Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Grafische probleem iMac, heb ik de foute koelpasta gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sw3ex
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-03 10:58
Mijn tante heeft problemen met haar, al wat oudere, iMac. Ik dacht dat het aan de GPU zou liggen maar ik ben niet zo zeker meer. De iMac wilde namelijk nog wel opstarten maar gaf na het Apple logo enkel een wit scherm.

Het betreft een witte 24" Intel core 2 duo iMac waarvan wel bekend staat dat de GPU wel eens problemen wil geven. Volgens mij is het hetzelfde model dat Sebastius in zijn blog heeft gerepareerd.

Ik heb ongeveer de stappen uit Sebastius zijn blog gevolgd en het heeft in zeker maten wel geholpen, de iMac start wel terug op en geraakt voorbij het wit scherm maar daarna loopt het mis. Het beeld is nogal verstoord en het lijkt erop alsof het scherm niet volledig wordt vernieuwd. Als ik bijvoorbeeld een finder venster opendoe zijn de icoontjes vaak volledig zwart, slechts als ik een aanklik krijg ik soms het icoontje en de naam te zien. Hierdoor vraag ik mij af het niet een timing controller van de GPU is die problemen geeft.
Ik moet er wel bij vermelden dat er op de chips rond de GPU een soort van mousse zat. Net zoals op deze foto te zien is.

Ik heb deze mousse er afgeveegd voor de GPU in de oven te steken. Aangezien ik voor niet echt zo'n materiaal had om erop te doen heb ik er maar wat generieke thermische pasta op gedaan, dezelfde als ik op de GPU (en ook op de CPU) heb gedaan.
De pasta is echter eerder wit, niet grijs zoals de koelpasta die ik kreeg bij mijn CPU koeler. Bovendien is het een totaal andere structuur dan hetgeen op de zwarte chips zaten.

Mijn vraag is dus eigenlijk denken jullie dat de koelpasta de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn? En vooral zou ik het nog kunnen oplossen door er de juiste pasta/mousse voor te gebruiken?

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Alle reacties

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Heb je het plastic stickertje op de GPU laten zitten? Die ziet er nu volledig gesmolten uit. Nu maakt dat niet direct heel veel uit, maar ik hoop dat je die er nu wel hebt afgehaald. Dat plastic zit namelijk half over de GPU, dus de warmte hiervan zal nu natuurlijk niet fatsoenlijk afgevoerd kunnen worden.

Op de geheugenchips moet je thermalpads plaatsen, anders heeft de koeler geen goed contact. Met alleen thermalpaste blijft er meestal ruimte tussen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• sw3ex
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-03 10:58
De foto is van Sebastius zijn blog en niet van mijn GPU. Maar denk je dat het verstoord beeld kan komen doordat de geheugenchips niet genoeg warmte kunnen afgeven? En zou het kwaad kunnen dat de thermische pasta eerder een witte brei dan een grijze brei was? Zo veel ken ik er namelijk niet van af.

sw3ex wijzigde deze reactie 18-04-2016 10:32 (29%)

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True