Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 12:39
Ik heb een HP Gen8 met een WD Black schijf waar Windows Homeserver 2011 op geïnstalleerd staat. Voorts een 3tb Seagate en 2tb Samsung schijf voor opslag. De schijven raken vol en ik wil direct van deze gelegenheid gebruik maken om e.e.a. veiliger op te slaan.
Ik maak geen gebruik van Raid o.i.d. dus als er nu een harde schijf kapot gaat ben ik alles kwijt. Mijn idee is om de 2 opslagschijven te vervangen voor 2x de Seagate Archive 8tb en met Stablebit een drivepool te maken zodat alle data op 2 schijven staat. Eventueel past er in de toekomst nog een derde schijf in de HP.

Ik lees dat veel mensen gebruik maken van Synology software. Gezien mijn tv kaarten (welke alleen onder Windows werken) is dat voor mij geen optie.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met Stablebit en iets kunnen zeggen over waar de Archive schijven van Seagate wel of juist niet geschikt voor zijn?
Ik lees dat deze niet geschikt zijn voor Raid. Dat lijkt mij in mijn situatie niet van toepassing. Op de schijven wordt ruwe data opgeslagen (lokale media, opnames vanaf de tv kaarten en de standaard documenten als digitale bankafschriften etc.). Dit lijkt mij dus wel te voldoen aan het criterium statische data.

Edit: bovenstaande is mijn verzonnen oplossing, maar wellicht zijn er betere ideeën, welke binnen de mogelijkheden van WHS 2011 en de Microserver liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door MarVanOs op 17-04-2016 19:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 14:20
Zelf zou ik niks meer met Raid doen zelf. Daarmee heb je nog steeds de mogelijkheid dat je corrupte bestanden hebt.

Ook is een microserver uitermate geschikt voor een zelfbouw nas (freenas/nas4free).
Daarmee kan je ZFS gebruiken. Dan heb je ook geen corrupte data meer.

Waarom videokaarten in je Gen8? Beperkt je erg in je data oplossing.
Zou dat uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Zelf heb ik een N54L met WHS2011 en 4x 4Tb RED. Zelf ben ik erg te spreken over Stablebit Drivepool.
Hiermee heb je duplicatie helemaal zelf in de hand. zie: http://stablebit.com/DrivePool

(Daarnaast heb ik ook nog de scanner add-in welke ook prima werkt met WHS2011).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
elan schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:36:
Zelf zou ik niks meer met Raid doen zelf. Daarmee heb je nog steeds de mogelijkheid dat je corrupte bestanden hebt.

Ook is een microserver uitermate geschikt voor een zelfbouw nas (freenas/nas4free).
Daarmee kan je ZFS gebruiken. Dan heb je ook geen corrupte data meer.

Waarom videokaarten in je Gen8? Beperkt je erg in je data oplossing.
Zou dat uit elkaar halen.
Met de tv kaarten I.c.m. DVBLink kan ik door het hele huis op diverse apparaten televisie kijken. Ik maak daar dankbaar gebruik van O+

Hetgeen waar ik het meest bang voor ben is dat een harde schijf het begeeft waardoor ik alle data kwijt ben. Hoe helpt zfs daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
_matt_ schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:01:
Zelf heb ik een N54L met WHS2011 en 4x 4Tb RED. Zelf ben ik erg te spreken over Stablebit Drivepool.
Hiermee heb je duplicatie helemaal zelf in de hand. zie: http://stablebit.com/DrivePool

(Daarnaast heb ik ook nog de scanner add-in welke ook prima werkt met WHS2011).
Dat was inderdaad de software welke ik bedoel. Blijven door het gebruik van deze software de harde schijven altijd in gebruik of komen ze wel tot spindown? Het grootste gedeelte van de dag doet de Microserver niets en kan hij feitelijk dus alleen draaien op de harde schijf met daarop het besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
MarVanOs schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:52:
[...]

Met de tv kaarten I.c.m. DVBLink kan ik door het hele huis op diverse apparaten televisie kijken. Ik maak daar dankbaar gebruik van O+

Hetgeen waar ik het meest bang voor ben is dat een harde schijf het begeeft waardoor ik alle data kwijt ben. Hoe helpt zfs daarbij?
ZFS is een soort van software raid, maar ook weer niet.
Je kan een Raidz maken (3 schijven in 1 pool) en dan kan er 1 uitvallen zonder problemen en heb je alle data nodig. ZFS heeft een handigheidje dat je nooit corrupte data kan krijgen.
Raid 5 kan bijvoorbeeld wel een document leveren, maar dat kan best corrupte data zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
Ik zat inderdaad net te lezen op het zfs topic in dit forum.

Maar ik begrijp dat dit niet werkt op een Windows systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
Vergeet die Seagate Archive harddisks. Tenzij je echt dingen alleen maar wil archiveren (bewaren) en er zelden naar toe schrijft.

Seagate is sowieso al minder goed in betrouwbaarheid, als je die Archive serie gaat gebruiken voor je normale data storage heb je helemaal een hoog risico op data verlies.

In elk geval zorgen voor een goede en regelmatige backup en normale harddisks aanschaffen is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
MarVanOs schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:09:
Ik zat inderdaad net te lezen op het zfs topic in dit forum.

Maar ik begrijp dat dit niet werkt op een Windows systeem.
Nee dat klopt.
Freenas is gebaseerd als ik het goed heb op Freebsd 10.3
Je zou je schijven in de microserver kunnen zetten. De vorige modellen hadden ook een usb mogelijkheid op het moederbord. Daar zet je een usb stick in van 2gb minimaal. En dan kan je Freenas op die usb stick installeren. Na het installeren heb je dan een website en via die manier beheer je de nas.
(kan ook via telnet, maar dat is voor wat later).

Je kan in freenas verschillende plugins installeren, zoals sabnzb, couchpotato en nog vele andere dingen.

Belangrijkste is wel dat je ZFS kan doen, zodat je ook de extra veiligheid hebt dat je geen corrupte bestanden krijgt geserveerd.

LET OP! Een nas/ Raid en zo is nooit een backup....

Dus zorg dat je naast je Nas de belangrijkste bestanden ook op een externe disk hebt. En het liefst is deze ook nog eens niet op je eigen locatie. In geval van brand ben je anders alles kwijt....

Mocht je vragen hebben kan ik je altijd proberen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

MarVanOs schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:55:
[...]

Dat was inderdaad de software welke ik bedoel. Blijven door het gebruik van deze software de harde schijven altijd in gebruik of komen ze wel tot spindown? Het grootste gedeelte van de dag doet de Microserver niets en kan hij feitelijk dus alleen draaien op de harde schijf met daarop het besturingssysteem.
Voor zover ik kan nagaan gaat alles netjes uit als het niet in gebruik is, de software is best slim geschreven, kijk anders de faq even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
_matt_ schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:17:
[...]

Voor zover ik kan nagaan gaat alles netjes uit als het niet in gebruik is, de software is best slim geschreven, kijk anders de faq even na.
Bedankt voor je info. Mijn laatste vraag is nog wel of het een zware last trekt op de cpu. In mijn Gen8 zit een Xeon 1220. Tot nu toe gaat een full HD stream via plex transcode prima. Full HD live televisie via Kodi gaat ook prima, maar live tv via transcode gaat net. Als Stablebit een zware wissel trekt op de cpu dan kan het wel eens net niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

FWIW: ik heb nergens last van, je kunt in de instellingen hier ook nog prioriteit aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
rookie no. 1 schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:54:
Vergeet die Seagate Archive harddisks. Tenzij je echt dingen alleen maar wil archiveren (bewaren) en er zelden naar toe schrijft.

Seagate is sowieso al minder goed in betrouwbaarheid, als je die Archive serie gaat gebruiken voor je normale data storage heb je helemaal een hoog risico op data verlies.

In elk geval zorgen voor een goede en regelmatige backup en normale harddisks aanschaffen is mijn advies.
Heb je wellicht advies voor een betrouwbare harde schijf? Ik ben niet heel erg geïnteresseerd in snelheid. Het is voor mij ontzettend belangrijk dat mijn gegevens gewoon veilig staan. Dat probeer ik in ieder geval al d.m.v. Stablebit door alles te dupliceren.
Als ik hier op tweakers gebruikersreviews lees van de wd red serie lees ik ook e.e.a. Over defecten. Het geeft allemaal geen goed gevoel. Mijn Gen8 heeft standaard ruimte voor 4 schijven. Hiervan is 1 systeemschijf. Daarnaast heb ik de optische drive in gebruik. Er blijven dus maar 3 schijven over. Ik wil dus wel gelijk zo groot mogelijk.

Edit: op onderstaande link staat een vergelijk tussen de Seagate nas serie en de wd red. Ik begrijp van je dat je een Archive schijf beter kunt mijden. Is een nas versie van Seagate wel een goede optie?
http://nl.hardware.info/r...eagate-nas-hdd-8tb-review

[ Voor 11% gewijzigd door MarVanOs op 22-04-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
HGST's (Hitachi) staan goed bekend. Wel wat duurder, maar daar krijg je een hoge betrouwbaarheid en snelheid voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik zou Windows virtualiseren (en een recente Windows gebruiken in plaats van een bijna 6 jaar oude versie), en voor de rest BSD of Linux hanteren voor de data, dat is een stuk veiliger, sneller en flexibeler.
Pagina: 1