Toon posts:

Langzaam(st)e Pc als server gebruiken??

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk nu al een tijdje rond op dit forum, en wat me opvalt is dat bijna iedereen een relatief trage PC gebruikt als server en om zijn internet te delen.
Nu ga ik zelf deze week mijn eerste netwerkje bouwen (een p166mmx 32mb ram en een tb1333 512mb DDR) en ik vroeg me af of er een bepaalde reden voor is om de langzaamste PC als server te gebruiken. Want dan doe ik dat lekker ook! :Y)

O ja, mijn p166 is niet echt lekker stabiel, hij begint een beetje te rammelen aan alle kanten. Ik ga het netwerk gebruiken om printer, scanner, files en internet te delen en een beetje om te gamen, voorzover dat nog kan op een p166mmx.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De langzaamste PC verbruikt meestal ook minder stroom, dus kan je hem in principe altijd aan laten staan + het overkill is om een zwaardere pc als server te gebruiken.

They made me do it.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je server hoeft helemaal niet zoveel te doen. Misschien alleen file -sharing, printer server, internet sharing, etc. Allemaal taken die uitermate geschikt zijn voor een iets langzamere computer (computer kan het makkelijk aan...) je iets krachtigere computer kun je beter als workstation gebruiken omdat je hier dagelijks aan zult werken, zwaardere progs. gebruikt etc. :)

Verwijderd

Het is niet zo zeer dat die specefieke PC langzaam is, het gaat erom of het genoeg capliciteit heeft om die bepaalde taak te kunnen uitvoeren,
want een P100 met 32Mbram is al genoeg om je Internet te sharen eigenlijk.
Natuurlijk zijn er bedrijfen die servers hebben staan met 1024Mb RAM en DualP3's maar dat is in dit geval gewoon niet nodig omdat de gemiddelde tweaker toch maar 3 of 4 pc's heeft staan om aan 't internet te hangen

Genoeg? :)

grtz en succes
virtual

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zaterdag 23 juni 2001 20:46 schreef virtual het volgende:
grtz en succes
virtual
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten; het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. ;)

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 13:22

The_Duke

ho gek!

ligt er aan wat je presies wil, wil je een linux servertje voor in de meterkast of wil je gewoon de 2 pc's gaan gebruiken en 1 daarvan als server gaan gebruiken met bijvoorbeeld sygate of wingate er op.
Als je voor dat eerste kiest, dan raad ik je nie aan om die T-bird in de meterkast te verstoppen want dat zou wel een beetje zonde zijn ;)
Als je voor dat laatste kiest zou ik toch die T-bird nemen, daar zit je waarschijnlijk toch heet meeste achter en staat dus bijna altijd aan.

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 20:48 schreef Bulldog het volgende:

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten; het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken.
Het spijt me heel erg, wordt ik vergeven? :)

Verwijderd

tenzij je meer dan zeg 10 gebruikers hebt->486 is meer dan genoeg (voor routing dan, niet voor zware file serving ofzo).

Verwijderd

ik heb mijn losse onderdelen bij elkaar gefrut, en het resultaat draait als dedicated Q3 en UT server bij mij thuis.
het is een P-250 mmx met 64 mb ram.
die server staat dus vaak uit.

Verwijderd

De reden is dat de meeste taken van servers zoals het routen van netwerkverkeer niet erg processor intensief zijn. Pas als je applicatie's (Exchange server, SQL server) gaat draaien gaat het spelen.
Stabiliteit van je hardware is echter wel superbelangrijk.

Verwijderd

dit vroeg ik me dus ook al een tijdje af...ik moet voor een basisschool een netwerk aanleggen met (uiteindelijk) 40 pc's...
het is de bedoeling dat de server winroute gaat draaien voor NAT en DHCP en dat 'ie een beetje filesharing regelt...
wat is dan snel genoeg? het is wel de bedoeling dat ze er een tijdje mee vooruit kunnen

Verwijderd

wanneer je veel online game't of dingen als netmeeting gaat doen en beide computers aan gebruikt worden (dus niet puur dedicated servertje), dan kan het handiger zijn je eigen comp die tbird dus te gebruiken als server. Sygate is heel fijn (ik gebruik het ook) maar is tegelijkertijd een firewall wat sommige online games en dingen als netmeeting tegengaat. Je server zelf heeft daar dus geen last van.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Hoicks

Techno!

Ik draai zelf m'n netwerk op een p60/32 mb ram/2gb hd / 2x 3com 900 nics waarop bijna altijd 4 computers ingelogd staan.

Software geinstalleerd:

Windows NT sp6
Zonealarm (Firewall)
Serv_u ftp server
Apache webserver
Mysql server
Wingate internetsharing

Doet dienst als:
Internetrouter, fileserver, ftpserver, webserver, firewall en mysql database host.

Werkt hier perfect al moet ik NT nog wel even een keertje herinstallen.

Gemiddelde uptime 3 dagen (Nu nt brak is)

Verwijderd

Met freesco heb je al genoeg aan een 486 met 6Mb RAM en een floppy. :)

Lees hier maar eens http://www.bitstorm.org/edwin/freesco/

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 17:26 schreef Silk_dude het volgende:
dit vroeg ik me dus ook al een tijdje af...ik moet voor een basisschool een netwerk aanleggen met (uiteindelijk) 40 pc's...
wat is dan snel genoeg? het is wel de bedoeling dat ze er een tijdje mee vooruit kunnen
Hangt oa. van je OS af. Voor zoiets kom je met een PII-450 al een heel eind. Zorg vooral voor zat geheugen en goede (stabiele ) hardware. Met geheugen ga ik er altijd van uit dat niet meer als 60-70 % van je geheugen continue in gebruik is.

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

Pierik

I'll be back!!!

het is de bedoeling dat de server winroute gaat draaien voor NAT en DHCP en dat 'ie een beetje filesharing regelt...
Dan lijkt mij dat zelfs een P200 nog wel voldoet hoor. Zolang er maar genoeg geheugen in zit. En dat ding echt niet meer doet dan file sharing en NAT moet dat zat zijn.

Voor een gewone school lijkt linux me ook geen optie, omdat het beheer meestal dan wordt gedaan door iemand die het er een beetje bij doet.

Iracing Profiel

Verwijderd

keej bedankt voor jullie reacties...

omdat ik de server nieuw aan wil schaffen, zal het wel op een PIII-nogwat uitdraaien...
dat van die stabiele hardware en zat geheugen was ik ook wel van plan :)

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:47

allure

Titaan fase 2/3

Ik draai zelf m'n netwerk op een pII/32 mb ram/4gb hd / 2x 3com nics waarop bijna altijd 6 computers ingelogd staan.
Software geinstalleerd:

Windows NT sp6
Ms proxy (internet sharing)
iis ftp server
iis webserver
iis sql server

Doet dienst als:
Internetrouter, fileserver, ftpserver, webserver, firewall en .

Werkt hier perfect.

Gemiddelde uptime 160 dagen (Nu nt brak is)
Pagina: 1