Rand golfplaat - muur afdichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:06
Ik ga binnenkort de achtertuin onder handen nemen. Daarbij ga ik niet zo heel veel spannends doen. Schutting neerzetten, poort erin en misschien nog een muurtje metselen. Er is 1 ding waar ik niet helemaal uit kom maar wat volgens mij prima zelf te doen moet zijn als je geen 2 linkerhanden hebt. Dat is het bouwen van een simpel schuurtje.

Het moet een simpel ding worden en komt tegen het huis aangebouwd. Dus 3 zijkanten waartegen ik planken schroef. Ergens een poort erin en ik had bedacht om het te bedekken met golfplaat. Allemaal niet heel spannend nog dus. Er zijn echter 2 zaken waar ik niet zo goed antwoord op kan vinden.

Om even de situatie te schetsen heb ik 2 schetsjes gemaakt

Bovenaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6367248/IMG_20160417_151446427.jpg

Zijaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6367248/IMG_20160417_151435116_HDR.jpg
  1. Hoe maak ik de dakconstructie? Ik lees overal dat er onder een bitumenplaat underlayment moet. Dit snap ik echter niet helemaal aangezien een bitumenplaat toch zelf relatief stevig is. Ik had het idee om met 3 sterke balken (45 x 70mm) de schuur over de lange kant te overbruggen en vervolgens met rachels een ondergrond voor de bitumenplaten te maken. Dit lijkt me steviger (misschien ook goedkoper? niet gecheckt nog) dan direct underlayment op de balken te plaatsen.
  2. Hoe dicht ik het dak af aan de huiskant en is dit uberhaupt nodig? De zijkant van het dak komt tegen het huis aan te staan. Is het nodig om dit af te dichten? En zo ja, hoe? Mijn google fu laat me hier helemaal in de steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Bitumen gaat wel wat doorzakken, zeker als het wat warmer weer gaat worden. Maar met rachels (regels?) kan je dat ook opvangen denk ik dan.

Om het af te dichten kan je creathea gaan doen met de bitumen nok kappen die ze erbij verkopen, die buigen goed.
Of: als ge ut niemer wit, pur of kit

Edit/P.S. denk eraan dat als de dakplaten 3 meter zijn dat je dan je schuurtje minder lang maakt, anders heb je geen ruimte voor de hemelwaterafvoer ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Hippocampus op 17-04-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 14:56

mark-k

AKA markkNL

Hippocampus schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:29:
Bitumen gaat wel wat doorzakken, zeker als het wat warmer weer gaat worden. Maar met rachels (regels?) kan je dat ook opvangen denk ik dan.

Om het af te dichten kan je creathea gaan doen met de bitumen nok kappen die ze erbij verkopen, die buigen goed.

Edit/P.S. denk eraan dat als de dakplaten 3 meter zijn dat je dan je schuurtje minder lang maakt, anders heb je geen ruimte voor de hemelwaterafvoer ;)
Als de dakplaten 3 meter zijn en zijn schuurtje is 3 meter lang dan heeft hij sowieso een probleem want het dak is schuin volgens zijn zijaanzicht en dan moeten je platen dus een afstand van meer dan 3 meter overbruggen (lengte/cos(dakhelling) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Hippocampus schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:29:

Het is rachels en niet raggels idd. Wat weer hetzelfde is als regels. Geweldig dat jargon... Ik heb het aangepast.

Zo'n kap kan ook, maar dan heb je altijd nog wat ruimte (al zijn het maar millimeters) tussen de muur en de kap. Dat kan ik ook al door de golfplaten strak tegen de muur aan te duwen. De vraag is dan dus nog of je dat nog verder moet afdichten?

Dat het dak langer dan 3 meter word dat weet ik. Is al rekening mee gehouden. Ik heb meer dan genoeg speling in de golfplaten.
mark-k schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:47:
[...]

Als de dakplaten 3 meter zijn en zijn schuurtje is 3 meter lang dan heeft hij sowieso een probleem want het dak is schuin volgens zijn zijaanzicht en dan moeten je platen dus een afstand van meer dan 3 meter overbruggen (lengte/cos(dakhelling) )
Yup, meegenomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Craven op 17-04-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Craven schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:26:

De vraag is dan dus nog of je dat nog verder moet afdichten?
Tja, het ligt er helemaal aan of het spatwaterdicht moet zijn. Als er alleen wat fietsen in staan komt het niet zo nauw. Dan zou je de golfplaten gewoon op een balk kunnen schroeven die je aan je gevel fixt.

Wil je geen kans op druppels of erger, dan moet je toch iets beters bedenken. Ik moet toegeven dat me zo nu ook niks simpel,goedkoop en waterdicht te binnen schiet naast schuim of kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 19:28
Craven schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:22:
Ik had het idee om met 3 sterke balken (45 x 70mm) de schuur over de lange kant te overbruggen
Balkjes van 70mm zijn niet sterk genoeg om met zo'n hart-op-hart dat dak te kunnen dragen.

Als ik met de balkenschuif kijk, komt er voor een hoh van 60cm (dus 6 balken op 3 meter) het volgende advies uit:
38 x 235 mm (geschaafd)
44 x 220 mm (geschaafd)
70 x 195 mm (geschaafd)
Nou is dat wel een normaal dak, maar ik zou er niet veel onder gaan zitten, sneeuw is best zwaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Xiphalon op 17-04-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Hippocampus schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:37:
[...]

Tja, het ligt er helemaal aan of het spatwaterdicht moet zijn. Als er alleen wat fietsen in staan komt het niet zo nauw. Dan zou je de golfplaten gewoon op een balk kunnen schroeven die je aan je gevel fixt.

Wil je geen kans op druppels of erger, dan moet je toch iets beters bedenken. Ik moet toegeven dat me zo nu ook niks simpel,goedkoop en waterdicht te binnen schiet naast schuim of kit.
Kit is wat mij betreft prima. Kan ik daar van die dak reparatiekit voor gebruiken of raad je wat specifieks aan?
Xiphalon schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:08:
[...]

Balkjes van 70mm zijn niet sterk genoeg om met zo'n hart-op-hart dat dak te kunnen dragen.

Als ik met de balkenschuif kijk, komt er voor een hoh van 60cm (dus 6 balken op 3 meter) het volgende advies uit:
38 x 235 mm (geschaafd)
44 x 220 mm (geschaafd)
70 x 195 mm (geschaafd)
Nou is dat wel een normaal dak, maar ik zou er niet veel onder gaan zitten, sneeuw is best zwaar.
Daar ga ik is wat verder naar kijken. Wist niet dat je daar calculators voor had.

Eidt:

Bezig om alles uit te vogelen en weer een nieuw idee waar ik niet met Google uit kom. Ik wil stenen palen metselen om de dubbele tuinpoort aan op te hangen (140cm breed). Enig idee hoe ik deze op moet metselen?

[ Voor 8% gewijzigd door Craven op 17-04-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Niet die dunne golfplaten van de bouwmarkt gebruiken, liever de vervangende nietasbest houdende golfplaten gebruiken. Bijv bij een groothandelaar of de bouwmaat verkrijgbaar. In diverse lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Anoniem: 319464 schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:20:
Niet die dunne golfplaten van de bouwmarkt gebruiken, liever de vervangende nietasbest houdende golfplaten gebruiken. Bijv bij een groothandelaar of de bouwmaat verkrijgbaar. In diverse lengtes.
Ik mag toch hopen dat die dingen niet asbest houdend zijn. Maar ik zie net dat de houthandel waar ik bijna al het hout koop cembrit golfplaten verkoopt. Geen idee of dat goed spul is maar het kost maar 80 euro extra. Ik zal is kijken of dat de meerprijs waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Ik heb iets soortgelijks gemaakt, met ook ongeveer dezelfde grootte.
De constructie heb ik gemaakt van balken zoals jij bedacht had (45x70 rond die koers), maar dan iets van 5/6 in de lengte.

In eerste instantie heb ik een raamwerk gemaakt met dwarsliggende balkjes van hetzelfde formaat, zodat er iets van 50x50cm raampjes overbleven. Daarop heb ik bitumen platen gelegd. Dat was dus niet voldoende, want als het warm wordt, dan zakken die platen zelfs in zo'n raamwerk door. Dus je rachels moeten dichter bij elkaar, of gewoon een plaat eronder.

Vervolgens heb ik het bitumen eraf getrokken, en er platen op gemaakt. Helaas kwam mijn raamwerk nu niet meer overeen met de breedte van de plaat, waardoor het niet de knapste oplossing is, en de plaat her en der een beetje doorzakt. Bedenk dus van tevoren of je platen gaat toepassen, en zet dan je dragende balken zo dat de platen rondom (en in het midden) steun hebben.

Die platen heb ik bekleed met dakleer, alleen de toplaag. Dat is een beetje een knutsel-oplossing. Het werkt wel, maar ik kan het je niet per se aanraden.

De rand met de muur waar je het tegenaan bouwt kun je prima dichtmaken met bitumen-kit. Goed dik erop zetten en afsmeren. Dit is wel rommel om mee te werken, dus plastic handschoenen zijn aan te raden!

Verder kan ik je als tip meegeven dat je voldoende schuinte in je dak moet maken. Ik heb net te weinig schuinte, waardoor het water wel de dakgoot inloopt, maar zó langzaam dat het ook nog wel eens terug wil kruipen, en dan krijg je dus waterschade aan de houten plaat van je dak.

Als je kunt, pak dan dus voor zo'n half-open constructie ook voor de plaat waar je het dak van maakt een materiaal dat geïmpregneerd is tegen vocht. Het is die paar euro minder niet waard om later schimmel in je dak te hebben.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Pfff, dit word nog een duurder geintje dan ik had verwacht zo. Ik zie momenteel 2 opties:

1. Dwars balken over de palen met daarop 4 dikke gordingen (boven de palen natuurlijk). De palen zijn allemaal 70x70. De gordingen 56x156. Dat is het dikste wat ze hebben. Anders moet ik over naar douglas/hardhout wat 3/4 keer zo duur is. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6367248/IMG_20160418_142534475.jpg

2. Zelfde dwars balken maar dan meerdere kleine gordingen (7 in totaal). Dit betekent wel dat niet alle gordingen boven een paal liggen. Dit worden dan gordingen van 45x90 (beetje wat Dirtbiter aangeeft maar dan wat meer en dikker). Levert dit niet het probleem op dat er veel gewicht komt te liggen op de lange dwarsbalk van 432 cm? Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6367248/IMG_20160418_142541384.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Craven op 18-04-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij ons thuis hebben we een fietsen afdakje van golfplaat. Daar heeft de vorige bewoner aan de muur een lat boven de kier gemaakt en die met van die zwarte seal-kit (zal wel bitumen kit lid zijn) dicht gesmeerd.

Is idd wel echt troep dus draag hand schoentjes!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Voor de geïnteresseerden, ik ga waarschijnlijk vezelcement golfplaten gebruiken. Die zijn veel steviger en hangen minder snel door. Zijn wel iets duurder maar dat neem ik voor lief.

Ik ben nog steeds niet uit over welke balken voor de dakconstructie. Ook twijfel ik nog of ik ze over de breedte of lengterichting plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:50
Ik heb op m'n schuurtje golfplaten op underlayment. Tegen het underlayment is bij mij aan 3 kanten het boeiboord geschroefd. Boven op het boeiboord haaks een plank die een kleine 10cm over de golfplaat valt.
Jij zou een rachel tegen je huis kunnen schroeven en daarbovenop een plank die over je golfplaat valt. Die naad tussen die plank en de muur moet je dan wel dicht kitten. Ik heb overigens wel geïmpregneerd hout gebruikt voor het boeiboord e.d. en de naden gekit met butyleenkit voor het schilderen. Na 13 jaar nog geen enkele lekkage.

Het oldschool alternatief is natuurlijk een loodslab die je in freest in de muur en dan met een hamertje in vorm kloppen tegen je golfplaat. >:)
Bezig om alles uit te vogelen en weer een nieuw idee waar ik niet met Google uit kom. Ik wil stenen palen metselen om de dubbele tuinpoort aan op te hangen (140cm breed). Enig idee hoe ik deze op moet metselen?
Fundering storten, wapening ter hoogte van je paal mee storten. Opmetselen en je kern afvullen met beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Dat met dat boeiboord is sowieso wel mooi dus ik ga even kijken hoe ik dat kan fixen.

Wat betreft afdichten pak ik gewoon die kit. Lood infrezen is me teveel werk. Helemaal omdat het schuin langs de muur loopt en dat is kut frezen...

Dat van die fundering had ik al teruggevonden. Dat is me teveel werk en heb ik totaal geen kaas van gegeten. Dikke houten palen met bovenbalk is veel goedkoper en nog steeds stevig dus ik doe dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:50
Het schuurtje staat hier overigens los op een fundering van betonnen bandjes in een zandbed. De wanden bestaan uit een frame van balken bekleed met mes en groef delen. De mes en groef delen van de wanden vallen zo'n 2 cm over de bandjes heen. De bandjes staan zo hoog dat de planken vrij van de grond staan. Ook de vloer in de schuur ligt hoger dan het terras, dus altijd een droge vloer. Enig nadeel is dat de balk van het frame ook onder de deuropening door loopt, daar heb ik dus een vrij hoge drempel.
Pagina: 1