Door bliksem harde schijf kapot

Pagina: 1
Acties:

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:12
Afgelopen week hebben we door onweer inslag gehad. Moederbord, voeding SSD en harde schijf kapot. Nu heb ik een backup, alleen deze is van een half jaar geleden.
De harde schijf is een Seagate Barracuda 2000 GB.
Wie kan mij helpen met zijn ervaring met dit fenomeen. Als ik een gelijkwaardige harde schijf aanschaf, en de printplaat van deze schijf vervangen, door de printplaat van de werkende schijf, zou ik hiermee de schijf weer aan de praat kunnen krijgen ?

(de printplaat zit bij mijn seagate aan de buitenkant opgeschroefd)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zover ik heb begrepen van de reparaties van Sebastius, is de controller van de printplaat meestal gekoppeld aan de schijf. Het vervangen van de printplaat met controller zal dan niet werken.

Meestal zit er een lijnbeveiliging op de printplaat die vervangen kan worden (soort zekering) als de sluiting maakt. Bij een te grote spanning kan er ook schade zijn na deze zekering en dan miet je echt data recoverytime bedrijven toe, ben ik bang.

Kijk eens op de tweakblogs van Sebastius voor wat meer info

Bas z'n knutselblog

Bas z'n knutselblog

video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagates Data Recovery Lab

[ Voor 26% gewijzigd door Breezers op 16-04-2016 15:46 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ga naar een professioneel recovery bedrijf als je data iets waard is. Blijf met je handen van die schijf af, zou ik zeggen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:20
Aloysxda schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:32:
Als ik een gelijkwaardige harde schijf aanschaf, en de printplaat van deze schijf vervangen, door de printplaat van de werkende schijf, zou ik hiermee de schijf weer aan de praat kunnen krijgen ?
Onwaarschijnlijk......

De vraag is eigenlijk hoe veel geld je data waard is? Want dit moet je gewoon aan een professioneel bedrijf overlaten. En dat gaat je de nodige euro's kosten.

• Aloysxda
Bedankt voor jullie reacties. Zoals jullie aangeven zal een beetje geluk meespelen, als het vervangen van de printplaat de schijf aan het draaien krijgt.
Ondertussen heb ik een gebruikte gelijkwaardige schijf gekocht van bijna hetzelfde productiejaar. Ik ga het gewoon testen. Niet geschoten is altijd mis.

Door de bliksem inslag is ook de 128 GB SSD van de PC kapot. Dit wil ik ook nog een kans geven. Na de bliksem inslag ben ik met de pc naar een computerzaak geweest. Daar zijn we langzaam aan gaan opbouwen om te kijken wat er allemaal kapot was.

We hebben een nieuwe voeding en moederbord genomen, en daar alleen de processor, intern geheugen en de ssd aan gehangen. Het geheel startte gelijk op en we kwamen in de windows omgeving met mijn eigen bureaublad.
Dat zag er in eerste instantie goed uit. Nadat we dit hebben losgekoppeld en in de pc hebben ingebouwd, kwamen we na opstart niet verder dan de bios. Vanalles getest, maar achteraf bleek toch de ssd ook niet meer te werken.
Vannacht heb ik de ssd in de koelkast gehad, je weet maar nooit. Helaas ziet windows 10 hem niet.
Is er misschien een bepaalde software, of zijn er andere mogelijkheden om leven in de ssd te krijgen ?

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Zeg je nou dat de SSD het deed in een andere computer?

Dan zou je toch echt zeggen dat die het doet en dat andere componenten stuk zijn. Ik zou in ieder geval de data direct van de SSD op een andere disk gekopieerd hebben.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-01 23:14
Misschien is het een idee om Surge protector aan te schaffen om toekomstige gevallen mogelijk te voorkomen. Hierbij een link: http://www.belkin.com/nl/BSV401-2M%20-Belkin/p/P-BSV401-2M/
Is je apparatuur tevens verzekers voor € 25.000,-

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:24
Die zal alleen niet werken bij blikseminslag. Daarvoor is 525J veel te weinig.
Bij blikseminslag wordt er zo'n 10MJ - 100MJ overgedragen aan de aarde.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
kijk eens op http://www.onepcbsolution.com/

Wel contact opnemen en niet zomaar iets bestellen.

Ze hebben mij(familie) vaker geholpen.
Ze hebben jouw printje nodig om een 'nieuwe' te maken, zelfs als het niet lukt om de data weer terug te krijgen heb je weer een werkende schijf.( Dus niet helemaal weggegooid geld).

Voor $50,- en 2x verzendkosten en 2-3 weken geduld.

Verwijderd

Q schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:47:
Ga naar een professioneel recovery bedrijf als je data iets waard is. Blijf met je handen van die schijf af, zou ik zeggen.
Heb je idd al nagedacht over een fysieke datarecovery? Ik heb zelf goede ervaringen met Mycom:)

• Aloysxda
MJanzn schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:43:
kijk eens op http://www.onepcbsolution.com/

Wel contact opnemen en niet zomaar iets bestellen.

Ze hebben mij(familie) vaker geholpen.
Ze hebben jouw printje nodig om een 'nieuwe' te maken, zelfs als het niet lukt om de data weer terug te krijgen heb je weer een werkende schijf.( Dus niet helemaal weggegooid geld).

Voor $50,- en 2x verzendkosten en 2-3 weken geduld.
Dit zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn. Elke harde schijf heeft een bepaalde firmware. De correcte staat hier http://www.onepcbsolution...00-cc43-wu-100687658.html
Nooit geweten dat dit zo complex is bij een harde schijf, en er zo gigantisch veel modellen er van zijn. Eerst maar eens kijken als volgende week de gekochte schijf binnen komt......

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bedenk wel dat veel commerciele aanbieders van datarecovery hun prijs verdubbelen, no-cure no-pay laten vervallen, of onderzoekskosten in rekening brengen zodra ze zien dat je zelf al hebt lopen kutten aan je schijf.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-01 23:14
wappiewappie schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:41:
Die zal alleen niet werken bij blikseminslag. Daarvoor is 525J veel te weinig.
Bij blikseminslag wordt er zo'n 10MJ - 100MJ overgedragen aan de aarde.
Een direct blikseminslag kan je nooit vorkomen, maar een indirect wel.
Hoe dan ook, je krijgt in ieder gevak tot € 25.000,- vergoed.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 10:11
Heb je een inboedelverzekering? Bel die eens op en kijk wat je vergoed kunt krijgen voor alle schade.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:45:
[...]
Heb je idd al nagedacht over een fysieke datarecovery? Ik heb zelf goede ervaringen met Mycom:)
Kan je net zo goed gelijk zelf contact met Seagate opnemen. Die zitten op Schiphol en doen data recovery voor minder dan 1000 euro met no-cure no-pay. MyCom heeft een deal met Seagate en hun recovery's gaan die kant op.

Zie ook dit filmpje over waarom ze goedkoop zijn: video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagates Data Recovery Lab
celshof schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:25:
Heb je een inboedelverzekering? Bel die eens op en kijk wat je vergoed kunt krijgen voor alle schade.
Weinig kans dat die data gaan vergoeden. Een nieuwe HDD kan je krijgen, maar de data is een ander verhaal.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aloysxda schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:32:
Nu heb ik een backup, alleen deze is van een half jaar geleden.
Een back-up maak je dagelijks, niet halfjaarlijks. Je kunt in het kort wel stellen dat je geen back-up hebt.

Het uitwisselen van printplaten gaat lang niet altijd werken, een zelfde schijf kopen heeft dus meer om het lijf dan alleen een print overzetten.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04

Onbekend

...

Een onweersklap geeft ook een flink magnetisch veld. Afhankelijk waar de onweersklap was en hoeveel spanning je op de harde schijf hebt gehad kan het zijn dat de data ook niet meer leesbaar is. Maar voor het zelfde geld heeft jouw computer alleen een stroompiek gehad en is de data prima in orde.

Oja, onweer kan ook schade aanbrengen die je nog niet direct ziet. Het kan best zijn dat de SSD nog een maandje (deels) blijft werken, maar dat die daarna volledig de geest geeft als gevolg van de onweersklap.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:11:
Misschien is het een idee om Surge protector aan te schaffen om toekomstige gevallen mogelijk te voorkomen. Hierbij een link: http://www.belkin.com/nl/BSV401-2M%20-Belkin/p/P-BSV401-2M/
Is je apparatuur tevens verzekers voor € 25.000,-
Handig. Heb je in principe maar 1 van nodig, gooi ik de nassen en de twee pc's erop. Niet eens erg prijzig.

In 40 jaar tijd 1 keer meegemaakt, maar voor die 30 euro...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 22:24 ]

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 20:32
Houdt er wel rekening mee, z'n beveiliging alleen werkt alleen als je de stekkerdoos op een wcd met randaarden aansluit.

Er zit namelijk een hoog-ohmige weerstand tussen de aarding en je fase (en N) .
Zodra er een te hoge spanning wordt aangeboden ( inslag) gaat deze weerstand geleiden naar aarden.

Verwijderd

frankym schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:27:
Houdt er wel rekening mee, z'n beveiliging alleen werkt alleen als je de stekkerdoos op een wcd met randaarden aansluit.
Nou, dat gaat het hem niet worden hier dan. Ik heb die dingen alleen in de keuken en om nu een electricien te gaan inhuren om dat aan te passen gaat mij te ver. Bedankt voor de waarschuwing.
Pagina: 1