Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plaatsen van Switch, Patchpanel en UTP kabels in mijn huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robertnh
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10-2020
Hallo luitjes,

Ik heb al veel op internet afgestruind om te kijken of ik er achter kan komen wat voor mij de beste optie is/zijn, om kabels te trekken en waar de apparaten en dergelijk te plaatsen, maar kom er toch achter dat dat niet gaat werken voor je eigen specifieke dingen die je thuis heb

Graag zou ik willen weten of mijn idee/schema goed is en of er nog verbeterpunten zijn of dingen die ik moet aanpassen enzovoort. Ben zelf redelijk leek hierin dus alle info is welkom

Bijgevoegde afbeelding mijn schema hoe ik denk dat het makkelijkste is om aan te sluiten.

Hierbij heb ik nog de info, dat ik mijn NAS eventueel ook in mijn inloopkast kan zetten. Dit geld ook voor de AccesPoint router, die ik of op zolder plaats of in de inloopkast in de slaapkamer
En ik vraag me af of het handig is om vanaf een Switch weer stugge kabels te trekken die dan weer de muur in gaan om verderop in de slaapkamer een inbouwaansluiting te plaatsen, of is het dan handiger dat ik ook weer een patchpanel in de inloopkast plaats?? Dit ivm het moeilijk kunnen plaatsen van connectors op massieve kabels, had ik gelezen.

Iemand een betere idee of kan bevestigen dat dit een goede manier is hoe ik het nu heb weggezet?

Afbeeldingslocatie: http://www.vvnoordhoek.nl/wp-content/uploads/schema-kabels-aanleggen-UTP.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Robertnh op 16-04-2016 19:04 ]

Alle reacties

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Ziet er keurig uit, mooi schema

Je zou mischien nog een patch paneeltje in je inloop kast kunnen plaatsen van 8 poorten omdat je daar toch al 6 kabels gaat krijgen nu (2 van beneden en 4 die verder de kamer in gaan via de muur zoals je het tekent) Mogelijk idem voor de zolder.

Alleen 2 punten.

1 (heb je mischien zelf al wel aan gedacht maar noem het voor de zekerheid maar even)
Ik zie dat je op zolder ook een accespoint neer wilt zetten. Deze heb je nu als accespoint router in het schema staan. Let er op dat je deze als Accespoint installeerd en NIET als router, want dat gaat problemen geven. Je kunt er prima een router voor gebruiken, maar schakel in de router dan de DHCP server uit en verbind hem met de rest van je netwerk via 1 van de LAN poorten (WAN poort op die router niet gebruiken). Je kunt de overige 3 lan poorten van die accespoint router dan nog prima gebruiken.

Ik zou inderdaad de Nas bij je router laten staan dan staat hij mooi centraal in je netwerk (zal overigens in de inloop kast ook prima gaan werken hoor).

2 Ik zie TV's in het schema staan. Is het de bedoeling dat dat IP TV is met van decoders van je provider (zoals bij glasvezel bijvoorbeeld?) of is dat alleen voor het 'smart' gedeelte van je TV (en gebruik je COAX voor TV kijken? Als je Via COAX kijkt dan is er niets aan de hand en kun je gewoon aan de slag.

Als je Via IPTV kijkt, lees dan even verder

Als het namelijk voor IP TV is, is het zowieso verstandig om te zorgen voor switches die aan igmp snooping doen. Of je dat nu al direct nodig hebt hangt af van hoe je provider het aanbied (routed of bridged) maar je bent dan sowieso voorbereid voor beide methoden (ik ze het de laatste tijd steed meer naar de routed methode gaan waarbij igmp snooping switches een groot voordeel zijn.

Als je provider het routed aanbied (= TV kastje mag je op elke poort van de router aansluiten), dan gaat je huidige setup werken zolang je maar igmp snooping switches gebruikt. Als je provider het bridged aanbied (TV kastje moet perse op een specifieke poort aangesloten worden op het (glasvezel) modem) dan gaat het niet werken, maar je legt op deze mannier wel voldoende kabels aan om het te laten werken, je moet het alleen iets anders aan sluiten.

Bij bridged komen alle IPTV kastjes eigenlijk rechtstreeks aan een specifieke modem poort te hangen. Omdat je er 3 hebt moet je op die poort(meestal poort 2 of 4) eerst een switch aansluiten, en vanuit daar via je kabels rechtstreeks naar de IPTV kastjes verbinden (dus helemaal los van de rest van je netwerk). Nou leg je telkens minimaal 2 kabels aan dus dat kan prima, je gebruik kabel 1 voor je (computer) netwerk en die kan dus (indien nodig) aangesloten worden op je switches in de andere kamers. Daarnaast gebruik je kabel 2 voor je IPTV kastje. en die sluit je daar dan rechtstreeks op aan zonder extra switches er tussen). de enige switch voor IPTV komt dan dus in de meterkast zelf. Je PC netwerk blijft verder zoals je al hebt getekend alleen dan dus zonder de IPTV kastjes.

Als je ons iets meer informatie kan geven over je aansluiting dan kunnen we je vast vertellen met welk type je te maken hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door VVV-007 op 16-04-2016 20:08 ]

Verwijderd

Zelf heb ik ervoor gekozen om 1 grote switch in de meterkast te plaatsen en daar vanuit kabels te trekken (veelal meerdere) naar de verschillende ruimtes. Kost iets meer kabels en scheelt in het aantal apparaten en stroomverbruik.

En dan in de kamer wegwerken dmv inbouwdoos en voor de AP's een kabel uit het plafond laten komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2016 19:59 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
wat Roys zegt kan natuurlijk ook en is mogelijk een nog nettere oplossing en minder apparaten is altijd fijn, echter ligt het er aan of je alle kabels naar de meterkast kan leggen.

Heb zelf bijvoorbeeld 2 kabels naar de woonkamer (1 voor netwerk en 1 voor IPTV) met achter de TV kast 1 switch waar alles (voor het computer netwerk) weer aan hangt omdat ik geen ruimte heb om 8 lan kabels door 1 leiding naar de meterkast te trekken).

• Robertnh
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10-2020
Hey bedankt voor de reactie,

Voor tv's inderdaad voor smart gedeelte, heb hier nog gewoon coax

en de router is nu ook al accespoint, maar staat naast mijn bed, wil ik weg hebben daar.

De reden dat ik het zo wil doen en misschien niet alles vanuit de meterkast, is idd om minder kabels te hoeven trekken vanuit de meterkast, want de coax kabels moet ik ook nog trekken, en dan krijg ik nogal veel pvc buizen die ik weg moet gaan freezen in de muren. en erger nog ik moet door de vloer van mijn badkamer naar boven ( die zit boven mijn meterkast) en van daaruit moet ik naar de slaapkamers toe, weet dus niet goed wat het makkelijkste is.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Ziet er prima uit.

Ik zou echter die stugge kabels in slaapkamer 2 en de zolder niet rechtstreeks in de switch stoppen.
Stugge kabels monteer je af op lsa(zoals in een patchpaneel) of wcd's
Ik zou aan de switch kant ook gewoon telkens twee wcd's plaatsen en die switch dan weer aansluiten met een patchkabeltje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1