Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de bunker
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2024
Mijn vraag
Ben momenteel op zoek naar een DSLR, omdat mijn huidige camera niet meer aan mijn eisen voldoet. Budget is ongeveer 850 euro. Zit nu te twijfelen tussen de Canon 760D, Canon 70D en Nikon D5500, maar ben uiteraard open voor andere suggesties. Keus voor de DSLR is vooral omdat ik in de toekomst nog verwacht door te groeien naar betere modellen, en ik geen zin heb om dan nieuwe lenzen aan te schaffen.

De camera zal vooral gebruikt worden voor vakanties en portretfoto's.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony NEX-5 (huidige camera)

Beste antwoord (via de bunker op 18-04-2016 17:40)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
de bunker schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:20:
Misschien moet ik maar gewoon in de winkel kijken wat er het beste werkt voor mij.
Dat lijkt mij wel het beste. Gewoon camera's vastpakken met een paar lenzen erop.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:45
Ik heb zelf sinds januari de Nikon D5500, erg fijne camera met veel leuke opties!
Kantelbare scherm met touchscreen is ook erg handig.

Hier kan je wat voorbeeld foto's zien die ik gemaakt heb met mijn D5500 :)
https://www.flickr.com/gp/141257421@N07/4i773e

www.instagram.com/thomas.bartelds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
de bunker schreef op zondag 17 april 2016 @ 23:08:
Mijn vraag
Ben momenteel op zoek naar een DSLR, omdat mijn huidige camera niet meer aan mijn eisen voldoet. Budget is ongeveer 850 euro. Zit nu te twijfelen tussen de Canon 760D, Canon 70D en Nikon D5500, maar ben uiteraard open voor andere suggesties. Keus voor de DSLR is vooral omdat ik in de toekomst nog verwacht door te groeien naar betere modellen, en ik geen zin heb om dan nieuwe lenzen aan te schaffen.

De camera zal vooral gebruikt worden voor vakanties en portretfoto's.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony NEX-5 (huidige camera)
Wat bevalt je niet aan je NEX-5? Waarom wil je geen A6000 om maar iets te noemen? De Canon's bieden een paar videomogelijkheden extra t.o.v. de Nikon en de 50mm f/1.8 STM (mooie budgetlens voor portretten) is een stuk goedkoper dan de 50/1.8 van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
Paar vraagjes
  1. Wat mis je / beperkte je bij de NEX-5 dat je graag in een volgende camera terug wilt zien
  2. Wat beviel je juist aan de NEX-5
  3. Welke lenzen heb je nu?
  4. Ben je tevreden met het huidige lens bereik? Of zou je juist meer uit of in willen zoomen, lichtsterkere lenzen hebben en/of scherpere lenzen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de bunker
De NEX-5 heeft zijn beste jaren wel gehad. Merk dat ik nu hogere verwachtingen heb van mijn camera, mede omdat ik in het afgelopen jaar veel gebruik heb gemaakt van andere camera's (Canon 5D, 70D).

De NEX-5 was een goede begincamera, maar ik merk nu dat de opties niet uitgebreid genoeg meer zijn voor mijn gebruik. Wil meer gaan doen met aperture, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben op timelapses te maken.

Momenteel heb ik alleen de standaard 18-55 mm lens voor de Sony, mede omdat de uitbreidingsmogelijkheden redelijk beperkt zijn. Voor de nieuwe camera wil ik in ieder geval een 50mm f1/1.8 en een 24-85 mm lens aanschaffen.

In principe ben ik niet tegen camera's als de A6000, maar heb ik persoonlijk het gevoel dat je de Nikon en Canon lenzen makkelijker meeneemt naar een eventuele volgende camera, maar dit kan ik uiteraard mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
de bunker schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:30:
De NEX-5 heeft zijn beste jaren wel gehad. Merk dat ik nu hogere verwachtingen heb van mijn camera, mede omdat ik in het afgelopen jaar veel gebruik heb gemaakt van andere camera's (Canon 5D, 70D).
Hogere verwachtingen op welk gebied? Beeldkwaliteit? Autofocus? Bediening? Instelmogelijkheden? Meer specifiek = beter advies :).
De NEX-5 was een goede begincamera, maar ik merk nu dat de opties niet uitgebreid genoeg meer zijn voor mijn gebruik. Wil meer gaan doen met aperture, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben op timelapses te maken.
In Apature Priority (A) en Manual (M) modus kan je prima handmatig aperture instellen, wat precies hetzelfde werkt op elke DSLR.

Ook met een NEX-5 kan je prima time-lapses maken. Stel de aspect-ratio in op 16:9, belichting op handmatig (M) en focus handmatig. Laat de camera met een intervalometer (€20 op E-bay of Amazon) elke X seconden een foto maken. Vervolgens render je de image sequence naar een video en klaar is kees.
Momenteel heb ik alleen de standaard 18-55 mm lens voor de Sony, mede omdat de uitbreidingsmogelijkheden redelijk beperkt zijn. Voor de nieuwe camera wil ik in ieder geval een 50mm f1/1.8 en een 24-85 mm lens aanschaffen.
Waarom een 25-85mm? Gebruik je je groothoek nooit? Canon en Nikon hebben inderdaad heel veel lenzen, maar Sony heeft er ook wel een paar leuke lenzen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze lenzen:*OSS = Optical Steady Shot, optische stabilisatie dus.
In principe ben ik niet tegen camera's als de A6000, maar heb ik persoonlijk het gevoel dat je de Nikon en Canon lenzen makkelijker meeneemt naar een eventuele volgende camera, maar dit kan ik uiteraard mis hebben.
Sony E-mount lenzen kunnen mee naar A5100, A6000, A6300 (APS-C), A7 (II), A7S (II), A7R (II) (fullframe) en zelfs professionele videocamera's als de FS5 en FS7.

Natuurlijk hebben Canon, Nikon, Panasonic, Olympus en Fuji vergelijkbare upgrade paden, maar daar hoef je bij de meeste systemen niet bang voor te zijn.

Het komt dus allemaal neer op de vraag: Wat zoek je in je volgende camera dat je huidige camera niet heeft. Of hoef je misschien geen nieuwe body nodig, maar andere lenzen of accessoires?

[ Voor 6% gewijzigd door Balance op 18-04-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de bunker
Het gaat mij vooral om de betere beeldkwaliteit, zowel voor normale foto's, als met hoge ISO waarden. Mijn NEX-5 heeft veel moeite met het maken van foto's als het donker wordt. Hier komt nog bij dat ik moet kiezen tussen de flitser en de viewvinder als het licht minder is.

Ook vond ik het instellen van de camera makkelijker bij de Canons die heb ik gebruikt, maar dit natuurlijk persoonlijk.

Wat betreft de timelapses heb je gelijk met de intervalometer, maar ik was van plan de Pulse aan te schaffen
(https://alpinelaboratories.com/pages/pulse), en deze werkt alleen maar met Canon en Nikon camera's vanwege de beperkingen van de software op de Sony camera's.

Qua lenzen moet ik inderdaad nog even mijn onderzoek doen. Was van plan de camera te kopen met de 18-55 mm lens, en hier een 50 mm lens bij te kopen. Andere lenzen komen later, en dan ga ik daar nog een keer goed onderzoek naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tsja, als je Canon fijner vindt, dan wordt het lastig om je nog te overtuigen van bijvoorbeeld de A6000. Deze heeft namelijk betere prestaties bij weinig licht en een ingebouwde viewfinder (in vergelijking met je nex-5). Je kunt dan je 18-55 lens hergebruiken en altijd nog een lichtsterkere lens toevoegen in de toekomst.
Waarom wil je die pulse?

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 18-04-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de bunker
Ik ga binnenkort uiteraard nog even langs een goede camera winkel om te kijken welke ik het het prettigst vind werken, ik weet uiteraard niet hoe de a6000 werkt (net als de Nikon D5500, die ook een optie is).

Daarnaast is de vaak hogere prijs van extra lenzen ook een argument.

De Pulse is vooral om de batterij van de camera (en mijn telefoon) te sparen, en toch de mogelijkheid hebben om timelapses te maken zonder dat ik constant naast mn camera hoeft te staan.

Verder zie ik in veel vergelijkingen dat de Sony, Nikon en de 70D ongeveer vergelijkbare resultaten scoren (D5500 en 70D betere IS0, en de A6000 beter in filmen). In dat geval is uiteindelijke prijs en doorgroeimogelijkheden belangrijker dan de betere draagbaarheid van de Sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
de bunker schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:58:
Ik ga binnenkort uiteraard nog even langs een goede camera winkel om te kijken welke ik het het prettigst vind werken, ik weet uiteraard niet hoe de a6000 werkt (net als de Nikon D5500, die ook een optie is).

Daarnaast is de vaak hogere prijs van extra lenzen ook een argument.
Hangt natuurlijk ook af van welke lenzen je graag wilt. Canon heeft een aantal budget toppers met hun STM lenzen. Nikon heeft de 35/1.8 DX.
De Pulse is vooral om de batterij van de camera (en mijn telefoon) te sparen, en toch de mogelijkheid hebben om timelapses te maken zonder dat ik constant naast mn camera hoeft te staan.
Die link snap ik niet helemaal. De camera gaat net zo lang mee met de pulse als met iedere andere remote, aangezien de camera gewoon de hele tijd aan staat en foto's maakt. Ook kun je met iedere andere remote je camera verder alleen laten.
Verder zie ik in veel vergelijkingen dat de Sony, Nikon en de 70D ongeveer vergelijkbare resultaten scoren (D5500 en 70D betere IS0, en de A6000 beter in filmen). In dat geval is uiteindelijke prijs en doorgroeimogelijkheden belangrijker dan de betere draagbaarheid van de Sony.
Doorgroeien kan ook prima met Sony. Ze hebben een mooi fullframe lijn met een aantal pro lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de bunker
Die link snap ik niet helemaal. De camera gaat net zo lang mee met de pulse als met iedere andere remote, aangezien de camera gewoon de hele tijd aan staat en foto's maakt. Ook kun je met iedere andere remote je camera verder alleen laten.
Klopt, de vergelijking met de batterij was dan ook vooral een afzetting van de pulse in vergelijking met het gebruik van de wifi van de camera. De pulse was de beste optie die ik zo snel kon vinden, maar er zijn vast nog veel vergelijkbare opties beschikbaar. Ik zal hier tzt een nieuw thread voor openen.

De doorgroei mogelijkheden zullen er inderdaad bij Sony ook zijn, maar dan blijft de prijs belangrijk.

Je maakt echter wel goede argumenten voor de Sony, dus ik eindig hier met meer opties dan waarmee ik kwam (wat ook goed is natuurlijk), dus dat maakt de keuze niet makkelijker.

Misschien moet ik maar gewoon in de winkel kijken wat er het beste werkt voor mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
de bunker schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:20:
Dat lijkt mij wel het beste. Gewoon camera's vastpakken met een paar lenzen erop.

Pagina: 1