Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 10:00
Ik heb via Tweakers V&A een Club 3D R9 270 RoyalQueen gekocht. Deze zat nog netjes in de verpakking, dus eigenlijk gloednieuw.

Ik heb met DDU (Display Driver Uninstaller) de oude AMD drivers verwijderd, en daarna de nieuwe geïnstalleerd.

De kaart heeft heel even (een dag of 2) prima gewerkt. Maar daarna heb ik een paar keer 'display driver stopped responding' gehad, en nu kom ik zelfs niet meer in windows, tenzij safe modus.

Met 2 beeldschermen (1 op hdmi, andere op dp) krijg ik af en toe een groen scherm, soms zwart. Soms begint de fan van de videokaart op 100% te draaien. Maar het komt er op neer dat ik windows niet meer in kom zonder dat windows crasht. Als ik al aan het login scherm kom, dan heb ik veel last van artifacts en na het inloggen crasht windows alsnog.

Nu lijkt het er op dat het wel eens een PSU probleem zou kunnen zijn, maar voor ik 100+ euro ga uitgeven aan een 750w voeding wil ik zeker weten dat het niet ergens anders aan zou kunnen liggen.

Graag jullie advies! :)

Mijn setup:

Intel Core i7 2600 / 3.4 GHz - LGA1155 Socket
Be quiet! Pure Power BQT L7-430W
Gigabyte GA-Z68AP-D3
Kingston HyperX Red Limited Edition - Geheugen - 8 GB

Beste antwoord (via Cypher87 op 16-04-2016 19:40)

• Q.K. Pinees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08 20:27
Denk eerder dat het aan de GPU ligt, ik heb namelijk alles wat je beschijft ook al eens meegemaakt met mijn r9 270(x).
Het begon bij mij dus ook bij "display driver has stopped responding", toen een dag of 2 later kon ik Windows niet eens meer binnen komen zonder een crash, tenzij ik via safe-mode ging werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe oud is die voeding? Qua wattage is het zeker voldoende ieg.
Alles op stock? Laatste bèta drivers of de WHQL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt sowieso genoeg aan die voeding qua wattage alleen al. Zit de kaart direct aan de voeding, dus niet via adapters?

Kabels al gecontroleerd?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Draait je Z68 op de laatste bios? Ik meen me namelijk nog wat problemen met Z68/P67 chipsets en AMD kaarten te herinneren.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Mijn vorige videokaart had 2 pcie connectors nodig. Dus ik heb 1 met dubbele molex en de andere zit rechtstreeks op de voeding. Ik heb ze beide al geprobeerd. Geeft hetzelfde resultaat.

Bios weet ik niet, zal ik controleren.

Bios heeft een upgrade gehad nu.

Voeding is ongeveer 4 jaar oud. Ik heb driver versie 16.4.1 (Windows 10) geïnstalleerd.

Alles is verder stock, geen oc oid.

[ Voor 36% gewijzigd door Cypher87 op 15-04-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou ook even 16.3.2 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Zal ik proberen. Maar ook in het Bios heb ik last van rare artifacts:

https://drive.google.com/...PWHFLTTZOOHh1ZWw3NHdWOEFB

Toch een PSU probleem? Of kaart stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de mogelijkheid hebt met een andere voeding te testen, doen! De L7 is er een van inmiddels 6 a 7 jaar oud en gezien de matige interne componenten gaat die ook niet langer mee.
Een goede voeding hoeft overigens niet meer dan €60,- te kosten pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: Corsair Vengeance 400W.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2016 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Ik heb alleen nóg oudere voedingen liggen. Een nieuwe is altijd een optie, als ik maar zeker weet dat het niet aan de kaart ligt.

Nog even een filmpje ter verduidelijking: YouTube: R9 artifacts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crasht het systeem ook als je de R9 270 hebt verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Nee, met de on board intel videokaart werkt alles naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Kan je de kaart niet bij iemand anders in zijn pc testen?

Het crashen van Windows klinkt namelijk wel heel erg als een voeding probleem, maar de artifacts geven me toch wel het idee dat het een videokaart probleem is ( kan je pc ook steeds van crashen) .

Ik denk dus dat je eerst moet uitsluiten of de zelfde problemen niet voorkomen op een andere pc.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Q.K. Pinees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08 20:27
Denk eerder dat het aan de GPU ligt, ik heb namelijk alles wat je beschijft ook al eens meegemaakt met mijn r9 270(x).
Het begon bij mij dus ook bij "display driver has stopped responding", toen een dag of 2 later kon ik Windows niet eens meer binnen komen zonder een crash, tenzij ik via safe-mode ging werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Ik ga vanavond de kaart testen in een andere pc. Maar ik heb wel het vermoeden dat het aan de GPU ligt. Dit is dus de reden waarom ik nooit 2e hands spul koop. Weggegooid geld :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
je geeft aan dat je de kaart via tweakers hebt gekocht.
laten we er niet direct van uit gaan dat de vorige eigenaar jou moedwillig een defecte kaart verkoopt.

indien je kaart defect is zou ik eerst contact opnemen met de vorige eigenaar.

indien de kaart jonger is dan 2 jaar en je hebt een bon gekregen dan zou je garantie kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Nee absoluut niet. Vandaar ook dit topic. Zoals gemeld zat de kaart nog in verpakking (geseald). Ik heb ook al contact opgenomen, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Het is alleen even balen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Waarschijnlijk een slecht soldeercontact van een geheugenmodule of stroomvoorziening (mosfet, capacitor). Sinds dat er loodvrij soldeer gebruikt moet worden zijn er veel meer problemen met consoles, moederborden, pcb's na verloop van tijd. Volgens mij ook als deze niet gebruikt zijn, maar des te sneller wanneer wel (koud-warm-koud-warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Ligt toch aan gpu. In een andere pc doet ie hetzelfde zodra hij warm wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Fijn om te horen dat je nu wel de oorzaak weet , rot dat je gpu defect is.
Heb je al contact gehad met de verkoper?
Ik hoop dat het allemaal voorspoedig wordt opgelost .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Er is contact geweest. Hopelijk de volgende keer beter :)
Pagina: 1