Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Muziekdata base maken met MS Access

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik hoop dat U mij verder kunt helpen. Ik bezit een aardige collectie MP3 en FLAC bestanden. Deze wil ik in Access zetten. Nu staat een groot deel in Exel 2007.

Ik heb zowel albums als singles. Nu is de vraag : is een aparte tabel voor singels handiger dan als ik, bijv. een algemene tabel Muziek gebruik en daar de albums en singles in stop.

Ik heb , helaas, geen ervaring hier mee en heb al wat gezocht op het web. Software matige databases komen NIET in aanbod. Doen niet wat ik graag wil en zijn te uitgebreid met te veel functies die ik niet nodig acht. En zijn te veel gericht op CD's en veel minder op Mp3 en FLAC bestanden.

Misschien kan iemand mij een zetje geven in de goede richting. Heb wel wat in mijn hoofd, maar nog niet echt uitgewerkt. Ik lees te veel hoe andere mensen het doen.

Gr. H.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...MS Access 2007

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Zonder verder de structuur van je db te weten, zou een simpele kolom isSingle of isAlbum met daarin een 1 of 0 niet afdoende zijn?

Coding in the cold; <brrrrr />

Verwijderd

Topicstarter
#Belindo,

Dank voor je respons.
Dit is wat ik heb,Simpel:
Tabel Album
AlbumID*
Albumtitel
Groep
Type Medium
tabeluitvoerenden
UitvoerendenID*
Naam
Naam_alfa

tabelLiedje
Titelliedje
UitvoerendenID*
AlbumID*
Speelduur
Genre

Eventueel nog uit te breiden met MB grootte, Bitrate etc.
Nog maals dit wordt voor mij de eerste maal dat ik zo iets probeer.

Han

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Niet een direct antwoord op je vraag, maar misschien handig voor je. Kloppen de id3-tags van je mp3's en flac's? Met een programma zoals TagScanner kun je deze gegevens uitlezen en bewerken en daarna exporteren naar bijv. HTML, XML of CSV. Die gegevens kun je weer inlezen in Access. Je kunt de gegevens die je in Excel hebt staan als het goed is ook importeren in Access. Ik heb daar overigens zelf geen ervaring mee, maar als die gegevens nu al naar je zin zijn, kun je dat eerst proberen. Je kunt je database in Access dan toch weer naar eigen smaak aanpassen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

Topicstarter
*Jorgen,

Ik tag altijd mijn muziek. Summier, maar ik doe het met Mp3tag, de beste die er is. Voor singels doe ik het zo:
Titel-Artiest-Jaar-Genre

Voor albums uitgebreider met track en albumartiest.
Han

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:48
Ik zou je single ook onder album opslaan, immers een single is vaak een "mini-album" met meerder nummers. Anders is het gewoon een los liedje. En dan een extra kolom met info of het album of single is.

kan met 0 of 1 (ja/nee veld) maar hou het in eerste instantie makkelijk en gebruik een string.Dan kan je later makkelijker je table uitbreiden als je er bijv dvd's aan wilt toevoegen.

Losse liedjes inderdaad opslaan in de aparte tabel en dan koppelen naar album/single.

Een veld "Jaar" in de album tabel toevoegen is ook wel zo handig, dat sorteert als [artiest - jaar - album] wat mij betreft netter dan [artiest - album]

"Locatie" vind ik makkelijker bij het losse nummer (flac/mp3 bestand) dan bij album. Dan heb je meteen de verbinding met het nummer, als je bijv. een m3u playlist wil genereren.
Ik denk dat je nu locatie Album gebruikt omdat je ook zo alles in een directory structuur hebt zitten. Als alles éénmaal in je database zit en je het vanuit daar gaat bijhouden, dan is een directory structuur overbodig (en zelfs een nette bestands-naam).

Je zou dan zelfs elk nummer met een randomfilenaam kunnen opslaan, zolang je database maar op orde is.Maar wellicht voor nu nog een brug te ver.

[ Voor 43% gewijzigd door The_Vice op 16-04-2016 15:23 ]

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:22
Wat The_Vice zegt is de beste oplossing naar mijn mening. Gewoon een tabel maken en die "Album" noemen en een yes/no-veld genaamd "Single" toevoegen. Als een record in de tabel Album de waarde yes heeft in dat veld, dan is het een single-album en is de waarde no, dan is het gewoon een album.

Edit: Ik wil je best wel een accdb-bestand sturen met daarin de databasestructuur. Stuur maar een PM.

Edit 2: Wil je daarnaast per lied opslaan welk genre het lied heeft? Of wil je per album opslaan welk genre het album heeft? Of per artiest? En wat nu als een artiest van groep verandert? Wat doe je met een featuring artiest? En wat als een lied niet in een album of single-album is uitgebracht? En wat als een lied in meerdere albums voorkomt? Ik weet het antwoord wel hoor ;)

Leuk werk, lekker nadenken :)

[ Voor 50% gewijzigd door Joep op 16-04-2016 15:32 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:12

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:48:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...MS Access 2007
Om die reden ga ik dit topic richting CSA verplaatsen. Dat de DB over muziek gaat is in dit geval en bijzaak.

AUD > CSA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1