AMD 720 BE- RADEON 5830 OC&Bottleneck

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over mijzelf: Ik ben een old-school tweaker. Vroeger zat ik vaak te prutsen aan PC's. Nu heb ik meer iets van "het moet zeker werken" "tijd is belangrijker dan geld" (vooral omdat ik mijn twee laatste grafische kaarten kappot gekregen heb). Toch wil ik mij opnieuw even wagen aan een overclock.

anyhow, mijn PC is wat het einde van zijn levenscyclus en voor het eerst sinds lang heb een een spel waarmee hij "iets meer" moeite heeft. De settings van overwatch staan op Medium, en het is zeker speelbaar, maar nu wil ik eens zien wat de limieten zijn van mijn huidig systeempje, kwestie van de levensduur nog even op te rekken.

Systeem:
Gigabyte GA-890FXA-UD5
AMD 720 BE
MSI AMD Twinfroster HD 5830
SSD
CPU koeling: Arctic-cooling-freezer-64-pro
Corsair 4 GB DDR3-1333 Kit, Werkgeheugen , Dominator) (draait momenteel "standaard" op 1066 mhz@1.6 volt... vreemd... moet ik nog eens uitzoeken)
Sharkoon 650W voeding (volgens reviews "aanvaardbaar", maar zeker niet super, in 7 haasten gekocht wegens defect van vorige)

Goed, De setup lijkt mijzelf een goede basis, zij het een beetje aan de oude kant

Wat heb ik al gedaan:
Core 4 unlocked:
Dit lijkt geen problemen op te leveren. Zij het dat de CPU nogal heet is: 70C; daarvoor was het ongeveer 32C. ik heb een tijdje 220 mhz FSB gedraaid en na een paar dagen een BSOD gehad... ; alle vier op 200*15 gaf ook vrij snel problemen.
Momenteel draai ik op 200Mhz met Core 0 op x12 en de andere drie op x15, dit lijkt probleemloos.

Mijn vragen::
1) Hoeveel tempereratuurstijging is aanvaardbaar bij een core unlock? 5 graden? 10 graden?
2) Hoeveel Watt zou de huidige CPU setup gebruiken? ik denk dat het origineel 95 watt is, dus nu 125 watt? --De reden waarom ik het vraag is de huidige cpu koeler, welke erg oud is (8à9 jaar, de ventilator begint lawaai te maken)+ de koeler is rated op 150 watt en je weet hoe dat gaat met heat pipe koelers als je over de koelcapaciteit gaat.(https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-64-pro.html)

3) 70 graden lijkt mij erg hoog, toch blijft de cpu koeler koppig 1320 rpm draaien ipv de maximale 2200 rpm? De instellingen in overdrive helpen niet. Iemand ervaring waar dat kan mislopen? Heeft iemand ervaring met oude heatpipes? Sinds ik zag dat er nog vervang-onderdelen beschikbaar zijn overweeg ik een nieuwe ventilator te kopen. ik kan ook een high volume ventilator op een aangepaste bracket maken (vermoedelijk vrij simpel met wat PVC lijm als ik de huidige bracket sloop)

4) De unlockte core is wel degelijk "core 0" in AMD overdrive?
5) Wat denken jullie? is de 4e core een heethoofd of zou de koelcapaciteit van de cpu koeler net boven zijn capaciteit komen? Hoe zou jij het testen?
6) De CPU lijkt op 100% te draaien in overwatch. Is dit dan de bottleneck? Hoe kan ik in hemelsnaam weten of ik mij moet concentreren op de CPU dan wel de grafische kaart? Ik heb nog geen manier gevonden om te kijken in hoeverre de GPU wordt belast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Wanneer cpu op 100% draait moet je daar op focussen dat is dan de bottleneck, gpu usage kan je met msi afterburner uitlezen.
70 graden is teveel welicht moet je de koeler eens remounten met verse pasta.
Een core unlock zou niet meer als een graad of 10 moeten brengen en die 40 graden lijkt me dan ook niet hellemaal goed.
Mischien moet je eens kijken op het amdoverclock topic voor hoe ocen in zijn werk dient tegaan, het is mogelijk dat de unlockte core een iets hoger vootage nodig heb dat is normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je antwoord.

ik heb er gisteren nog wat verder aan gewerkt en je hebt alvast gelijk. had pas ontdekt dat je naar beneden kan scrollen bij die grafiekjes

Via MSI Burner zie ik dat de cores op 100% draaien en de GPU nooit op 100% komt. Dus duidelijk een CPU probleem.

Ik heb gisteren ook eens binnen in de computer gekeken. 8)7 . oeps :F . iets te lang niet uitgekuist.

Na het ontstoffen draait hij op 45C idle niet overclocked en 46C-52C OC + Stressed. Ok dus.

Op mijn "standaard" OC van multiplier 12x-15x-15x-15x lijkt alles goed te gaan, waarna ik op onverwachte momenten een "unexpected error" krijg tijdens een online game.

Ik ga iig eens een geheugen check moeten doen . ik heb mijn geheugen onbedoeld 1,9v@1666 (standaard + 0,3) gegeven, waarna hij er geen zin meer in had. was maar voor even, hopelijk zonder direct gevolg

Ook nog eens uitzoeken of Blizzard games toevallig moeilijkheden hebben met verschillend geclockte cores, maar ik neem aan dat als het geheugen/cpu foutjes maakt, het programma direct wordt afgesloten ivm mogelijke hacks.

Je hebt gelijk, ik moet terug wat op snelheid komen in deze materie. Vanwege de turbo modi, autovolting en andere opties die ik links en rechts zie langskomen en waarmee ik compleet geen ervaring heb. Het is de eerste keer dat ik effectief alles kan aanpassen en ik een beetje moet oppassen (allez, sinds de tijd dat de multiplier een jumper was en je $$$ CPU insta-death was als je dit fout deed)

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
In principe zou extra core gewoon moeten draaien weet niet hoeveel volt je nu draait maar als je temps zo laag zijn mag je gerust wat extra geven om 15x op alle cores te stabiliseren?
Eventueel cpu/nb voltage ook 0.05v exyra geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

45c idle en minder als 10c hoger onder 100% load? Dat lijkt mij erg sterk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Die AMD 5830 houdt je fps echt achter in games. Een goedkope 2e hands 7950/7970/280x is een goede oplossing. De 7950 is rond de 100 euro al te krijgen denk ik en zo rond de 2x zo snel als je 5830. Als je voor een 50-60 euro een 6950/6970 kan krijgen is dat ook al een mooie upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Een betere grafische kaart kán werken afhankelijk van de game. De CPU is duidelijk een beperkende factor, dat zal nog steeds zo blijven bij een nieuwere GPU.

Het loont waarschijnlijk het meest om je CPU te upgraden naar een wat sneller AM3 exemplaar en zoals ToFast zegt, tweedehands een goede gpu te kopen.

Als je voor weinig tweedehands een betere gpu en cpu kan kopen, kun je nog wel even vooruit, kijk ook of je je geheugen kan upgraden naar 8gb, maar zolang je verwachtingen niet te hoog zijn, is 4gb voor vrij veel nog wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Inderdaad, een wat leukere CPU kan geen kwaad, de 720 was niet slecht, maar, een nieuwere Phenom II is toch wat sneller. Je zou moeten kijken naar welke games je speelt of je een x4 of een x6 haalt. Zelf draai ik nog op een oude 1100T, maar ik moet zeggen dat hij nog erg leuk meekomt in de games die ik speel, vooral de moderne shooters. Natuurlijk, een i5 is sneller, maar een x6 koop je voor 90 euro, een i5 set is een stuk duurder. En ook die x6 kun je vaak nog leuk overclocken, want je hebt een erg goed mobo.

Een nieuwe GPU kan ook geen kwaad, de HD5830 was leuk, maar is nu echt bejaard. Een HD7950 is inderdaad een leuke sprong voorwaarts, voor niet al teveel geld.

4GB extra geheugen kan ook geen kwaad, want veel games lusten nu toch wel wat. En zeker tweedehands is DDR3 echt spotgoedkoop.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
RobinHood schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:27:
Inderdaad, een wat leukere CPU kan geen kwaad, de 720 was niet slecht, maar, een nieuwere Phenom II is toch wat sneller. Je zou moeten kijken naar welke games je speelt of je een x4 of een x6 haalt. Zelf draai ik nog op een oude 1100T, maar ik moet zeggen dat hij nog erg leuk meekomt in de games die ik speel, vooral de moderne shooters. Natuurlijk, een i5 is sneller, maar een x6 koop je voor 90 euro, een i5 set is een stuk duurder. En ook die x6 kun je vaak nog leuk overclocken, want je hebt een erg goed mobo.

Een nieuwe GPU kan ook geen kwaad, de HD5830 was leuk, maar is nu echt bejaard. Een HD7950 is inderdaad een leuke sprong voorwaarts, voor niet al teveel geld.

4GB extra geheugen kan ook geen kwaad, want veel games lusten nu toch wel wat. En zeker tweedehands is DDR3 echt spotgoedkoop.
Dat is natuurlijk geen tweaker mentaliteid eerst eruithalen dat erin zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

maks11223344 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:58:
[...]

Dat is natuurlijk geen tweaker mentaliteid eerst eruithalen dat erin zit :)
Het vervelende is dat uit unlocked 720's niet veel uit te halen is, tenzij het een hele late is. Anders is het een triplecore met een reden, namelijk dat een van die cores gewoon niet goed meekomt.

En quadcore is voor moderne games toch wel een must geworden. Die 720 verkopen en een x4 965 of iets in die trant scoren kan dan wel leuk zijn, clocken ook leuk over.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
RobinHood schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:09:
[...]

Het vervelende is dat uit unlocked 720's niet veel uit te halen is, tenzij het een hele late is. Anders is het een triplecore met een reden, namelijk dat een van die cores gewoon niet goed meekomt.

En quadcore is voor moderne games toch wel een must geworden. Die 720 verkopen en een x4 965 of iets in die trant scoren kan dan wel leuk zijn, clocken ook leuk over.
True neemt niet weg dat wij natuurlijk graag willen zien wat er inzit temps monitoren met hw monitor 1.5v en gaan met die banaan :)
Eers met 3 cores kijken hoever je komt en dan kijken tot waar de slechtere core komt met zelfde settings lijkt me niet zo moeilijk?

Ts respresent!
Pagina: 1