Motorkist geluid isoleren glaswol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben op zoek om een houten motorkist van een boot het beste geluidsdicht te maken. Zelf heb ik vernomen dat steenwol betere isolatiewaarde heeft als glaswol echter bij langdurige blootstelling aan trillingen 'uit elkaar valt'.

Glaswol is wat flexibeler en makkelijker te plaatsen. Het plan is om de binnenzijde van de motorkist met 2x50mm glaswol te bekleden (100cm isolatie dus rondom).

Echter ben ik op zoek naar een methode om dit glaswol te monteren. Meestal worden er van hout frames gemaakt waar dit materiaal in wordt gezet. Ik zat er meer aan te denken om een soort kussenslopen te maken en die met schroeven vast te zetten aan het hout. De vraag is dan echter wat voor een materiaal is het beste kan gebruiken voor de 'kussensloop'. Het zal een soort gaasdoek moeten zijn.

Tevens mag het niet brandbaar materiaal zijn, stel dat er bijvoorbeeld een brandstofslang lek raakt dan is er kant dat er op druk een nevel wordt verspreid. In combinatie met brand is dit natuurlijk geen goed idee. Voor de veiligheid zou ik nog een brandstofkraan kunnen maken buiten de motorkist om. We gebruiken diesel.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet hoe de koeling van die motor geregeld is maar als je er een geïsoleerde kist omheen maakt zal die toch wel een stuk warmer worden.

Beter pak je een materiaal wat echt gemaakt is voor geluidsisolatie, bijvoorbeeld.
http://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-ts-geluidsisolatiemat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Je ziet vaak van die isolatie met een soort zwarte laag aan de buitenkant (richting motor dus), die kan tegen de hitte van de motor en beschermd de isolatie tegen olie en brandstof. Geen idee hoe het heet, maar dat mag je zelf opzoeken. ;)

Inderdaad wel je temp in de gaten houden!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De motor is watergekoeld, maar er komt ook nog een geforceerde luchtkoeling van de motorruimte met een ventilator. Dit kanaal zal dan lopen via een tunnel met glaswol zodat er geen lekken zijn qua geluid.

De alternator heeft ook luchtkoeling nodig bijvoorbeeld. Ik wilde het zo maken dat de motor de lucht aan zuigt via de alternator (en eerst via een luchtfilter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18

Sabbi

je denkt aan mij.

Voor geluidsisolatie van een scheepsmotor zou ik noppenschuim (met zo'n eierdozen profiel) of vlokkenschuim nemen. Simpel op maat snijden en tegen de wand aan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De isolatiewaarde is daar veel te laag van... Ik zoek echt massa om toe te voegen. Tevens is dat schuim brandbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Dynamat is hetgeen je zoekt, wel prijzig, maar speciaal voor geluidsisolatie in voertuigen.

http://www.dynamat.com/
Pagina: 1