Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcone
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-02 12:55
Hallo,

Mijn broer had een phillips HTS7500 home cinema set. Deze is enige tijd terug stuk gegaan maar hij had de speakers nog, welke hij nu aan mij heeft gegeven. Ik kan me nog herinneren dat er een (erg!) mooi geluid uit kwam, en de speakers an sich zijn ook fraai vormgegeven. Dus ik zou graag deze speakers in gebruik nemen en er een geschikte versterker/receiver bij kopen.

Dus ik probeer me in te lezen waar deze versterker/receiver dan aan moet voldoen. Ik had wel gehoord dat er e.e.a. bij komt kijken, maar ik ben hier echt een leek in. Zodra je gaat zoeken op vermogen van speakers en impedantie dan vind ik daar allerlei toelichting over die ik nog niet echt begrijp. Met name dat een impedantie van 4 ohm eigenlijk niet op een versterker/receiver kan gebouwd voor 8ohm, maar dat daar ook uitzonderingen op zijn. Maar waarom die uitzonderingen daar dan zijn is dan mij niet duidelijk. Daarom hoop ik dat iemand mij advies kan geven.

De impedantie staat aangegeven op de speakers, maar het vermogen niet. Het vermogen is opgezocht op specificatie pagina. Vreemd genoeg komen de impedanties niet exact overeen.

SpeakerVermogen (specs)Impedantie (specs)Impedantie (op speaker)
Front/Rear/Left/Right125W6 ohm5 ohm
Center250W3 ohm3 ohm
Subwoofer250W3 ohm4 ohm

Mijn vragen zijn:

1. De speakers hebben verschillende impedanties; is dat een probleem als ik dit niet aan de oorspronkelijke versterker koppel? Ik heb geen zin om te investeren in deze speakers als het resultaat sub-optimaal is.

2. Ik heb bij coolblue gezocht op versterkers/receivers geschikt voor een impedantie van 4ohm. Maar die hebben (slechts?) een vermogen van 50W. Het vermogen van de speakers is veel hoger. Is dit een probleem en/of wat voor gevolg heeft dit op het volume en geluidskwaliteit?
(bijv. deze)

3. Indien 1 en 2 niet duiden op een afrader; Wat voor specificaties moet de versterker/receiver dan aan voldoen?

Alvast dank!
Groeten,
Koen

Beste antwoord (via Xcone op 18-04-2016 20:51)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15

FeaR

In GoT we trust

Xcone schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:01:
Het tegenstrijdige is, dat de 4ohm 5.1 receivers die Coolblue biedt juist minder vermogen per kanaal leveren dan veel van de goedkopere modellen voor impedanties 6 of 8 ohm.
Een receiver is niet x Ohm. Een speaker fluctueert over het gehele bereik in de weerstand. Dit kan van een paar Ohm tot tientallen zijn. De versterker levert vermogen hoe dat wordt gevraagd. Een speaker van nominaal 4 Ohm kan daardoor ook makkelijker aan te sturen zijn dan eentje van 8 Ohm. Nominaal zegt niets over hoe vaak en ver een speaker dipt. Plus dat weerstand één ding is, zoals hierboven gezegd gaat het in combinatie met de gevoeligheid.

Het klopt dat niet elke receiver als 4 Ohm compatible aan wordt gegeven. Dat is een stukje zekerheid die de fabrikant gebruikt om zich in te dekken. Veelal gaat het in de praktijk goed aangezien de limieten niet op worden gezocht. Soms heb je bijvoorbeeld de optie dat een receiver in kan worden gesteld op 4 Ohm. Klinkt leuk maar dat is ook limiterend voor de receiver. Je begrenst dan de eindtrappen om de receiver niet te nekken. Veelal is de receiver met 4 Ohm speakers op 8 Ohm laten staan de betere optie juist door dat begrenzen. Maar dat eigenlijk terzijde.

Qua vermogen doet die Philips echt helemaal niets. Opgenomen max 180 Watt waar een Blu-rayspeler bij zit, vijf speakers én een subwoofer. Dat is qua versterking/eindtrappen niet te vergelijken met een losse receiver.

Kan je niet een tweedehands gelijke Philips van Marktplaats of eBay halen? Ik zou in ieder geval niet veel investeren om een dergelijke set weer werkend te krijgen. Veelal zijn dergelijke Philips all-in-one niet echt denderend qua kwaliteit.
Uitgaande van je advies, behalve een receiver komt er dan ook nog een losse subwoofer als uitgave bij. Hehe, het gevoel bekruipt me dat ik goedkoper uit ben om nieuw 8ohm setje te kopen dan om deze (ca.) 4ohm speakers te gaan gebruiken. :-)
Of je neemt de genoemde Pioneer VSX-S510. Die kan een passieve subwoofer aansturen. Verder ook slim-line zoals jouw aangedragen Marantz. En Klasse D versterking, dus minder warmte ontwikkeling en meer vermogen uit een kleinere voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 17-04-2016 22:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gebruik de zoekfunctie van GoT of lees het begin van de FAQ. Dergelijke vragen over vermogen dan wel het aansluiten van speakers van een kant en klare set op een andere receiver zijn al zo vaak voorbij genomen. Waarbij dan ook nog gezegd moet worden het vermogen van dergelijke all-in-ones behoorlijk wordt overdreven met veelal honderden Watts. Dergelijke vermogens worden met een berg THD (vervorming) gemeten. Puur om de getallen hoog uit te laten vallen zodat de consument daar op valt. Plus dat 50 Watt aanzienlijk wat geluid kan produceren. Al zitten veel receivers daar tegenwoordig wel boven. De originele Philips zou blij mogen zijn met 50 Watt per kanaal, grote kans dat een dergelijke waarde niet werd gehaald. Wat dan ook weer niet heel erg id aangezien je voor normaal gebruik maar een paar Watt nodig hebt. De gevonden Marantz zou qua vermogen moeten voldoen, maar er is één ding dat niet gaat werken....

Na het lezen van de andere topics dan wel FAQ dan wel de vorige aline kom je eigenlijk direct bij jouw punt 3 uit. Dat is dat je set een passieve subwoofer heeft waar 99,999% van de receivers alleen een uitgang hebben voor een actief exemplaar. Je zal de subwoofer moeten vervangen voor een actief exemplaar. Of de subwoofers actief maken door er een extra versterker op aan te sluiten. Al zou ik dat laatste afraden aangezien ik geen geld in dergelijk setjes zou stoppen. Of je neemt dus een receivers uit de zeer kleine groep met aansluiting voor een passieve subwoofer. Pioneer heeft er daar eentje van en als je aan een Onkyo HTR-receiver (onderdeel van een all-in-one) kan komen heb je een andere te pakken.

Je kiest een receiver niet op het vermogen. Je kiest deze op de functies. Denk aan het aantal HDMI-ingangen, netwerk, Spotify, 4K, 3D, et cetera. In dit geval dus ook op de aanwezigheid van een uitgang voor een passieve subwoofer. En budget, er is altijd een budget.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 17-04-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcone
Hallo FeaR,

Dankje voor je reactie!

Als ik het goed begrijp zijn de verschillen in impedantie niet echt relevant (1), zijn de vermeldde wattages van de speakers commercieel overdreven en gaan prima op 50W per kanaal (2). Wat dus betekend dat iedere receiver geschikt voor 4 ohm speakers met 50W per kanaal, of meer, in orde is (3).

Dat receivers uitgaan van actieve subwoofers had ik tot zover compleet gemist. Dankje dat je me hierop wijst! Vanaf hier is het dus een kwestie van features vergelijken en beoordelen of ik het geld ervoor over heb. :-)

Ik had wel het e.e.a. gegoogled, maar ik zag door de bomen het bos niet meer. Daarnaast is er op fora zoveel tegenstrijdige info te vinden, maar wel allemaal met de disclaimer dat het van vanalles afhangt. Wat me echter ook opviel, is dat in de meeste toelichtingen die ik heb gelezen (waaronder hier op GoT in de FAQ), dat een lagere impedantie hand in hand gaat met een hogere behoefte aan vermogen. Het tegenstrijdige is, dat de 4ohm 5.1 receivers die Coolblue biedt juist minder vermogen per kanaal leveren dan veel van de goedkopere modellen voor impedanties 6 of 8 ohm. Dit was voor mij het teken dat ik de materie waarschijnlijk gewoon niet goed begrijp. Vandaar dat ik ondanks de vele info die beschikbaar is, toch mijn vragen heb gesteld.

Mijn budget is 500 a 600 euro. Hoewel die in eerste instantie een stuk lager was. Maar ik begrijp nu dat die apparaten tegenwoordig veel meer leuke dingen kunnen. Dus dan heb ik er ook wel meer voor over.

Uitgaande van je advies, behalve een receiver komt er dan ook nog een losse subwoofer als uitgave bij. Hehe, het gevoel bekruipt me dat ik goedkoper uit ben om nieuw 8ohm setje te kopen dan om deze (ca.) 4ohm speakers te gaan gebruiken. :-)

N.a.v. je reactie en nog een paar uur speurwerk op het internet wordt het plaatje in ieder geval redelijk compleet(achtig).

Nogmaals dank,
Groeten,
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:35
Het genoemde vermogen op speakers is meestal een maximum vermogen wat ze zonder beschadigingen en vervorming kunnen krijgen. Je komt echter zelden aan dat vermogen, tenzij je speakers hebt met een lage gevoeligheid en lage impedantie. Het is dus goed om te weten wat de gevoeligheid is van die speakers. De gevoeligheid is hoe luid ze klinken bij een belasting van 1w. Elke 3db minder tov een andere speaker met gelijke impedantie, zou een verdubbeling in vermogen betekenen om tot een gelijk volume te komen.

Het genoemde vermogen op receivers is vaak te mooi om waar te zijn. Idealiter wordt dit gemeten over het hele frequentiespectrum met 0,05% vervorming op alle kanalen tegelijk. De betere receivers doen dat op die manier, maar de slechtere halen hun waarde meestal door op 1 kanaal te meten bij een frequentie van 1khz en een vervorming van 1% dan krijg je al snel een waarde 2x zo hoog. Dan nog zou dat slechts 3db meer output betekenen. De slechtere receivers zitten echter niet zo sterk in elkaar en kakken waarschijnlijk nog verder in wanneer alle kanalen gelijktijdig in gebruik zijn. Om nog maar te zwijgen over de vervorming die misschien nooit onder de 1% komt.

4ohm betekent idd dat de speaker 2x zoveel vermogen vraagt van de receiver ivm 8ohm speakers. Echter wordt dit pas relevant bij hoge volumes. Zolang je bij merken als Denon, Marantz, onkyo e.d. blijft, heb je niets te vrezen, mits de speakers niet zeer ongevoelig zijn.

Een speaker met een gevoeligheid van 70db heeft 400w nodig voor het volume wat een speaker met een gevoeligheid van 91db geeft met 3w.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Het tegenstrijdige is, dat de 4ohm 5.1 receivers die Coolblue biedt juist minder vermogen per kanaal leveren dan veel van de goedkopere modellen voor impedanties 6 of 8 ohm.
Een receiver is niet x Ohm. Een speaker fluctueert over het gehele bereik in de weerstand. Dit kan van een paar Ohm tot tientallen zijn. De versterker levert vermogen hoe dat wordt gevraagd. Een speaker van nominaal 4 Ohm kan daardoor ook makkelijker aan te sturen zijn dan eentje van 8 Ohm. Nominaal zegt niets over hoe vaak en ver een speaker dipt. Plus dat weerstand één ding is, zoals hierboven gezegd gaat het in combinatie met de gevoeligheid.

Het klopt dat niet elke receiver als 4 Ohm compatible aan wordt gegeven. Dat is een stukje zekerheid die de fabrikant gebruikt om zich in te dekken. Veelal gaat het in de praktijk goed aangezien de limieten niet op worden gezocht. Soms heb je bijvoorbeeld de optie dat een receiver in kan worden gesteld op 4 Ohm. Klinkt leuk maar dat is ook limiterend voor de receiver. Je begrenst dan de eindtrappen om de receiver niet te nekken. Veelal is de receiver met 4 Ohm speakers op 8 Ohm laten staan de betere optie juist door dat begrenzen. Maar dat eigenlijk terzijde.

Qua vermogen doet die Philips echt helemaal niets. Opgenomen max 180 Watt waar een Blu-rayspeler bij zit, vijf speakers én een subwoofer. Dat is qua versterking/eindtrappen niet te vergelijken met een losse receiver.

Kan je niet een tweedehands gelijke Philips van Marktplaats of eBay halen? Ik zou in ieder geval niet veel investeren om een dergelijke set weer werkend te krijgen. Veelal zijn dergelijke Philips all-in-one niet echt denderend qua kwaliteit.
Of je neemt de genoemde Pioneer VSX-S510. Die kan een passieve subwoofer aansturen. Verder ook slim-line zoals jouw aangedragen Marantz. En Klasse D versterking, dus minder warmte ontwikkeling en meer vermogen uit een kleinere voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 17-04-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcone
FeaR schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:38:
Tsja, als je het zo opsomt .. :-) Heeft ook een (relatief) zacht prijsje, en maar 8,5cm hoog! Dat komt wel mooi uit, want dan kan ik hem een beter plekje geven.

Alles overwogen en deze pioneer is hem geworden! Morgenavond bezorgt als het goed is. Nogmaals dank voor je toelichting!

Groeten,
Koen
Pagina: 1