Router na modem als AP of via WAN?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 760695

Topicstarter
Beste leden,

Ik ben sinds kort verhuisd en wil er voor zorgen dat ik overal in huis een fatsoenlijke (wifi) verbinding heb. Ook wil ik een netwerk gaan maken waar straks alles tv's, de computer (bedraad), de PS4 (bedraad), de laptops en de telefoon op kunnen en dus ook de bestanden kunnen benaderen van de gedeelde mappen!

Momenteel is de situatie als volgt: in de meterkast heb ik het ziggo modem (Technicolor TC7200) aangesloten, vanuit waar er 2 poorten naar de slaapkamer gaan via utp en één naar de woonkamer via utp. In de slaapkamer zit er vervolgens een router (TPlink WR1043ND v2) aangesloten op het modem via de WAN poort.

Nu twijfel ik om de router aan te sluiten via de WAN of LAN... Ik wil graag één SSID welke automatisch overspringt naar de router die het meeste bereik geeft. Wat zou hiervoor de beste en meest stabiele oplossing zijn?
Ook vraag ik me af of de usb-functie van de TPlink bruikbaar blijft als ik deze instel als AP?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Anoniem: 760695 op 21-04-2016 13:22)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als je 1 netwerk wilt moet je je TP link router als accespoint gaan gebruiken.
Hiervoor moet je het volgende doen:
1 controleer in je ziggo modemrouter (technicolor, standaaard te bereiken via 192.168.1.1) je DHCP range en zorg dat deze begint vanaf 192.168.1.10. (of hoger)
2 stel je TP link router in op een vast IP (192.168.1.2) en zet DHCP uit.
3 gebruik NIET de wan poort van de TP link router, maar sluit hem aan mbv 1 van de LAN poorten op je ziggo modem router (de andere 3 lan poorten zijn ook gewoon bruikbaar voor andere vaste apparatuur).

Je kunt nu je TP link benaderen via 192.168.1.2 en daarvan gewoon je USB poort (voor file sharing/printer) blijven gebruiken.

Om te roamen tussen je 2 WiFi zenders (modem router en TP link) moet je deze als volgt instellen:
1 verschillend niet overlappend kanaal kiezen (= 1 of 6 voor je ziggo technicolor en 6 of 11 voor je TP link)
2 zelfde SSID (netwerknaam) en WPA code gebruiken.
nu zul je automatisch met beide verbinding kunnen maken.

Als je de Wan poort van je TP link gebruikt creëer je 2 netwerken en zul je niet met apparaten die rechtstreeks op de technicolor aangesloten zijn bij de TP link USB of computers die op de TP link aangesloten zijn kunnen komen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Die Technicolor is een router, een extra router heeft weinig nut.
Je kunt beter een los access point ophangen. Maar voordat je dat doet, werkt de wifi van die Technicolor niet goed?

Heb je op een laptop al gekeken hoeveel netwerken er actief zijn? Mogelijk zijn er teveel actief en storen ze elkaar. Kun je controleren met inSSIDer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als je 1 netwerk wilt moet je je TP link router als accespoint gaan gebruiken.
Hiervoor moet je het volgende doen:
1 controleer in je ziggo modemrouter (technicolor, standaaard te bereiken via 192.168.1.1) je DHCP range en zorg dat deze begint vanaf 192.168.1.10. (of hoger)
2 stel je TP link router in op een vast IP (192.168.1.2) en zet DHCP uit.
3 gebruik NIET de wan poort van de TP link router, maar sluit hem aan mbv 1 van de LAN poorten op je ziggo modem router (de andere 3 lan poorten zijn ook gewoon bruikbaar voor andere vaste apparatuur).

Je kunt nu je TP link benaderen via 192.168.1.2 en daarvan gewoon je USB poort (voor file sharing/printer) blijven gebruiken.

Om te roamen tussen je 2 WiFi zenders (modem router en TP link) moet je deze als volgt instellen:
1 verschillend niet overlappend kanaal kiezen (= 1 of 6 voor je ziggo technicolor en 6 of 11 voor je TP link)
2 zelfde SSID (netwerknaam) en WPA code gebruiken.
nu zul je automatisch met beide verbinding kunnen maken.

Als je de Wan poort van je TP link gebruikt creëer je 2 netwerken en zul je niet met apparaten die rechtstreeks op de technicolor aangesloten zijn bij de TP link USB of computers die op de TP link aangesloten zijn kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wifi van de technicolor werkt overigens prima, echter is deze niet toereikend tot de slaapkamer, vandaar de keuze om hier eer router te plaatsen. Deze had ik nog staan, dus ga er geen apart accespoint voor aanschaffen.

De woning is een appartement, dus van 'storing' is sowieso sprake, echter is rond de technicolor kanaal 11 weinig belast en bij de slaapkamer is kanaal 6 weer het minst belast, dus dit komt mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Het is gelukt!

Ik moest eerst het WAN ip adres van de TPlink veranderen naar 192.168.2.xx aangezien anders LAN en WAN op hetzelfde subnet zaten.. Daarna kon ik het LAN ip adres naar 192.168.0.2 veranderen! (de technicolor zit standaard op 192.168.0.1).

In ieder geval beiden bedankt voor de reacties!