Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsedToBeD
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-02-2023
Mijn vraag
hoeveel watt gebruikt dit moederbord

Relevante software en hardware die ik gebruik
Msi h170A Gaming pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Helemaal niets gevonden

Beste antwoord (via UsedToBeD op 24-04-2016 20:31)

Verwijderd

UsedToBeD schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:56:
[...]

Ja, dat klopt, ik weet namelijk niet wat voor een voeding aan watt ik minimaal nodig heb om hem van genoeg stroom te voorzien..
Misschien dat dit helpt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek op het www eens wat reviews op. Daar zal het stroomverbruik vast wel vermeld worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Zo los in de doos verbruikt dat moederbord helemaal geen stroom. Als je hem gaat gebruiken is het volledig afhankelijk van wat je er allemaal op aansluit en hoe je dat gebruikt. Kortom, je vraag is niet te beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom boeit het verbruik van een bord. Leg eens de achtergrond van je vraag uit. Sowieso is het verbruik dermate laag dat het in het niet valt vergeleken met een CPU of videokaart. Beetje onzin topic, again.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat veel reviewers het precieze verbruik van het bord zullen laten zien, hooguit dat van het hele systeem, omdat het verdomd lastig te meten is wat het bord verbruikt (zonder dus CPU en dergelijke mee te tellen).

Ga er daarnaast vanuit dat je CPU, GPU en dergelijke veel meer zullen zuipen dan de chips op je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
TERW_DAN schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:41:
Ga er daarnaast vanuit dat je CPU, GPU en dergelijke veel meer zullen zuipen dan de chips op je mobo.
Bij activiteit wel, maar in idle mode vraag ik mij dat af... zo'n processor die niets staat te doen kan zichzelf goed downclocken, delen van de chip spanningsloos maken - zou mij niets verbazen als het idle-verbruik van een CPU onder een watt ligt - en dan wordt het totaal van het moederbord dominant.

Ofwel, wat er hier al eerder geschreven is: onder welke omstandigheden gaat het er om?
(...en dan nog zal er niemand een goed becijferd antwoord hebben)

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 16-04-2016 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:45
Misschien denk ik ontzettend simpel (vergeef het me).
Maar dit is heel makkelijk te testen.

Als je wilt weten wat letterlijk een kaal moederboard verbruikt doe je het volgende:
1. Koop een goede wattage meter (of leen hem).
2. Test hoeveel wattage dat ding aangeeft als je alleen de voeding zelf aan zet (zonder aan te sluiten).
3. Haal het moederboard uit de doos (deze is dus nog helemaal kaal).
4. Sluit de voeding op het moederboard aan.
5. Zet hem aan.
6. Meet nu nogmaals het verbruik op de wattage meter.
7. Bekijk het verschil in wattage en je hebt je vraag beantwoord.

Overigens is het mij een raadsel waarom je dit zou willen weten.
Het moederboard verbruik zal zo nihil zijn vergeleken met alles wat erop / eraan komt te zitten waardoor dit normaal gesproken niet echt van belang is.

Maar zo kun je toch een enige indicatie krijgen :)

[ Voor 8% gewijzigd door knorde op 16-04-2016 13:14 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Nee, zeker niet:
Een voeding verbruikt zelf meer als hij meer moet leveren. Bijvoorbeeld, als er NIETS aan hangt zal hij misschien 1 watt verbruiken aan het stopcontact. Moet hij 50W leveren aan een moederbord, zal zal hij aan het stopcontact wellicht 55W verbruiken. Je 'kaal' meting is dus niet bruikbaar.

Hetzelfde ook voor het moederbord: een moederbord zonder CPU heeft nog geen dataverkeer naar de uitbreidingssloten, VRMs hoeven nog niets te doen en meer van dat alles. Dus ook een moederbord zelf zal minder verbruiken dan als er een CPU in zit (en de periferie op het moederbord meer moet werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ok, dan dacht ik toch te simpel :)
Overigens is niet uit de TS te halen of hij wilt weten wat het moederboard kaal verbuikt of met componenten erop.

Volgens mij is er (vooral met de wat weinige info) geen zinnig woord over te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thipje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-07 15:39

Thipje

Consultant IT & Innovation

UsedToBeD schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:55:
Mijn vraag
hoeveel watt gebruikt dit moederbord

Relevante software en hardware die ik gebruik
Msi h170A Gaming pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Helemaal niets gevonden
Het verbruik van een moederbord is verwaarloosbaar in vergelijking met de onderdelen die je erop aan gaat sluiten (cpu, gpu, ram, opslag etc). Als je van de belangrijkste onderdelen het stroomverbruik optelt en dan een psu koopt die net iets meer watt heeft dan je eigenlijk nodig hebt, dan zit je sowieso in de veilige zone.

NZXT S340 (Wit) - MSI Krait Gaming X370 - AMD Ryzen 5 1600 - G.Skill Trident Z RGB 16GB DDR4 - MSI Geforce GTX 1080 FE - 250GB Samsung 960 NVMe SSD - 250GB Samsung 850 EVO SSD - 120GB Kingston SSD - 1TB WD Blue HDD - 4x NZXT FN V2 White - Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Thipje schreef op zondag 17 april 2016 @ 11:40:
Het verbruik van een moederbord is verwaarloosbaar in vergelijking met de onderdelen die je erop aan gaat sluiten (cpu, gpu, ram, opslag etc).
Zoals eerder gezegd, dat hangt helemaal af van *waarom* de TS dat wil weten.

Als je een thuis-servertje aan het opstellen bent die enkel wat mail & webserving doet met praktisch geen load, dan ben je waarschijnlijk erg geinteresseerd in het idle-verbruik - want DAT is wat het ding 99% van de tijd verbruikt en wat je direct geld kost.

En voor idle verbruik is juist het moederbord behoorlijk van invloed - die processor verbruikt dan niet zoveel, maar de overhead van het moederbord bepaald grotendeels het verbruik.

Gaat het je inderdaad om het dimensioneren van een PSU, dan kijk je juist naar maximum verbruik - en dan heb je gelijk dat het moederbord verwaarloosbaar is.

Maar het hangt dus sterk af van de reden van de vraag - je kan niet simpelweg stellen dat het verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thipje schreef op zondag 17 april 2016 @ 11:40:
[...]

Het verbruik van een moederbord is verwaarloosbaar in vergelijking met de onderdelen die je erop aan gaat sluiten (cpu, gpu, ram, opslag etc). Als je van de belangrijkste onderdelen het stroomverbruik optelt en dan een psu koopt die net iets meer watt heeft dan je eigenlijk nodig hebt, dan zit je sowieso in de veilige zone.
Dat is niet helemaal waar, zeker niet als het om idleverbruik gaat; CPUs en GPUs hebben enorme stappen gemaakt met stroomverbruik richting nul terug te brengen als ze niets doen, moederbordchipsets kunnen soms flink achterblijven.

Extreem voorbeeld: heb hier een Intel D945GCLF moederbord met eerste generatie Atom erop gesoldeerd. Moederbord verbruikt in totaal 38W onder full load, maar idle nog altijd 27W. De CPU heeft een TDP van 4W, dus slechts 4W van de 38W komt door de CPU, de overige 34W onder load en ergens tussen de 23W en 27W idle is voor rekening van overige componenten. Wat blijkt: alleen de i945GC chipset verbruikt al 22W, en kent geen low-power states. De resterende 12W onder load en +-4W idle komt voor rekening van overige componenten, vooral spanningsregelaars en secundaire chips.

Moderne moederborden hebben chipsets die sowieso veel minder verbruiken (o.a. omdat er geen geheugencontroller meer in zit) en bovendien low-power states hebben om zuiniger te idlen, maar dan nog kan er groot verschil zijn tussen moederborden. Het is dus een zinnige vraag die hier gesteld wordt (al blijkt uitermate weinig eigen inzet van de TS :/ ).

Nu, hoe ga je het meten? Lastige is dat zoals al gezegd is je absoluut niet de losse componenten zonder moederbord kunt meten. Wat je wel kunt doen is verschillende moederborden vergelijken. Als je alle overige zaken gelijk houdt is een evt verschil voor rekening van moederbord zelf. Tenzij je zelf grote stapels moederborden hebt is dit niet eenvoudig zelf te doen. De betere reviews van moederborden zullen wel naar stroomverbruik kijken. Probleem is de totale wildgroei van moederbordmodellen. MSI alleen al heeft 38 ( 8)7 ) moederborden met dit chipset uitgebracht. Kans dat je een gedegen review van een specifiek ontwerp vindt is minimaal. Beste wat je kunt doen is kijken naar reviews van chipset an sich.

Nadeel van alleen kijken naar chipset is dat chipset maar één component is en dat bijv ontwerp van spanningsregelaars (die tussen die 38 modellen flink kunnen verschillen) en de hoeveelheid overige shit (controllers voor allerlei toeters en bellen) sterk kan verschillen. Maar het is beter dan niets.

Als je stroomverbruik wilt minimaliseren is iig het devies om een moederbord met een zuinige chipset te nemen en verder zo min mogelijk onnodige poespas. Mijd dus allerlei "gaming" en "deluxe" zaken. Ieder extra chipje vreet stroom. Qua spanningsregelaars wordt het lastiger. Je wilt niet de absolute minimumconfiguratie kiezen, maar idealiter eentje erboven gaan zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Alleen blijft nu (nog steeds) de vraag waarom de TS dit wilt weten.
We kunnen nu alleen maar gissen.

Misschien wil de TS juist een game pc bouwen (of juist niet).
Het zou handig zijn als we iets meer info zouden hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat sowieso.

Ik gok een van twee dingen:
1) TS maakt zich zorgen om verbruikskosten (of heeft ouder die dat doet), in welk geval vooral idleverbruik relevant is.
2) TS probeert te bepalen welk wattage voeding hij minimaal nodig heeft voor systeem. Dan wil hij uiteraard maximale load weten.

Overigens, interessant leesvoer op dit vlak:
mux' blog
Mux heeft een 10W Core i3 gemaakt - en daar o.a. ASN-award voor gewonnen, puur door de stroomvoorziening van een moederbord volledig overhoop te halen en inefficienties eruit te halen. Dat zegt uiteraard weinig over deze specifieke situatie, maar hij legt haarfijn uit wat allemaal meespeelt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsedToBeD
dion_b schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:53:
Dat sowieso.

Ik gok een van twee dingen:
1) TS maakt zich zorgen om verbruikskosten (of heeft ouder die dat doet), in welk geval vooral idleverbruik relevant is.
2) TS probeert te bepalen welk wattage voeding hij minimaal nodig heeft voor systeem. Dan wil hij uiteraard maximale load weten.

Overigens, interessant leesvoer op dit vlak:
mux' blog
Mux heeft een 10W Core i3 gemaakt - en daar o.a. ASN-award voor gewonnen, puur door de stroomvoorziening van een moederbord volledig overhoop te halen en inefficienties eruit te halen. Dat zegt uiteraard weinig over deze specifieke situatie, maar hij legt haarfijn uit wat allemaal meespeelt.
Ja, dat klopt, ik weet namelijk niet wat voor een voeding aan watt ik minimaal nodig heb om hem van genoeg stroom te voorzien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:16

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Ah, zeg dat dan. Wat ga je er voor componenten in prikken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Misschien dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsedToBeD
Dank je wel voor dit nuttige antwoord, daar kan ik iets mee. :)

Met vriendelijke groeten

Dave
Pagina: 1