Vraag

• Johan 1966
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05-2023
Hallo,

al enkele jaren film ik jaarlijks een turn- en dansshow met een camcorder.
De resultaten hiervan zijn vrij droevig. Dit jaar ben ik op zoek naar een degelijke camera (huren) zodat ik een goed resultaat heb.
Het grootste probleem is de belichting. Hiervoor wordt een professionele installatie gebruikt, maar de beelden die ik film zijn steeds te donker, gezichten niet herkenbaar. Het probleem ligt bij de camera, dus ben ik op zoek naar iets degelijk.
Daar ik leek ben had ik langs deze weg graag vernomen waar ik moet op letten bij het huren van een camera en eventueel waar ik een camera kan huren. (in de buurt van Lier - Antwerpen)
Ik stuur ook een klein filmpje mee van wat eerder gefilmd is. De afstand van camera tot podium is +/- 20m.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=itSimZUx3dI&feature=youtu.be]

Alvast bedankt om dit te lezen en te beantwoorden.

Alle reacties

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-11 17:24
Je video staat op prive...
Veel camera's doen de job al prima, ik film zelf alles met een iphone 5s, weinig mis mee.
Voor het wat betere werk kunnen dslr photo camera's tegenwoordig ook goed filmen.
Huren: wellicht photo grobet bij de groenplaats in Antwerpen??
Licht is wel belangrijk, dat zal je eerste remedie zijn.

Wil je concretere info is meer info van je kant nodig.

Verwijderd

Als je handig met lenzen wordt kan een dslr body huren/kopen en dan 2 lenzen erbij:
- brede hoek voor het totale plaatje
- zoomlensie als je dichterbij wilt komen bij bepaalde mensen

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:52
Professionele installatie? Kun je daarbij de belichting dan niet aanpassen?

• Johan 1966
wappiewappie schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:56:
Professionele installatie? Kun je daarbij de belichting dan niet aanpassen?
Dat kan ja, maar bij teveel licht vinden we dat de sfeer wat weg is. De kinderen blijven met minder licht goed herkenbaar met het blote oog, alleen mijn camcorder heeft meer licht nodig.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:52
Ik kan de video niet zien, maar iets zegt mij dat het probleem dan meer ligt aan jouw filmtechniek (bijv. vanaf de schaduwkant filmen) of de nabewerking.

Goed filmen is absoluut niet makkelijk is. Ik vind het in ieder geval een stuk moeilijker dan fotograferen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
ISO omhoog gooien en je hebt altijd genoeg licht. De vraag die je dan moet stellen is of je de hoeveelheid ruis acceptabel vind.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

Begin bij 1 heel simpel ding: Zet de belichting op handmatig, laat dat niet aanpassen door de camcorder.

Als je de camcorder de belichting zelf bij laat stellen dan blijft ie continu het diafragma en de ISO omhoog en omlaag stellen als je van een lichtere scène naar een donkere scène (en terug) wisselt, wat ruis en onscherpte kan veroorzaken omdat je je diafragma ver open trekt.

Zet je de belichting op handmatig dan heb je daar op zijn minst zelf controle over.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:05
In principe zijn zo goed als alle ''semi/professionele'' camera's tegenwoordig goed. Daar zou ik me niet al te druk om maken. Ga vooral er zelf op uit om toffe dingen te filmen. Wanneer je thuis komt alle beelden bekijken. En er dan over nadenken hoe je dit de volgende keer wanneer je iets filmt beter kunt doen. Op deze manier kom je er vanzelf achter wat voor camera het beste bij jou past. Het kost heel veel tijd om een goede camera man te worden. En dat lukt alleen maar als je er plezier in hebt.

http://www.delimex.be/nl/contact/
http://www.stake5.be/verhuur/cameras

Dat zijn de bedrijfjes die ik ken waar je spullen kunt huren. Je kunt er altijd wel even binnenlopen om dingen te vragen.

• Johan 1966
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb even rondgezocht en volgende camera gevonden (te huur)
Is dat iets degelijk of moet ik verder zoeken?
http://www.canon.nl/for_h...rders/professional/xf100/
Als de link niet werkt, een Canon FX100.
Pagina: 1