken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Eppo © schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:54:
En als je gewoon handmatig zoekt in het tabblad 'Artikellijst.txt' naar het artikel, wat staat er dan in kolom F?
Beter uitgelegd:
Tabblad A heb ik al mijn artikels (25000 regels) met in kolom F alle prijzen. Sommige hiervan hebben een nieuwe prijs die ik met een andere formule in kolom F krijg. Dit zijn de juiste waardes die ik nodig heb.

In tabblad B (met mijn 100 regels) ga ik verticaal gaan zoeken op blad A (op artikelnaam) en moet excel als resultaat de gegevens van kolom F(prijs) in blad A geven. Hier zitten er dus oude en nieuwe prijzen tussen omdat ik op naam ga zoeken.
Raznov schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:50:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(WAARDE(B6);Artikellijst.txt!$A:$F;6;ONWAAR);G6)
Als je een txt file gebruikt zal deze ook een txt waarde meenemen lijkt mij?
Zelfde resultaat onder .xlsx

Mss moet ik dit eens op een andere manier gaan doen.

• Eppo ©
  • Niet online
Als in Tabblad A alle prijzen staan, dan zou Excel altijd een match kunnen vinden. Of dit een prijs is, een tekst of iets anders maakt Excel niet uit. Hij gaat pas een foutmelding geven op het moment dat hij de artikelnaam niet kan terug vinden.

Als hij toch alle prijzen terug kan vinden, wat maakt het dan uit of het een oude of een nieuwe prijs is?

Als het wel wat uitmaakt, dan moet je Excel duidelijk maken wanneer iets een nieuwe prijs is en wanneer een oude prijs. Dit kan doordat er op tabblad A een datum staat van wanneer de prijs is gewijzigd of door op tabblad B een hulpkolom te gebruiken. In die hulpkolom staan dan de oude prijzen in van de artikelen. Dan laat je daarna Excel zoeken naar de nieuwe prijzen en die uitkomst laat je met elkaar vergelijken en aangeven of de prijs is aangepast of niet.
Pagina: 1