Waar moet ik rekening meehouden bij het nemen van een VPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK94
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-09-2022
Hallo,

Ik wil graag een VPS server nemen om verschillende (zakelijke) website op te hosten.

Nu lijkt BladeSSD X van TransIP mij een goede keus (heb ook veel goede verhalen gehoord).

Alleen is dit unmanaged en heb ik nog niet veel ervaring met Linux.

Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden als ik een unmanaged VPS neem, zoals beveiliging, mail draaien, bereikbaar blijven en aanvallen etc.

Ik ben redelijk technisch, heb ervaring met DirectAdmin maar niet met Linux.

Kunnen jullie mij tips geven zodat ik dat zelf draaiende kan houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zijn dat je eigen websites en e-mail of wil je dat als dienst aanbieden aan een ander?

In dat eerste geval -- hoe belangrijk is het voor je dat die sites het altijd doen? Afhankelijk van dat antwoord is 't wellicht beter om 't uit te besteden terwijl je zelf eerst ervaring opdoet met iets onbelangrijkers.

In dat tweede geval: besteed 't absoluut uit totdat je beter weet wat je doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK94
Bedankt voor je reactie, heb je misschien ook tips waar uitgelegd wordt hoe je een Linux server instellen kunt leren? Zodat ik over een tijd het misschien wél zelf kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou zeggen trek een pc uit de kast, installeer er een linux distro op en probeer shit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Probeer Serverpilot.io eens en e-mail zou ik uitbesteden aan bijvoorbeeld Office 365 / Exchange Online / Google for Work / Fastmail etc.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn007 op 18-04-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serverpilot is een mooie oplossing.
Off-topic: Haal even je referral weg. Wordt niet echt gewaardeerd hier...

Quote 't dan ook niet en plaats een TR.

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 18-04-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 15:18
Als je bij TransIP een VPS wil nemen kun je - voor een extra maandbedrag - DirectAdmin gewoon meehuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:26
Zelf al 1,5 jaar meer dan prima ervaringen met VPS'jes o.a. bij TransIP zoals hierboven vermeld word.
Heb er eentje die 24/7 draait en af en toe start ik een extra VPS op als ik met het een of ander wil testen.

Welke distro wil je er op gaan draaien?
Met wat creatief Googlen zijn er prima tutorials te vinden om security zaken in te regelen.

Bijvoorbeeld deze zoekterm

Als de VPS eenmaal is geconfigureerd kan je een snapshot nemen. Hierna is het gewoon een kwestie van regelmatig updaten, en dat gaat heel simpel met Linux:
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Met zoektermen als 'hardening distronaam' kom je ook een heel eind.
Als je apache/mysql/etc wilt gaan draaien is de zoekterm 'lamp' een handige extra.
Andere zaken als fail2ban en ip blacklisting op landbasis zijn ook best practice.

[ Voor 18% gewijzigd door andy88 op 19-04-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:02
DirectAdmin is een goede keuze. Kun je veel zaken mee regelen en CustomBuild werkt prettig om alle software te installeren/bij te houden. Aangezien je toch al TransIP op het oog hebt (goede keuze!) kun je ook eens kijken op hun forum. Staan erg veel tutorials op.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Ik heb hele goede ervaringen met HostingSquad.
Managed server voor betrekkelijk weinig geld, goede support en indien nodig een 24 uurs supportnummer.

Blijf ver uit de buurt van Strato, voor een prive website zijn ze best goed en hebbrn leuke extra's maar een VPN wil je daag echt niet afnemen.
We hebben daar ooit eens wat websites op een vps gehost, door hun fout raakten deze gehacked. Ze willen geen backup terug zetten, geven geen inzage in log files en claimen dat ze email en brieven (waar we een antwoord op hebben gekregen) nooit hebben ontvangen.
't kost niks maar dat krijg je ook.

[ Voor 59% gewijzigd door MarchelV op 20-04-2016 00:25 . Reden: Stukje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrChillax
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Zoals hierboven wordt gezegd inderdaad niet naar Strato gaan. Ze geven niks, geen toegang, geen support en elk klein beetje extra zelf beheer moet je voor betalen. Had daar eerst een domein maar kon niet eens de records er aanpassen.

Als je zelf een VPS wil gaan beheren zodat je zelf ook alle opties kunt selecteren zou je ook eens naar ISPConfig kunnen kijken. Ik heb dit draaien in een cluster van 3 machines en het werkt al een jaar perfect. In het begin kost het wat tijd om alles goed te laten draaien, maar daarna heb je nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK94
Thanks voor jullie hulp! Ik ga verschillende suggesties uitproberen.
Pagina: 1