Raid 1 supermicro server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:08
Mijn vraag:
Hoe kan ik raid 1 instellen op mijn mobo, er is niet erg veel info over die van super micro.
Of eigenlijk, hoe kom ik in de bios van de schijfcontroler? want ctrl-I wil op geen een punt gedurende de boot werken...

Relevante software en hardware die ik gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed€ 689,49€ 689,49
1Supermicro X10DRi-T Single€ 547,50€ 547,50
2WD Black SATA 6Gb/s WD7500BPKX, 750GB€ 61,95€ 123,90
1Supermicro SuperChassis 213A-R740LPB€ 840,88€ 840,88
1Supermicro SNK-P0048AP4€ 26,45€ 26,45
2Samsung M393A2G40DB0-CPB€ 85,99€ 171,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.400,20

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
http://www.supermicro.com...Intel_PCH_RAID_Config.pdf
maar bij 2-1 stap zes vind ik nergens iets met een SCU in advanced.

Ook kan ik niet echt youtube video's vinden hierover die bij mijn bios werken.

Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cI5y1dU.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qdMYC0o.jpg
Als ik alles dus op legacy heb staan krijg ik niet het schermpje voor ctrl-I

Ik weet verder niet veel af van EFI, dus moet ik dit selecteren bij beiden? of moet dit anders?
Er staat trouwens nog geen OS op de server, maar er komt vmware vsphere hypervisor 6.0 op

[ Voor 8% gewijzigd door peize9 op 17-04-2016 19:12 ]

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

Alle reacties

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

In de handleiding van het moederbord op pagina 4-20 t/m 4-22 wordt het een en ander uitgelegd over het instellen van de schijfcontroller specifiek voor jouw moederbord. Wellicht kom je daar wat verder mee.

• peize9
dcm360 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:14:
In de handleiding van het moederbord op pagina 4-20 t/m 4-22 wordt het een en ander uitgelegd over het instellen van de schijfcontroller specifiek voor jouw moederbord. Wellicht kom je daar wat verder mee.
Helaas niet, ik had die ook al doorgespit. Er staat alleen wat je ziet, niet hoe ik verder de 2 hdd's in raid kan zetten

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het klopt dat daar niet verder uitgelegd wordt hoe je RAID instelt, want het instellen van RAID moet je doen in de BIOS van de schijfcontroller, niet in de BIOS van het moederbord. Als je SATA RAID Option ROM/UEFI Driver niet op Disabled hebt staan, komt er na de POST van het moederbord een POST van de schijfcontroller waarin RAID in te stellen is na het indrukken van ctrl-i (als het goed is).

• peize9
dcm360 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:28:
Het klopt dat daar niet verder uitgelegd wordt hoe je RAID instelt, want het instellen van RAID moet je doen in de BIOS van de schijfcontroller, niet in de BIOS van het moederbord. Als je SATA RAID Option ROM/UEFI Driver niet op Disabled hebt staan, komt er na de POST van het moederbord een POST van de schijfcontroller waarin RAID in te stellen is na het indrukken van ctrl-i (als het goed is).
Het probleem is dat ik helemaal geen post van mijn schijfcontroler krijg (geloof ik).
Ook als ik gedurende de gehele boor ctrl-i spam krijg ik het niet.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Con gure sSATA as
Select IDE to con gure an sSATA drive speci ed by the user as an IDE drive. Select AHCI to con gure an sSATA drive speci ed by the user as an AHCI drive. Select RAID to con gure an sSATA drive speci ed by the user as a RAID drive. The op- tions are IDE, AHCI, and RAID.

• peize9
Q schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 19:31:
Con gure sSATA as
Select IDE to con gure an sSATA drive speci ed by the user as an IDE drive. Select AHCI to con gure an sSATA drive speci ed by the user as an AHCI drive. Select RAID to con gure an sSATA drive speci ed by the user as a RAID drive. The op- tions are IDE, AHCI, and RAID.
Ik heb Raid geselecteerd, maar ik krijg nogsteeds het intel scherm niet.
of moet ik de sSata controler selecteren bij Sata?

• Q

Q

Moeilijk te zeggen, hier nog iets nuttigs?

ftp://ftp.supermicro.com/...9R_%20ICH10R_HostRAID.pdf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zie nergens welk OS je draait, en ik zie ook geen hardware RAID controller? Waarom zou je in hemelsnaam met FakeRAID/SoftRAID willen werken dat chipset-gebonden is in plaats van 'normale' SoftRAID vanuit het OS? In veel gevallen is het ook nog eens sneller.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-12-2025
johnkeates schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 22:55:
Ik zie nergens welk OS je draait, en ik zie ook geen hardware RAID controller? Waarom zou je in hemelsnaam met FakeRAID/SoftRAID willen werken dat chipset-gebonden is in plaats van 'normale' SoftRAID vanuit het OS? In veel gevallen is het ook nog eens sneller.
Ik heb ook zoiets maar dan dankzij de bios van een Dell machine. Heb het in RAID-1 staan. Doet het op zich goed. Heb geen speciale drivers hoeven te installeren, windows zag het vanzelf.

@johnkeates
Waarom zou je dit niet moeten gebruiken maar software raid? Stel dat mijn machine het begeeft, wil je dan zeggen dat de harddisk niet op een andere machine herkent wordt?
Kun je een link geven waarbij vermeld is dat softwarematige raid van windows sneller is dan dit?

• peize9
helaas niet.

[ Voor 16% gewijzigd door peize9 op 17-04-2016 14:58 ]

• peize9
Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cI5y1dU.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qdMYC0o.jpg
Als ik alles dus op legacy heb staan krijg ik niet het schermpje voor ctrl-I

Ik weet verder niet veel af van EFI, dus moet ik dit selecteren bij beiden? of moet dit anders?
Er staat trouwens nog geen OS op de server, maar er komt vmware vsphere hypervisor 6.0 op
phantom09 schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:07:
[...]

Ik heb ook zoiets maar dan dankzij de bios van een Dell machine. Heb het in RAID-1 staan. Doet het op zich goed. Heb geen speciale drivers hoeven te installeren, windows zag het vanzelf.

@johnkeates
Waarom zou je dit niet moeten gebruiken maar software raid? Stel dat mijn machine het begeeft, wil je dan zeggen dat de harddisk niet op een andere machine herkent wordt?
Kun je een link geven waarbij vermeld is dat softwarematige raid van windows sneller is dan dit?
weet jij dan zo iets waardoor ik in het intel scherm kan komen?

[ Voor 38% gewijzigd door peize9 op 17-04-2016 19:11 ]

• Q

Q

1. Ik zou s-sata op ahci oid zetten (niet RAID)
2. ik zou sata op RAID laten staan en dan eens kijken

mogelijk moet je ff op escape drukken during boot om te zien wat er gebeurt.
Eventueel gewoon blind control+i indrukken

• johnkeates
Laat alles gewoon op AHCI staan, sla deze onzin RAID over, en gebruik gewon de software RAID van je OS. Het heeft geen toegevoegde waarde om Intel's smaak van SoftRAID te gebruiken en beperkt je alleen maar in je migratie mogelijkheden in het geval van een defect.

Als je toch perse FakeRAID/SoftRAID van Intel wil gebruiken: je OpROM moet op hetzelfde type staan als je opstart methode. Als je dus met EFI opstart moet de OpROM ook op EFI staan. Daarnaast moet je INT19 of POST message enz. aan zetten, staat bij boot opties. Mocht het zo zijn dat de versie van Intel ICH RAID die jij hebt in je firmware (en ja, er zijn verschillende versies, en nee, dat kan je niet zelf aanpassen) alleen op legacy mode draait kan je dus niet in EFI mode opstarten en moet alles op CSM/Legacy staan en je OS ook in CSM/Legacy mode geïnstalleerd worden. Welke ROM je hebt voor de Intel RAID config weet ik niet, dat wordt eigenlijk ook niet echt gedocumenteerd, vooral niet bij server moederborden om dat men er van uit gaat dat je geen brakke FakeRAID gebruikt. Dat de feature er in zit zegt niet dat het een goed idee is. Waarschijnlijk hebben ze het laten zitten (het is standaard in de universele firmware packages) om dat het moeite kostte om het er uit te halen zonder de AHCI ROM ook te verwijderen.

De chipset RAID van Intel's SATA chipset draait gewoon op je CPU, net als SoftRAID in Windows, Linux en BSD. Het maakt dus geen zak uit qua performance. Daarnaast raak je flexibiliteit en compatibiliteit kwijt als je de RAID optie van het moederbord gebruikt in plaats van SoftRAID van het OS of Hardware RAID van een vervangbare add-on PCIe kaart.

• Q

Q

Kan Windows van een softraid mirror booten? Ik vrees zelf dat je dan die fakeraid zooi gewoon moet gebruiken. Als je non-Windows gaat draaien dan is inderdaad deze hele excercitie niet nodig en confirm Jhnkeates gewoon AHCI draaien + software raid.

• peize9
Probleem al opgelost met een belletje naar Supermicro, raid boot select op Sata ipv sSata te zetten.

• peize9
johnkeates schreef op maandag 18 april 2016 @ 02:17:
Laat alles gewoon op AHCI staan, sla deze onzin RAID over, en gebruik gewon de software RAID van je OS. Het heeft geen toegevoegde waarde om Intel's smaak van SoftRAID te gebruiken en beperkt je alleen maar in je migratie mogelijkheden in het geval van een defect.

Als je toch perse FakeRAID/SoftRAID van Intel wil gebruiken: je OpROM moet op hetzelfde type staan als je opstart methode. Als je dus met EFI opstart moet de OpROM ook op EFI staan. Daarnaast moet je INT19 of POST message enz. aan zetten, staat bij boot opties. Mocht het zo zijn dat de versie van Intel ICH RAID die jij hebt in je firmware (en ja, er zijn verschillende versies, en nee, dat kan je niet zelf aanpassen) alleen op legacy mode draait kan je dus niet in EFI mode opstarten en moet alles op CSM/Legacy staan en je OS ook in CSM/Legacy mode geïnstalleerd worden. Welke ROM je hebt voor de Intel RAID config weet ik niet, dat wordt eigenlijk ook niet echt gedocumenteerd, vooral niet bij server moederborden om dat men er van uit gaat dat je geen brakke FakeRAID gebruikt. Dat de feature er in zit zegt niet dat het een goed idee is. Waarschijnlijk hebben ze het laten zitten (het is standaard in de universele firmware packages) om dat het moeite kostte om het er uit te halen zonder de AHCI ROM ook te verwijderen.

De chipset RAID van Intel's SATA chipset draait gewoon op je CPU, net als SoftRAID in Windows, Linux en BSD. Het maakt dus geen zak uit qua performance. Daarnaast raak je flexibiliteit en compatibiliteit kwijt als je de RAID optie van het moederbord gebruikt in plaats van SoftRAID van het OS of Hardware RAID van een vervangbare add-on PCIe kaart.
Q schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:19:
Kan Windows van een softraid mirror booten? Ik vrees zelf dat je dan die fakeraid zooi gewoon moet gebruiken. Als je non-Windows gaat draaien dan is inderdaad deze hele excercitie niet nodig en confirm Jhnkeates gewoon AHCI draaien + software raid.
Wat raden jullie aan. Ik ben er dus achter gekomen dat dit niet werkt met vmware (fijn dat dat zo duidelijk is op hun site) dus moet ik iets anders verzinnen om ze toch in een soort raid 1 te krijgen. Ik kan een Raid controller kopen maar dan ben je al snel €250 verder... wat raden jullie dus aan?

• johnkeates
Gebruik vmware niet en gebruik XenServer waar het wel gewoon mee kan?

• Q

Q

Vmware werkt alleen met supported hardware RAID controllers. Vmware is geen linux (meer)
Je kunt er voor kiezen om VMware zelf van USB stick te booten en de config regelmatig te backuppen. Kost dat je nul disks. Als het mee zit kun je de SATA controllers via VT-D door zetten naar een VM en dan via de VM storage / NAS opzetten.

• peize9
Zou pricewatch: Highpoint RocketRAID 2720SGL een goede raid kaart zijn?

• Q

Q

Simpelle check: staat de controller op de vmware compatibility list?

• peize9
Q schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:42:
Simpelle check: staat de controller op de vmware compatibility list?
ESXI 4.1... https://www.vmware.com/re...&productid=18506&vcl=true

[ Voor 21% gewijzigd door peize9 op 21-04-2016 22:07 ]

• Q

Q

:( ;w ;( :'( :/ :| :X

Ik denk dat je even moet gaan zoeken naar een supported controller, Dell Perc 5/6
HP, LSI, van die merken. Overweeg om op ebay te kopen om de prijs redelijk te houden.

[ Voor 73% gewijzigd door Q op 22-04-2016 00:49 ]

• peize9
Q schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 00:43:
:( ;w ;( :'( :/ :| :X

Ik denk dat je even moet gaan zoeken naar een supported controller, Dell Perc 5/6
HP, LSI, van die merken. Overweeg om op ebay te kopen om de prijs redelijk te houden.
Ik heb hier een leuke gevonden. V&A aangeboden: HP P410 Raid controller met 512MB cache en batterij
Is dit een goede keuze? Hij is supported

• Q

Q

Dat lijkt mij een prima kaart. Let op: hij is half-height vraag even of er een full height bracket bij zit als je dat nodig hebt. Vraag ook naar de conditie van de batterij. Mogelijk dat die vernieuwd moet worden maar heel duur is dat niet via ebay denk ik.

• peize9
Q schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:06:
Dat lijkt mij een prima kaart. Let op: hij is half-height vraag even of er een full height bracket bij zit als je dat nodig hebt. Vraag ook naar de conditie van de batterij. Mogelijk dat die vernieuwd moet worden maar heel duur is dat niet via ebay denk ik.
Blijkt dat hij niet wil werken op het supermicro mobo...

• Q

Q

Dat is jammer.
Pagina: 1