Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een nieuw huis gekocht met daarin behoorlijk wat ingebouwde hifi.
Alle aansluitingen komen samen in de trapkast en dat is dan ook de plek waar de receivers etc moeten komen te staan.

Beneden:
In de woonkamer zijn er 3 inwall Amina speaker panelen en 2 in ceiling KEF speakers als rear speakers.
In de keuken zijn ook 2 KEF speakers ingebouwd, maar omdat deze direct grenst aan de woonkamer hoeven deze niet perse als losse zone te werken.

Boven
In de slaapkamer zijn 4 KEF speakers ingebouwd. 2 boven het bed en 2 in de kasten ruimte. Deze 4 speakers wil ik als 1 zone instellen.

In de badkamer zijn 2 KEF speakers ingebouwd, die ik als stereo paar in 1 zone wil gebruiken

In de logeerkamer zijn ook 2 KEF speakers ingebouwd, ook die wil ik als 1 zone gebruiken.

Ik wil alle zones het liefst vanaf mijn iPhone kunnen bedienen. (Andere muziek of ander volume in iedere apparte zone)
Ik gebruik nu Sonos en ben erg fan van het bedieningsgemak. Een oplossing kan dus de Sonos AMP zijn, maar dit zal een erg kostbare oplossing zijn. Alle KEF speakers zijn 6ohm en na wat research lijkt het er op dat je slechts 2 6ohm speakers kan aansluiten op de Sonos AMP. Voor de slaapkamer bijvoorbeeld zou ik graag de 4 speakers op 1 versterker aansluiten om de kosten te drukken.

Hebben jullie suggesties voor andere, minder kostbare oplossingen met een gelijk bedieningsgemak.
De woning is voorzien van Domotica voor de bediening van licht en gordijnen en uiteraard wil ik volledig gebruik maken van de hifi mogelijkheden die het huis biedt.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Amina, inwall speaker panelen (left, center en right) type helaas onbekend
- 12 x KEF Ci50 (4 woonkamer, 4 slaapkamer, 2 badkamer, 2 logeerkamer)
- Onkyo TX- SR313 receiver voor home cinema
- NEC Multeos 42 inch televisie (type onbekend)
- 2x Sonos Play1
Wat ik al gevonden of geprobeerd hebb
Ik heb nog niks geprobeerd, maar wil graag direct bij de verhuizing aan de slag met de HIFI installatie.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2016 16:12 . Reden: aanvullen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-08 17:35
Sonos amps zijn zowieso een goede optie, maar als ik zie dat die speakers type CI50 zijn, is dat in verhouding inderdaad erg duur. Je kan zones samentrekken met een manuele schakeldoos(voorbeeld: http://artsound.be/userfiles/files/Manuals/SVC4manual.pdf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is inderdaad wel een oplossing om 4 speakers op 1 versterker aan te sluiten. Je blijft alleen wel afhankelijk van manuele bediening vanuit de trapkast.

Iemand anders nog een mooie oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Heos drive, zelfde gebruiksgemak en special ontworpen voor centrale opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me een erg mooi systeem, ookal vind ik hem wel prijzig! Zijn er hier nog gelijksoortige oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-08 20:15
Wil je wel gebruik blijven maken van de geïnstalleerde speakers? Waar je aan kunt denken is om een of meerdere surround receivers in de meterkast te plaatsen, waar speakers voor meerdere ruimtes op aangesloten kunnen worden.
Ik heb zelf een Yamaha versterker welke 4 zones kan aansturen. Dit alles is ook via de app te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al even zitten zoeken naar zo'n receiver. Welke is het die jij gebruikt? Is het met de app makkelijk te bedienen? Spotify makkelijk kunnen gebruiken, volume regelen, zijn wel de belangrijkste criteria.

Speakers blijf ik graag gebruiken aangezien ze in het plafond zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-08 20:15
De mijne is iets ouder en heeft dan ook geen Spotify. Let op, volgens mij kun je maar 1 stream van Spotify tegelijk krijgen op een standaard premium abonnement. Dus ik weet niet of je op alle zones tegelijk naar Spotify kunt luisteren.

Ik heb zelf een RX-A3020. Hierbij is met een iPad alles per zone te regelen (volume, ingang, dsp etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je deze even door moet lezen: Multi-room audio on a budget (RasPi+squeeze-ecosystem)
Situatie is denk ik redelijk vergelijkbaar met de jouwe :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant topic van DexterBelgium. Ik wist niet dat dit uberhaubt mogelijk was.
Helaas heeft hij de installatie nooit afgemaakt en is het nog puur een idee. Er staan nog wel een aantal andere goede suggesties in die het proberen waard zijn.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:19
Korte reactie: Chromecast audio.

€39 per stuk, kan multiroom Spotify en andere diensten multiroom. Eenvoudig en goedkoop. Dan dien je alleen nog versterkers aan te schaffen. Dit kun je uiteraard net zo gek maken als je zelf zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je de chromecast audio ook per zone regelen? Ik neem aan dat er dan per chromecast 1 versterker nodig is?

De AMP+ lijkt ook erg mooi. De vraag is alleen, hoeveel speakers per AMP+ kan ik daar op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een erg toffe oplossing tegengekomen op een frans forum.
Deze kerel heeft 7 zones in zijn huis en gebruikt daar voor 7 Raspberries + 7 hifiberry amps, met een heel vette 3d geprinte casing.

Ziet er heel tof uit en lijkt perfect te werken. c.a 90 euro per kamer.
Zeker de moeite waard om te lezen (wel google translate gebruiken)

http://www.maison-et-domo...e-raspberry-pi-hifiberry/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 18:21 . Reden: link vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb nu 3 raspberries en 3 hifiberrry amp's. Het werkt allemaal perfect, met vrijwel het zelfde gemak als Sonos. Bijkomend voordeel is dat Airplay ook werkt, zodat ik ook YouTube video's over de boxen kan spelen.
De app die ik gebruik voor de aansturing is iPeng.

Kosten:

3x Raspberry á +-€30 p.s via marktplaats
3x hifiberry amp+ á €53 p.s, inclusief verzending
3 keer 12v adapter á €4,50 p.s (myxlshop)
3 keer sd micro klasse 10, 16gb á €8 p.s
1 keer Max2play abbo voor 2 jaar á €15 (voor onbeperkt aantal devices)
1 keer iPeng á €8,-
(ethernet switch en utp kabels komen er nog bij á +- €30 totaal)

Totale hardware kosten per zone: €95

In eerste instantie wilde ik gaan voor de Sonos connect amp á €499,-
Op de amp kan ik maar 2 6ohm speakers kwijt en dus zou ik er minimaal 3 nodig hebben. (kosten +- 1500)

Dus voor 3 zones:
Sonos oplossing: €1500
Raspberry + Hifiberry Amp oplossing: +- € 300 (speakers had ik al)

Goedkope oplossing voor mijn probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:42
Mogelijk is het systeem van loxone een oplossing voor jouw.
http://shop.loxone.com/enen/music-server.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:56:
Mogelijk is het systeem van loxone een oplossing voor jouw.
http://shop.loxone.com/enen/music-server.html
Erg dure oplossing als je het vergelijkt met de oplossing die ik nu heb.
Heb je zelf ervaring met dit systeem? Ben wel benieuwd naar het gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 14:19
Wat ik zelf gebruik zijn goedkope versterker (http://www.dx.com/p/lc-hi...-blue-342448#.Vyn3AvmLSUk) in combinatie met de audio aansluitingen van een pc.
Samen met JRiver software kan ik zelf ieder kanaal van de audio aansluitingen een aparte zone maken of koppelen.
Er zijn aanstuur apps beschikbaar voor Android en Apple en de software ondersteund een breed pakket aan plug-ins.

Voordeel van dit systeem is dat je alles kunt afspelen, van filmgeluid tot MP3 en zelfs alle internetradiozenders werken perfect door je hele huis. Je kunt zelfs iedere zone iets versnellen of vertragen om irritante timing verschillen tussen de zones op te lossen.
Ik heb de versterker printjes en voeding netjes in een metalen kast gezet en daar alle speakers op aangesloten, werkt perfect en is lekker goedkoop.

Hopelijk heb je hier iets aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:42
Nee geen ervaring mee.
Als ik jouw zou voor heos van denon gaan. Vind ik persoonlijk echt een sonos 2.0 doordat het wel usb ingang heeft en dts op de sound-balk en hdmi.

Zelf heb ik sonos maar daar mee gestart reeds 6 jaar terug dus er was geen concurrentie toen ik het kocht.
Pagina: 1