Boot over aquaduct, zwaarder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 14:41
Hoi!

Laatst reed ik onder een aquaduct, waarover een boot voer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TnwXdPc.png

(rood=boot, groen=aarde, grijs=doorsnede bak aquaduct, blauw=water)

Stel nu dat het aquaduct los ingeklemd zat tussen de twee groene blokken aarde, en dat ik de bak dus omhoog zou moeten houden. Zou ik dan merken dat er een boot overheen vaart?

Mijn (wat leekachtige) afwegingen:
  • Ja, de boot drijft op het water en zorgt voor meer gewicht
  • Nee, de boot duwt water weg en is lichter dan water (lagere dichtheid) want blijft drijven. Een deel van het zwaardere water dus is vervangen door de lichtere boot.
Op het moment dat de boot in een afgesloten bassin zou zitten zou het antwoord duidelijk zijn: natuurlijk is het bassin+boot zwaarder dan alleen het bassin. Echter, in dit geval is het bassin niet afgesloten maar een rivier. Er kan/zal dus water uitstromen als je er een boot inzet.

Weten jullie het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:32
Misschien is dit experiment van toepassing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 14:00

Wuursj

want worst is al bezet

Waterverplaatsing: De boot 'verplaatst' precies evenveel kilo's water als dat de boot weegt. Dus er is evenveel kilo's water weg boven het aquaduct als dat er kilo's boot zijn. Het aquaduct krijgt precies evenveel te verduren, met of zonder boot.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 14:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Er veranderd 0,0 in het gewicht. Tenzij de boot te groot is en dus de grond raakt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit heeft niets met W&L te maken. Ik zet het in AZ maar ook daar zou ik wel wat meer context verwachten, het lijkt nu meer op een opwellingstopic.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Massa is traag,1 er zal tijdelijk een groter gewicht zijn.

1 Eigenlijk de verkeerde term, maar het is wel zo helder.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:42

vectormatic

Warlock of the doorlock

F_J_K schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:08:
Massa is traag,1 er zal tijdelijk een groter gewicht zijn.

1 Eigenlijk de verkeerde term, maar het is wel zo helder.
Als in, de boot duwt een kleine golf voor zich uit, waardoor er tijdelijk meer water boven het aquaduct bevindt, gevolgd door minder, op het moment dat het kielzog van de boot passeert?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:00

Sharky

Skamn Dippy!

Volgens Archimedes verplaatst de boot evenveel water als de massa van de boot zelf. Dan zou je denken dat het gewicht gelijk blijft.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:55:
[...]

Als in, de boot duwt een kleine golf voor zich uit, waardoor er tijdelijk meer water boven het aquaduct bevindt, gevolgd door minder, op het moment dat het kielzog van de boot passeert?
Afhankelijk van de verhouding tussen grote van de boot en breedte van het kanaal heb je gelijk. heeft te maken met traagheid van water. Een grote boot met te weinig water onder de boot kan zich door te hard varen aan de grond zetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1