Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:11
Van mijn huidige werkgever kreeg ik (en alle andere collega's uiteraard) vrijdagmiddag (even voor 5 uur) de mail dat ze overstappen naar een andere payroll partner.

Reden: Veel collega's klagen blijkbaar over de correctheid van hun loonstroken en na diverse gesprekken met hun partner hebben ze besloten om over te stappen.

Dit zal gebeuren per 1 mei a.s.
Wat houdt dit in?
Andere juridische werkgever, uiteraard wel met gelijke voorwaardes.
Echter zal resterende vakantiegeld en verlofdagen uitbetaald worden.

a) belastingtechnisch niet echt voordelig.
Maar dat zou volgend jaar bij de aangifte gecompenseerd kunnen worden?
b) alle verlofdagen dus kwijt. Geplande (zomer)vakantie gaat een stuk lastiger worden.

Mag en kan dit zomaar?

En ook zo even snel binnen 2 weken tijd. Je uren opnemen zit er nu dus niet meer in en reageren op de mail gaat ook lastig. Net voor 5e en het weekend verstuurd 😐

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09
Bij ons zijn ze ook overgestapt, maar dit was uiteraard zoals het hoort in januari.

Of het mag? Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Klinkt een beetje raar. ons bedrijf is ook wel eens overgenomen en contracten zijn gewijzigt. maar dat had geen invloed op de vrije dagen reserveringen en uitbetalingen daarvan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig bij vorige werkgever zelf iets dergelijks aan de hand gehad, al was dat naar een andere interne werkmaatschappij. Je krijgt zoals je zelf al zegt een nieuw contract. Het is aan iedereen individueel om daar over te onderhandelen qua voorwaarden. Dat geldt dus ook voor het beginnen met een saldo van vakantiedagen etc.
Sure, voor de werkgever is het (uit boekhoudkundig en kosten oogpunt) interessant om gewoon uit te betalen en alles op 0 te zetten, maar zo werkt dat in NL gelukkig niet.

Als ik werkgever war zou ik iig de mogelijkheid bieden om vakantieuren weer terug in te kopen na het uitkeren. Kan iederreen zelf kiezen.

Doe effe een belletje naar jurofoon oid, dan weet je meteen hoe en wat je kunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Dit mag en kan zo maar. Sterker: je huidige werkgever is verplicht de vakantiedagen uit te betalen.

Daarnaast is je huidige werkgever (op jouw verzoek) verplicht een verklaring uit te reiken waaruit blijkt over welk tijdvak je nog aanspraak hebt op vakantie. Je nieuwe werkgever is verplicht jou voor dat tijdvak vakantie te verlenen zonder behoud van loon. Je kunt dus wel gewoon vakantie opnemen maar je krijgt niet doorbetaald.

Beide verplichtingen staan in artikel 7:641 BW, als je er naar wilt verwijzen.

Het uit laten betalen van vakantiedagen is belastingtechnisch bij de uitbetaling ongunstiger dan gewoon doorbetaald worden maar dat wordt, als je aangifte doet, weer rechtgetrokken. Het is dus sowieso verstandig begin 2017 te kijken of je recht hebt op een teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Waarom krijg je een andere (juridische) werkgever wanneer er van payroll partner wordt gewijzigd? Je krijgt toch ook geen andere werkgever als er van koffieleverancier wordt gewisseld :?

Sommige werkgevers brengen slecht nieuws altijd voor het einde van de dag/werkweek zodat de productiviteit de dagen erop niet daalt met discussies onder het personeel...

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Payrollbedrijf is geen koffieleverencier of willekeurige toeleverancier van de opdrachtgever. Het is de werkgever van TS, de schakel tussen de opdrachtgever en de werknemer. Er is dus sprake van een nieuw dienstverband.

Mijn advies: neem je vakantie gewoon als onbetaald verlof in je nieuwe contract. Bruto telt het gelijk met je uitbetaalde vakantieuren. Netto verschil trek je recht bij je aangifte IB2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:11
Dus, met andere woorden:

Betaalde vakantie in huidige constructie zal dus niet verschillen van uitbetaling uren/dagen, onbetaald vakantie nemen en compensatie bij volgende aangifte in de nieuwe constructie?

Onder aan de lijn dus geen nadeel/schade?

[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 17-04-2016 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:28:
Ja. Dit mag en kan zo maar. Sterker: je huidige werkgever is verplicht de vakantiedagen uit te betalen.
Dat, en al het andere dat knarfzappa zegt.

Waar je verder goed naar moet kijken is of het aantal dienstjaren dat je erop hebt zitten gelijk blijft, dat kan namelijk relevant worden op het moment dat je bijvoorbeeld door reorganisatie ontslagen wordt bij het bedrijf waar je werkt (dus niet de payroll) en er ontslagvergoedingen berekend moeten worden.

Ja, officieel ben je in dienst bij de payroll, maar een kantonrechter kan gevoelig zijn voor het feit dat je daadwerkelijke werkzaamheden bij een andere organisatie liggen.

Ik spreek uit ervaring, want ik zat ooit zelf in een dergelijke situatie waarbij ik via payroll meer dan zes jaar bij een rijksoverheid organisatie zat. We werden gewoon gezien als onderdeel van die overheid en niet payroll voor wat betreft arbeidsvoorwaarden en ontslagvergoedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

NeutraleTeun schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:07:
Dus, met andere woorden:

Betaalde vakantie in huidige constructie zal dus niet verschillen van uitbetaling uren/dagen, onbetaald vakantie nemen en compensatie bij volgende aangifte in de nieuwe constructie?

Onder aan de lijn dus geen nadeel/schade?
Onder aan de lijn niet, maar je krijgt wel even een financiële "deuk" in de maand dat je je vakantie neemt, aangezien dat onbetaald verlof wordt. Dus wel iets om rekening mee te houden: geld wat je nu uitbetaald krijgt even opzij zetten om in die maand jezelf wat buffer te geven. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 07:21
Is hier niet sprake van een "overgang van onderneming"? Het lijkt er namelijk wel op.
Volgens mij heeft artikel 7:641 BW dan niet zoveel betekenis.

In het geval van overvang van onderneming is richtlijn 2001/23/EG relevant en de implementatie daarvan in het Nederlands recht.
Je mag er dan vanuit gaan dat de rechten en verplichtingen voor de werkgever jegens de werknemers overvloeien naar de verkrijgende werkgever (BW 7:663). Hieronder vallen ook vakantiedagen en ook het behoud van dienstjaren.

Volgens mij staat er ook in de richtlijn, en ook in het BW, dat de werknemersvertegenwoordiging, bijvoorbeeld de OR, tijdig worden geïnformeerd en volgens mij zelfs inspraak krijgen (2001/23/EG art 7 lid 2) wanneer er "maatregelen" worden overwogen.

Je zou eens met je werkgever in gesprek kunnen gaan over de vakantiedagen, het lijkt me dat over vakantiedagen toch wel afspraken moeten kunnen worden gemaakt?

Andere artikelen die misschien relevant zijn, zijn BW7:662, BW 7:664 (pensioen), BW 7:665, art. 14a WCAO, art. 2a WAVV.
Mbt jurisprudentie heeft de UVA wat interessant materiaal online staan:
http://dare.uva.nl/document/2/37269
http://dare.uva.nl/document/2/16277

Nb: IANAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 14:58:
b) alle verlofdagen dus kwijt. Geplande (zomer)vakantie gaat een stuk lastiger worden.
Ik zou even gaan vragen of je die vakantiedagen misschien gewoon terug kunt kopen.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Dit is natuurlijk het moment om collectief niet zomaar te tekenen, maar een poging te doen de hele payrol constructie er tussenuit te laten gooien. Met recente uitspraken zijn een flink aantal van de beoogde voordelen van de inlener toch al onzekerder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een payroll bedrijf is altijd verplicht om alles einde contract uit te betalen, want anders kunnen ze gaan lopen met jouw geld. Dit betekent niet meer dan dat jij eerder jouw geld krijgt en dit dus kunt sparen voor de nog op te nemen vakantie.

Daarnaast is iedereen vrij om te onderhandelen en moet je zeker niet met ieder payroll contract akkoord gaan. Het moet bij jou passen en de voorwaarden en cao moeten voldoen aan de wettelijke flex cao eisen.

* knip* zie https://tweakers.net/info/advertising/

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 28-08-2016 23:21 ]

Pagina: 1