Warmte probleem na installeren SSD in laptop

Pagina: 1
Acties:

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb enige tijd geleden een SSD in mijn Dell laptop geplaatst. Na deze ingreep is de laptop (begrijpelijk) aanzienlijk sneller geworden. Sinds die tijd maakt echter de ventilator overuren en wordt de laptop behoorlijjk warm tot heet. Ik weet niet precies welke temperatuur maar zo warm dat ik mijn hand er aan de onderzijde nauwelijks op kan houden als hij een tijdje aan heeft gestaan.

De SSD die ik heb geplaatst is een Samsung 840 EVO van 250Gb. Ik heb de firmware hiervan onlangs ge updated vanwege de bekende problemen met deze schijf maar dat heeft geen significant verschil gemaakt.

wat ik erg vreemd vind is dat de laptop zo warm wordt ondanks dat ik hem 90% van de tijd helemaal niet zwaar belast, gewoon een beetje surfen en wat Word/Excel toepassingen.

Heeft iemand een idee waardoor dit zou kunnen worden veroorzaakt en wat hier aan te doen is? Hij mag van mij best handwarm worden maar heet lijkt mij niet goed en het geluid van de ventilator wordt op een gegeven moment echt irritant.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Zit hij niet vol stof? Een ssd genereert bakken minder hitte dan een conventionele schijf dus daar zou het niet aan moeten liggen

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:07
Mijn ervaring is juist dat laptops stiller worden na plaatsen van een ssd. Dus inderdaad apart.
Heb je al geprobeerd temperaturen uit te lezen? Hiermee bijv: http://openhardwaremonitor.org/

O en welk operating system had en heb je nu? En kan het niet een (verborgen) process zijn dat je cpu op hol doet slaan?

[ Voor 39% gewijzigd door The_Vice op 16-04-2016 15:22 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11-2025
Was ik inderdaad ook aan het denken . zit er te veel stof in.
Hoe oud is de laptop? misschien mag er nieuwe koelpasta op de processor

Verwijderd

Het warmteprobleem zal niet met de SSD te maken hebben.
Op het moment dat de ventilator zo hard blaast moet je eens voelen bij het rooster waar de warme lucht er uit hoort te komen. Je zou dan een warme luchtstroom moeten voelen.
Mijn gevoel zegt inderdaad dat de warme lucht niet goed afgevoerd kan worden door waarschijnlijk stof tussen de ventilator en de koelribben.

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-01 09:55
Wat heb je los moeten halen om de HDD door een SSD te vervangen? Enkel een eenvoudig klepje, of moest er meer los?

Staat op de SSD een nieuwe installatie, of clone van de HDD?

Zie je in taakbeheer veel belasting op de CPU op het moment dat hij warm/heet wordt en staat de blazen?

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik zal de laptop nog eens uit elkaar halen maar volgens mij zit er geen stof in. Ik heb hem onlangs, tegelijkertijd met de firmware opnieuw ingericht met de originele windows 7 die erbij geleverd is, heeft ook nooit iets anders opgestaan.

Om de SSD te kunnen plaatsen heb ik alleen het klepje hoeven verwijderen. Het is overigens een Dell14z en hij is 4 jaar oud. Doet het verder nog perfect overigens, was een zeer goede aankoop en hij wordt veel gebruikt, originele batterij zit er nog in.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:07
Misschien een longshot, maar kan het een sensor ding zijn?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Door eigen ervaring kan ik zeggen dat een SSD als neveneffect een hetere processor kan hebben. Als het systeem iets aan het doen is wat geremd werd door de schijf, kan dat nu veel sneller lopen tot het geremd wordt door de processor. Gevolg: 100% processor belasting en hitte.

Is je processor iets aan het doen, als je verwacht dat hij idle zou moeten zijn?

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:14
Mijzelf schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:35:
Door eigen ervaring kan ik zeggen dat een SSD als neveneffect een hetere processor kan hebben. Als het systeem iets aan het doen is wat geremd werd door de schijf, kan dat nu veel sneller lopen tot het geremd wordt door de processor. Gevolg: 100% processor belasting en hitte.

Is je processor iets aan het doen, als je verwacht dat hij idle zou moeten zijn?
Ehm sorry hoor maar dit is echt onzin. Juist omdat je SSD dingen sneller kan verwerken zal de cpu kortere tijd op 100% draaien

[ Voor 7% gewijzigd door SpoekGTi op 17-04-2016 17:02 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17
SpoekGTi schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:01:
[...]

Ehm sorry hoor maar dit is echt onzin. Juist omdat je SSD dingen sneller kan verwerken zal de cpu kortere tijd op 100% draaien
Nee, hij heeft gelijk.

Als je hdd je cpu niet kan bijhouden, zit je cpu te wachten op data en draait dus niet op 100%.

Als je er dan een ssd inhangt, die de data wel snel genoeg kan aanleveren, dan kan je cpu dus harder doorwerken en wordt hij warmer.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:38

Quakie

quakelen

Maar dan zou je eerder een jo jo effect verwachten? Dus fan harder en dan weer zachter blazen?

En daardoor denk ik eerder dat hij nu op een ander profiel staat.. Kan je niet even onder je energie settings kijken? Waarschijnlijk staat ie nu op max performance.. TS heeft het over schone installatie.

Sowieso kan je zo ook testen of dit impact heeft door battery optimized te selecteren..

Ik teken nergens meer voor

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-01 07:22
Misschien met de installatie iets verschoven of dergelijke waardoor de airflow geblokkeerd is?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je een clone gedaan of verse install.

Wat ik denk, is dat er een probleem is met een programma/driver. Deze houd de cpu dan voortdurend bezig. Daardoor wordt die natuurlijk warm.

Kijk bij taakbeheer naar je cpu gebruik.Grote kans dat je daar 1 proces ziet dat veel, zo niet bijna alle cpu gebruikt. Achterhaal waar dat proces bij hoort en je weet de boosdoender.
Pagina: 1