Aandachtspunten samenstellen desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• basvdh
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-07-2023
Beste,

mocht ik nu een dubbel topic hebben aangemaakt doordat ik niet goed genoeg gezocht heb naar reeds bestaande, bij deze mijn excuses.

Mijn huidige "game" laptop met een GTX765M is voor veel games niet meer toereikend, vandaar dat ik aan het orienteren ben voor het zelf samenstellen van een desktop.
Na jaren en jaren van laptop gebruik ben ik de kneepjes van de desktop wereld enigsinds verleerd. Vandaar dat ik een aantal (basis?) vragen heb.

1. Hoe kom ik er achter welk moederbord het beste bij een videokaart past? De specificaties van bijvoorbeeld de gtx 980TI geven aan hoeveel Watt en hoeveel poorten deze nodig heeft maar waar moet ik nog meer op letten? Er zijn ongetwijfeld moederborden van 50 euro met de juiste aalsuitingen voor een gtx 980TI maar toch zal deze niet toereikend zijn, waarom dan niet?
2. Bij mijn weten werken niet alle processoren met alle moederborden, hier moet je letten op socket zoals 110x o.i.d.. Zijn dit soort zaken altijd in de specificaties van moederborden en processoren terug te vinden?
3. Hoe kom ik er achter of een voeding zwaar genoeg is voor mijn desktop? Bij bijvoorbeeld een videokaart staat " 200 watt". Is het een kwestie van al deze wattages bij elkaar op tellen van alle onderdelen en je bent er?

Alvast bedankt! :*)

Alle reacties

Verwijderd

Een voeding werkt het beste wanneer deze voor 80% van de opgegeven wattage wordt gebruikt.

Dus stel dat je met samenstellen van je PC uitkomt op 375W maximaal verbruik, dan is een voeding van ongeveer 500W meer dan voldoende. Let overigens wel op merk / prijs op gebied van voedingen. Je hebt de goedkoopste van 3 tientjes die zgn 500W leveren en de duurdere van in de 60 tot 90 euro die ook 500W leveren. Het verschil zit 'm in de gebruikte componenten, en dat zo'n goedkope voeding binnen no-time stukgaat omdat het nooit de geadverteerde vermogen kan (blijven) leveren.

Qua hardwarekeuze werkt in de regel het meeste op elkaar. Bekijk anders de reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2016 en stel aan de hand van wat je nodig hebt het e.a bij. :)

• Fbarmentlo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 11:29
2: Ja, dit staat altijd specifiek aangegeven,
Meestal op de productpagina, maar bij bijvoorbeeld alternate ook al in de lijst:
"Merk Type, socket 1151 moederbord, Gb-LAN, Sound, Formaat"
"Core i5-6400, 2,7 GHz (3,3 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor"

3: Ik hou bij de voedingkeuze altijd een marge van 20~25 % aan,
dus als ik een totaal wattage heb van 450 watt, koop ik een 600-watt voeding.
Zo heb je bij een upgrade ook nog wat groeiruimte qua wattage.