HP toetsenbord bedraad maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zojuist heb ik een draadloos toetsenbord aangeboden gekregen van iemand, omdat ze de receiver niet meer had wist ik van tevoren al dat ik er voor nu niks aan zou hebben, maar ik ben wel benieuwd of ik er misschien wat mee kan hobbyen.. Ook omdat ik maar eens wat beter wil worden met solderen en het hierbij dus niet belangrijk is of het wel of niet werkt.

Of het mogelijk is weet ik niet: maar ik zou graag het draadloze toetsenbord willen omzetten naar een bedraad toetsenbord. Nu heb ik even op internet gezocht en ik zie wel wat voorbeelden waar dit bij muizen gedaan wordt, maar niks over toetsenborden. Behalve dan een video op YouTube over hoe iemand zijn toetsenbord bedraad maakt vwb de voeding, niet voor de data die over de kabel loopt.

Het gaat om een HP KBRF57711 wireless keyboard.

Iemand ervaring hiermee? Of moet ik even wat foto's plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie suggesties/hulp! :)

Gr.
Marco

Beste antwoord (via KRAI.7 op 13-06-2016 15:36)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:37

SA007

Moderator Tweaking
Eigenlijk alle 'normale' toetsenborden zijn opgebouwd uit een paar onderdelen:
- Een folie met de daadwerkelijke schakelaars
- Een printplaat met een enkele geprogrammeerde microcontroller.
Bij draadloos:
- Een simpele rf zender
- Batterijen

Het 2e is het probleem, je zal in het toetsenbord bijna zeker een microcontroller vinden die gemaakt is om de schakelaars uit te lezen en een 'custom' rf signaal te sturen naar de ontvanger.
Dat custom signaal is 100% zeker geen usb of ps2, die kan je niet een draadloze zender in sturen.

Opties die je dan hebt:
- Andere code in de microcontroller, als je al info over de chip kan vinden is het waarschijnlijk een OTP (eenmalig programmeerbaar) of iets dergelijks.
- Het custom protocol voor de rf zender aftappen en met een eigen microcontroller (arduino bijv) vertalen naar usb of ps2.
- De complete microcontroller vervangen door een eigen en zelf de schakelaars uit gaan lezen.

De derde optie is vrij veel werk, maar werkt bijna zeker, effectief vervang je dan alle electronica in het toetsenbord en gebruik je 'm als een behuizing met toetsen erin.

De 2e is mogelijk, maar heb je 'iets' van een logic analyser / digitale scope voor nodig om te kijken wat voor signaal eroverheen gaat, die zijn ook zelf te bouwen.

De 1e optie is vrij onwaarschijnlijk dat je dat werkend krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:37

SA007

Moderator Tweaking
Eigenlijk alle 'normale' toetsenborden zijn opgebouwd uit een paar onderdelen:
- Een folie met de daadwerkelijke schakelaars
- Een printplaat met een enkele geprogrammeerde microcontroller.
Bij draadloos:
- Een simpele rf zender
- Batterijen

Het 2e is het probleem, je zal in het toetsenbord bijna zeker een microcontroller vinden die gemaakt is om de schakelaars uit te lezen en een 'custom' rf signaal te sturen naar de ontvanger.
Dat custom signaal is 100% zeker geen usb of ps2, die kan je niet een draadloze zender in sturen.

Opties die je dan hebt:
- Andere code in de microcontroller, als je al info over de chip kan vinden is het waarschijnlijk een OTP (eenmalig programmeerbaar) of iets dergelijks.
- Het custom protocol voor de rf zender aftappen en met een eigen microcontroller (arduino bijv) vertalen naar usb of ps2.
- De complete microcontroller vervangen door een eigen en zelf de schakelaars uit gaan lezen.

De derde optie is vrij veel werk, maar werkt bijna zeker, effectief vervang je dan alle electronica in het toetsenbord en gebruik je 'm als een behuizing met toetsen erin.

De 2e is mogelijk, maar heb je 'iets' van een logic analyser / digitale scope voor nodig om te kijken wat voor signaal eroverheen gaat, die zijn ook zelf te bouwen.

De 1e optie is vrij onwaarschijnlijk dat je dat werkend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

En zelfs optie 2 is niet altijd mogelijk: Een microcontroller met on-chip RF transmitter gebruiken scheelt weer in productiekosten. Deze is een veelgeziene gast in draadloze Logitech toetsenborden, bijvoorbeeld.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-06 08:28
ik zeg open schroeven en foto's maken en uploaden.
ik kan me voorstellen dat toetsenbord fabrikanten 1 printplaat hebben, als deze draadloos moet zijn, zetten ze de usb connector er niet op, als deze bedraad moet zijn snoer er aan.

of dat ook echt zo is?
geen idee.

Als ik google op het typenummer met nog wat zoals teardown of pcb krijg ik geen plaatjes.

het is dus een beetje gissen wat er in zit