2 case fans, slechts 1 aansluiting op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sJoren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-02 19:52
(Mijn excuses indien dit de verkeerde plaats op het forum is voor deze vraag)

Mijn probleem is als volgt, heb twee weken geleden mijn (1ste) game-pc zelf in elkaar gestoken. Bij het kiezen van de onderdelen had ik over het hoofd gezien dat mijn case 2 fans heeft maar mijn moederbord slechts 1 aansluiting hiervoor heeft.

Hoe los ik dit op? Wat is het gevaar als ik mijn frontfan gewoonweg niet aansluit?
...

Dit is het topic waar ik hulp kreeg bij het samenstellen van de verschillende componenten: GamePC 900-1000 euro

Moederbord is pricewatch: Asus B150M PRO GAMING
Case is pricewatch: Fractal Design Define S
...

Als ik het goed begrijp kan ik een splitter kopen of de fan rechtstreeks op de voeding aansluiten, welk alternatief is het best, waar moet ik op letten?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, alvast bedankt! :)

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Je kan best zonder casefans draaien. Ik zou een splitter nemen, want de molex aansluitingen of splitters daarop zijn meestal wat fragiel en kunnen kortsluiting veroorzaken. Dat is ook de reden dat pci-e stroom stekkers 6 of 8 pin splitters voor molex voor videokaarten worden afgeraden. Als ze goed zijn gekoppeld en stevig aangedrukt niet zo'n probleem, maar o wee als dat niet zo is of dat je er tegen aankomt om welke reden dan ook. Met een fan splitter is de kans veel lager dat het fout gaat.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

ToFast schreef op zondag 17 april 2016 @ 12:05:
Je kan best zonder casefans draaien. Ik zou een splitter nemen, want de molex aansluitingen of splitters daarop zijn meestal wat fragiel en kunnen kortsluiting veroorzaken. Dat is ook de reden dat pci-e stroom stekkers 6 of 8 pin splitters voor molex voor videokaarten worden afgeraden. Als ze goed zijn gekoppeld en stevig aangedrukt niet zo'n probleem, maar o wee als dat niet zo is of dat je er tegen aankomt om welke reden dan ook. Met een fan splitter is de kans veel lager dat het fout gaat.
De voeding van een (case)fan splitten is een optie, maar beter krijgt iedere fan zijn eigen lijntje.
Een verloopje van de 12v molex is standaard daarvoor en goed te doen. Het nadeel daarvan is weer wel dat de fan dan altijd max. blijft draaien. (ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, of over gehoord dat die zo gevaarlijk zijn. Daarbij kan je het verbruik van een videokaart kan je ook niet echt met het verbruik van een (case)fan vergelijken.)

Waar de TS wel even naar moet kijken als hij de voeding van het moederbord wil splitten is of die genoeg power heeft om alle twee de fans aan te zwengelen.

Verder zijn er nog andere opties op het gebied van fancontrollers, en zoiets is simpel en niet duur:
pricewatch: Xigmatek Mono Cool Fan Controller (3fans)

[ Voor 12% gewijzigd door Hippocampus op 17-04-2016 12:25 ]

• Dark-Mist
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:01
Ik heb onderlaatst hetzelfde probleem gehad met een mobo in een mini-itx systeem. Kan het persoonlijk niet aanbevelen om de kabels inderdaad gewoon los te laten rondslingeren in de case, bij mij is deze namelijk ontvlamt en kon ternauwernood de PC redden. Splitten lijkt me een veiligere optie ;)

Verwijderd

Het is beter een intake- en outtakefan te hebben. Laatst heb ik pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter gekocht om 4 fans op 1 header aan te sluiten. De stroom komt van de voeding, de regeling van het moederbord. Werkt perfect.

• sJoren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-02 19:52
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 12:26:
Het is beter een intake- en outtakefan te hebben. Laatst heb ik pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter gekocht om 4 fans op 1 header aan te sluiten. De stroom komt van de voeding, de regeling van het moederbord. Werkt perfect.
Zier er goed uit, maar aangezien het bij mij slechts om twee casefans gaat, kan ik misschien toch opteren voor een gewone splitter (op voorwaarde dat mijn moederbord genoeg power heeft om beide te doen draaien). Of zie ik nu iets over het hoofd?

Verwijderd

Twee fans door middel van een splitter op 1 header zal geen probleem zijn.
Pagina: 1