Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:38

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Wat is een goede methode om een focus stack te corrigeren van te donkere foto's?

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1603/26475517075_51219c3bea_c.jpg
DSC_3277_stackC by Vishari Beduk, on Flickr

Bovenstaande foto is een stack van 4 foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/PS-stack_zpsjeg2xac2.jpg

Eerst de foto's in een stack en daarna met 'blend layers' de beste delen automatisch samen laten voegen tot één scherpe foto.
Maar dat 'automatisch' ging niet helemaal goed. En ik moest vervolgens de layer masks aan passen. En omdat de foto's te donker waren had ik er even snel twee brightness en levels layers bovenop gezet.

En nou komt het probleem; tijdens dat aan passen van de layer masks kwamen te donkere delen te voorschijn (waar die boven liggende adjustments layers waarschijnlijk geen invloed op hadden). Dus moest ik met clone stamp tool de boel weer corrigeren.

Dus waarschijnlijk zal er een betere methode zijn om dit uit te voeren?
N.B. Die twee brightness en levels adjustments layers waren tijdelijk. De definitieve aanpassingen heb ik later anders gedaan.

weet het niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik stel een vraag en niemand weet het antwoord :/
Ben ik nu aan het uiteinde van tweakers gekomen? :P

Anyway, vandaag nogmaals een stack gemaakt met 4 foto's maar ditmaal zonder adjustments layers erboven.
Vervolgens auto blend en daarna de masks aanpassen. Maar toen kwamen ook gelijk die lelijke artifacten weer te voorschijn. Probleem zit hem dus in auto blend.

Daarna de 4 foto's met de hand de goede delen eruit gehaald met onderstaand resultaat. Dit werkt dus het beste (wel een rotklus).

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1468/26236056060_da351cc4a1_c.jpg
DSC_3270_stackC by Vishari Beduk, on Flickr

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Geen idee, maar misschien kun bepaalde plekken niet 100% of wit of zwart gebruiken. Dus dat je met minder opacity (kwast) die mask laat blenden op bepaalde plaatsen. Als je Photoshop dit soort acties automatisch laat uitvoeren zul je denk ik vaak handmatig correcties kunnen aanbrengen door zelf te gaan masken of bedoel je dit niet?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik ben eruit: Het wordt veroorzaakt door de optie "Seamless Tones and Colors" tijdens het blenden.
Achteraf wel logisch eigenlijk.
Luxicon schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:08:
Geen idee, maar misschien kun bepaalde plekken niet 100% of wit of zwart gebruiken. Dus dat je met minder opacity (kwast) die mask laat blenden op bepaalde plaatsen. Als je Photoshop dit soort acties automatisch laat uitvoeren zul je denk ik vaak handmatig correcties kunnen aanbrengen door zelf te gaan masken of bedoel je dit niet?
Bedankt voor het meedenken. :)
Maar hoe kan je dat mask blenden automatisch doen? Ben daar wel naar op zoek, maar kon dat nog niet vinden.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Vishari Beduk schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:23:
Ik ben eruit: Het wordt veroorzaakt door de optie "Seamless Tones and Colors" tijdens het blenden.

[...]

Maar hoe kan je dat mask blenden automatisch doen? Ben daar wel naar op zoek, maar kon dat nog niet vinden.
Vishari Beduk schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:23:

[...]

Mooi dat je eruit ben. Het ligt er misschien aan wat je wil. Dat de mask beter / accurater moet of je iets wil laten overlopen, zodat het er vloeiender uit ziet. Hoe dat automatisch gaat weet ik niet, maar het is denk ik de bedoeling de mask zo goed mogelijk te krijgen (via verschillende manieren, zoals jij nu doet) en dan zo nodig (handmatig) bij te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 20-04-2016 22:09 ]

...