Toon posts:

SSD in combinatie met Sandisk SSD 16GB (cache SSD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet, een tijdje geleden heb ik deze laptop gekocht: Lenovo Thinkpad Edge E540

Deze bevat een SanDisk SSD U110 16GB een cache-ssd dus. Nu was ik aan het overwegen over om mijn HDD door een SSD te vervangen. Nu vroeg ik me af wat gaan de effecten hiervan zijn.

Is een volwaardige SSD zoveel beter dat ik beter de cache SSD eruit haal?
Moet ik de cache SSD best laten steken en wat effect heeft dit, kan de cache SSD en SSD samenwerken?

Ook nog een vraagje als ik de cache SSD in mijn laptop laat steken en ik installeer een linux distributie, gaat deze dan hoogst waarschijnlijk werken of moet ik nog nodige drivers/terminal gepruts forceren?

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-04-2016 18:36)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Als je een normale ssd gaat installeren, dan kun je de cache ssd beter weghalen. Het doel hiervan is de trage access tijden van de hdd voor veelgebruikte bestanden te verbeteren.

Een "volledige" ssd heeft dit niet, dan is de cache dus ook niet nodig. Bovendien zijn die cache ssd's meestal niet zo geweldig kwa prestaties (dacht ik tenminste), dus grote kans dat het de boel eerder vertraagd dan versneld.

tldr:
cache ssd eruit halen. volwaardige SSD erin zetten

ps:

afhankelijk van de connector van die cache ssd kun je die misschien ook vervangen door een volwaardige ssd. Dan kun je de hdd laten zitten en heb je 2 "schijven". Dus snelheid en opslagruimte. Maar het verschilt per laptop of dit kan

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Als je een normale ssd gaat installeren, dan kun je de cache ssd beter weghalen. Het doel hiervan is de trage access tijden van de hdd voor veelgebruikte bestanden te verbeteren.

Een "volledige" ssd heeft dit niet, dan is de cache dus ook niet nodig. Bovendien zijn die cache ssd's meestal niet zo geweldig kwa prestaties (dacht ik tenminste), dus grote kans dat het de boel eerder vertraagd dan versneld.

tldr:
cache ssd eruit halen. volwaardige SSD erin zetten

ps:

afhankelijk van de connector van die cache ssd kun je die misschien ook vervangen door een volwaardige ssd. Dan kun je de hdd laten zitten en heb je 2 "schijven". Dus snelheid en opslagruimte. Maar het verschilt per laptop of dit kan

Verwijderd

Heb je de adviezen en suggesties op hun eigen website al gelezen? https://support.lenovo.com/nl/nl/documents/pd013126