BSOD Minidump, wie kan dit uitlezen in samenwerking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-01 23:35
Goeiemiddag,

Ik heb al een tijdje een probleem. De PC valt soms af, om wat voor reden dan ook, of blijft hangen. Moederbord toont geen fouten aan.

Onlangs ook power issues gehad met m'n toenmalige PSU, deze heb ik vervangen door een testPSU, om te kijken of de spanningen goed blijven. Die blijven dat.

Nu ben ik benieuwd of iemand handig is, met dump files. Ik heb er zelf weinig koek van gegeten, dus misschien dat we er samen uit kunnen komen, wat er precies aan de hand is... Vind het raar, omdat ik nooit gekke dingen met de PC heb gedaan.

Hardware waar we het over hebben:
i7 3930K
Asus Rampage iV Ext.
16GB DDR3 RAM
2x MSI 580 Lighting
Handvol SSD/HDD
CM G550W PSU
Windows 10 Pro.

Ik hoor het graag, met betrekking tot tips en tricks met dumpfiles en BSOD's. Zodra ik een dumpfile heb zal ik deze hier plaatsen, voor diegene die deze graag wilt lezen.

Groetjes,

Jacco

EDIT: Dankzij de scherpte van Stin, de 2e 580 is eruit, puur voor het testen van het systeem draai ik nu op 1 kaart. Ik was nogal over de zeik van de PC, dus ik vergat dat erbij te vermelden.

[ Voor 9% gewijzigd door Fryslanboy op 17-04-2016 16:23 ]

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wacht even je hebt een i7 3930K met TWEE 580 GTX Lighting (Deze?) op een CM G550W voeding?

Welke voeding heb je precies wat een Cooler Master G550W bestaat niet naar mijn weten, wel een G550M. Welke test voeding heb je precies gebruikt en hoe heb je gemeten dat de spanningen 'goed' blijven? Dat is namelijk vrijwel onmogelijk met software, tenzij je dit hardwarematig gecheckt hebt.

Verder ben ik benieuwd hoe je 2 van die dikke 580's hebt aangesloten op een 550w voeding, dat moet dan bijna wel met 2 x 8-pins + 2 x molex-to-8pin connectoren. De 580 is overigens verre van zuinig met 2 8-pin aansluitingen, een verbruik van dik 200w per kaart is niet raar.

Het zou dan ook niet heel raar zijn dat je PC uitvalt in een zware game, mits ik je verhaal goed begrijp :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Fryslanboy
Sorry, vergeten te vertellen.

Ik gebruik die voeding, met 1 580 aangesloten. Ik weet, het is te weinig om 2 580's mee te voeden!

Over de minidump, ben nu zover dat ik WinDbg heb, maar wanneer ik een minidump file wil openen zegt deze dat ik geen toegang heb. Win32 error 0n5.

Kan prima een systeempje bouwen, maar debuggen en fouten opsporen, daar heb ik weinig koek van gegeten..

[ Voor 49% gewijzigd door Fryslanboy op 17-04-2016 16:24 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:56

Wildfire

Joy to the world!

Ik kijk meestal eerst zelf met http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html maar let op, niet altijd is de door deze tool aangewezen driver de oorzaak.

In mijn geval bleek dat dus zo te zijn. Maar met behulp van de gasten op https://www.sysnative.com...ows-10-8-1-8-7-vista.html werd de oorzaak uiteindelijk achterhaald. Diegene die mijn BSOD dumps daar analyseerde ontdekte dat de Malwarebytes netwerk filterdriver de oorzaak was van mijn problemen en inderdaad, zonder Malwarebytes had ik geen BSOD's meer.

Als je niet al teveel verstand van BSOD's en al die codes hebt, dan is WinDbg niet iets waar je veel mee kunt vrees ik.

[ Voor 61% gewijzigd door Wildfire op 17-04-2016 16:48 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Fryslanboy
Heb gekeken met die Nirsoft, wat je aangaf. Hiermee vind ik iaStorA.sys (+877b8)
Heeft iets te maken met de Intel Rapid Store Tech. Daar zal ik nu naar kijken.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Fryslanboy schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:29:
Heb gekeken met die Nirsoft, wat je aangaf. Hiermee vind ik iaStorA.sys (+877b8)
Heeft iets te maken met de Intel Rapid Store Tech. Daar zal ik nu naar kijken.
Je kunt iig de Intel Rapid Storage drivers updaten. --> https://downloadcenter.in...ogy-Intel-RST-RAID-Driver

• Fryslanboy
Dat ben ik wezen proberen, de nieuwste 2 versies gaven aan mijn systeem niet te ondersteunen

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Fryslanboy schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:59:
Dat ben ik wezen proberen, de nieuwste 2 versies gaven aan mijn systeem niet te ondersteunen
Dat doen ze wel, maar om de een of andere reden weigeren ze soms te installeren. Heb ik een tijd terug ook nog gehad.

Wacht... je kunt ook de floppy-versie downloaden. Klinkt stom, maar dat is gewoon een ZIP waar de drivers in zitten. Kun je uitpakken en dan vanuit apparaatbeheer de Intel storage driver bijwerken, je wijst dan gewoon de map aan waar je ze uitgepakt hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 17-04-2016 18:07 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
memtest al gedraaid?

specs

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Kan idd geen kwaad. Misschien ook de SSD (of HDD) waar Windows op staat testen?

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-01 02:11
Fryslanboy schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:09:
EDIT: Dankzij de scherpte van Stin, de 2e 580 is eruit, puur voor het testen van het systeem draai ik nu op 1 kaart. Ik was nogal over de zeik van de PC, dus ik vergat dat erbij te vermelden.
Voorheen wel met 2 kaarten gedraaid?

Mocht dat het geval zijn kan het gewoon zijn dat je PSU inmiddels niet meer goed is en dan gaat een kaart verwijderen niet meer helpen om het systeem stabiel te krijgen. Een PSU te zwaar belasten kan permanente schade aanrichten.

Mijn advies, het systeem met een andere voeding testen.

Edit: Ik heb even gekeken maar een MSI 580 Lighting zou door dat die gebruik maakt van 2x8pins power connectors een piek vermogen kunnen trekken van 375 watt doe dat maal 2 en je zit al ruim over een 550 watt voeding heen. Reken daarbij de rest van het systeem en dan begrijp je wel dat je voeding dat niet leuk gaat vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door AndreStarTrek op 17-04-2016 18:45 ]

• Fryslanboy
Memtest ga ik zo even draaien, samen met alle harde schijven testen.

Voor wat betreft de voeding. Ja, die heb ik sinds het begin, met 2 580's.
De PSU heb ik zoals boven genoemd vervangen door een tester van 550W, terwijl ik nu 1 videokaart eraan heb hangen. Speel nu geen games voorlopig, tot ik dus weet wat er precies aan de hand is.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Fryslanboy schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:45:

De PSU heb ik zoals boven genoemd vervangen door een tester van 550W, terwijl ik nu 1 videokaart eraan heb hangen. Speel nu geen games voorlopig, tot ik dus weet wat er precies aan de hand is.
Goeie memtest kan je beter een nachtje laten rammelen. Vaak komen er bij 1 pass geen fouten naar voren, tenzij er echt iets mis is. Maar dan boot je systeem waarschijnlijk ook zo goed als niet fatsoenlijk.

En geen games spelen, misschien is dat wel de oorzaak? :)

https://discord.com/invite/tweakers

• AndreStarTrek
Fryslanboy schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:45:

Door instabiele/kapot gaan de voeding kan er zoveel gebeurd zijn dat er componenten niet meer goed zijn. Maar zelfs je Windows installatie kan beschadigd zijn. Je zal echt ieder deel apart moeten gaan testen met een schone Windows installatie.

• Fryslanboy
Ha, redfoxert. De games die ik zo nu en dan speel zijn racegames. Meestal ben ik in de loods te vinden.

Andre, dat is de volgende stap, mochten er geen dingen naar voren komen, dan aan het eind van de week een verse Windows erop, en vanaf daar verder.

• AndreStarTrek
redfoxert schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:49:
[...]

Goeie memtest kan je beter een nachtje laten rammelen. Vaak komen er bij 1 pass geen fouten naar voren, tenzij er echt iets mis is. Maar dan boot je systeem waarschijnlijk ook zo goed als niet fatsoenlijk.

En geen games spelen, misschien is dat wel de oorzaak? :)
En testen per dimm want met meerdere dimms tegelijk wil de fouten soms niet komen. Dit heb ik een halfjaar geleden ook gehad 2 dimms na 12 uur geen fouten toen 1 dimm appart en ik had de fout binnen paarminuten boven water.
Pagina: 1