Vraag

• flightsimmers
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Mijn vraag
Zojuist een RAM uitbreiding gedaan van 8Gb (2x4Gb) naar 16Gb (4x4Gb). Ik heb identieke modules gekocht als die erin zaten (kingston hyper X savage 1866). Ik heb het RAM op 2130MHz gezet in het BIOS en dit werkte al een half jaar stabiel. Ik zet na de upgrade de pc weer aan, maar het scherm blijft zwart.

Alle fans spinnen, de sier leds branden, maar er start niets op en het scherm blijft zwart.

Wat kan er aan de hand zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
WIn7-64bit
CPU: AMD FX-6350
Motherboard: MSI 970 gaming
RAM Kingston Hyper X Savage op 2130MHz gezet toen er nog 8Gb, CL9 in zat => nu upgrade van 8 naar 16Gb met 4x4Gb identieke dimms maar zes maanden later gekocht.
Case:"Phanteks Enthoo Pro case
Dubbelstacks CPU cooler met 2 x Phanteks PH14PE CPU cooler
2 x Phanteks 140 chassis fan
2 * WD blue 1TB
1* samsung 850, 250Gb
Antec Edge 750W
Asus R9 280X
NZXT sleeved led kit (1 meter)
BitFenix USB 3.0 Front Panel 4-Port version
Twee monitoren, beide Samsung 940bf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb het oude RAM weer in de slots geplaatst waar ze uitkwamen en de twee nieuwe ram modules weer verwijderd, maar het scherm doet niets (blijft zwart). Een andere pc aan het scherm gekoppeld en dan doet het scherm het gewoon.

Alle reacties

• RazerB
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-01 15:38
Probeer eens het bios te resetten

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Begin eerst maar eens met een BIOS Reset zodat de BIOS zelf de timings en dergelijke uit de memory modules kan halen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 20:47

Twarp

just grin...

Haal ze eerst eens van die 2130 af en laat het lopen op de normale snelheid.

Meh ...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat twee modules op 2133 draaien is geen garantie dat de rest dat ook kan. Elke module heeft andere kwaliteiten. Sowieso heeft een RAM overclock bij een FX 0,0 zin. Bij een A8/A10 met IGP uiteraard wel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Bij de support van de AMD FX staat 'up to 1866Mhz' , als je daar boven komt is er geen garantie dat het goed werkt.

Daarnaast, is het gebruik van 4 modules 'zwaarder' voor de memorycontroller dan 2 modules. Wat je wel vaker ziet bij memory support (in de handleiding van het moederbord) dat je met meer modules vaak een minder hoge snelheid kan.
Ook moet af en toe de voltage van de northbridge/memorycontroller ietsje hoger met meerdere modules.

Niet dat het overigens veel uit maakt, op synthetische benchmarks na is het verschil in RAM snelheid amper merkbaar (APU's die gebruik maken van de integrated GPU even buiten beschouwing gelaten).

• flightsimmers
Dank voor jullie reactie. Maar resetten is even lastig geloof ik. Het scherm is zwart en toont na aanzetten geen enkel teken van leven. Om het bios te resetten moet ik toch via het UEFI opstarten? Ik weet dat dit moederbord een M-cache functie heeft (of iets dergelijks). Via die functie heb ik een BIOS op een externe harde schijf opgeslagen. Dit zou ik weer kunnen laden.

Zelf ben ik bang dat ik misschien te hard op het moederbord gedrukt heb?!? Misschien is de CPU of het moederbord kapot gedrukt? Vreemd want ik ben erg voorzichtig. Wel zeker 50 keer de verwarming aangeraakt om absoluut electrostatisch vrij te zijn...

Verwijderd

Pak de handleiding van je mobo er even bij, daar staat in hoe je de BIOS/UEFI kunt resetten. Normaal gesproken via een jumper op het mobo.

De verwarming aanraken is bepaald geen betrouwbare manier om van je statische lading af te komen overigens.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

PC uit, stroomstekker eruit, jumper direct rechts onder de batterij (rechts boven vierde PCIe slot, 2e PCIe x16) op beide pinnen zetten, 10 seconden wachten, jumper weer terug op 1 pin, stroomstekker erin, PC aan.

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 16-04-2016 23:34 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• RazerB
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-01 15:38
Of anders zet de pc van het stroom af en haal het bios batterijtje er even uit.

• flightsimmers
Gelukkig is het resetten van de BIOS gelukt en doet mijn nieuwe PC het weer. Wel is er vermoedelijk schade ontstaan. Ik heb nu twee dimms (van de vier stuks 4GB dimms die ik nu dus bezit) erin zitten. Er is er nog maar eentje die het doet. 4Gb downgrade i.p.v. een 16Gb upgrade.

De tweede dimm doet het op geen enkele positie meer.

De andere dimms ga ik nu testen door ze in de PC te plaatsen en op verschillende slot posities te bekijken of er dimms zijn die het nog doen (naast die ene die het dus doet.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Risico van overklokken ;) Regel 1: heb je het niet nodig, doe het niet.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• flightsimmers
Voor de volledige info kom ik hier nog even op terug. Om te voorkomen dat mensen ten onrechte zouden afzien van een RAM OC. Mijn RAM blijkt toch te werken. Na een paar keer erin en eruit halen. Kennelijk maakte desbetreffende dimm geen contact. Super bedankt aan allen!

Voorlopig heb ik (ook dit keer) niet kunnen merken dat ik nu over dubbele geheugencapaciteit beschik. De snelheid van 1600 => 2133 is wel merkbaar. NL2000 (een FSX addon) is nog steeds onmogelijk te vliegen nabij Schiphol. Alleen daarvoor heb ik het RAM uitgebreid.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
dan heb je veel geluk gehad
dimms die niet goed in het slot zitten kunnen schade aan het slot veroorzaken... altijd goed drukken tot de klepjes perfect sluiten!

is FSX geen 32bit single threaded spel?
meer dan 8GB heeft dan weinig zin, een snellere cpu daarentegen... (single threaded performance)
Pagina: 1