Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-05 20:06
Ik ben op zoek naar een goede strap voor mijn camera. Momenteel heb ik een klassieke Canon-nekstrap maar die is eigenlijk alleen handig om om je nek te hangen voor het maken van een foto, niet om mee rond te lopen. Natuurlijk zijn hiervoor al lang oplossingen bedacht, namelijk de grote keuze uit sling straps van o.a. BlackRapid, Peak Design en Sun Sniper.

Deze producten lijken mij vooral handig als je alleen een camera mee hoeft te nemen en niet als je je hele gear bij je hebt. Momenteel komt het regelmatig voor dat ik een schoudertas om heb met mijn cameraspullen, een rugzak voor een statief en/of voor wat eten en drinken, en als ik een foto wil maken ook nog eens een camera om mijn nek heb. In dit scenario lijken mij de meeste sling straps niet meer heel praktisch.

Sun Sniper heeft een speciale strap die je kan gebruiken i.c.m. een rugzak zodat je geen drie dingen meer om je nek/schouders hebt: de BPS (Back Pack Strap :), pricewatch unsorted: Sun-Sniper Sniper-Strap The “BPS“ Back-Pack Strap) en ook BlackRapid heeft een speciale voor rugzakken, hezij qua naamgeving minder creatief: Backpack Strap (pricewatch: BlackRapid Backpack Strap). Tevens heeft Sun Sniper een speciale strap om je camera aan je schoudertas te bevestigen: de Strap Surfer (pricewatch unsorted: Sun-Sniper STRAP-SURFER Kameragurt fÌr UmhÀngetasche).

Alleen vraag ik me of hoe goed deze methoden nog werken als je niet alleen een rugzak of schoudertas hebt, maar allebei. Ik kan me goed voorstellen dat zo'n strap dan toch last heeft van de extra tas die ook nog aanwezig is.

Hoe combineren jullie het gebruik van een camera samen met een schoudertas en rugzak. Gewoon onhandig met draagriem om de nek of een iets handigere methode? Hebben jullie ervaring met een van bovenstaande producten, of iets vergelijkbaars wat ik nog niet heb genoemd? Graag jullie ervaringen en adviezen. :)

Oeps, per ongeluk al geplaatst terwijl ik nog niet klaar ben was.

[ Voor 23% gewijzigd door Flow op 17-04-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op tas + strap. Ik draag nooit een rugzak, schoudertas én camera aan een speciale strap. Lijkt me knap vervelend werken :)

Sling strap werkt prima met een rugzak: eerst de sling strap omhangen, dan pas de rugzak omdoen. Met een schoudertas gaat het minder goed, dan moet je eerst de schoudertas omhangen en daaroverheen de sling strap. Zijn het korte tochtjes of fotografeer ik vooral binnen, dan draag ik de camera eigenlijk vaak gewoon aan de nekstrap, om de pols gewikkeld. Dan ben je toch het meest flexibel!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
Ik bedoel trouwens niet een alles-in-een-oplossing van rugzak, schoudertas én camera ;). Of draag je gewoon nooit een rugzak, al lijkt de rest van je verhaal dat weer tegen te spreken :?. Of doel je op de combi-strap van schoudertas+camera? Die lijkt mij ook wel het minst flexibel in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik begreep uit je verhaal dat jij vaak loopt met schoudertas+rugtas+camera, alledrie tegelijk dus. Dat doe ik zelf dus nooit, bij mij is het rugzak+camera (vaak) of schoudertas+camera (minder vaak). In het geval van een rugzak+camera werkt zo'n sling strap prima, in het geval van schoudertas+camera werkt het wat minder ideaal. Bij laatstgenoemde optie vind ik het het meest praktisch om de camera mee te sjouwen aan de fabrieksstrap (en dan aan een schouder hangen i.p.v. om je nek), hoewel dat ergonomisch natuurlijk niet de mooiste oplossing is.

Voordeel van die Backpack straps is dat het fijner werkt, maar aan de andere kant kan je dus geen gebruik maken van de strap als je geen rugzak meeneemt. Weet niet hoe vaak je gaat fotograferen zonder rugzak? Anders is het misschien nog wel de beste optie van allemaal. Lijkt me ook het minst onhandig als je zowel je rugzak als schoudertas tegelijk wil dragen.

Ik weet niet hoe groot je rugzak en schoudertas zijn, maar is het geen optie om te kijken naar een goede, wat grotere slingshot-cameratas? Wordt wellicht wat zwaar om al het gewicht op één schouder te dragen, zeker als je ook nog een statief meesjouwt, maar volgens mij heb je ook hybride tassen die je zowel als rugzak (bij lange stukken wandelen) als slingshot kan gebruiken. De Kata 3N1-20 is er volgens mij zo een.

[ Voor 18% gewijzigd door tobiasvs op 17-04-2016 16:29 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:04
Ik heb recent de strap van Peak design gekocht en ben meer dan tevreden. Grootste voordeel is dat je door hun ankers de strap in een seconde verwijderd voor een polsband, maar ook dat kleine tasje van hun aan je strap kunt hangen. Dat tasje kan vervolgens ook aan je riem, waarbij je met een lus van je broek overslaan hem kan schuiven van je zij naar je rug. Met hun capture clip kun je dan de camera ook nog aan je riem of aan je rugzak bevestigen. De flexibiliteit van hun hele systeem is daardoor ideaal. Heb je de rugzak om en is de strap niet handig, dan kun je de polsband gebruiken en de camera tussendoor aan je rugzak klikken. Rugzak af, strap er aan en je kunt weer de camera op je rug/zij dragen. Wil je hem toch omhangen en een rugzak dragen, dan kort je de strap in een beweging in en gebruik je hem als nekstrap.

Wil je alle gemakken dan kost het wel wat bij elkaar, maar ik ben er erg enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
tobiasvs schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:25:
Ik begreep uit je verhaal dat jij vaak loopt met schoudertas+rugtas+camera, alledrie tegelijk dus. Dat doe ik zelf dus nooit, bij mij is het rugzak+camera (vaak) of schoudertas+camera (minder vaak).
Dat klopt, ik begreep je even niet.
Ik weet niet hoe groot je rugzak en schoudertas zijn, maar is het geen optie om te kijken naar een goede, wat grotere slingshot-cameratas? Wordt wellicht wat zwaar om al het gewicht op één schouder te dragen, zeker als je ook nog een statief meesjouwt, maar volgens mij heb je ook hybride tassen die je zowel als rugzak (bij lange stukken wandelen) als slingshot kan gebruiken. De Kata 3N1-20 is er volgens mij zo een.
Nadeel van die slingshot-tassen die ik heb gezien is het lenzen wisselen. Met een schoudertas is dit ideaal. Klikt de lens eraf, laat hem in je tas vallen en snaait er nieuwe lens uit. Al naar gelang er tijd voor is kan je nog even netjes alle lensdoppen erop doen. Anders moet dit maar even wachten tot na de foto. Zo'n slingshot is vast snel om je camera te pakken, mits de juiste lens er al op zit. Anders blijft dit toch wat gedoe bij de tassen die ik heb gezien. Daardoor nog steeds blijven steken bij de combi rug+schouder (toegegeven, bij een groot aantal van mijn foto's zou iets langer doen over het wisselen van lenzen geen ramp zijn).

@tuk217
Dat spul van Peak Design vind ik ook wel interessant. Daar een tijd terug ook al naar gekeken. Misschien dat zo'n clip icm hand/polsstrap wel ideaal is. Alleen vind ik het toch wel een 'eng' idee dat m'n camera alleen aan zo'n clip hangt ;).

Ik sluit trouwens niet uit dat ik iets onmogelijks wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb een CarrySpeed FS-Pro en nog steeds erg tevreden. Het nieuwe ontwerp moet nog iets steviger zijn maar ik ondervind geen problemen met mijn oudere model.

Vind het prima te gebruiken als je ook een tas op je rug hebt (geen slingshot) en als hij te kort is kun je hem nog verlengen met een stukje ook. Zit tijdens het lopen ook niet in de weg :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:04
Flow schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:44:
[...]

@tuk217
Dat spul van Peak Design vind ik ook wel interessant. Daar een tijd terug ook al naar gekeken. Misschien dat zo'n clip icm hand/polsstrap wel ideaal is. Alleen vind ik het toch wel een 'eng' idee dat m'n camera alleen aan zo'n clip hangt ;).

Ik sluit trouwens niet uit dat ik iets onmogelijks wil ;)
Ik hang er gerust een A7RII met 70-200 aan. Alleen hoe stevig het ook aanvoelt, een 70-200 die in je kruis bungelt is niet praktisch :)

De clip zelf voelt als een huis. Als ik een 55mm of een 24-70 erop hebt werkt het super.

Het is voor mij met name dat ik alle kanten op kan met Peak Design. Het is een heel systeem en niet alleen een strap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben ook zeer tevreden over de Peak Design Capture Pro clip + slide. Die kun je ook mooi korter maken en langer maken, en ik gebruik de clip aan de tas om em in te clippen wanneer ik em niet langs me heb, waarbij ik de slide dan korter maak. De 4 anchors zijn zo handig: 2 aan de sleufjes in de camera, 2 op de arca-swiss plaat onder de camera, waardoor ik de camera op allerlei manieren aan me kan laten hangen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-05 10:12
Deathchant schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:20:
Ik ben ook zeer tevreden over de Peak Design Capture Pro clip + slide. Die kun je ook mooi korter maken en langer maken, en ik gebruik de clip aan de tas om em in te clippen wanneer ik em niet langs me heb, waarbij ik de slide dan korter maak. De 4 anchors zijn zo handig: 2 aan de sleufjes in de camera, 2 op de arca-swiss plaat onder de camera, waardoor ik de camera op allerlei manieren aan me kan laten hangen.
Ik ben ook wel erg gecharmeerd van het systeem (modules + slimme clip voor aan de rugzak + arca-swiss compatible met mijn statief). Ik ga me er denk ik ook maar eens extra in verdiepen.

Vooralsnog werkt de gewone strap overigens nog gewoon prima, dus echt noodzaak is er ook weer niet :D

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:40
Ik heb ervaring met een rugtas + sun-sniper strap. Als ik op vakantie ben heb ik toch snel een rugtas mee en de camera. De strap en de banden van je rugtas zitten elkaar dan wel in de weg, en dat is vrij oncomfortabel. Dan heb ik het nog niet eens over het afdoen van alles als je even wilt gaan zitten :P. Moet zeggen dat de backpack straps er heel goed uit zien en ik zelf ook wel eens aan een dergelijke oplossing heb lopen denken. Voor mijn zomer zal ik die in ieder geval zeker gaan overwegen :)
Pagina: 1