Windows 10 scheduled zichzelf voor een upgrade nu ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TickleMe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-12-2024
BIj opstarten vanmorgen kreeg ik op mijn win 8.1 pc ipv de normale windows 10 "advertentie" popup een ander scherm waarop stond dat windows is scheduled to upgrade to windows 10 on 19th of april .
Je hebt wel een cancel optie in kleine letters eronder.

Op de andere win7 pc had iedereen dit gemist en deze is nu vrolijk zichzelf naar win10 aan het updaten zonder duidelijke waarschuwing (de pc rebootte zichzelf midgame).

Heb ik deze geforceerde schedule policy gemist en hoe zet ik dit uit op mijn win8.1 pc indien mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Tja, hier exact hetzelfde. Ik let heel even niet op en m'n laptop is opeens "upgraded" naar Windows 10. Ik was hier zachtgezegd chagrijnig over, maar heb mij er inmiddels bij neergelegd. Leuke was ook dat al m'n drivers door windows 10 waren verwijderd, omdat deze dus niet meer up to date waren. Kon ik natuurlijk weer eerst een uur lang met die laptop bezig voordat hij uberhaupt internet had. Yay windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nieuws: 'Windows-installaties upgraden zonder toestemming naar Windows 10' zeker gemist? :P Het gebeurt wel vaker "spontaan"....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb de betreffende update uitgeschakeld en heb nu alleen nog maar last van die melding. Is wel onder Windows 7, maar onder Windows 8.1 moet dit ook wel kunnen neem ik aan.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:10
Assix schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:27:
Tja, hier exact hetzelfde. Ik let heel even niet op en m'n laptop is opeens "upgraded" naar Windows 10. Ik was hier zachtgezegd chagrijnig over, maar heb mij er inmiddels bij neergelegd. Leuke was ook dat al m'n drivers door windows 10 waren verwijderd, omdat deze dus niet meer up to date waren. Kon ik natuurlijk weer eerst een uur lang met die laptop bezig voordat hij uberhaupt internet had. Yay windows 10.
Je had beter maatregelen genomen om Windows 10 upgrade te weigeren, zover dat gaat. (Even er vanuit gaande dat jij niet naar 10 wou) ik zag bij mij afgelopen maandag ook dat hij de upgrade gepland had voor afgelopen donderdag. Ik heb toen GWX control panel geinstalleerd en geconfigureers. Tevens heb ik Windows Update nu ingesteld op dat hij kennisgeving geeft als er updates zijn. (dus niet meer volautomatische updates)

Maar als het goed is kun jij nog terug naar 7 of 8.1 rollen. Of simpelweg de EULA weigeren zou wss ook moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
TickleMe schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:58:
BIj opstarten vanmorgen kreeg ik op mijn win 8.1 pc ipv de normale windows 10 "advertentie" popup een ander scherm waarop stond dat windows is scheduled to upgrade to windows 10 on 19th of april .

Op de andere win7 pc had iedereen dit gemist en deze is nu vrolijk zichzelf naar win10 aan het updaten zonder duidelijke waarschuwing (de pc rebootte zichzelf midgame).

Heb ik deze geforceerde schedule policy gemist en hoe zet ik dit uit op mijn win8.1 pc indien mogelijk ?
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt afgelopen maandag. Hij had de upgrade gepland voor donderdag 23.00. Ik keek dinsdag nog eens en toen had ie m gepland voor vrijdag 23.00..... Heb t zekere voor t onzekere genomen. Heb toen GWX control panel geinstalleerd en geconfigureerd. En tevens Windows Update op handmatig gezet (althans dat hij kennisgeving geeft als er updates zijn). Microsoft wordt steeds opdringeriger met dit soort gepush, het is van de zotte gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
dennis_rsb schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:01:
[...]

Je had beter maatregelen genomen om Windows 10 upgrade te weigeren, zover dat gaat. (Even er vanuit gaande dat jij niet naar 10 wou) ik zag bij mij afgelopen maandag ook dat hij de upgrade gepland had voor afgelopen donderdag. Ik heb toen GWX control panel geinstalleerd en geconfigureers. Tevens heb ik Windows Update nu ingesteld op dat hij kennisgeving geeft als er updates zijn. (dus niet meer volautomatische updates)

Maar als het goed is kun jij nog terug naar 7 rollen. Of simpelweg de EULA zou wss ook moeten voldoen.
Ach, ik zeg je heel eerlijk. Nu ik eenmaal op windows 10 zit interesseert het mij niet zoveel. Het gaat mij alleen op de wijze waarop Windows dit er doorheen drukt. Ik gebruik die laptop toch alleen voor school en TV series en dat werkt nu ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat dit de hWindows gebruikers onder ons helpt? http://windows.microsoft....updating-on-off=windows-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Assix schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:20:
[...]

Ach, ik zeg je heel eerlijk. Nu ik eenmaal op windows 10 zit interesseert het mij niet zoveel. Het gaat mij alleen op de wijze waarop Windows dit er doorheen drukt. Ik gebruik die laptop toch alleen voor school en TV series en dat werkt nu ook nog prima.
Precies, het gaat om de manier waarop. Voor een groot gedeelte van de Windowsgebruikers is Windows 10 wel een vooruitgang. Maar de manier hoe MS het pusht gaat veel te ver. Laat mensen zelf een beslissing nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op mijn ipad FL studio mobile, en http://www.image-line.com...s.php?entry_id=1434603244 zegt: FL Studio Mobile 3 (FLM 3) is almost ready and it is a complete ground-up re-write of the platform. We need you to make the decision whether you stay with the current design or migrate to the new platform. If you want to stay with the current design DO NOT UPDATE beyond iOS 2.5 or Android 2.0.6. If you do, you will receive FLM 3 and it will be very different and there is no going back.

Dat vind ik wel een charmante manier van een upgrade aankondigen en de gebruiker de keuze laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dennis_rsb schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:04:
[...]

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt afgelopen maandag. Hij had de upgrade gepland voor donderdag 23.00. Ik keek dinsdag nog eens en toen had ie m gepland voor vrijdag 23.00..... Heb t zekere voor t onzekere genomen. Heb toen GWX control panel geinstalleerd en geconfigureerd. En tevens Windows Update op handmatig gezet (althans dat hij kennisgeving geeft als er updates zijn). Microsoft wordt steeds opdringeriger met dit soort gepush, het is van de zotte gewoon.
Er gebeurd helemaal niets op dat gebied wanneer in Windows de updates zo ingesteld zijn dat alleen de essentiële updates worden geïnstalleerd in Windows 7.
Hier in een multiboot heb ik 1 van de 4 systemen van Windows 7 geüpgrade naar Windows 10, en moest daarvoor eerst alle optionele updates installeren, en daarbij zat ook de update voor GWX.
Om Windows 10 te installeren wordt geeist dat alle updates zijn geïnstalleerd in de te up graden versie.
Windows 8 is weer een ander verhaal, in mei ga ik bezig met de computer van mijn moeder, waar Windows 8 op staat, maar met Windows 10 ben je beter af als met 8 als interface gebruiker.

De enige methode om Windows 7 vrij te houden van de upgrade naar Windows 10 waren deze 2 optionele updates niet installeren, dus er is niks gepushed, het was vanuit de updates gezien een optie, geen essentiële update.

Eenmaal die optionele updates van GWX geïnstalleerd is deze onder andere opgenomen in Windows taakplanner.
Als je die planning wil zien:
Taakplanner
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\taskschd.msc"
Klik op OK.
Daar heb je nu niks aan, ik leg je alleen uit hoe die upgrade naar Windows 10 tot stand kwam, en dat het een optie was, en niet gepushed.
Aangezien ik hier ook Windows 7 heb en de optionele updates zelf uitkies indien nodig in mijn configuratie.
Kortom, bij een probleem kan je kijken of er optionele updates zijn die je probleem oplossen.
Nu in Windows 10 heb je daar geen last meer van, want de updates worden gewoon allemaal geïnstalleerd.

Dus het pushen klopt niet, het was optioneel, dat je alle updates hebt geïnstalleerd, daarmee heb je GWX als optie zelf je systeem binnen gehaald.
1 gelukje in Windows 10, er is geen verschil meer in updates met essentieel en optioneel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probleem is dat die twee 'optionele' updates zijn verhoogt in prioriteit. Dat is al maanden geleden gedaan en daar is niets aan verandert. Ook als je de betreffende updates verbergt, komen ze later weer terug, dus een onbewaakt moment later zit je zo op W10.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Praat me er niet van. Het gebeurt nog wel eens dat kb3035583 ineens niet meer verborgen bleek te zijn en soms kwam er een nieuwe update met hetzelfde kb-nr erbij, waarbij de verborgen kb3035583 genegeerd werd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:15:
Probleem is dat die twee 'optionele' updates zijn verhoogt in prioriteit. Dat is al maanden geleden gedaan en daar is niets aan verandert. Ook als je de betreffende updates verbergt, komen ze later weer terug, dus een onbewaakt moment later zit je zo op W10.
Hier is dat nooit gebeurd in Windows 7. Omdat ik nooit optionele updates installeerde zonder eerst te kijken waar ze voor diende door naar Meer Informatie te kijken.
Dus in een goedlopende schone Windows 7 waar de optionele updates niet worden geïnstalleerd is helemaal niks te zien van GWX, ik wilde dat ook zo in mijn systeem.

En omdat ik dat alles zo beheer, en gelukkig weet hoe dat allemaal werkt bij Microsoft, is mijn Windows 7 hier totaal 100% vrij gebleven en is er geen enkele optionele update belangrijker geworden dan de andere optionele updates, maar goed, zo is dat hier gegaan. Altijd als Microsoft met iets komt, moet je weer achter informatie aan, daar was ik al aan gewend geraakt :) op dit moment is mijn update bezig met updaten van framework, als die klaar is zal ik kijken hoe dat er nu uit ziet in Windows 7, waar nog nooit GWX in is geïnstalleerd, en de gehele term niet in het systeem lokaal is terug te vinden.

Dat kan ik zien in het register, waar de sleutel GWX na installatie van de update in de softwaresleutels is opgenomen.
Ook mijn register is 100% GWX vrij.
Dus mocht er zoiets op de 1 of andere manier zonder mijn toestemming in mijn systeem terecht zijn gekomen, dan had ik dat nu al moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik had dit ook een aantal maanden geleden en werd er ook niet echt vrolijk van.
Dus downgrade naar W7 en toen heb ik GWX control panel geïnstalleerd zodat je het echt uit kan zetten.
Tot nu toe werkt het erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:30:
Ik had dit ook een aantal maanden geleden en werd er ook niet echt vrolijk van.
Dus downgrade naar W7 en toen heb ik GWX control panel geïnstalleerd zodat je het echt uit kan zetten.
Tot nu toe werkt het erg goed.
Dus in het GWX control panel is een mogelijkheid zodat je het echt uit kan zetten?
Is dat dan geen optie wanneer je nog niet hebt geüpgrade maar al wel die melding krijgt die je niet wil?
De opties van het GWX control panel heb ik zelf nooit aan hoeven spreken, misschien kan je hier wat gedetailleerder uitleggen hoe dat werkt.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik heb de hele GWX map gehardlockt met policies, Windows Update geeft een foutmelding maar meer dan dat gebeurt er niet. Misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:26:
Praat me er niet van. Het gebeurt nog wel eens dat kb3035583 ineens niet meer verborgen bleek te zijn en soms kwam er een nieuwe update met hetzelfde kb-nr erbij, waarbij de verborgen kb3035583 genegeerd werd.
Maar dan gaat het over dat je de update verborg, en die niet meer verborgen was, dat staat weer los van het essentieel of optioneel zijn toch?
Dit doet me trouwens sterk denken aan het uitschakelen van items in MSCONFIG tabblad opstarten, gebeurd dan ook vaak wanneer je een item daar uit vinkt deze 2 keer in de lijst komt te staan.
Dat had dan te maken met dat het programma zelf ook parameters in die strekking had die ingesteld konden worden met betrekking op automatisch opstarten van een item.
Het lijkt er op alsof dat met die update ook gebeurd als ik je bericht zo lees, dat die 2 keer in de lijst komt te staan, omdat Microsoft het niet meer ziet? Dat jij een update verbergt en bij Microsoft het wordt gezien alsof je die update niet hebt ontvangen. Dat is dan wel een bugje.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:43:
[...]

Maar dan gaat het over dat je de update verborg, en die niet meer verborgen was, dat staat weer los van het essentieel of optioneel zijn toch?
Dat staat inderdaad los daarvan. Dat gebeurde trouwens ook nog: De ene keer was ie optioneel, de andere keer "essentieel", waardoor ie er op die manier ook doorgedrukt werd. Nu loop ik bij elke lijst met updates de lijst 2 keer na om te voorkomen dat ie er weer door glipt.
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:43:
Het lijkt er op alsof dat met die update ook gebeurd als ik je bericht zo lees, dat die 2 keer in de lijst komt te staan, omdat Microsoft het niet meer ziet? Dat jij een update verbergt en bij Microsoft het wordt gezien alsof je die update niet hebt ontvangen. Dat is dan wel een bugje.
Nee, volgens mij geen bug. Lijkt alsof er een kb3035583 is uitgebracht die zo anders is dan de voorganger dat ie als nieuwe/aparte update wordt gezien, waardoor kb3035583 nu 2 keer in de lijst met verborgen updates is komen te staan. Althans, ik vermoed dat het zo zit.

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 17-04-2016 13:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ja Microsoft is tot aan het vervelende toe Windows 10 aan het pushen. Ik heb niks tegen versie 10 overigens, maar ik snap goed dat dat update beleid bepaalde mensen zeer de neus uitkomt.

Wat ik dan weer wel vervelend vind aan Windows 10 is dat mijn laptop bij een sleep/hibernate, dus geen standby, zomaar ineens aan staat en updates heeft geïnstalleerd. Deze modus gebruik ik veel omdat de login zo lang duurt, ondanks fast startup aan /uit etc en dat ik niet kan vinden welke service 'hangt' tijdens dit proces via boot tracé.

[ Voor 48% gewijzigd door ToFast op 17-04-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
Volgens mij zit er ook zeker verschil tussen windows 7 en 8.1? Want mijn laptop draaide op 8.1 en alle updates worden er gewoon automatish doorheem gedrukt, je kreeg 20 keer per dag de "upgrade naar windows 10" pop-up en de upgrade heeft zichzelf er toch echt doorheen gedrukt. Dit is dus bij windows 7 in mindere mate het geval? Wel opmerkijk dat daar verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Assix schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:51:
Volgens mij zit er ook zeker verschil tussen windows 7 en 8.1? Want mijn laptop draaide op 8.1 en alle updates worden er gewoon automatish doorheem gedrukt, je kreeg 20 keer per dag de "upgrade naar windows 10" pop-up en de upgrade heeft zichzelf er toch echt doorheen gedrukt. Dit is dus bij windows 7 in mindere mate het geval? Wel opmerkijk dat daar verschil in zit.
Ja dat klopt wel, in Windows 7 is het nog net zoals in XP en Vista, waar je dus de optinonele uit kon sluiten, en dat is dacht ik vanaf Windows 8 verleden tijd.
Maar ik zeg het onder voorbehoud, ik ben nooit veel bezig geweest met Windows 8, ik vond dat verloren tijd.
In mei dus daar wel even mee bezig op de PC van mijn moeder, die de PC maar weinig gebruikt, en het nog steeds vreemd vindt waarom het niet gewoon XP is gebleven :)
In Windows 10 zijn alle updates gelijk, in 8 denk ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Voor windows 7 gebruikers is dit van toepassing, wanneer de update om te upgraden naar 10 nog niks heeft gedaan...)

Ok, mijn Windows 7 is geheel up to date met de essentiële en heb altijd mijn updates beheerd, want ook in dat geval wilde ik zelf altijd bepalen wat er wel en niet in Windows gebeurd, en dan moet je vaak achter informatie aan, in de afbeelding een deel van de optionele updates:.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r6jhtzajmmyct.jpg
Als ik rechtsklik op een update, kan ik de details kopieren en in kladblok of andere tekst editor plakken.
KB3035583: Update voor Windows 7 voor x64-systemen
Dit krijg je dan te zien:

Downloadgrootte: 721 kB - 820 kB

U moet de computer mogelijk opnieuw opstarten om deze update van kracht te laten worden.

Type update: Aanbevolen

Installeer deze update om problemen in Windows... (standaard tekst)... mogelijk opnieuw opstarten.

Meer informatie:
http://support.microsoft.com/kb/3035583

Help en ondersteuning:
http://support.microsoft.com

Dus over elke update is informatie te krijgen op die manier voor je besluit de update te installeren.
Bij essientiele is dat overbodig, die zijn nodig voor de veiligheid, daar hoef je geen informatie over te verschaffen met een beslissing om ze te installeren, zoals bij optionele.
Ik zal vanmiddag even in een ander systeem de registerwaarden van GWX bekijken, en of de taakplanner wijzigingen met betrekking op de planning van GWX door de gebruiker accepteert.

Zelf beheer ik mijn systemen vanaf de root en bewerk zelf het register. Dat kan je beter niet doen als je daar wat minder kennis van hebt, aangezien ik hier systemen kan starten en kan mollen wat ik wil zonder schade, zaken die je niet in je systeem moet doen waar je van afhankelijk bent om iets uit te proberen.
Wel is een systeemherstelpunt maken voor je systeem wijzigingen aanbrengt erg verstandig, aangezien je dan het systeem kan herstellen, oudere herstelpunten kunnen falen omdat er na die datum al weer te veel in het systeem is veranderd, ik raad dan ook aan na het updaten van Windows en/of installeren van grotere programma's met veel invloed in het systeem een systeem herstelpunt te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De update informatie in WU zelf is veel te generiek. Alles komt onder de noemer "hiermee worden mogelijke problemen voorkomen"-blabla. Als je echter op de link klikt die echt meer informatie geeft, dan krijg je de werkelijke informatie. Denk hierbij aan de zogenoemde 'spyware' welke onder de noemer "customer compatibility update" wordt gezet. Ook de W10 upgrade staat als generiek in WU, maar bij de site zelf krijg je te zien dat het daadwerkelijk om de W10 upgrade gaat.

Ik heb een W8.1 en een W10 (upgrade van die W8.1) VM draaien op m'n werklaptop en daar kijk ik elke keer toch weer extra bij de updates. Overigens is het samenvoegen van Essentieel en Optioneel bij 8.1 gedaan, W8 zelf heeft nog die twee tabs apart.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het met je eens dat het update systeem met standaard zinnetjes met de term "Problemen in Windows" onzinnig zijn.
En zeker wanneer het de optionele in Windows 7 betreft, aangezien bij optionele updates de configuratie bepaald of je een probleem ook werkelijk hebt, of niet, voor veel mensen ook niet te doen dat alles uit te gaan pluizen.
En Windows 7 niet upgraden naar 10 is op zich pas een probleem op de volgende 2 punten:
1) Microsoft stelt na juli 2016 deze upgrade niet meer gratis beschikbaar.
2) In het jaar 2020 is Microsoft van plan de ondersteuning voor Windows 7 te staken, en in 2023 die van Windows 8.
Dit zijn de enige 2 problemen die je dan kan verwachten, verder zijn er geen problemen.
Het probleem van Microsoft is dat alles altijd vanzelf en automatisch moet, en de gebruikers die niet hun updates in Windows 7 met beleid installeerde het inderdaad automatisch in hun strot geduwd kregen, want eenmaal die update KB3035583 geïnstalleerd, is de weg terug zonder meldingen erg lastig gebleken, kunnen we hier lezen.
Dan is de gebruiksvriendelijkheid daarin een beetje door geslagen denk ik...

Ik kwam net deze info tegen:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Gwx]
"DisableGwx"=dword:00000001

To create this:
1.Run regedit.exe as an administrator.
2.Create a key named Gwx within HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\.
3.Create new dword value, named DisableGwx, with a value of 1.

Via de policies GWX op disabled instellen, dat kan je doen, maar stel je wil op een dag toch upgraden moet je die waarde wel weer aan passen.

Bron.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:59:
En Windows 7 niet upgraden naar 10 is op zich pas een probleem op de volgende 2 punten:
1) Microsoft stelt na juli 2016 deze upgrade niet meer gratis beschikbaar.
2) In het jaar 2020 is Microsoft van plan de ondersteuning voor Windows 7 te staken, en in 2023 die van Windows 8.
Dit zijn de enige 2 problemen die je dan kan verwachten, verder zijn er geen problemen.
Er komen wel wat meer problemen dan dat.

Naarmate Windows 7 (en 8.1) aan het einde van hun support cycli komen laten andere software makers de ondersteuning ook vallen. Nieuwe hardware zal niet meer werken omdat er geen nieuwe drivers gemaakt worden.

Je ziet het met Windows Vista, officieel extended support tot begin 2017, maar de afgelopen jaren hebben hardware leveranciers al geen drivers meer gemaakt voor Vista. Google heeft ook aangekondigd dat nieuwe Chrome versies niet meer zullen werken op Vista. Windows XP had dit daarvoor. Ik denk dat in 2018 en 2019 Windows 7 gebruikers dat ook zullen gaan beleven. Windows 7 is het nieuwe XP aan het worden.

Het is ergens heel bijzonder. Op andere platformen wordt moord en brand geschreeuwd om te kunnen updaten naar nieuwere versies, maar als het op Windows aankomt hadden we het liefste nog 3.11 For Workgroups gehouden. :/
TickleMe schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:58:
Als ik dit lees denk ik dat je ooit ingetekend hebt voor de gratis update naar 10. Mogelijk heb je de update uitgesteld zo ver mogelijk om deze niet te krijgen.

Je kan een maand na je update nog terug mocht je dat willen. Je kan Windows 10 dus ongeveer 30 dagen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:34:
[...]
Er komen wel wat meer problemen dan dat.

Naarmate Windows 7 (en 8.1) aan het einde van hun support cycli komen laten andere software makers de ondersteuning ook vallen. Nieuwe hardware zal niet meer werken omdat er geen nieuwe drivers gemaakt worden.

Je ziet het met Windows Vista, officieel extended support tot begin 2017, maar de afgelopen jaren hebben hardware leveranciers al geen drivers meer gemaakt voor Vista. Google heeft ook aangekondigd dat nieuwe Chrome versies niet meer zullen werken op Vista. Windows XP had dit daarvoor. Ik denk dat in 2018 en 2019 Windows 7 gebruikers dat ook zullen gaan beleven. Windows 7 is het nieuwe XP aan het worden.
Dit valt allemaal onder de categorie:
CMD-Snake schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:34:
Het is ergens heel bijzonder. Op andere platformen wordt moord en brand geschreeuwd om te kunnen updaten naar nieuwere versies, maar als het op Windows aankomt hadden we het liefste nog 3.11 For Workgroups gehouden. :/
Ja, er is altijd sprake van veranderingen daar bij Microsoft en de verwarring die het met zich mee brengt heeft dit soort effecten. Toen Vista op de markt kwam was er conficker die zich verspreide via USB sticks, in XP niet via de interface uit te schakelen (Autorun.inf en de service Shell Hardware Detection en automatisch starten van verwisselbare datagragers) , in Vista wel, voor de handel is dat dan wel handig, maar als gebruiker heb je er geen klap aan. Microsoft heeft ook voor en na delen, verder blijf ik het een prachtig systeem vinden ook al moeten we er ook kritisch over kunnen zijn. Omdat kritiek opbouwend kan zijn ook :)

PS
Qua timing van of Microsoft beveiligingsupdates uitbracht, kan je achteraf zeggen dat je Vista over hebt kunnen slaan, maar dan kon je wel last hebben van virussen die zich verspreide met een code in het bestand Autorun.inf, in XP was die te stoppen met 1 register regel.
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\IniFileMapping\Autorun.inf]
@="@SYS:DoesNotExist"
Op dat moment werd systeem beheerders via de officiele weg gemeld door Microsoft, Koop maar Vista.
Dat was rond 2004 zo, en voor XP werd toen geen update gemaakt daar mee problemen te voorkomen.
Veel beheerders waren in de veronderstelling alleen informatie aan te mogen nemen op professioneel vlak over hun systemen van Microsoft, iets waar je bij je eigen systemen natuurlijk niet altijd de manieren van Microsoft volgt, en dan ook meer kan. Maar goed, ervaring met Windows is dan wel vereist verder dan de interface.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:55:
[...]

Ja dat klopt wel, in Windows 7 is het nog net zoals in XP en Vista, waar je dus de optinonele uit kon sluiten, en dat is dacht ik vanaf Windows 8 verleden tijd.
Maar ik zeg het onder voorbehoud, ik ben nooit veel bezig geweest met Windows 8, ik vond dat verloren tijd.
In mei dus daar wel even mee bezig op de PC van mijn moeder, die de PC maar weinig gebruikt, en het nog steeds vreemd vindt waarom het niet gewoon XP is gebleven :)
In Windows 10 zijn alle updates gelijk, in 8 denk ik ook.
Windows 8 en 8.1 doen t ook niet, nog nooit de vraag gehad of ik windows 10 wil. en gebruik beide met plezier. 8 op mijn mediacenter en 8,1 op den normale laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:19:
[...]
Windows 8 en 8.1 doen t ook niet, nog nooit de vraag gehad of ik windows 10 wil. en gebruik beide met plezier. 8 op mijn mediacenter en 8,1 op den normale laptop.
Ja het verschilt per gebruiker, waar ieder in een eigen configuratie werkt, die dan weer niet overal hetzelfde is ingesteld.
Misschien kan je hier wat vertellen hoe jij je updates regelt in Windows 8.1, misschien hebben mensen die het lezen daar iets aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Gaat een beetje offtopic?

###

De vraag is "en nu?" - kort samengevat:
- je kunt (als je Windows.old map nog bestaat - die is soms ook vreemdgenoeg weg) binnen 30 dagen terug naar je vorige Windows
Type in startmenu of zoekfunctie "terug" en klik op "teruggaan naar Windows x" - volg de stappen.
Je kunt ook via Start - Instellingen - Bijwerken en Beveiliging - Systeemherstel - Teruggaan naar de vorige versie.

- Je eerdere versie van Windows installeren met behulp van de CD/DVD of een bootable USB stick.

Dan GWX van Ultimate Outsider downloaden en alles van W10 uitschakelen/verwijderen (en dit af en toe bijhouden).

###

Dat het pushy is van Windows, weten ondertussen wel. Gelijk zo met hun IE browser die afgelopen week vraagt om MSN als startpagina in te stellen.
Gewoon terug gaan naar de vorige versie (ja, kost tijd en is frustrerend) en in 2020 of 2023 (dan is je PC hoogstwaarschijnlijk al aan vervanging toe) gelijk een systeem met het op-dat-moment-meest-recente-OS aanschaffen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HetGezegde schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:32:
Gaat een beetje offtopic?

###

De vraag is "en nu?" - kort samengevat:
- je kunt (als je Windows.old map nog bestaat - die is soms ook vreemdgenoeg weg) binnen 30 dagen terug naar je vorige Windows
Type in startmenu of zoekfunctie "terug" en klik op "teruggaan naar Windows x" - volg de stappen.
Je kunt ook via Start - Instellingen - Bijwerken en Beveiliging - Systeemherstel - Teruggaan naar de vorige versie.

- Je eerdere versie van Windows installeren met behulp van de CD/DVD of een bootable USB stick.

Dan GWX van Ultimate Outsider downloaden en alles van W10 uitschakelen/verwijderen (en dit af en toe bijhouden).

###

Dat het pushy is van Windows, weten ondertussen wel. Gelijk zo met hun IE browser die afgelopen week vraagt om MSN als startpagina in te stellen.
Gewoon terug gaan naar de vorige versie (ja, kost tijd en is frustrerend) en in 2020 of 2023 (dan is je PC hoogstwaarschijnlijk al aan vervanging toe) gelijk een systeem met het op-dat-moment-meest-recente-OS aanschaffen.

Succes!
Ik weet niet of het offtopic gaat wanneer we hier de overgangen van Windows versies in het algemeen naast dit probleem houden, omdat het onder die categorie valt.
Het was wel te voorkomen, en de opties om MSN als startpagina in te stellen is een vraag, waarbij jij het antwoord mag geven, dat is niet pushy, dat gebeurd constant, check de java updates maar en die van adobe, je zal goed op moeten letten en kijken wat je uit moet vinken op elk scherm wat je ziet tijdens die bewegingen. Wanneer je iets over het hoofd ziet, ja dan kan de google toolbar mee installeren, of zoals bij Java een ASK zoekbalk, en zijn die al geïnstalleerd komen er weer andere programma's te staan die die gratis tools sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:35:
[...]

Dus in het GWX control panel is een mogelijkheid zodat je het echt uit kan zetten?
Is dat dan geen optie wanneer je nog niet hebt geüpgrade maar al wel die melding krijgt die je niet wil?
De opties van het GWX control panel heb ik zelf nooit aan hoeven spreken, misschien kan je hier wat gedetailleerder uitleggen hoe dat werkt.
Ik bedoel
http://ultimateoutsider.com/downloads/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco8264
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
De officiële manier om de update te blokkeren is via het register of groepsbeleid:

Subkey: HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate
DWORD value: DisableOSUpgrade = 1

Subkey: HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
DWORD value: DisableGwx = 1

Nadat ik dit had ingesteld heb ik geen meldingen meer gekregen. Voordelen (voor mij): geen andere programma's nodig, je hoeft geen updates te verbergen (en dat steeds opnieuw doen als er een nieuwe versie van die update uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remco8264 schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:09:
De officiële manier om de update te blokkeren is via het register of groepsbeleid:

Subkey: HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate
DWORD value: DisableOSUpgrade = 1

Subkey: HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
DWORD value: DisableGwx = 1

Nadat ik dit had ingesteld heb ik geen meldingen meer gekregen. Voordelen (voor mij): geen andere programma's nodig, je hoeft geen updates te verbergen (en dat steeds opnieuw doen als er een nieuwe versie van die update uitkomt).
Dit is een mooie Remco, hiermee zal het vast iedereen lukken.
Pagina: 1