Netwerk monitor software*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-04 08:24
Sorry voor de niet volledige topic titel, de bus pakte een drempel en drukte op verzenden. In ieder geval, hoi!

Mijn vraag
Ik zoek een goed werkend programma om mijn netwerk thuis te kunnen monitoren. Ik heb namelijk last van latency spikes op zowel 2.4 als 5ghz.

Het netwerk ziet er als volgende uit, technicolor modem (ziggo) in de meterkast. Deze heeft WiFi op uitgeschakeld staan en staat in bridge mode. CAT 6 kabel 25 meter verderop naar een Asus rc86u die in een open trappenhuis staat.

Deze heeft de laatste firmware versie van Asus er op staan. Deze is recent ge-update maar daar voor waren de spikes al aanwezig.

Ik heb via reddit gezocht naar netwerk monitor software maar dan kom je al snel op business software uit om een heel groot netwerk in de gaten houden, dit werkt maar ik zoek echt iets heel simpels namelijk een beetje Mac achtig met een grafiek die laat zien wat de snelheid is elke 3 seconden bijvoorbeeld zodat je een mooie grafiek hebt die se spikes duidelijk laat zien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Zoals hierboven staat heb ik al enige software gevonden die eigenlijk voor grote bedrijven is. Dit werkt wel maar is totale overkill.

Wat ik zelf al geprobeerd heb.

Beide modems naar fabrieks instellingen en volledig ge-update. Kanalen op de Asus router verwisseld. Gebruiks aanwijzing van de Asus router doorgelezen om te kijken of er een optie is die het misschien veroorzaakt maar niet kunnen vinden, de login portal van de Asus router laat geen vreemde dingen zien.

Misschien handig als ik uitleg wat ik mee maak met die spikes. Ik merkte het in eerste instantie op met Steam tijdens een grote download. De grafiek die je ziet ging van 14,5 mb per seconde (niet Mbit) naar 0,3 mb en ging na een aantal seconden weer verder op max snelheid. Ik heb recentelijk ook WoW weer opgepakt en daar merk ik het ook zo aanzienlijk dat ik hier om hulp vraag. Tussen 15 a 20 minuten elke keer wordt ik bijna gedisconnect, de ms springt naar 2000 voor een aantal seconden en daarna vind het de verbinding weer.

Ik heb uiteindelijk software gedownload die liet zien dat ik via https inderdaad elke 16 minuten een lag Spike had van 500-2000ms waarna hij weer terug viel naar 20-40. Het nadeel is deze software heeft maar twee uur gewerkt, daarna herstartte ik mijn pc en kreeg ik de software niet meer aan de praat.

Iemand iets soortgelijks mee gemaakt? Enige suggesties voor volgende acties en software wordt zeer op prijs gesteld.

*edit als aanvullende info, ik zag via mijn mobiel op het netwerk ook heel even een AirPort extreme langs komen, kan deze latency spikes veroorzaken met een instelling?

[ Voor 96% gewijzigd door TopsNL op 18-04-2016 07:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dus bekabeld heb je nergens last van maar via WiFI heb je latency spikes ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 20:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik neem aan dat je software wilde schrijven in de topic titel :)

Zoek je iets in de vorm van perfmon?

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat Breezers al zei, speelt het probleem ook wanneer je bekabeld test?

Ps.
Mb/mb = Mbit
MB = Mbyte (bestaat uit 8 Mbit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

PingMonitor lijkt me een goede start: http://emcosoftware.com/ping-monitor

En verder inderdaad met hierboven: is het probleem specifiek een wifi probleem, of ook bekabeld?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Indien je wifi wilt testen zou ik wel testen met een systeem dat bedraad aan hetzelfde netwerk hangt. Dan focus je je puur op de wifi.
Anders test je tegelijk wifi en je internetverbinding en heb je nog geen zekerheid wat het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
Bekabeld moet ik nog testen, ik heb op het moment geen laptop. Dat wordt in dat geval m'n pc kast even een aantal uren naast de router zetten met kabel xD

Bedankt voor de suggesties van Perfmon en Pingmonitor daar ga ik straks even mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04 17:13

xleeuwx

developer Tweakers Elect
TopsNL schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:28:
Bekabeld moet ik nog testen, ik heb op het moment geen laptop. Dat wordt in dat geval m'n pc kast even een aantal uren naast de router zetten met kabel xD

Bedankt voor de suggesties van Perfmon en Pingmonitor daar ga ik straks even mee aan de slag.
Je zou ook een RPI kunnen kopen en deze laten pingen, deze kan je later altijd nog voor andere doeleinde inzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
Even een update, is wel netjes na wat troubleshooting.

Was druk op werk dus heb pas recentelijk bekabeld getest.

Bekabeld zijn er op de router van ziggo geen latency spikes. Na met kabel getest te hebben op de asus router ook niet.

Oftewel het is dus toch het wifi signaal. |:(

Ik heb uiteindelijk ping monitor gebruikt, mooi programma.

Na wat verder speuren online ben ik toch een beetje de enige die last heeft van deze gigantische latency spikes met deze router. Na wat random speuren over verschillende fora zijn er twee tips die er uit springen. De eerste is de router qua wireless mode niet op Auto te zetten. Hij staat na instellen nu op n/ac mixed.

De tweede tip was de antennes te richten, deze stonden vanwege de positie in het trappenhuis omhoog en zijwaarts. Ik heb er nu twee mijn kant op gericht.

Het derde wat ik heb gedaan is adaptive QoS aangezet aangezien ik gisteravond op de router inlogde en een beetje schrok omdat er wel 18 apparaten waren aangesloten.

Na dit vanochtend gedaan te hebben is de eerste test via ping monitor hoopvol. De hoogste spikes die hij tot nu toe heeft gemeten is 65ms. Wat in vergelijking met de spikes van 1200+ natuurlijk een zware verbetering is.

Ik ga dit nu even een tijdje proberen, ik heb voor de zekerheid gekeken voor de mogelijkheid om een draadje te spannen. Dit lijkt mogelijk maar dan wil ik de draad wel goed weg kunnen werken. Dus dat wordt het volgende om naar op zoek te gaan.

Bedankt voor alle suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk trouwens ook eens of je niet in een druk bezet signaal zit te broadcasten, een WiFi Analyzer zou je hierbij kunnen ondersteunen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
Ik heb dit als eerst gecheckt destijds omdat dit 1 van de problem was op de originele router, hiervoor gebruik ik insSIDer Home, dit laat zien dat het 5ghz kanaal geen overlappende signalen heeft, de 2.4 ghz overlapt met 4 anderen maar dat is het laagste wat ik kan krijgen aangezien er erg veel 2.4ghz signalen zijn in de buurt.

*update

Laatste update

Geen enkele aanpassing of instelling die ik heb gedaan op de router heeft het uiteindelijk verholpen. Ik heb uiteindelijk de router geflasht met Asus Merlin firmware en nu is het eindelijk stabiel.

Slechte zaak als de bijgeleverde firmware zo slecht presteert. Maar ben blij dat het is opgelost.

[ Voor 33% gewijzigd door TopsNL op 09-05-2016 14:05 ]

Pagina: 1