Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerk tips (welke hardware etc. nodig?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben bezig om mijn thuisnetwerk opnieuw in te richten omdat draadloze verbindingen = lag, stotteren en ellende. Bedraad blijkt echter ook geen eitje dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen...

Mijn vraag

De reden waarom ik er juist nu mee aan de gang ga is omdat ik een Apple TV bedraad heb aangesloten op de KPN Experia Box. De WiFi functie van de Experia box staat uitgeschakeld omdat ik daar bedraad een betere router aangeknoopt heb die verantwoordelijk is voor het WiFi netwerk. Op de één of andere manier vind mijn laptop nu de Apple TV niet, ik vermoed omdat de ene aangesloten is op de Experia Box (Apple TV) terwijl de ander draadloos verbonden is met de router (Laptop).

1. Dus dat is eigenlijk de eerste vraag; klopt mijn hypothese dat mijn laptop de Apple TV niet vind doordat deze op een ander apparaat aangesloten zijn

2. Ik wil eigenlijk alles bedraad aansluiten, de kabels liggen er, dus waarom er geen gebruik van maken. Om even een beeld te schetsen van wat er precies ligt:

- Glasvezel/internetaansluiting komt binnen in de woonkamer en gaat de KPN Experia Box in. Vanaf daar liggen er 2 ethernet kabels naar de bovenverdieping, 1 naar een werkkamer, de ander naar een slaapkamer. Op elk van die plekken wil ik een aantal apparaten aansluiten en ik wil graag een draadloos netwerk voor mobiele apparaten.

Aansluitingen Woonkamer (probleem: te weinig aansluitingen):
- Xbox
- Digitale TV
- Entertainment PC
- TV
- Apple TV
- Ethernet kabel naar werkkamer
- Ethernet kabel naar slaapkamer

Werkkamer (probleem: geen)
- Dockingstation Laptop
- Losse kabel voor evt. extra laptop

Slaapkamer (probleem: Apple TV wordt niet gevonden door draadloze apparaten):
- Digitale TV
- Apple TV

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Op dit moment heb ik de volgende setup, maar zoals gezegd wil ik alles bedraad gaan aansluiten
Woonkamer en heb ik zoals hierboven omschreven wat problemen met de huidige setup.

Experia Box (WiFi functie uitgeschakeld om interference te voorkomen met netwerk van router)
- Ethernet kabel naar werkkamer
- Ethernet kabel naar slaap kamer
- Xbox
- Digitale TV

Werkkamer
Router (aangesloten op Experia via kabel
- Laptop dock
- Lose kabel voor extra laptop
- WiFi functie voor draadloos netwerk

Slaapkamer
Switch (bedraad aangesloten op Experia Box)
- Digitale TV
- Apple TV

Hoofdvraag:
Welke apparaten heb ik waar nodig (router, switch etc.) en hoe sluit ik die op elkaar aan zodat het allemaal werkt zoals het moet?
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nu zelf de volgende setup bedacht, maar ben benieuwd of dat ook gaat werken:

Modem in bridge modus (alhoewel ik ook lees dat dat niet kan met de Experia Box |:( ), aangesloten op Router. Router creëert WiFi netwerk. Op de router sluit ik de kabel naar de werkkamer en slaapkamer aan en een switch voor beneden. In de werkkamer en slaapkamer plaats ik vervolgens ook switches om de apparatuur op aan te sluiten. Werkt alles dan naar behoren en is dat überhaupt aan te raden?

...

Enorm verhaal, I know... Ik hoop dat iemand me met bovenstaande kan helpen/op de juiste weg kan zetten. :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-04-2016 00:55)

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:04
Je gebruikt een router voor je WiFi . Hiermee creëer je een apart netwerkgedeelte waardoor apparaten o.a. niet meer je Apple tv kunnen vinden. Normaal gesproken moet je in een thuisnetwerk maar één router hebben. In dit geval kan dat prima de experiabox zijn.
Je zult echter je WiFi router moeten instellen als accesspoint. Sommige routers hebben hiervoor een speciale instelling. Anders op de router dhcp uitzetten en de wan aansluiting niet gebruiken (dus de kabel vanaf de experiabox in een lanaansluiting vad de WiFi router).
Voor de rest is het prima om op plekken waar je meer aansluiting nodig hebt een switch te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door wwwFan op 16-04-2016 23:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• wwwFan
Je gebruikt een router voor je WiFi . Hiermee creëer je een apart netwerkgedeelte waardoor apparaten o.a. niet meer je Apple tv kunnen vinden. Normaal gesproken moet je in een thuisnetwerk maar één router hebben. In dit geval kan dat prima de experiabox zijn.
Je zult echter je WiFi router moeten instellen als accesspoint. Sommige routers hebben hiervoor een speciale instelling. Anders op de router dhcp uitzetten en de wan aansluiting niet gebruiken (dus de kabel vanaf de experiabox in een lanaansluiting vad de WiFi router).
Voor de rest is het prima om op plekken waar je meer aansluiting nodig hebt een switch te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door wwwFan op 16-04-2016 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Dat werkt!

1 vraag nog, alhoewel alles nu lijkt te werken zoals het hoort kan ik de web interface van mijn router nu niet meer benaderen... Ik heb de router een statisch IP adres meegegeven die aansluit bij het modem (modem is 192.168.2.X, router een uniek IP adres meegeven ook in de 192.168.2.X range). Is dat te verwachten of gaat er toch nog iets fout?

• wwwFan
Dat zou moeten werken. Heb je de webinterface benaderd van een apparaat op WiFi of bedraad? Sommige routers staan, uit beveiligingsoverwegingen, verbindingen naar de webinterface vanaf WiFi niet toe.