6 polige schakelaar zonwering motor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Mijn vader had mij gevraagd een schakelaar van een zonwering te verplaatsen zodat deze op een meer bereikbare plek komt te zitten. Simpel klusje, echter ben ik op z'n Buurman & Buurmans te snel te werk gegaan waardoor ik niet meer weet hoe ik de schakelaar moet aansluiten (stom natuurlijk |:( ). Voordat ik de schakelaar los heb gekoppeld heb ik wel foto's van de aansluitingen gemaakt, alleen de foto's zijn te onduidelijk. Verder zijn de aansluitingen op de schakelaar niet gecodeerd met bijv. L, N etc. en staan er alleen nummers bij de aansluitingen.

-De schakelaar en motor heeft twee standen: omhoog, omlaag.
-De draden vanaf het stopcontact: bruin, blauw, aarde.
-De draden vanaf de zonweringmotor: bruin, blauw, aarde (dus niet dubbel + zoals je bij deze schakelaars nogal eens ziet).

Heeft iemand enig idee hoe ik de draden moet aansluiten? Ik heb evt. een multimeter thuis liggen mocht er wat moeten worden doorgemeten.

Foto's schakelaar:
(klik voor groot)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/V22ZZU44m7rWTdz00f0zwKyN/thumb.jpg

(dat blauwe draadje hoort standaard op de schakelaar):
schakelaar

Foto's hoe het was aangesloten (klik voor groot):
Op deze foto lijkt van onder naar boven te zijn aangesloten: bruin (onder), bruin (midden), aarde (boven).
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/83WWGdKeGa2M3z2bEjp79fzz/thumb.jpg

Op deze foto lijkt van onder naar boven te zijn aangesloten: blauw (onder), blauw (midden), ??? (boven).
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/tOcarWzG3AJhEhTdiOdftwCx/thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door temp00 op 16-04-2016 17:09 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

temp00 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:01:
Heeft iemand enig idee hoe ik de draden moet aansluiten? Ik heb evt. een multimeter thuis liggen mocht er wat moeten worden doorgemeten.
Meet eens de schakelaar door welke contacten verbinding maken wanneer je de ene kant op drukt en wanneer je de andere kant op drukt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ok zal ik straks thuis even doen. Ik neem aan dat er uit de foto's niets is af te leiden?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lijkt mij een standaard 2 polige wisselschakelaar. Maar ja, dan weet je hoe de schakelaar werkt maar weet je nog steeds niet hoe je het moet aansluiten.....

Beter kan je op zoek gaan naar een manual van de complete zonnewering, dan heb je ook de aansluitschema's.

Merk en model even opzoeken!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Het probleem is alleen dat deze installatie iets van 20(+) jaar oud is (overgenomen van vorige bewoners) en het enige wat ik kan vinden is het merk: Mado. Typeaanduiding nergens te bekeken, laat staan documentatie.

Maar ik ga vanavond/morgen even meten en ik denk dat ik (met een beetje hulp van jullie :) ) wel moeten kunnen uitvinden hoe de draden aan te sluiten want de twee bruine draden en één aarde weet ik aan de hand van foto 3 vrijwel zeker te plaatsen. Omdat ik één aarde weet te plaatsen moet het andere aarde-contactpunt met een multimeter ook makkelijk te vinden zijn (lijkt me (?) ). Dan blijven er nog twee blauwe draden over die dan op de resterende contactpunten moeten, of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Schakelaar uit: Doormeten met de piepstand, welke twee piepen is de aarde.

Schakelaar naar boven: doormeten met de piepstand, welke twee piepen is zwart

Andere is blauw

Werkt hij verkeerd om, dan aan 1 kant blauw en zwart omwisselen.

Alleen snap ik de blauwe doorverbinding die er nu in zit niet, behalve als het je aarde is.

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 16-04-2016 21:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Thanks voor de tips BCC. Ik heb de schakelaar doorgemeten en heb het idee dat de groengele draad die vanaf de motor komt helemaal geen aarde is maar een schakeldraad. Het is ook gewoon huis, tuin en keuken Gamma-draad wat vanaf de motor loopt en volgens mij heeft degene die de installatie ooit heeft aangelegd gewoon deze 3-aderige bekabeling gebruikt en voor het gemak de groengele genomen als schakeldraad. Dus vanaf de motor komt dan: plus (draairichting 1), schakel (draairichting 2), min en geen aarde. Kan dit misschien kloppen?
Schakelaar uit: Doormeten met de piepstand, welke twee piepen is de aarde.
Geen enkel paar van contacten behalve uiteraard 6 en 4 (vanwege die las), verbind met elkaar wanneer de schakelaar in ruststand staat.

De schakelaar meet verder als volgt door (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/F1pjiGd0B5tUSjhcGENYQ0QK/medium.png

Dus volgens mij moeten de draden dan zo worden aangesloten, weet het echter niet zeker (kan zijn dat het van geen kant klopt) (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gHfNs3g2vAj0zEtt2lXgk2hK/medium.png

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, misschien gebruik ik de term schakeldraad niet goed. Als er nog info ontbreekt of dingen niet duidelijk zijn vul ik dit graag aan.

[ Voor 14% gewijzigd door temp00 op 17-04-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Volgens mij kan je inderdaad die draden zo aansluiten zoals je het in het onderste plaatje hebt getekend.

(Die geel-groene draad hoeft inderdaad niet altijd een aardedraad te zijn zoals hier het geval is.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ok bedankt voor je reactie. Zou ik dit voor de zekerheid kunnen testen door de weerstand te meten op door te kijken of een circuit is tussen:

- Motordraad groen/geel (plus multimeter)
- Motordraad blauw (min multimeter)

Of is dat ook geen waterdichte test?

[ Voor 27% gewijzigd door temp00 op 17-04-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je straks terug aansluit gebruik dan amp klemmen (steek of voor bout) en doe wat zwarte tape of krimpkous rond die "aarde" draad van de motor: brrrrrr.

[ Voor 47% gewijzigd door Damic op 17-04-2016 14:28 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De N zou ik op aansluiting 2 zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

temp00 schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:17:
Ok bedankt voor je reactie. Zou ik dit voor de zekerheid kunnen testen door de weerstand te meten op door te kijken of een circuit is tussen:

- Motordraad groen/geel (plus multimeter)
- Motordraad blauw (min multimeter)

Of is dat ook geen waterdichte test?
Nee, motoren doormeten is niet zo eenvoudig: http://encyclopedie.benel...testen_van_elektromotoren en dit is een wisselspanning motor.

Ik denk dat je schema klopt maar ik zou wel een andere schakelaar plaatsen ivm de veilgheid of iig de draden iets fatsoenlijker monteren

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 17-04-2016 17:14 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy_BuMBuM
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
Als het goed is zou in dit geval tussen de groen/gele draad en metalen delen van de rolluik geen pad mogen zitten, dit zou je nog kunnen controleren met de multimeter. Maar ik ga ervanuit dat het knoeiwerk is geweest en dat de aardedraad misbruikt is als schakeldraad.
Iig mocht dit het geval zijn doe dan een stuk zwarte krimpkous of tape om de draad heen, zoals al is aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kan nooit echt moeilijk zijn :)

Zo'n schakelaar heeft feitelijk maar 2 standen, áán of uit..... De "midden" stand is uit en daar staat die schakelaar standaard in als je nergens op drukt......Je kunt zo'n schakelaar op twee manieren áán zetten door 'm naar boven of beneden te drukken met als gevolg dat de motor linksom óf rechtsom gaat draaien (en het zonnescherm dus zakt óf stijgt).

Maar: Ga eerst eens kijken wat voor een motor er zorgt voor de beweging van het scherm. AC/DC ?...... Met DC is het gemakkelijker "puzzelen" doordat de motor andersom gaat draaien als je de draden omwisselt :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 15:43
Kan je bij de motor? Dan kan je daar zien hoe de draden zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Damic: ben idd wel van plan het wat netter/veiliger te monteren.
@memphis: volgens mij is het circuit dan niet volledig omdat 2 niet verbind met 6 (getest met multimeter).
@BCC: ok duidelijk. de draden wat netter monteren is wel de bedoeling ja.
@Willy_BumBum: als het correct gemonteerd was dan zou er toch juist wel een pad moeten zitten tussen de metalen delen van het rolluik en de aardedraad? Op die manier zou de aardelekschakelaar toch juist omslaan en de stroomvoorziening uitzetten? Of bedoel je dat juist? Ik zou het idd wel even op die manier kunnen meten met de multimeter maar ik ga er eigenlijk wel vanuit dat aarde vanaf de motor een schakeldraad is. Goeie tip trouwens.
@wimmel_1, Edwin88: ok duidelijk. Nee ik kan niet direct bij de motor, zit nogal hoog en redelijk weggewerkt.

Ik ga woensdag even op de ijzeren delen van de installatie en de 'aardedraad' meten en als daar niks uitkomt dan sluit ik de schakelaar weer aan op hoop van goede zegen. Allemaal bedankt voor het meedenken in ieder geval! d:)b. Zal nog even posten of het werkt.

update:
Vandaag alles aangesloten zoals ik dacht dat het moest en alles werkt weer zoals het hoort :).

[ Voor 4% gewijzigd door temp00 op 20-04-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
temp00 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:01:
…op z'n Buurman & Buurmans te snel te werk gegaan…
Niet alleen jij, ook de persoon die het destijds heeft aangelegd.

220V zonder aderhulzen te gebruiken is vragen om problemen vroeg of laat. Aderhulzen kosten je de kop niet en ze maken het werk ontzettend veel makkelijker.
Pagina: 1