Welke Muziek neem je mee als je speakers gaat beluisteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Topicstarter
Ik ga me binnenkort oriënteren op nieuwe speakers voor in de woonkamer en vroeg me af wat voor muziek moet ik meenemen als ik richting een audiozaak ga. Natuurlijk begrijp ik dat ik muziek meeneem die ik zelf graag beluister en dat hoe dat het op mij overkomt altijd persoonlijk is. Maar als jullie nu muziek meenemen naar een audiozaak om speakers te beluisteren wat voor nummers nemen jullie dan mee. Zijn dit gelaagde nummers waarin je zowel hoog als laag te gelijk samenkomen.

Aangezien ik hier nog niet echt een topic daarover ben tegen gekomen dacht ik ik zal eens een boompje opzetten. Dus wat zijn nummers waarmee je een speaker goed kan testen.

Bijvoorbeeld:

Jimmy Cliff met Many rivers to cross vind ik een nummer waarin hoog met laag goed doorkomen.

https://www.youtube.com/watch?v=SF3IktTk_pQ

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Muziek die je goed kent en muziek die verschillende facetten van het geluid belichten. Dit hoeft niet allemaal in 1 nummer te zitten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Nee dat snap ik maar zo hoor je wel of een speaker dat goed aankan of dat hij over zijn nek gaat! Ik vind het een beetje lastig uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:02
Hier was ooit een speciaal topic voor, ik kan hem echter ook zo snel niet terug vinden...

Luidspreker fabrikant Dali heeft een aantal test cd's waar goede nummers op staan om luidsprekers te testen.

[ Voor 38% gewijzigd door MewBie op 16-04-2016 11:57 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Deze cd's worden meestal gemaakt om de speakers die ze in huis hebben er zo goed mogelijk uit te laten komen. B&W heeft ook dit soort cd's luister ze op een KEF speaker en het komt in ene compleet anders over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hangt er ook weer vanaf welk genre muziek jouw voorkeur heeft, zo beoordeel ik bvb nooit via hardcore omdat ik dat zelf thuis nooit speel.
Zo ken ik iemand en die zal zeker gaan beoordelen op Piano muziek, hij heeft notie van notenleer ..... er is een bepaalde noot die hij zelden, zoals het hoort heeft horen weergeven .... zijn electrostaten doen dat volgens hem wel ..... maar ik hoor dat niet!
Zelf beoordeel ik op stem weergave, plaatsing, geen scherp/fel hoog en een strak en en lekker aanwezig laag.
Alles zoveel mogelijk in balans aanwezig ...... niks opvallends.
Speakers die vanaf minuut 1 opvallen vermoeien vaak reeds na een kwartier luisteren, die schuif ik al snel weer aan de kant.
Wat ik erg belangrijk vind is thuis beoordelen ..... daar moet de set presteren / de verwachtingen invullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:54
Ik ben het eens met NoepZor. Bij muziek die je goed kent hoor je bepaalde details die je na 1x beluisteren zelden herkent. Je kunt fantastische muziek meenemen op aanraden van anderen, maar als jij die muziek voor het eerst beluisterd en het is niet jouw genre, kun je er nog niet zoveel mee.

Bij speakers gaat het er dan ook om of deze jouw te beluisteren muziek kunnen weergeven op de manier zoals jij dat wenst. Er zijn mogelijk speakers die zijn zo zuiver als maar kan, en geven muziek weer zonder enige kleuring. De een vindt het dan fantastisch, want hij/zij luistert vaak naar klassiek. De ander vindt het niets, want hij/zij luistert vaak naar dubstep en vindt de speakers te kil.

Daarnaast kun je bij bekende muziek horen of deze de jouw bekende details ook net zo goed of zelfs beter kunnen weergeven zoals jij dat gewend bent.

Ik heb voor mijn reviews gebruik gemaakt van dit lijstje;
- Prince - Purple Rain 24bit/192khz 4812 kbps
- The Eagles - Hotel California 24bit/192khz 5153 kbps
- Daft Punk - Giorgio By Moroder 24bit/88.2khz 2782 kbps
- Solar Fields - Sol 16bit/44.1khz 812 kbps
- Alexander Boynton - Movie Bass Song 16bit/44.1khz 734 kbps
- Jan Akkerman - Am I Losing You 16bit/44.1khz 1411 kbps
- Norah Jones - Don't Know Why 24bit/88.2khz 2729 kbps
- Solar Fields - The Road To Nothingness 16bit/44.1khz 820 kbps
- Clint Mansell - Death Is The Road To Awe 16bit/44.1khz 752 kbps
- Genesis - Firth of Fifth 24bit/96khz 3063 kbps
- Queen - Bohemian Rhapsody 16bit/44.1khz 320 kbps
- Gary Moore 16bit/44.1khz 320 kbps

Een aantal nummers ervan ken ik als de binnenkant van mijn broekzak, anderen waren hoofdzakelijk bedoeld om verschillende facetten weer te geven. Ik vind dit zelf een goed lijstje, maar een muziekkenner zal daar ongetwijfeld anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 13:00
Let ook op hoe je muziek luistert. Als dat overwegend op een laag volume is, test daar de luidspreker dan ook op. Verder is de akoestiek van je woonkamer heel anders, thuis kan het opeens dus heel anders klinken.

Hoe technisch perfect sommige nummers ook moge zijn, als je favoriete muziek waar je van de muziek an sich kippevel krijgt, niet goed klinkt - dan houdt het toch op? Een bekende valkuil van "audiofielen" is dat ze enkel nog muziek luisteren die goed klinkt, maar niet persé leidt tot meetappende voeten of kippevel.

En: als je het doet, doe het goed. Met andere woorden, geef er zoveel mogelijk aan uit.... :o Een luidspreker gaat makkelijk 20-30 jaar mee.

Tenslotte: koop speakers voor jezelf, niet voor de buren of anderen. En: probeer ook eens wat anders dan B&W (met marantz).

[ Voor 36% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-04-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byob
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 10:56
MewBie schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:56:
Hier was ooit een speciaal topic voor, ik kan hem echter ook zo snel niet terug vinden...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1527932 Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:22:
Tenslotte: koop speakers voor jezelf, niet voor de buren of anderen. En: probeer ook eens wat anders dan B&W (met marantz).
Dan ben ik wel benieuwd waar dan naar :)

Over 1 nacht ijs gaan doe ik niet en zal meerdere winkels gaan bezoeken.

Ik heb hier nu een Denon AVR2808 staan in combinatie met een Kef KHT2005 setje. Voor het muziek luisteren ben ik op zoek naar speakers die een betere weergave geven van het hoog / mid , want het laag krijg je mee vanuit een goede sub. Het zitgedeelte in onze woonkamer is 3,3 m bij 3,6 m..... Niet zo heel erg groot dus. Op dat vlak ben ik dus redelijk beperkt in wat ik daar neer kan / wil zetten zonder dat het gelijk teveel overkill word of dat je helemaal het gevoel hebt in een box te zitten.

In eerste instantie was ik gevallen voor de Kef LS50 .... Mooi uitgesproken design en er komt nog een verrassend goed geluidje uit ook vond ik.

Gisteren bij de heren van Technica Nova in Breda geweest voor wat beginnend oriënterend werk. Mijn wensen en verteld en toen zijn we gaan luisteren naar voornamelijk KEF en B&W die door een Rotel aangestuurd werden.

Kef R100 (soort van dezelfde speaker als de LS50 volgens de verkoper)
B&W CM6 S2
Kef R500
B&W CM8 (deze viel gelijk af eigenlijk)
B&W CM10 S2

Wat ik eigenlijk het meest vond opvallen was dat de Kef in vergelijking tot de B&W veel doffer klonken. Bij de B&W was het echt of dat er een gordijn opzij werd getrokken. Zo stond er op een bepaald moment een heerlijk jazzy nummer op ( weet even niet meer welk) live opname uit de jaren 60 bij B&W hoorde je de ruis van de plaat wat bij Kef volledige werd weg gekapt.
Finesse schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 13:07:
Hangt er ook weer vanaf welk genre muziek jouw voorkeur heeft, zo beoordeel ik bvb nooit via hardcore omdat ik dat zelf thuis nooit speel.
Ik luister echt van alles van Klassieke trompet muziek tot de wat zwaardere metal en van Jazz tot Blues zeer gevarieerd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 08:03

kingfriko

100 % BULLY

geen ;) ze kunnen alles streamen wat je maar wil toch ...

Ik heb trouwens zowel kef als B&W speakers gehad maar heb nu audiovector staan ,
als het budget het toelaat zeker eens gaan beluisteren ...

[ Voor 55% gewijzigd door kingfriko op 17-04-2016 10:10 ]

kingfriko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
jokapo schreef op zondag 17 april 2016 @ 07:33:
Ik luister echt van alles van Klassieke trompet muziek tot de wat zwaardere metal en van Jazz tot Blues zeer gevarieerd dus.
Dat maakt het er m.i. niet makkelijker op, ik heb nog maar weinig LS gehoort die alle muziekstijlen echt goed weergeven.
En ga misschien ook eens verder kijken dan "gewone" dynamische speakers ...... zoals electrostaten, hoornluidsprekers, open baffles, transmissielijn speakers, magnetostaten enz .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De KEF R100/LS50 is ook in een actieve versie te krijgen, de X300A. Ook is er een versie met subwoofer uitgang, een gemodificeerde versie dus. Dan heb je met een actieve subwoofer een volledig actief systeem.

Misschien handig in een vrij kleine ruimte. En actief heeft zo zijn voordelen.

http://www.homestudio.nl/luidsprekers.html

Je budget is rond de 2000 euro het paar?

[ Voor 19% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-04-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:42:
De KEF R100/LS50 is ook in een actieve versie te krijgen, de X300A. Ook is er een versie met subwoofer uitgang, een gemodificeerde versie dus. Dan heb je met een actieve subwoofer een volledig actief systeem.

Misschien handig in een vrij kleine ruimte. En actief heeft zo zijn voordelen.

http://www.homestudio.nl/luidsprekers.html

Je budget is rond de 2000 euro het paar?
Ware het niet dat bijv B&W CM serie (mijns inziens) zuiverder klonken. Als je die pakt met bijv een Rel T7 heb je hetzelfde effect toch?
kingfriko schreef op zondag 17 april 2016 @ 08:31:
geen ;) ze kunnen alles streamen wat je maar wil toch ...

Ik heb trouwens zowel kef als B&W speakers gehad maar heb nu audiovector staan ,
als het budget het toelaat zeker eens gaan beluisteren ...
Wat bedoelde je met geen?
Finesse schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:37:
[...]

Dat maakt het er m.i. niet makkelijker op, ik heb nog maar weinig LS gehoort die alle muziekstijlen echt goed weergeven.
En ga misschien ook eens verder kijken dan "gewone" dynamische speakers ...... zoals electrostaten, hoornluidsprekers, open baffles, transmissielijn speakers, magnetostaten enz .....
Ik ga zeker ook nog andere merken beluisteren. Gisteren was pas een eerste sessie 8) :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Muziek die je zelf al 3 miljoen hebt gehoord, op een uitgave (CD/LP) die je zelf hebt. Waarvan je weet hoe elke snaar, hoe elke drum, hoe elke noot klinkt. Muziek die je misschien al je strot uitkomt, maar die toch oh-zo vertrouwd klinkt. Ga niet lopen experimenteren met test CD's waarvan je niet weet hoe je ze moet interpreteren of hoe de testen bedoelt zijn. Of neem niet opeens vage jazz mee als je zelf alleen doomcore luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-06 15:28
BIj correct heb ik toen staan luisteren naar wat hun op dat kastje hebben staan.. Maar die speakers klonken thuis toch anders dan in de winkel. In de winkel is het groter, Maar staan ook de speakers allemaal op een rij in een hoek geduwd, Zelfs in audiozaken met een speciaal ingerichte kamer vind ik het luisteren in de winkel niet zo nuttig, Tenzij je thuis een bijna identieke situatie hebt. En naar mijn mening kan een beetje plaatsing al een hoop verschil in geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
h4ze schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:56:
BIj correct heb ik toen staan luisteren naar wat hun op dat kastje hebben staan.. Maar die speakers klonken thuis toch anders dan in de winkel. In de winkel is het groter, Maar staan ook de speakers allemaal op een rij in een hoek geduwd, Zelfs in audiozaken met een speciaal ingerichte kamer vind ik het luisteren in de winkel niet zo nuttig, Tenzij je thuis een bijna identieke situatie hebt. En naar mijn mening kan een beetje plaatsing al een hoop verschil in geluid maken.
Als je mazzel hebt en bij de wat betere hifi winkel je speakers gaat kopen, mag je ze wel even een paar dagen thuis uitproberen. Uiteraard met de nodige zorg en afspraken over borg etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
jokapo schreef op zondag 17 april 2016 @ 07:33:
[...]Bij de B&W was het echt of dat er een gordijn opzij werd getrokken. Zo stond er op een bepaald moment een heerlijk jazzy nummer op ( weet even niet meer welk) live opname uit de jaren 60 bij B&W hoorde je de ruis van de plaat wat bij Kef volledige werd weg gekapt.
Kijk, dat is dus een sleutel-ervaring. Dat je op een bepaald moment muziek hoort op een manier zoals je het nooit eerder hebt gehoord. Ik weet niet of het op je pad ligt maar als je verder gaat luisteren, probeer eens een Elac met ribbon tweeter.

Overigens, jazz uit de jaren 50 en 60 is veelal buitengewoon goed opgenomen. Vaak is er direct gemasterd, dus rechtstreeks opgenomen zonder foefjes. Je hebt dan een veel zuiverder beeld dan van multitrack overdubs met allerhande tovenarij. Maar, uiteindelijk gaat het om jouw beleving. Het gehoor van mensen is zeer verschillend, net als hun smaak.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

h4ze schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:56:
Ik heb ook bij Correct gekocht. Uiteindelijk op Klipsch uitgekomen. Zelf CD's met Paul Elstak, Psytrance, Roxette en The Prodigy meegenomen. Rainbow in de Sky zit in het begin een goede lage bas in, Prodigy is gewoon knallen over het hele bereik en Things Will Never Be The Same van Roxette doet zowel rock als akoestisch veel over het hele bereik (plus een van mijn favo nummers).
Wat ook helpt is je pas een uur voor sluitingstijd melden. Kan de boel makkelijker even opengedraaid worden.
* The Eagle liet Smack my Bitch up flink door de koopjeskelder knallen :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 00:46
Ik zou minimaal 3 of liefst 4 verschillende stijlen muziek meenemen.
Als je die hebt, en dat zelf leuk vindt om te luisteren, tenminste.

Bijvoorbeeld :
stijl 1 : iets met klassieke muziek, liefst heel orkest, een symfonie oid met harde en zachte stukken.
stijl 2 : Jazz
- zo transparant mogelijk. Liefst dat je wat bijgeluiden van de opnameruimte of een live=optreden hoort.
En dan stijl 3. een duidelijke zangstem :
dat kan vanalles zijn, van Tina Turner, Norah Jones, Elly Amelink, Lara de Rey, etc.

Wat natuurlijk wel helpt, is als je die muziek zelf (bijna) kan dromen.
-> dan herken je de verschillen beter.

Succes & veel luisterplezier

[ Voor 19% gewijzigd door SpaceKees_ op 17-04-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:54
Obelink schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:56:
Overigens, jazz uit de jaren 50 en 60 is veelal buitengewoon goed opgenomen. Vaak is er direct gemasterd, dus rechtstreeks opgenomen zonder foefjes. Je hebt dan een veel zuiverder beeld dan van multitrack overdubs met allerhande tovenarij. Maar, uiteindelijk gaat het om jouw beleving. Het gehoor van mensen is zeer verschillend, net als hun smaak.
Ik las vandaag toevallig dat het maar de vraag is of de huidige digitale versies van deze songs wel zo natuurgetrouw zijn. Schijnbaar zijn de originele masters lang niet altijd voor handen en wordt er een digitale versie gemaakt van een bron die eigenlijk niet optimaal is (veelal lp). Ik kan het verkeerd begrepen hebben. Het stond iig geschreven in Sound Reproduction van Floyd Toole.
In LP mastering, the changes are substantial: mono bass, dynamic compression, rolled-off highs near the center of the disc, and so forth to cope with the limitations of the medium
There is cause for some sadness, though, because some of the old analog tapes being converted for delivery through digital formats are not the original masters, which were lost or reused, but the LP master tapes used to drive the cutter heads for creating LP master discs. It seems that important decision makers thought the LP was the fi nal development in the delivery of audio signals. These tapes have been skillfully manipulated—predistorted, in fact—to compensate for some of the signifi cant limitations of LPs and therefore cannot sound their best when played through digital devices.

[ Voor 32% gewijzigd door LA-384 op 17-04-2016 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 304028

Vind zelf:
Brothers in arms - dire straits
Omdat ik die redelijk grijs heb gedraaid. Laat je daarnaast niet verleiden om te vergelijken met muziek die je zelf nooit zou draaien. Levert je gegarandeerd een miskoop op.
En mocht je nog wat anders in de lijst willen meenemen qua opties, als ik het geld had liggen: https://www.hifi-schluder...to-reference-1-10117.html
Edit: zag net oppervlakte van de woonkamer dan vallen deze denk ik wel af.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 304028 op 18-04-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
LA-384 schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:35:
[...]

Ik las vandaag toevallig dat het maar de vraag is of de huidige digitale versies van deze songs wel zo natuurgetrouw zijn. Schijnbaar zijn de originele masters lang niet altijd voor handen en wordt er een digitale versie gemaakt van een bron die eigenlijk niet optimaal is (veelal lp). Ik kan het verkeerd begrepen hebben. Het stond iig geschreven in Sound Reproduction van Floyd Toole.

[...]

[...]
Er zal altijd deze of gene zijn die wat aanrotzooit. Om daarmee de hele fantastische jazz bilbiotheek door het slijk te halen? In ieder geval is dit niet het onderwerp van dit topic dus ik doe er verder het zwijgen toe.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Focal JMLab Demo test cd 1,3,4,5,6,7 en 8. CD 2 met test tonen dus niet.. ;)
Joe Jackson - Night and Day
Patricia Barber.

[ Voor 9% gewijzigd door GerardVanAfoort op 18-04-2016 14:57 ]

De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
GerardVanAfoort schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:56:
Focal JMLab Demo test cd 1,3,4,5,6,7 en 8. CD 2 met test tonen dus niet.. ;)
Joe Jackson - Night and Day
Patricia Barber.
Zijn deze cd's niet juist gemaakt om Focal speakers er zo gunstig mogelijk uit te laten komen? Althans dat heb ik altijd geleerd van test cd's van fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
[...]
Kijk, dat is dus een sleutel-ervaring. Dat je op een bepaald moment muziek hoort op een manier zoals je het nooit eerder hebt gehoord. Ik weet niet of het op je pad ligt maar als je verder gaat luisteren, probeer eens een Elac met ribbon tweeter.

Elac staat ook zeker nog op het verlanglijstje om te gaan beluisteren. Moet nog eens uitzoeken welke winkels omgeving van Breda dit ook in het assortiment hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
Je zou eens bij iear in Tilburg kunnen gaan luisteren :)

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
jokapo schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:42:
[...]

Zijn deze cd's niet juist gemaakt om Focal speakers er zo gunstig mogelijk uit te laten komen? Althans dat heb ik altijd geleerd van test cd's van fabrikanten.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn ja, maar dat is een kwestie van cd's van meerdere fabrikanten beluisteren op een set speakers. ;)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan trouwens ook de K2HD MASTERING high end audiophile test cd's aanraden. Spul is allemaal FLAC en ik heb nog nooit een cd gehoord waarbij mijn speakers meer aan de bak moeten. Doesnt get any better :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:36:
Ik kan trouwens ook de K2HD MASTERING high end audiophile test cd's aanraden. Spul is allemaal FLAC en ik heb nog nooit een cd gehoord waarbij mijn speakers meer aan de bak moeten. Doesnt get any better :)
Ik heb er een aantal gevonden op internet. Kenny G, Deep Purple, George Michael om maar wat te noemen. Pak daar Within Temptation het Black Concert album in DTS HD MA bij en je hebt een aardig leuk genre voor een dagje denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 14:38

Younes

Wie, Wat, Waar?

Roger Waters - Amused to death
Om de stereoweergave eens goed te testen!

Luister eerst thuis naar de nummers die je hier om de oren worden gegooid en neem daar een selectie uit. Dan kan leer je de nummers kennen.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:08

servies

Veni Vidi Servici

[...]
Overigens, jazz uit de jaren 50 en 60 is veelal buitengewoon goed opgenomen. Vaak is er direct gemasterd, dus rechtstreeks opgenomen zonder foefjes. Je hebt dan een veel zuiverder beeld dan van multitrack overdubs met allerhande tovenarij.
_O-
Misschien had je afgelopen zaterdagen 's avonds naar NPO 3 (of was het nou 2) moeten kijken... Dat was een documentaire over sound engineering in de jaren 60/70 en de (enorme) vooruitgang (in alle opzichten) die toen is geboekt...
Maar, uiteindelijk gaat het om jouw beleving. Het gehoor van mensen is zeer verschillend, net als hun smaak.
En dat staat als een huis... Gebruik gewoon een aantal nummers die je goed kent..
Ik zou (voor mijzelf) Amused to Death van Roger Waters gebruiken... Een van de beste albums aller tijden... Qua productie het beste...

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 19-04-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Grappig dat er nog geen enkele nummer van Michael Jackson zijn langsgekomen; Earth Song, Human Nature, Stranger in Moscow, Heal the World.

Allemaal nummers waarbij de volume knop ver open kan en het zaakje nog zuiver blijft klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
---

[ Voor 100% gewijzigd door jdwrist op 19-04-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
servies schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:55:
[...]

_O-
Misschien had je afgelopen zaterdagen 's avonds naar NPO 3 (of was het nou 2) moeten kijken... Dat was een documentaire over sound engineering in de jaren 60/70 en de (enorme) vooruitgang (in alle opzichten) die toen is geboekt...

[...]
Je bedoeld http://www.npo.nl/soundbreaking/16-04-2016/VPWON_1260915? Die videos willen bij mij nooit afspelen.
Kroniek van hoe de opnamestudio geleidelijk zelf een instrument wordt en een geluid voortbrengt dat nooit live gereproduceerd kan worden.
Dat klinkt al erg denigrerend. Natuurlijk kan je in een studio dingen doen die je live niet zo op die manier kan reproduceren. Allebei heeft zijn charmes. Maar we raken weer off-topic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
servies schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:55:
[...]

_O-

[...]
Ben je nu de oude opnames aan het dissen?

Luister bijvoorbeeld eens naar Muddy Water's Folk Singer, bijv. het nummer You Gonna Need My Help, opgenomen in 1963. Klinkt werkelijk als een klok. OK, hier en daar wat imperfecties misschien, maar nog altijd heel goed. Wat soms vergeten wordt is dat de studiotechniek ook makkelijk iets TE kan worden, te glad, te emotieloos, te perfect, teveel effecten die afleiden van de klank van de echte instrumenten. Met de laatste 10-15 jaar ook nog de loudness war.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
[...]Overigens, jazz uit de jaren 50 en 60 is veelal buitengewoon goed opgenomen. Vaak is er direct gemasterd, dus rechtstreeks opgenomen zonder foefjes. Je hebt dan een veel zuiverder beeld dan van multitrack overdubs met allerhande tovenarij...
Wat ik hiermee in de eerste plaats bedoelde te zeggen is dat opgenomen geluid met iedere kopie iets van zijn oorspronkelijkheid verliest. Een goede direct gemasterde opname bevat miniscule details in het geluid van de instrumenten en de ambiance die bij de x-de generatie verloren gaan. Goede luidsprekers kunnen die subtiele details weergeven en zo bijdragen aan de naturaliteit van de weergave.

Wat ook al genoemd is in de reacties is het stereobeeld. Let eens op, komt het geluid links + rechts en het midden? Of kun je de individuele instrumenten hun eigen plaats geven in het stereobeeld? Bijvoorbeeld dat je een loopje kan volgen tussen links en het midden in. En ook dat is een kenmerk van goede weergevers, dat je een stem, een instrument, een loopje kan blijven volgen door het nummer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:35:
[...]
Ben je nu de oude opnames aan het dissen?
Nope..., alleen de idiote gedachte dat die geluidstechnisch superieur zouden zijn aan moderne goede opnames (zonder loudness war invloeden)...
Luister bijvoorbeeld eens naar Muddy Water's Folk Singer, bijv. het nummer You Gonna Need My Help, opgenomen in 1963. Klinkt werkelijk als een klok. OK, hier en daar wat imperfecties misschien, maar nog altijd heel goed.
Ik denk dat wanneer je het geluidstechnisch gaat bekijken dat er dan van alles aan schort... Als het met de apparatuur van tegenwoordig zou worden opgenomen zal er waarschijnlijk een veel betere verdeling/scheiding van de instrumenten etc. zijn...
Maar en dat is een hele grote maar, de beleving die jij bij dat nummer hebt kleurt enorm en die zal er niet anders van worden...
Wat soms vergeten wordt is dat de studiotechniek ook makkelijk iets TE kan worden, te glad, te emotieloos, te perfect, teveel effecten die afleiden van de klank van de echte instrumenten. Met de laatste 10-15 jaar ook nog de loudness war.... :F
En daar hebben we het nu helemaal niet over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Heeft het nut om muziek te gebruiken om speakers op te testen die je (anders) nooit beluisterd?

Denk dat een ideale opstelling eentje is met een switchbox voor meedere speakers en dat je tijdens het spelen deze met elkaar kan vergelijken en dan moet je met een CD of 5 die je door en door kent er wel uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:16
Ik gebruik graag pink floyd, howlin wolf, en Santana.... maar Carmina Burana van Carl Orff is ook goed om te testen (combinatie met SACD/LP zodat de zachte gezongen teksten ook te verstaan zijn) In klassieke muziek zitten veel hard zacht verschillen, in pink floyd veel rondzingende gitaren etc. Het kan geen kwaad 4-5 nummers minimaal mee te nemen (al klinkt het thuis altijd anders dan bij de audioboer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
servies schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:12:
[...]

Nope..., alleen de idiote gedachte dat die geluidstechnisch superieur zouden zijn aan moderne goede opnames (zonder loudness war invloeden)...
Luister maar eerst eens. Weinig nummers nu die zo'n goed opgenomen stem, instrumenten en dynamiek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:40:
[...]
Luister maar eerst eens. Weinig nummers nu die zo'n goed opgenomen stem, instrumenten en dynamiek hebben.
Muddy waters, the folk singer. Fantastische opname inderdaad! Is net alsof je er bij bent.
Klinkt heel wat beter dan vele moderne opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

[...]
Als dezelfde geluidstechnicus toen de beschikking had gehad over de apparatuur van nu dan was het dynamisch bereik van de opname waarschijnlijk een stuk groter geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Ik kwam laatst een pareltje van een album tegen van Caravan Palace, waarvan ik de volgende twee nummers wel geschikt vind voor het testen van speakers.

Voor de dynamiek en het goed plaatsen van vooral hoge tonen terwijl er behoorlijk wat midden en bass in het nummer zit: Caravan Palace - Lone Digger

En even later op dat album het volgende nummer voor het testen van de bass:
Caravan Palace - Midnight

Natuurlijk is het het meest belangrijk om je eigen muziek te testen op speakers die je wilt kopen, maar deze nummers zijn door vrijwel iedereen goed aan te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-07 13:02

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

ik zelf heb onder ander bijna al tijd Spirits of Nature 1 YouTube: Spirits of nature Enigma,DeepForest,Vangelis etc dezen cd bij. in paar nr zit zo laag geluid in die niet hoort maar speakers wel laat zien en veder ook mooi hoog toon en goed helder geluid

[ Voor 10% gewijzigd door Motaro op 20-04-2016 10:56 ]

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
[...]
Als je dit altijd al luistert kun je natuurlijk dit meenemen. Maar als je altijd opgepompte dubstep luistert, dan moet je gewoon dubstep meenemen. Waarschijnlijk hecht je dan bijvoorbeeld meer waarde aan een krachtige diepe bass dan iemand die gevoelige rustige muziek luistert.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Anoniem: 304028 schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:07:

En mocht je nog wat anders in de lijst willen meenemen qua opties, als ik het geld had liggen: https://www.hifi-schluder...to-reference-1-10117.html
Edit: zag net oppervlakte van de woonkamer dan vallen deze denk ik wel af.
Die zijn denk ik inderdaad en klein beetje overkill :P :9 .... Zeker voor wat betreft het zitgedeelte van de woonkamer. Ze zijn met €3250,- ook lichtelijk boven het budget!

Budget ligt ergens rond de €1000,- per speaker (kan iets hoger of wat lager) Hier binnen zal ik vast toch wel wat moois / goede kwaliteit kunnen vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
jokapo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:29:
[...]
Die zijn denk ik inderdaad en klein beetje overkill :P :9 .... Zeker voor wat betreft het zitgedeelte van de woonkamer. Ze zijn met €3250,- ook lichtelijk boven het budget!
Budget ligt ergens rond de €1000,- per speaker (kan iets hoger of wat lager) Hier binnen zal ik vast toch wel wat moois / goede kwaliteit kunnen vinden!
Er staat veel moois tweedehands te koop, maar misschien wil je alleen maar nieuw kopen?
Ga je zowel vloerstaanders als monitoren een kans geven, of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

€ 1000 per speaker is een realistisch budget. Daar kun je hele mooie speakers voor kopen.

Ik ben in 2010 met een budget van € 2500 p/p gestart en thuis gekomen met speakers die € 1200 p/p kostten. Uiteindelijk zoek je nu eenmaal niet de "beste" speakers maar de speakers waar jij het liefst naar luistert. Soms pakt dat juist goedkoper uit dan je verwacht.

Ik kocht speakers van een failliete fabrikant waarvan de winkel een partij had opgekocht. Geen idee of ze "goed" of "value for money" zijn, want ik heb er nog nooit een review of andere ervaringen van gezien, maar ik ben er tevreden over.

Dat was me bij de speakers die ik daarvoor had ook al overkomen. Ik beluisterde 2 types van dezelfde fabrikant, in dezelfde serie, en vond de goedkopere (compacte) speaker gewoon beter dan de duurdere (vloerstaande) speaker. Meer (bas) is niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Waarom zoek je niet via YT op "Audio speaker test" oid, in dat soort testen zitten vaak alle facetten en frequenties om goed tw testen; YouTube: Stereo Sound Test for headphones or speakers in High Quality - HD :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Anoniem: 477979 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 17:00:
Waarom zoek je niet via YT op "Audio speaker test" oid, in dat soort testen zitten vaak alle facetten en frequenties om goed tw testen; YouTube: Stereo Sound Test for headphones or speakers in High Quality - HD :*)
Bedankt voor de tip had ik nog niet aan gedacht
Finesse schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:41:
[...]

Er staat veel moois tweedehands te koop, maar misschien wil je alleen maar nieuw kopen?
Ga je zowel vloerstaanders als monitoren een kans geven, of?
- Het maakt mij in principe niet uit of dat ik de speaker nieuw of tweede hands aanschaf in het laatste geval uiteraard wat de vraagprijs is en de staat van het aangeboden produkt. Eerst is het zaak dat een keuze maak welke speaker het moet gaan worden.

- Als ik kijk naar de ruimte die we hebben in het zitgedeelte dan oogt een monitor / bookshelf in combi met een sub net wat beter dan 2 vloerstaanders. Om hierbij een beeld te gevem de B&W CM10 S2 vond ik erg goed klinken, maar ik vond ze toch net een maatje te groot. Tevens denk ik dat als je een goede monitor / bookshelf in combi met een sub hebt je ook het hele spectrum zou moeten kunnen halen.

- Hmmm moet dus ook nog een sub gaan uitzoeken 8) Rel T7 formaat achtig. Of zijn hier betere voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
jokapo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:21:
[...]
[...]
- Het maakt mij in principe niet uit of dat ik de speaker nieuw of tweede hands aanschaf in het laatste geval uiteraard wat de vraagprijs is en de staat van het aangeboden produkt. Eerst is het zaak dat een keuze maak welke speaker het moet gaan worden.
- Als ik kijk naar de ruimte die we hebben in het zitgedeelte dan oogt een monitor / bookshelf in combi met een sub net wat beter dan 2 vloerstaanders. Om hierbij een beeld te gevem de B&W CM10 S2 vond ik erg goed klinken, maar ik vond ze toch net een maatje te groot. Tevens denk ik dat als je een goede monitor / bookshelf in combi met een sub hebt je ook het hele spectrum zou moeten kunnen halen.
- Hmmm moet dus ook nog een sub gaan uitzoeken 8) Rel T7 formaat achtig. Of zijn hier betere voor te vinden.
Ik heb zowel vloerstaanders beluisterd met een duidelijk gemis aan laag en waarvan ik dus vond dat er zeker een SUB moest komen om het plaatje compleet te maken, anderzijds monitors mogen genieten die zeer goed presteerde zonder SUB.

Over subwoofers weet ik niet veel .... een jaartje geleden een sub gaan plaatsen / afstellen met een vriendin met budget set ...... ik mocht toen vaststellen wat voor een meerwaarde zo'n laagspeaker kan hebben.
REL raad aan om aan te sluiten via de speakeraansluiting op de versterker high(level), zelf zou ik eerder geneigd zijn om het laag volledig via de SUB te laten weergeven.
Maar zoals ik reeds zei, ik weet er zelf te weinig van en laat dit dan ook graag over aan de subwoofer experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik vergeleek ze in dit geval met de cm10 s2, dan was het verschil niet absurd. Door het model dat je af liet vallen verwachte ik dat je zocht naar een wat heldere speaker. Dat was voor mij namelijk de reden van de overstap b&w (vader die b&w gek is), naar canton, een geluid door bekenden van mij als ''schel'' word omschreven. Ikzelf vind dit juist heerlijk, een hihat die voelt alsof de het drumstel vlak voor je staat. :*) (heb zelfs de grootste staanders uit de vento lijn).

Edit: Nog een 3e pagina met reacties, qua sub zou ik zelf niet snel voor een 8 inch in die prijsklasse gaan, de rel nooit beluisterd maar zelf eind vorig jaar wel lang bezig geweest met een subwoofer uitzoeken. Het probleem wat ik met de kleinere subs had was dat het verschil met mijn staanders niet absurd was, die hebben al 7,8 inch woofers. uiteindelijk merk je dat toch in de muziek met veel bass. of als het daarnaast een home theater set is helemaal bij films. De uiteindelijke keuze is een klipsch geworden met een grote woofer, dit maakte een gigantisch verschil met de woofers in de zelfde prijsklasse maar een kleinere woofer. Mocht de ruimte het echt toe laten is het natuurlijk wat lastiger....

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 304028 op 21-04-2016 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Anoniem: 304028 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:35:
[...]

Ik vergeleek ze in dit geval met de cm10 s2, dan was het verschil niet absurd. Door het model dat je af liet vallen verwachte ik dat je zocht naar een wat heldere speaker. Dat was voor mij namelijk de reden van de overstap b&w (vader die b&w gek is), naar canton, een geluid door bekenden van mij als ''schel'' word omschreven. Ikzelf vind dit juist heerlijk, een hihat die voelt alsof de het drumstel vlak voor je staat. :*) (heb zelfs de grootste staanders uit de vento lijn).
Ik wil inderdaad een helder / zuiver geluid hebben. Ter illustratie nam ik in deze de B&W CM6 S2 in vergelijking tot de KEF R100 zoals ik elders in het topic meldde het was alsof dat het gordijn weg werd getrokken. Dat kwam op mij over als een verschil van dag en nacht evenals de B&W CM6 in tegenstelling tot de Kef R500. En dan zat het verschil in helder / zuiver geluid echt in het voordeel van de B&W. De zoektocht is voorlopig ook nog niet voorbij ik ga zeker nog andere speakers beluisteren en waar mogelijk proberen te vergelijken bij de beter audiohandel. Voor mij is het hoog en mid belangrijker in de speaker dan het laag, want dit ben ik uiteindelijk toch van plan om uit een goede sub te gaan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door jdwrist op 21-04-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik edit net terwijl je al reageert ;). Mocht je in de gelegenheid zijn zou ik ook wat andere merken gaan luisteren, mijn set is aangeschaft nadat ik een tijdje muziek heb geluisterd op twee studio monitoren ( geen bijzonder spul: http://noaudiophile.com/JBL_LSR305/ ). En dat heeft voor mij de keuze voor de woonkamer speakers nogal beïnvloed, nadeel is zeker op de monitoren, dat wanneer het niet goed is opgenomen je het ook echt niet wil luisteren ;),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

The Eagle schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:11:
[...]

, Prodigy is gewoon knallen over het hele bereik... :Y)[/me]
Die CD is HET voorbeeld van een lekker vet gecomprimeerde mastering!

In gewone mensen-taal; Die klinkt echt overal VET op! ;)

on topic:
Ik ga speakers luisteren en ik neem mee:

1. Aurora- Aurora (round midnight, briljante basklarinet solo, maar als de drums en bas inkomen moet er een golf warm water over je heen spoelen...)

2. Portishead - Dummy (It's a fire, Laag test. Ook fijn om "gasten" met "woefers" in de auto te stangen. "Ow, heb jij "laag" in je auto?" Weet je wel gelijk wat er los zit! ;) ) En de zangeres mag niet schriller klinken dan ze al doet. (vaag, yup!) Breekbaar mag niet gebroken klinken, zeg maar...

3. Tool - 10.000 days (Want die moet sowiso lekker klinken!)

en om echt te plagen:

4. Food for Woofers (deel 1, the original destruktor of speakers) Staan ook een aantal lekker hard gemasterde techno-knallers op die een indruk geven of dat ook fijn klinkt op de geteste speakers.

De testsignalen zijn ronduit gevaarlijk en dienen niet hard te worden afgespeeld. Wel leuk om je woofers 10 Hz te ZIEN maken... :P

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

jokapo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:21:
[...]

[...]
Graag gedaan:) Er zijn trouwens online veel meer van dergelijke audio testers te vinden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
jokapo schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:43:
[...]

Ik wil inderdaad een helder / zuiver geluid hebben. Ter illustratie nam ik in deze de B&W CM6 S2 in vergelijking tot de KEF R100 zoals ik elders in het topic meldde het was alsof dat het gordijn weg werd getrokken. Dat kwam op mij over als een verschil van dag en nacht evenals de B&W CM6 in tegenstelling tot de Kef R500. En dan zat het verschil in helder / zuiver geluid echt in het voordeel van de B&W. De zoektocht is voorlopig ook nog niet voorbij ik ga zeker nog andere speakers beluisteren en waar mogelijk proberen te vergelijken bij de beter audiohandel. Voor mij is het hoog en mid belangrijker in de speaker dan het laag, want dit ben ik uiteindelijk toch van plan om uit een goede sub te gaan halen.
Dali staat ook bekend om het heldere geluid vergeleken met sommige andere merken.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Voor dit budget kun je ook een paar Focal Aria 948 krijgen, 2050 euro bij stassen. Heerlijke speakers voor dat geld, ik heb ze gehad maar inmiddels heeft alweer het upgrade virus toegeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:26:
Voor dit budget kun je ook een paar Focal Aria 948 krijgen, 2050 euro bij stassen. Heerlijke speakers voor dat geld, ik heb ze gehad maar inmiddels heeft alweer het upgrade virus toegeslagen.
offtopic:
is dat vanwege de jubileum korting? Zojuist Focal chorus gehoord in Amersfoort (hificorner) afwisselend met Klipsch RP280F, ik ben om het gaat Focal worden. Voor die prijs ben ik wel in voor een setje Aria 948, blind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394709

ik neem een telefoon met spotify mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
GerardVanAfoort schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:47:
[...]

offtopic:
is dat vanwege de jubileum korting? Zojuist Focal chorus gehoord in Amersfoort (hificorner) afwisselend met Klipsch RP280F, ik ben om het gaat Focal worden. Voor die prijs ben ik wel in voor een setje Aria 948, blind ;)
offtopic:
Nee, volgens mij standaard daar, ik heb ze voor die prijs gekregen toen ze pas uit waren zonder jubileumkorting. Gewoon even bellen of mailen, super set voor die prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:26:
37 cm breed 42 cm diep en 115 cm hoog

Zoals de review op hifi.nl al aangeeft de Wife Acceptance factor is hierbij wel erg klein _O- .... Zitgedeelte blijft een 3,3m bij 3,6m dus gok helaas wel overkill, maar goed ook focal nemen we mee in de test :)

Dat gaat een leuke luisterdag worden bij iear in Tilburg. Die hebben flink wat merken in huis dus vergelijkingsmogelijkheden te over gok ik zo.

Gisteren bij de radiobeurs in Dordt geweest. Kon hier toch niet echt warmlopen voor iets..... Zal mede ook wel door de eigenaar komen die meer interesse had in zijn gesprek met collega dan een mogelijke klant helpen!!! Het was letterlijk hier staat een tablet met een link naar Spotify / Sonos zoekt u de muziek maar uit die u wilt horen en weg was tie weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-07 13:15
Wanneer wij nieuwe speakers halen of versterker of sub-woofer oid dan nemen wij deze mee naar huis en testen wij deze een week ofzo.
Er is geen enkel andere manier om te kijken of deze speakers bij je thuis goed klinken.

Als je een goede winkel hebt krijg je dit zeker voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
jokapo schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:50:
[...]
Zitgedeelte blijft een 3,3m bij 3,6m dus gok helaas wel overkill, maar goed ook focal nemen we mee in de test :)
Harbeth zou je misschien ook wel goed vinden, er staat trouwens een leuk marktplaats paartje Harbeth HL-P3 ES-2 te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:02

Saffie_time

Why use this? 42!

Heb je al een versterker?
Zo ja --> Meenemen!!!

Er is namelijk wel wat verschil tussen versterkers en als je wil weten hoe speakers met de versterker die je thuis hebt staan gaat klinken is er maar 1 optie en dat is meenemen.

Hier gaat overigens altijd het live album van alice in chains mee.
Zeer fijn om verschillen te horen wat mij betreft.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Saffie_time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:50:
Heb je al een versterker?
Zo ja --> Meenemen!!!

Er is namelijk wel wat verschil tussen versterkers en als je wil weten hoe speakers met de versterker die je thuis hebt staan gaat klinken is er maar 1 optie en dat is meenemen.

Hier gaat overigens altijd het live album van alice in chains mee.
Zeer fijn om verschillen te horen wat mij betreft.
De versterker word in dit verhaal ook meegenomen en vervangen 8)

Alice in Chains Unplugged en dan het nummer Rooster blijft toch machtig mooi om te horen hoe ze daar op het podium aan het gitaren staan te plukken!@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zelf een beetje gevarieerd:
- Dire Straits - So far away
- Dire Straits - Brothers in Arms
- Diana Krall - Let's face the music and dance
- Roxy Music - Song for europe
- Drill Instructor uit full metal jacket

Vooral de variatie bass en treble is een mooie verdeling zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:02

Saffie_time

Why use this? 42!

jokapo schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:08:
[...]

De versterker word in dit verhaal ook meegenomen en vervangen 8)

Alice in Chains Unplugged en dan het nummer Rooster blijft toch machtig mooi om te horen hoe ze daar op het podium aan het gitaren staan te plukken!@
Precies om die reden gaat die cd áltijd mee.
Daar zit aardig wat nuance in en het is een cd die ik kapot gedraaid heb vroeger.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ik weet niet hoe serieus je bent met muziek maar ik luister altijd naar "white noise" als je muziek gaat luisteren dan hoor je de muziek maar het gaat juist om de speakers die je wil horen, het probleem met muziek is dat je door de muziek heen de speaker moet gaan horen en dat werkt gewoon niet, je gaat toch meer op de muziek zelf letten daarnaast kan je een speaker anders neerzetten waardoor het weer compleet anders klinkt en is het toch niet hetzelfde als de thuis situatie waar alles later toch komt te staan. Het beste is dus vrij hard "White Noise" aan te zetten te zetten en dan goed naar de speaker luisteren hier kan je rustig 4 uur of meer vooruit trekken, haastig luisteren werkt niet en te lang is heel vermoeiend. Als het kan neem je eigen versterkers mee omdat je die al kent, en je eigen speakerkabels let vooral op dat je dat ook netjes aansluit anders gaan de aardstralen in je kabels en klinkt alles minder open en vol. Je eigen bankstel en eten kan ook om je te laten ontspannen al vinden de verkopers dat niet altijd even fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 08:03

kingfriko

100 % BULLY

haha _/-\o_

kingfriko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Vergeet ook niet je antistatische sokken aan te trekken, je oren te wassen en je oorharen te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 18:35:
Vergeet ook niet je antistatische sokken aan te trekken, je oren te wassen en je oorharen te knippen.
En moet ik dan nog nat achter de oren zijn ook of moeten de oortjes netjes afgedroogd zijn voor het optimale effect _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
jokapo schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:50:
[...]
Gisteren bij de radiobeurs in Dordt geweest. Kon hier toch niet echt warmlopen voor iets..... Zal mede ook wel door de eigenaar komen die meer interesse had in zijn gesprek met collega dan een mogelijke klant helpen!!! Het was letterlijk hier staat een tablet met een link naar Spotify / Sonos zoekt u de muziek maar uit die u wilt horen en weg was tie weer 8)7
Tsja, iedereen pakt het anders aan hé ...... zowel de potentiele klanten als de verkopers.
Ik heb liefst dat me mij tijdens luistersessies met rust laten ..... geen invloed van buitenaf.
Vraagje stellen aan verkoper kan je toch altijd ..... als men dan niet reageert houd het natuurlijk op.
Ik vraag zelfs aan diegene die met me vergezeld om geen comentaar te geven over het geluid tijdens de luistersessie, het zijn tenslotte mijn oren die moeten beslissen.
En ja, eigen CDtjes meenemen, heb je dat gedoe niet met het uitzoeken.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Finesse schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:06:
[...]

Tsja, iedereen pakt het anders aan hé ...... zowel de potentiele klanten als de verkopers.
Ik heb liefst dat me mij tijdens luistersessies met rust laten ..... geen invloed van buitenaf.
Vraagje stellen aan verkoper kan je toch altijd ..... als men dan niet reageert houd het natuurlijk op.
Ik vraag zelfs aan diegene die met me vergezeld om geen comentaar te geven over het geluid tijdens de luistersessie, het zijn tenslotte mijn oren die moeten beslissen.
En ja, eigen CDtjes meenemen, heb je dat gedoe niet met het uitzoeken.
Succes.
Dat in alle rust kunnen beluisteren ben ik helemaal met je eens ware het niet dat de speakers hier allemaal afgekoppeld langs de muur stonden en dus telkens van de plek gesleept moesten worden naar het aansluitpunt. Even snel schakelen tussen speakers zat hier dus niet in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Komt hier net voorbij: The Alman brothers band - Mountain jam, heerlijk bijna 34 minuten jammen. Ga deze zeker meenemen als ik in juli een compleet nieuwe AV hoek ga samenstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik vroeg me eigenlijk af wat voor muziek jullie gebruiken om een installatie te beoordelen.

Ik ben inmiddels misschien wel wat ouderwets, maar ik gebruikt daarvoor eigenlijk de volgende albums (liefste de originele en niet de remastered):

Dire Straits - Brothers in Arms
Dire Straits - Love over Gold
Madonna - Ray of lights
Metallica - Metallica
Massieve attack - Heligoland
Muse - The 2nd Law

Carl Orff - Carmina Burana (Seiji Ozawa, 1969)

Pleasurekraft - Rigel (Original mix)
Kölsch and Tiga - HAL

Die laatsten zijn meer om te kijken hoe de set zich houdt met relatief lage bassen die lang doorgaan, niet dat die opname nu zo goed is.

Als jullie tips hebben voor andere artiesten en albums hoor ik dat graag!

Ik weet dat muziek ook aan smaak gebonden is, maar los van smaak kun je zeker horen of iets goed klinkt of niet.

//EDIT:
Ik vergat “Vitalic” nog als band..

[ Voor 3% gewijzigd door BernardV op 02-07-2019 23:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
BernardV schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:47:
Ik vroeg me eigenlijk af wat voor muziek jullie gebruiken om een installatie te beoordelen.

Ik ben inmiddels misschien wel wat ouderwets, maar ik gebruikt daarvoor eigenlijk de volgende albums (liefste de originele en niet de remastered):

Dire Straits - Brothers in Arms
Dire Straits - Love over Gold
Madonna - Ray of lights
Metallica - Metallica
Massieve attack - Heligoland
Muse - The 2nd Law

Carl Orff - Carmina Burana (Seiji Ozawa, 1969)

Pleasurekraft - Rigel (Original mix)

Die laatste is meer om te kijken hoe de set zich houdt met relatief lage bassen die lang doorgaan, niet dat die opname nu zo goed is.

Als jullie tips hebben voor andere artiesten en albums hoor ik dat graag!

Ik weet dat muziek ook aan smaak gebonden is, maar los van smaak kun je zeker horen of iets goed klinkt of niet.
toon volledige bericht
eva cassidy - zeer bekend in audioland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
aljooge schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:52:
[...]

eva cassidy - zeer bekend in audioland
Dank je! Ik ken het wel nu ik het even snel gezocht heb, maar ga beter luisteren..

Ik moest ook nog even denken aan Leonard Cohen.. die heeft ook wel een aantal goede opnames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@BernardV
Michael Jackson - Bad ('78)
Marian Carey - Number Ones
Marco Borsato - Symphonica in Rosso
Vengaboys - Up & Down The party album

En tot slot::

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ludovico Einaudi - Experience (Starkey Remix)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

Ik zie Ludovico Einaudi, erg mooie muziek en erg geschikt om je speakers te testen.
Ik gebruik een aantal playlists op spotify:
High Fidelity sound test - best recordings on spotify
Dali Rubicon non-official speaker test
[Headphones] Audiophile test tracks

Paar nummers die er uit springen voor mij:
Keith don't Go van Nils Lofgren

Porcelain - Moby

Ik ben wel een jazzliefhebber dus ik hou van de heldere klanken van Dali. De meeste dance doet het daar slecht op, behalve Get Lucky van Daft Punk, dat is echt :9

[ Voor 9% gewijzigd door page404 op 03-07-2019 18:16 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Post van Björk uit 1995 In de eerst paar tracks (hyper-ballad) zit een hoop laag.
Wat van Nick Cave, Marilyn Manson en Piet Kee op het orgel van de St. Bavo Kerk in Haarlem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Pat Metheny - Orchestrion project. Leuk voor je soundstage/stereobeeld te checken.
Verder vind ik Daft Punk of Coldplay (ghosts/viva la vida) ook prima. Michael Jackson...

En als je jezelf wilt pijnigen, neem dan nummer My Favorite Game van the Cardigans mee... als het goed is, hoor je ze allemaal uit de maat opgenomen. Dan kan je het nummer nooit meer erna luisteren :D

Verder voor andere muzieksmaken, Kate Bush - Running up that hill, nog Outkast (speakerbox) of Snoop Dogg - what's my name :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door gitaarwerk op 04-07-2019 09:19 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56
Laat tegenwoordig iedereen Also sprach Zarathustra thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jeronimo schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:43:
Laat tegenwoordig iedereen Also sprach Zarathustra thuis?
Tenzij je daar een fan van bent kun je het beter thuislaten. Muziek meenemen die je niet goed kent heeft geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
gitaarwerk schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:18:
Pat Metheny - Orchestrion project. Leuk voor je soundstage/stereobeeld te checken.
Verder vind ik Daft Punk of Coldplay (ghosts/viva la vida) ook prima. Michael Jackson...

En als je jezelf wilt pijnigen, neem dan nummer My Favorite Game van the Cardigans mee... als het goed is, hoor je ze allemaal uit de maat opgenomen. Dan kan je het nummer nooit meer erna luisteren :D

Verder voor andere muzieksmaken, Kate Bush - Running up that hill, nog Outkast (speakerbox) of Snoop Dogg - what's my name :Y)
Het horen of iets in de maat is of niet heeft niet zozeer met de kwaliteit van de speakers of weergave te maken? Of mis ik misschien iets? :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Maarten_E schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:53:
[...]

Het horen of iets in de maat is of niet heeft niet zozeer met de kwaliteit van de speakers of weergave te maken? Of mis ik misschien iets? :)
klopt, dat is het rare? :? :9

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
het is sowiezo lastig om de ideale speakers uit te zoeken op geluid. De rest van de set heeft ook invloed helaas en de acoustiek is nooit hetzelfde als thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 14:16
Cambridge audio heeft ooit een vrij aardige lijst online gezet met er ook goed bij beschreven wat je in elk nummer wil zoeken.Zie: https://www.cambridgeaudi...-cambridge-audio-engineer
Verder moet je vooral lekker luisteren wat voor jezelf goed moet klinken. Ik heb zelf een heel setje compleet verschillende CD's uit mijn rek getrokken.
Pagina: 1