Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.dijkstra
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08 23:25
Mijn vraag

Ik heb glasvezel via xs4all met een modem/router van xs4all (Fritz!Box 7490).
Glas komt binnen in de meterkast waar ook de Fritz!Box hangt (voorziet begane grond van Wifi).
Vanuit de meterkast loopt een UTP kabel naar de 1e verdieping, waar bedraad mijn eigen router (Synology RT1900AC) verbonden is. Deze voorziet de 1e en 2e verdieping van internet.

Op dit moment is de Fritz!Box de DHCP-server en de 'kapitein' op het schip. De Synology staat in access point modus. Binnen hetzelfde netwerk (zelfde SSID) heb ik overal werkend internet.

Maar.....

Van de Fritz!Box wil ik alleen de modemfunctie gebruiken en wlan om de begane grond van Wifi te voorzien
Ik wil de Synology gebruiken om al het management (DHCP, firewall, ouderlijk toezicht etc). te regelen. Dit kan niet (volledig) in access point / bridge modus. Ik weet dat de Fritz!box dit ook kan, maar vind beheren via de Synology veel prettiger. Ik wil de Synology niet als modem inzetten (wordt ook geen ondersteuning voor geboden door Xs4all)

Het lukt me maar niet om internet via de Synology te krijgen als ik DHCP op de Fritz!Box uitzet.
Ik heb beide in dezelfde range gehad. Zowel binnen de DHCP als buiten de DHCP range. Vast IP adres geprobeerd, al twee dagen bezig maar ik krijg de instellingen niet voor elkaar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Modem/router: Fritz!Box 7490 (directe aansluiting via glasvezel)
Router: Synology RT1900AC (bedraad via UTP vanuit LAN2 Fritz!box in LAN1 synology)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Internet afgespeurd
-got.tweakers.net doorgelezen
-Vloeken tegen mijn apparatuur
-Aardig zijn tegen mijn apparatuur (helpt ook niet)
Wat ik wel tegen kom en wat ook lukt is de synology DHCP server uit te schakelen en een werkend netwerk te krijgen.

Wat me niet lukt, en waar ik de oplossing voor zoek is om de Synology de 'kapitein' van het netwerk te maken en de Fritz!box enkel als modem en verspreider van Wifi op de begane grond te krijgen.

Beste antwoord (via niels.dijkstra op 18-04-2016 10:28)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Je hebt zoals hier boven al aangegeven inderdaad 2 opties, maar beide geven niet volledig wat jij wilt

optie 1, = Fritz in bridge, zodat hij alles doorgeeft aan je synology (alleen telefonie handelt hij dan nog af indien aanwezig), Maar dan doet de Fritz dus ook geen WiFi meer.

Optie 2, Synology gebruiken als modem en Fritz als AP, maar je gaf al aan dat je de synology liever niet als modem wilt gebruiken. Daarnaast zou je bij deze optie ook de 2 apparaten moeten om wisselen van locatie, Of je hebt een extra (2e) netwerk kabel nodig die rechtstreeks van het glasvezel aansluitpunt naar je synology loopt. (en dan de huidige om weer terug te gaan naar van je synology naar je Fritz).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 09:53

basdej

OutSystems Consultant

Vraagje,

Waarom wil je dit? Je geeft aan dat de huidige situatie gewoon werkt.

DHCP is 1x instellen en daarna nooit meer aankomen omdat het simpelweg niet nuttig is om daar aan te sleutelen.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je wilt dus, dat je Synology de gateway is voor het gehele netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.dijkstra
ik wil via de Synology het beheer uit kunnen voeren ipv via de fritzbox. De synology fungeert nu alleen als doorzendstation.

Hoewel overal WiFi nu 'werkt', werkt het niet zoals ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niels.dijkstra schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:47:
ik wil via de Synology het beheer uit kunnen voeren ipv via de fritzbox. De synology fungeert nu alleen als doorzendstation.

Hoewel overal WiFi nu 'werkt', werkt het niet zoals ik het wil.
Heb je het Synology forum er al op nageslagen? Misschien dat deze je verder helpt: http://www.synology-forum...onfigureren-via-synology/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-09 15:22
Wat je wilt gaat half. Je kunt de Synology alles laten doen. Alleen kan de Fritz box dan helemaal niks meer. Geen bedraad en/of draadloos netwerk meer uitzenden. De synology dient dan direct aangesloten te worden en vanuit daar ga je verder.

Hoe je dit in moet stellen is hier beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:35
Volgens mij kan je setup wel deels werken alleen zal je je Synlogy dan wel als modem moeten instellen - de Fritz gaat niet modem-passthrough en AP-mode tegelijk kunnen doen.

Je Synology moet de benodigde PPPoE verbinding opzetten over de internet VLAN (ik geloof 6?), vervolgens kan je de Fritz als AP gebruiken door de DHCP uit te zetten en enkel de LAN-poorten te gebruiken. Heb hier zelf in ieder geval al sinds jaar en dag een linux-bak aan de XS4ALL-glasvezel hangen, hoewel niet supported door de helpdesk valt er online meer dan genoeg te vinden!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• VVV-007
Je hebt zoals hier boven al aangegeven inderdaad 2 opties, maar beide geven niet volledig wat jij wilt

optie 1, = Fritz in bridge, zodat hij alles doorgeeft aan je synology (alleen telefonie handelt hij dan nog af indien aanwezig), Maar dan doet de Fritz dus ook geen WiFi meer.

Optie 2, Synology gebruiken als modem en Fritz als AP, maar je gaf al aan dat je de synology liever niet als modem wilt gebruiken. Daarnaast zou je bij deze optie ook de 2 apparaten moeten om wisselen van locatie, Of je hebt een extra (2e) netwerk kabel nodig die rechtstreeks van het glasvezel aansluitpunt naar je synology loopt. (en dan de huidige om weer terug te gaan naar van je synology naar je Fritz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.dijkstra
Bedankt voor de reacties. Geruststellend dat er voor twee dagen klooien geen ultieme oplossing bleek te bestaan :-) Al is het wel zonde van tijd geweest :-)

Ik ga proberen om de Synology dan maar als modem in te zetten en en de Fritz als AP. Donderdag komt Xs4all ook TV aansluiten (ben al voor de officiele oplevering zelf begonnen met internet).

Vraag die hier nog uit voorkomt, de omzetting ook nog effect op televisie of verloopt dit niet via het modem? Als dit wel zo is, dan zou dit ook via de synology moeten lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Volgens de Pricewatch heeft de Synology geen ingebouwde (xDSL)modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
TS heeft glasvezel dus een xDSL modem heeft hij niet nodig.

Wel is er ondersteuning nodig voor VLANs, maar dat kan de synology wel sinds de januari update downloads: Synology RT1900ac 1.0.1 build 6007

Dus het kan wel maar Xs4all zal het waarschijnlijk niet actief ondersteunen (dus je moet het zelf instellen en bij problemen zelf oplossen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:13
Wanneer TS de FritzBox ook nodig heeft voor andere diensten (telefonie / televisie) zou ik deze lekker laten zitten en vanuit de Synology gewoon alles zelf regelen. Indien WiFi van de Synology niet toereikend is om het hele huis mee te voorzien van WiFi, dan eventueel een extra accespoint aanschaffen en die ergens bij plaatsen. De FritzBox van XS4All gewoon laten voor wat het is, zodat hun jou bij problemen / support etc. gewoon normaal op weg kunnen helpen. Zolang hun er maar voor zorgen dat de FritzBox netjes internet afgeeft, kan jij het daarna zelf regelen.

De meest logische oplossing die ik me kan bedenken is gewoon de FritzBox lekker als modem blijven gebruiken en van daaruit alles zelf regelen. Bij ons thuis bijna dezelfde situatie. Een glasmodem van Caiway in de meterkast welke zorgt voor telefonie, internet (Lan 1) en optioneel IP-TV (Lan 2), poortjes 3 en 4 doen niks, WiFi staat uit. Van daaruit ga ik met een kabel naar de kast onder de trap, welke precies tussen de keuken en woonkamer zit, dus een mooie centrale locatie in huis. Daar hangt een Netgear R7000 (bijna tegen het plafond) waarop ik alles beheer en die de hele benedenverdieping (+ tuin) en 1e verdieping van WiFi voorziet. Van daaruit gaat er o.a. een vaste kabel naar boven. Op zolder staat uiteindelijk een relatief simpele TP-Link die meehelpt de 1e verdieping en zolder van WiFi te voorzien. Werkt perfect, alles in eigen beheer :)

[ Voor 7% gewijzigd door wnwiigrtz op 18-04-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je het volgende al geprobeerd. DHCP van de Fritz uitzetten de synology een vast IP adres geven in zelfde range. DHCP op synology aanzetten met het IP van de Fritz als gateway. Enige is ook even je DNS goed zetten.
Heb zo'n opzet zelf draaien maar dan met andere apparatuur. Ziggo Ubee en een ClearOS server.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.dijkstra
Frogmen schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:05:
Heb je het volgende al geprobeerd. DHCP van de Fritz uitzetten de synology een vast IP adres geven in zelfde range. DHCP op synology aanzetten met het IP van de Fritz als gateway. Enige is ook even je DNS goed zetten.
Heb zo'n opzet zelf draaien maar dan met andere apparatuur. Ziggo Ubee en een ClearOS server.
Ik heb dat geprobeerd, maar het is me nog niet gelukt verbinding te krijgen. Ik heb wel instructies gevolgd uit andere fora, maar misschien heb ik het verkeerde IP adres als gateway ingevoerd. Zal dit opnieuw doen.

Heb geen ervaring met het aanpassen van DNS. Zal dit opzoeken op internet, als je me op weg kunt helpen wordt dat gewaardeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
wnwiigrtz, Frogmen Op deze mannier zit TS wel met dubbel nat, dus zaken als bijvoorbeeld VPN en dDNS gaan dan vanuit de synology nog niet werken. Je zou de synology nog in de DMZ van de Fritz kunnen zetten, maar ideaal is het niet.

Frogmen, je kan je ubee door ziggo gewoon in bridge mode laten zetten, dan krijgt je Clear OS server gewoon het externe IP adres en heb je geen dubbel nat gedoe meer (al heb je dan geen WiFi meer op je ubee)

TS mogelijk kun je hier wat mee. Let wel op dat je zorgt dat je Synology op zijn minst de eerder genoemde patch heeft, anders kun je geen Vlan instellen.
http://netwerkje.com/eigen-router

Vaak wordt dan ook nog wel de bestaande provider router (in jou geval de Fritz) gebruik om de telefonie (indien je dat hebt) af te handelen.

[ Voor 31% gewijzigd door VVV-007 op 18-04-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
VVV-007 schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:22:
wnwiigrtz, Frogmen Op deze mannier zit TS wel met dubbel nat, dus zaken als bijvoorbeeld VPN en dDNS gaan dan vanuit de synology nog niet werken. Je zou de synology nog in de DMZ van de Fritz kunnen zetten, maar ideaal is het niet.

Frogmen, je kan je ubee door ziggo gewoon in bridge mode laten zetten, dan krijgt je Clear OS server gewoon het externe IP adres en heb je geen dubbel nat gedoe meer (al heb je dan geen WiFi meer op je ubee)

TS mogelijk kun je hier wat mee. Let wel op dat je zorgt dat je Synology op zijn minst de eerder genoemde patch heeft, anders kun je geen Vlan instellen.
http://netwerkje.com/eigen-router

Vaak wordt dan ook nog wel de bestaande provider router (in jou geval de Fritz) gebruik om de telefonie (indien je dat hebt) af te handelen.
Waar haal je je dubbel nat vandaan CLearOS is geen Gateway maar alleen DHCP en DNS server.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
niels.dijkstra schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:22:
[...]

Ik heb dat geprobeerd, maar het is me nog niet gelukt verbinding te krijgen. Ik heb wel instructies gevolgd uit andere fora, maar misschien heb ik het verkeerde IP adres als gateway ingevoerd. Zal dit opnieuw doen.

Heb geen ervaring met het aanpassen van DNS. Zal dit opzoeken op internet, als je me op weg kunt helpen wordt dat gewaardeerd :)
Je moet zorgen dat je het lan IP adres van je router/modem hebt en deze moet in het subnet zitten van de synology. Sorry maar dit is standaard netwerk kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Toevoeging in mijn oplossing gaat de Synology dus niet werken als firewall en ouderljk toezicht. Afhankelijk van het OS zou ik binnen Windows 10 kiezen voor microsoft family accounts daarin kan je het perfect regelen en krijg je als je wilt ook nog wekelijks een overzicht van wat is bezocht. Als je op een andere manier toezicht wilt wordt het toch complexer zeker omdat er steeds meer sites over puur HTTPS gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.dijkstra
Uiteindelijk ben ik voor VVV-007 zijn oplossing gegaan. De RT1900AC als modem gaan gebruiken (zowel voor internet en IPTV) en de Fritzbox als AP. Werkt ik perfecte harmonie. Overal in huis snel wlan, tv werkt ook goed en complete beheer via synology router.
Pagina: 1