Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• basvdh
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-07-2023
Beste,

In veel posts op tweakers (waaronder: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2016) wordt geadviseerd om voor een fatsoenlijke I5 te gaan. Mij is vaak geadviseerd om altijd maar voor een I7 te kiezen vanwege meer ghz, cores of threads.

Dit is dus niet een standaard vuistregel die altijd op gaat?

Beste antwoord (via basvdh op 18-04-2016 09:29)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Het ligt aan de toepassing die je gaat doen. Een i7 6700K heeft tov een i5 6600K 500Mhz meer, maar buiten dat er soms een verschil is in Mhz is het enige verschil tusen een desktop i7 en i5 (op de zelfde socket) dat de i7 Hyperthreading heeft. Dat zijn 4 virtuele cores en daarbij ligt het geheel aan de toepassing of je daar wat aan hebt.

Veel mensen kopen alleen een i7 omdat het een hoger modelnummer is "en dus sneller", maar zoals ik zei ligt dat geheel aan je gebruik.
Ikzelf gebruik de PC ook redelijk zwaar maar de software die ik gebruik schaalt niet mee met meer cores dan 4 en gebruikt dus geen HT, daarom was toen der tijd een i5 snel genoeg :)

Voor gamen is een goede i5 vaak prima en kun je het extra geld beter in de GPU steken.

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 18-04-2016 08:46 ]

Gabriël AM5

Alle reacties

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 16:31
Dat ligt er erg aan wat je met de PC doet. Als je alleen YouTube of Netflix kijkt kun je prima uit de voeten met een Pentium/Celeron/i3. Als je gamed zit je qua prijs/prestaties het beste bij een i5. Als je gaat videobewerken of andere zware taken uitvoert, dan kun je beter een i7 nemen.

Het ligt dus erg aan wat je er mee gaat doen. In principe klopt het wel dat een i7 sneller is dan een i5, welke weer sneller is dan i3. Maar de meerprijs geeft niet altijd een evenredige, als die er al is, prestatiewinst.

• basvdh
DGonlag2 schreef op maandag 18 april 2016 @ 08:35:
Dat ligt er erg aan wat je met de PC doet. Als je alleen YouTube of Netflix kijkt kun je prima uit de voeten met een Pentium/Celeron/i3. Als je gamed zit je qua prijs/prestaties het beste bij een i5. Als je gaat videobewerken of andere zware taken uitvoert, dan kun je beter een i7 nemen.

Het ligt dus erg aan wat je er mee gaat doen. In principe klopt het wel dat een i7 sneller is dan een i5, welke weer sneller is dan i3. Maar de meerprijs geeft niet altijd een evenredige, als die er al is, prestatiewinst.
Geld ook voor de nieuwste games dat een I5 toereikend is? Als ik op mijn huidige "game" laptop games speel, werkt mijn videokaart op volle kracht maar staat mijn I7 maar op 20-25% te werken. Alsof al die capactiteit die mijn i7 kan leveren, totaal niet nodig is.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
basvdh schreef op maandag 18 april 2016 @ 08:37:
[...]

Geld ook voor de nieuwste games dat een I5 toereikend is? Als ik op mijn huidige "game" laptop games speel, werkt mijn videokaart op volle kracht maar staat mijn I7 maar op 20-25% te werken. Alsof al die capactiteit die mijn i7 kan leveren, totaal niet nodig is.
Waarschijnlijk is dat niet zo'n se videokaart. De videokaart werkt dan op max maar je cpu hoeft bijna niets te doen. Met andere woorden is je videokaart de bottleneck.

Acties:
  • Beste antwoord

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Het ligt aan de toepassing die je gaat doen. Een i7 6700K heeft tov een i5 6600K 500Mhz meer, maar buiten dat er soms een verschil is in Mhz is het enige verschil tusen een desktop i7 en i5 (op de zelfde socket) dat de i7 Hyperthreading heeft. Dat zijn 4 virtuele cores en daarbij ligt het geheel aan de toepassing of je daar wat aan hebt.

Veel mensen kopen alleen een i7 omdat het een hoger modelnummer is "en dus sneller", maar zoals ik zei ligt dat geheel aan je gebruik.
Ikzelf gebruik de PC ook redelijk zwaar maar de software die ik gebruik schaalt niet mee met meer cores dan 4 en gebruikt dus geen HT, daarom was toen der tijd een i5 snel genoeg :)

Voor gamen is een goede i5 vaak prima en kun je het extra geld beter in de GPU steken.

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 18-04-2016 08:46 ]

Gabriël AM5

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

basvdh schreef op maandag 18 april 2016 @ 08:37:
[...]

De vraag is dan ook wat voor spellen je speelt. De meeste hedendaagse spellen kunnen overweg met meerdere cores, maar oudere niet en dan zie je een totale CPU belasting van zo'n 25% bij een quadcore. Oftewel, 1 core staat volledig te stampen. Is dan nog steeds je videokaart dat de beperkende factor is, of kan het spel gewoon niet goed overweg met je hardware?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• basvdh
Hero of Time schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:32:
[...]

De vraag is dan ook wat voor spellen je speelt. De meeste hedendaagse spellen kunnen overweg met meerdere cores, maar oudere niet en dan zie je een totale CPU belasting van zo'n 25% bij een quadcore. Oftewel, 1 core staat volledig te stampen. Is dan nog steeds je videokaart dat de beperkende factor is, of kan het spel gewoon niet goed overweg met je hardware?
Ik heb het over games als BF4 en BDO (mmorpg). BF4 kan ik nog wel spelen richting de 50-55 FPS maar BDO maar rond de 30-35. Ik heb de GTX 765M.

Als ik jou verhaal begrijp zou het dus kunnen zijn als ik een goede grafische kaart koop waarmee ik op 60 fps kan spelen mijn CPU dus ook meer belast gaat worden?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een logisch gevolg. Als de GPU niet meer de bottleneck is, gaat iets anders dat worden en dat kan dan de CPU zijn. Ik heb ook spellen gezien die 100% van de CPU vragen (1 core of volledig), maar eigenlijk dat niet gebruiken. Ook iets om rekening mee te houden.

Verder doe ik geen spellen meer op m'n PC, mede ook omdat wat ik mogelijk wil spelen toch niet geschikt is voor Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Ja, dat kan. Maar met een goede CPU zal de GPU toch de bottleneck blijven. Zeker als 60fps je doel is.
Enkel als je al je games op een constante 144fps wilt spelen, kunnen de meeste nieuwe cpu's niet zo'n hoge framerate garanderen.

Ik doe ondertussen al zo'n 4 jaar met met i7-3770k en mijn GPU is vanaf het begin al de bottleneck geweest. (HD5850 - 660ti - 980).
Pagina: 1