Schade Macbook tijdens reis: aankoopbon kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vorige week ben ik naar het buitenland geweest voor mijn werk. Ik heb mijn Macbook Pro (privé bezit) uit 2013 meegenomen en deze bleek beschadigd te zijn toen ik in het vliegtuig wilde werken. Er zit een barst in de behuizing, verder werkt de laptop nog prima.

Mijn werkgever heeft een reisverzekering afgesloten waarop ik deze schade kan opgeven. De maatschappij vraagt een aankoopbon van de Macbook maar deze heb ik door een verhuizing niet meer in bezit.

Ik weet niet of ze door het ontbreken van de aankoopbon de claim afwijzen maar ik wil dat in elk geval proberen te voorkomen. Op internet lees ik verschillende vergelijkbare situaties, bij de ene is een richtprijs van de aankoop noodzakelijk, bij de ander wordt niet om een bon gevraagd omdat je de dagwaarde krijgt uitgekeerd. Andere gevallen is het voldoende een 'offerte' van een reparateur bij te voegen maar ik vermoed dat het niet mogelijk is de behuizing van mijn MBP te repareren.

Wat zou volgens jullie verstandig zijn om te doen? Zelf dacht ik er aan een screenshot uit de pricewatch toe te voegen (het is immers een standaard model) waarop de prijsontwikkeling van de Macbook te zien is. Een beter idee heb ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 18-04-2016 15:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:03

Detmer

Professioneel prutser

Kun je de factuur niet opvragen bij de winkel waar je het apparaat gekocht hebt?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 18:01

hmr

Een bank/creditcardafschrift? De MAC store mailt ook vaak je bon? Zelf langs de macstore gaan en een offerte voor reparatie?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Ik heb de Macbook 2e hands gekocht en ben de aankoopbon kwijtgeraakt na verhuizing. Heb helaas geen contactgegevens meer van de verkoper dus contact zoeken om de bon (digitaal) opnieuw te krijgen lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Volgens mij kun je het beste gewoon eerlijk zijn en aangeven dat je deze bij een verhuizing kwijt bent geraakt. Lijkt mij ook helemaal geen vreemde situatie ofzo.
Al het andere is uiteindelijk niet de bon maar een half-half geprutst (screenshots e.d.)

[ Voor 11% gewijzigd door Angeloonie op 18-04-2016 16:11 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 15:47

Kek

3flix

Aghanim schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:08:
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Ik heb de Macbook 2e hands gekocht en ben de aankoopbon kwijtgeraakt na verhuizing. Heb helaas geen contactgegevens meer van de verkoper dus contact zoeken om de bon (digitaal) opnieuw te krijgen lukt niet.
Ja dat wordt iets lastiger,

als je kan aantonen welke macbook het is (specs) en wat de nieuwwaarde van dat model was toen deze in de winkel lag kan er soms ook al wat gedaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kek schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:11:
[...]

Ja dat wordt iets lastiger,

als je kan aantonen welke macbook het is (specs) en wat de nieuwwaarde van dat model was toen deze in de winkel lag kan er soms ook al wat gedaan worden...
Ik wil sowieso eerlijk zijn. En dat was inderdaad ook mijn idee, in de pricewatch zie je de prijs ontwikkeling en de laagste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Prima aanpak.

Houd parallel daaraan alvast de 2e hands marktprijzen van vergelijkbare objecten (model + leeftijd) in de gaten en documenteer deze. Dat is namelijk de ondergrens zijn van wat je wilt accepteren indien de verzekeraar iets te enthousiast afschrijft op basis van nieuwwaarde en op een te lage dagwaarde uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 18-04-2016 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb jij wel te doen met die verzekeraar dan? Jij hebt schade aan prive-eigendom tijdens een zakenreis, dus je werkgever moet die schade vergoeden. Of hij dat uit zijn eigen zak doet, of daarvoor verzekerd is, maakt jou natuurlijk niet uit. Het enige wat jij hoeft te doen is aannemelijk te maken wat de schade is, en daar is op zich geen aankoopbewijs voor nodig. Al had je dat ding cadeau gekregen, de schade gaat puur over de kosten die jij moet maken om dat ding te herstellen of te vervangen. Je kunt dus het typenummer doorgeven, desnoods serienummer en productiedatum die daaruit op te maken valt, en daarmee zouden ze toch aan de slag moeten kunnen?

@hierboven: als de verzekeraar besluit af te schrijven en 0 euro vergoedt, dan is de werkgever nog steeds aansprakelijk voor de geleden schade. Dat hij dat nu niet heeft afgedekt omdat de verzekeraar dit uitsluit in de polis, is niet het probleem van de werknemer. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:43
En als je Apple even belt? Zij kunnen je wel formeel de (geschatte) aankoopdatum geven adh van het serienummer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Info over je Macbook kun je vinden door je SN op deze website in te typen:
https://checkcoverage.apple.com

Bovenstaande geeft je in ieder geval aankoop datum. Voor de rest van de specs zie:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201300

Bij de Retina macbook pro's zit alles verlijmt met elkaar dus een bast kan flink in de papieren lopen.

Verzekeraars vragen vaak voordat ze overgaan op vergoeding van de dagwaarde, om een indicatie van de kosten van reparatie.
Je kunt hiervoor het beste langs gaan bij een Apple Store, aangezien je wilt dat je laptop wordt herstelt in originele staat met originele onderdelen.

Verder maakt het hebben van de bon niet uit of ze vergoeden of niet. Als je een indicatie opgeeft van de nieuwwaarde halen ze er een paar % vanaf omdat ze dit niet direct kunnen verifiëren zonder bon.
(Geef dus altijd de nieuwwaarde op, niet het bedrag waarvoor je hem tweedehands hebt gekocht!)

[ Voor 104% gewijzigd door Whatson op 19-04-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Verzekering vraagt om offerte voor reparatie en dat blijkt alleen in de Apple Store te kunnen of door via Amac/iCentre je Macbook te laten versturen naar Apple Repair. Balen want dat is niet bepaald in de buurt voor mij. Nu maar even afwegen of het de gok waard is, vind het nogal zonde 250km te rijden als ze straks niks gaan vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat de verzekering niets vergoed, is toch niet jouw probleem? Ik zou hier nu met je werkgever duidelijke afspraken over maken: jij hebt schade, en hij moet dat vergoeden. Je zou dan dus op papier kunnen zetten dat jij je macbook laat repareren en de factuur naar je werkgever stuurt (hij betaalt). Dan ziet hij maar hoe hij dat met zijn verzekeraar regelt toch? Als die niets dekt of uitkeert, dan is dat jammer, voor je werkgever. Niet voor jou, want jij bent niet de risicodrager hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Kurkentrekker schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:28:
Dat de verzekering niets vergoed, is toch niet jouw probleem? Ik zou hier nu met je werkgever duidelijke afspraken over maken: jij hebt schade, en hij moet dat vergoeden. Je zou dan dus op papier kunnen zetten dat jij je macbook laat repareren en de factuur naar je werkgever stuurt (hij betaalt). Dan ziet hij maar hoe hij dat met zijn verzekeraar regelt toch? Als die niets dekt of uitkeert, dan is dat jammer, voor je werkgever. Niet voor jou, want jij bent niet de risicodrager hier.
...
Ik heb mijn Macbook Pro (privé bezit) uit 2013 meegenomen
Dat hij verzekerd is via zijn werk, maakt zijn werkgever niet opeens risicodrager voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als je een werknemer op zakenreis stuurt, en hij daarbij privébezit (waarvan het redelijk is dat hij het meeneemt) beschadigd raakt, dan ben je daarvoor aansprakelijk als werkgever. Of de werkgever die aansprakelijkheid wil afdekken met een verzekering, is niet jouw probleem. Sterker nog, je kunt het niet eens afdekken, want jouw eigen verzekeraar zal zeggen 'het was tijdens een zakenreis, klopt maar bij je werkgever aan'.

Zelf een soortgelijk issue meegemaakt, eigen verzekeraar wilde niet vergoeden omdat er iets stuk was gegaan terwijl ik aan het werk was. Ik moest de werkgever maar aansprakelijk stellen, en omdat ik daar net mijn ontslagbrief had ingeleverd hebben ze me gewoon doodleuk geweigerd om te betalen. Dan ben ik ook wel eer zo'n slappeling die vervolgens voor 80 euro er geen zaak van durft te maken, maar dat is dan weer mijn tekortkoming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Een punt waaraan voorbij wordt gegaan in bovenstaande discussie is dat de verzekering wil weten van welke datum de pc is.

Dit heeft te maken met het vaststellen van de dagwaarde. De kosten voor reparatie mogen hoogstwaarscshijnlijk niet hoger uitvallen dan de dagwaarde. Als dagwaarde lager dan reparatie is, krijg je waarschijnlijk alleen de dagwaarde vergoed.

Hoe zuur dat dan verder ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Kurkentrekker schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:39:
Als je een werknemer op zakenreis stuurt, en hij daarbij privébezit (waarvan het redelijk is dat hij het meeneemt) beschadigd raakt, dan ben je daarvoor aansprakelijk als werkgever. Of de werkgever die aansprakelijkheid wil afdekken met een verzekering, is niet jouw probleem. Sterker nog, je kunt het niet eens afdekken, want jouw eigen verzekeraar zal zeggen 'het was tijdens een zakenreis, klopt maar bij je werkgever aan'.

Zelf een soortgelijk issue meegemaakt, eigen verzekeraar wilde niet vergoeden omdat er iets stuk was gegaan terwijl ik aan het werk was. Ik moest de werkgever maar aansprakelijk stellen, en omdat ik daar net mijn ontslagbrief had ingeleverd hebben ze me gewoon doodleuk geweigerd om te betalen. Dan ben ik ook wel eer zo'n slappeling die vervolgens voor 80 euro er geen zaak van durft te maken, maar dat is dan weer mijn tekortkoming ;)
hoe weet je reisverzekering dat het een zakelijke reis. Je bent op reis klaar, dat is alles wat telt. Ieder persoon neemt prive spullen mee op reis, dus die kun je gewoon bij je eigen reisverzekering declareren. Ik zou snel een andere verzekering uitzoeken. Zeker die boefjes van Achmea of een van de vele verzekeringen die ze opgekocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Anoniem: 319464 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:06:
[...]

hoe weet je reisverzekering dat het een zakelijke reis. Je bent op reis klaar, dat is alles wat telt. Ieder persoon neemt prive spullen mee op reis, dus die kun je gewoon bij je eigen reisverzekering declareren. Ik zou snel een andere verzekering uitzoeken. Zeker die boefjes van Achmea of een van de vele verzekeringen die ze opgekocht hebben.
Uhm ja dat is verzekeringsfraude. Dat is zo'n beetje de eerste vraag die ze stellen: wat deed je daar. Als ze het niet vertouwen moet je aannemelijk maken dat je op vakantie was. Alle reisverzekeringen sluiten zakenreizen uit, of de premie is 3-5x zo hoog.

[ Voor 9% gewijzigd door Whatson op 22-04-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Kurkentrekker schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:39:

Ik reis al jaren veelvuldig voor mijn werk (bij verschillende werkgevers, ik kies het werk er op uit, ik hou van zakenreizen).

Je hebt gelijk in de zin dat de werkgever verantwoordelijk is, maar er is ook zo iets als
"Gelijk hebben en gelijk krijgen".

Mijn huidige werkgever doet niet moeilijk. Alles wat ik meeneem is 100% verzekerd en als de verzekering minder dan vervangingswaarde uitkeerde, dan betaald het bedrijf de rest. Ik heb dan ook geen privé reisverzekering meer, aangezien ik eigenlijk al mijn vakanties doe "als dienstreis", maw, ik plak bijvoorbeeld 2 weken aan een dienstreis vast.

In het verleden het wel eens anders meegemaakt, het bedrijf vergoed wel, maar de administratieve rompslomp was zo onnozel veel dat het interessanter voor mij was de module "zakenreizen" op mijn reisverzekering aan te zetten, dit kostte mij 1 euro per maand extra en het gezeur was weg.

Wel een puntje ter waarschuwing, elke claim die je maakt staat voor 5 jaar in een centraal systeem waar verzekeraars in kunnen kijken. Ik kreeg op een gegeven moment wel de melding van de verzekeraar "u claimt vaak". Jah, goh, als je 42 weken per jaar reist en daarbij ca. ~150 vluchten hebt dan gaat er wel eens wat mis ja.
Whatson schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:48:
[...]
, of de premie is 3-5x zo hoog.
Niet waar.

Zie:
Met zakenreis

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GfKxJtL.png

Zonder

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GdJzIwT.png

[ Voor 6% gewijzigd door 625164 op 22-04-2016 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Anoniem: 319464 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:06:
[...]

Dat is dus helemaal niet waar. Bovendien, als men om bewijs vraagt, zoals bijvoorbeeld een boeking of een vliegticket (anders kan iedereen claimen dat hij zijn dure zonnebrik in Bangkok in dat ene barretje heeft laten liggen), dan zul je dat moeten kunnen tonen, en dat kun je niet. Er staat immers de bedrijfsnaam op de factuur van de boeking.

Daarbij, de kans bestaat dus dat je reisverzekering niet alles vergoedt, omdat ze bijvoorbeeld dagwaarde uitkeren. De werkgever is aansprakelijk. Hoe en of hij verzekerd is, maakt voor jou niet uit.

En inderdaad, er is het verschil tussen gelijk hebben en het krijgen. Als jij een goede werkgever hebt, zal hij niet moeilijk doen, maar je wil ook niet voor 100 euro je arbeidsrelatie onder druk zetten natuurlijk.
Pagina: 1