eigen nas bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Whitetiger13
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-02 21:44
wat heb ik ?
ik heb bijna alle onderdelen die ik wil gebruiken wel zoals:
voeding
mobo (onboard cpu)
hdd?

Wat is je budget?
aangezien ik volgens mij alles heb is er geen budget

ik heb eigenlijk maar een vraag welke software kan ik hier op draaien
ik heb zelf al linux en windows geprobeert.
wil misschien DSM van synology erop draaien maar kan nergens een download link vinden ook ben ik aan het kijken voor expology.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik wil hem in mijn bureau of er op zetten
pricewatch: Intel Desktop Board D945GCLF2
voeding komt uit een pre build dus geen merk
en ik heb een seagate 1 tb schijf.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 18:24
Software kost geen geld? Maar als het gratis moet kan je freenas proberen.

• Whitetiger13
nee freenas is geen optie want dat vereist minimaal 4 of 8 gig ram ik kan max 2

en met de software kan geld kosten maar ik dacht misschien weten jullie software dan kijk ik zelf wel naar wat het kost en zo

[ Voor 44% gewijzigd door Whitetiger13 op 17-04-2016 16:22 ]

• Bvapple
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-01 21:35
Expology ? Bedoel je geen Xpenology ?

iPhone XR 128 GB - iPad Pro 2017 12.9" 64 GB - Macbook Pro 15" mid 2014

• Whitetiger13
ja sorry die bedoel ik ja alleen ik weeet er niet veel vanaf vandaar dat ik het hier vroeg en of ik nog onderdelen ofzo mis

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:32
Alle links die ik kan vinden om Synology DSM op andere hardware te laten draaien, dateren van 2013-2014. Ondertussen is er toch wel het één en ander veranderd aan DSM, dus of DSM nog een optie is om op eigen hardware te draaien? Misschien Virtual DSM?

Hier een uitleg om Virtual DSM te installeren
hier de downloadpagina voor XPEnology
En hier de downloadpagina van Synology

Vooral die laatste 2 waren enorm moeilijk te vinden :P

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 17-04-2016 16:34 . Reden: typo ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Whitetiger13
oke alvast bedankt ik zal er even naar kijken

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-02 15:57
ik heb op een selfbuild met een intel boardje incl cpu (celeron) en 2gb ddr2 en 4x 1TB schijven een nas draaien. ding draait tot dusver al 2 jaar zonder echte downtime.
software: openmediavault (is geloof ik een fork van freenas).

Een nas is voor mij puur opslag, je kan met plugins e.d wel meer er mee doen, maar dan is een iets krachtiger mobo wel nodig.

handleidingen ( werken nu ook nog wel)
1: https://blog.zensoftware....torage-in-openmediavault/
2: https://blog.zensoftware....-rsync-in-openmediavault/

nog een linkje. Zal qua software wel vernieuwd zijn inmiddels, maar dit kan je wet op gang helpen:
http://en.jose-crispim.pt...rt/06_openmediavault.html

[ Voor 12% gewijzigd door NLMaca op 18-04-2016 00:31 . Reden: added url ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-02 14:36

Thomg

Aww yiss

Whitetiger13 schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:21:
nee freenas is geen optie want dat vereist minimaal 4 of 8 gig ram ik kan max 2

en met de software kan geld kosten maar ik dacht misschien weten jullie software dan kijk ik zelf wel naar wat het kost en zo
Incorrect.
Ze mauwen dat dit moet als je ZFS wilt gebruiken, ervaring leert dat dit voor consumenten geen drol uitmaakt.
Ok, misschien een performance impact, woohoo, maar het werkt wel.

FreeNAS gaf me teveel kopzorgen en de configureerbaarheid was toch een flinke tegenvaller, zelf debian opgezet en vervolgens samba ( ed ) geïnstalleerd en ik kijk niet meer terug.
Zeer frustrerend als je verhaal gaat halen bij wegvallend internet en dat ze je vervolgens vertellen dat je Realtek NIC een shitchip is en dat je een intel ethernet kaart moet kopen van €25,-

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 18-04-2016 01:20 ]

• Whitetiger13
Oke ik zal vanmiddag even ernaar kijken en ook wat dingen proberen alvast bedankt voor de moeite

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Als je niet teveel wilt moeten configureren:

- OpenMediaVault, is trouwens niet echt een fork van FreeNAS want gebaseerd op Debian tegenover FreeNAS op FreeBSD
- Windows, daar hoef je niet noodzakelijk een licentie voor te kopen, je kunt zo de iso downloaden en tijdens installatie aangeven dat je geen sleutel hebt.

De suggestie van Thomg om gewoon Debian (of een andere Linux distro, bv Ubuntu Server, Linux Mint) te draaien en smb te configureren kan ook, je kunt dan zelf alle applicaties bij elkaar zoeken die je wilt. Er zijn wel webinterfaces om een Linux server te beheren (zoals Ajenti), maar in de praktijk doe ik het vooral met SSH en een terminal eigenlijk, dus je moet daar wat in thuis zijn.

Ik installeerde net nog Windows 10 op mijn server omdat ik mijn systeem wou overzetten naar een nvme M.2 SSD (meer SATA poorten voor HDD's vrij, ik heb er maar 4), maar kreeg daar met geen mogelijkheid Ubuntu/Debian op geïnstalleerd, of in elk geval installatie van het OS ging wel maar GRUB installeren niet. Ik pruts graag met Linux maar moet nu wel zeggen dat het een verademing is dat Windows 10 gewoon werkt ook al heb je vrij nieuwe hardware (dat is bij jou wel niet echt van toepassing), dat SMB vrij makkelijk te configureren is en dat op afstand beheren gewoon kan met de ingebouwde remote desktop.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 18-04-2016 12:44 ]

Pagina: 1