Game/Solidworks pc €1000,-

Pagina: 1
Acties:

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-12 16:14
Nadat een kennis vanuit het niets vroeg of ik mijn pc wilde verkopen, ben ik er over na gaan denken, Dat duurde uiteraard niet lang, want een nieuwe computer is altijd leuk :) Ik ben mij gelijk weer wat beter in gaan lezen en denk een redelijke build samen te hebben gesteld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en ik maak regelmatig gebruik van Solidworks voor mijn opleiding.
Gamen doe ik op 2560X1440/144Hz. Momenteel is dat voornamelijk CS:GO, maar dat kan over een maand een veel zwaardere game zijn. Ik ga mijn oude 1080P monitor als 2e scherm ernaast gebruiken, maar gamen blijf ik op één scherm doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een absolute prijs heb ik niet. Ik probeer rond de €1000,- te blijven, maar als het qua toekomstbestendigheid beter is om hier wat meer geld voor uit te geven dan is dat ook niet erg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua randapparatuur zit ik al goed. (Een mechanisch toetsenbord kan er nog bij, maar ik denk dat ik dat later ga aanschaffen.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk minimaal een I5-6500 nodig te hebben samen met een Nvidia 970.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb recentelijk een 2560X1440/144Hz monitor aangeschaft met G-SYNC, dus een videokaart van de groene kant is een must.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil mogelijk onder idle.

Ga je overklokken?
Tenzij iemand mee weet te overtuigen ben ik dat niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Omdat ik nog niet 100% zeker ben of dit wel de juiste keuze is, wil ik graag jullie mening weten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,65€ 311,65
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 312,95€ 312,95
1Cooler Master N200 Closed€ 41,95€ 41,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 19,95€ 19,95
1Steelseries Qck+€ 15,-€ 15,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 32,95€ 32,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 128,01€ 128,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,36

1.) De processor in deze build is de I7-6700. Ik denk dat deze net wat toekomstbestendiger zal zijn dan de I5 processoren. Helaas lukte het mij niet om een directe vergelijking tussen deze te vinden en kwam ik steeds op forums uit waar iedereen het standaard riedeltje zei zonder daadwerkelijke bewijzen. (i5 = snel genoeg voor gamen. I7 is alleen goed voor VM's ed.) Op de één of andere manier heb ik gewoon in mijn hoofd dat ik met de I7 net wat langer kan doen zonder weer een nieuwe pc te kopen. Is dit een beetje een reële aanname?
(Ook lijken de minimale framerates hoger te liggen met een I7 en heb je minder kans op micro-stuttering)

2.) Het moederbord blijft een lastig component. Ik heb nu gekozen voor een Z170 moederbord omdat deze 20 PCI lanes heeft. Ik wil namelijk ook een M.2. SSD erin zetten. Hierdoor heb ik dus 16 lanes voor de GPU en 4 lanes voor de SSD. Is dit ook nodig of kan ik een H170 of zelf B150 mobo nemen terwijl de GPU en SSD op hun volle capaciteit benut kunnen worden?
(Ik heb getracht dit zelf uit te vinden, maar ik bleef het een vaag verhaal vinden. De CPU heeft 16 lanes, maar kan wel gebruik maken van 20 lanes op het mobo.... Het lukt mij gewoon niet om dit allemaal te snappen :( )

3.) Ik heb gekozen voor de 970 van Nvidia. De ene reden is dat ik een G-SYNC scherm heb en de andere reden is dat over een paar maanden de nieuwe kaarten uit gaan komen waarvan er een enorme prestatieboost van wordt verwacht. Hierdoor vind ik het dus zonde om een nog duurdere kaart te kopen (980TI oid)

4.) Ik heb goede verhalen gelezen over de nieuwe NVME SSD's. Deze schijnen een stuk sneller te zijn dan de standaard SATA SSD's. De capaciteit maakt mij niet zoveel uit, ik leef nu ook nog op 180GB en dat gaat prima.

5.) RAM en voeding komen uit de BBG.

6.) Koeler heb ik uit de pricewatch geplukt. Deze schijnt wel goed te werken bij een TDP van 65W.

7.) Naar de kast heb ik nog niet goed gekeken, daar maak ik mij pas druk over als de overige componenten goed zijn.

Mijn verhaal is iets langer geworden dan gepland. Alvast bedankt voor het lezen een meedenken _/-\o_

Hieronder de aangepaste build adv tips van jullie :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,60€ 346,60
1Asus Z170I Pro Gaming€ 147,95€ 147,95
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 312,95€ 312,95
1Fractal Design Core 1500€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master TX3 i€ 22,-€ 22,-
1Steelseries Qck+€ 15,-€ 15,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 49,95€ 49,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 128,01€ 128,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.142,36

[ Voor 18% gewijzigd door Tvermeulen op 16-04-2016 13:09 ]

Verwijderd

Elke Skylake cpu heeft 16 PCIe 3.0 lanes, de Z170 chipset doet daar 20 bij. B150 heeft 8 PCIe 3.0 lanes, h170 heeft er 16. Het M2 slot maakt gebruik van de lanes uit de chipset. Je kunt dus net zo goed voor B150 kiezen pricewatch: Gigabyte GA-B150M-DS3P. (Het moederbord wat op dit moment in jou lijst staat past niet in de N200!)

Van de cpu koeler is een nieuwe versie met betere fan pricewatch: Cooler Master TX3 i.

Voor een tientje meer heb je een betere en stillere behuizing pricewatch: Fractal Design Core 1500 of pricewatch: Cooler Master Silencio 352.

Verwijderd

Om te beginnen, mijn complimenten voor de goede topic start , zo hoort het :*)

1 ) 7 net wat langer kan doen zonder weer een nieuwe pc te kopen. Is dit een beetje een reële aanname?
(Ook lijken de minimale framerates hoger te liggen met een I7 en heb je minder kans op micro-stuttering)
Ga je overklokken?

Wil een cpu waar je net wat langer mee kan doen, sluit OCen dan niet uit, want over 2 jaar heb je wat meer kracht nodig en dan baal je dat je moederbord niet de mogelijkheid geeft om te OCen ;)
zelf ben ik geen extreme overklokker, maar heb er bij mijn i7 2600k er veel plezier van gehad. De meeste intel chips zijn erg robuust en zullen zeker door een 10 % niet harder of minder hard slijten ( een OC naar bijv 4.8 GHz is een ander verhaal)

De mvne ssd lijkt me een goede keus, ik heb zelf de "opvolger", de pro 950 en deze bevalt erg goed.

Een tip die ik je misschien kan geven, maar op kijk voor GPU's eens bij vraag een aanbod, want met de nieuwe gpu serie op komst zou het misschien een idee zijn om voor een bijv een jaar een 2e hands gpu te gebruiken en deze later weer te verkopen. Een GPU is het onderdeel wat het snelt "verouderd" en het is in mijn ogen een beetje zonde om nu een gloed nieuwe gpu te kopen terwijl er over 2 maanden een serie uitkomt. ( veel mensen verkopen nu hun 700 kaarten )

• Tvermeulen
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:38:
Elke Skylake cpu heeft 16 PCIe 3.0 lanes, de Z170 chipset doet daar 20 bij. B150 heeft 8 PCIe 3.0 lanes, h170 heeft er 16. Het M2 slot maakt gebruik van de lanes uit de chipset. Je kunt dus net zo goed voor B150 kiezen pricewatch: Gigabyte GA-B150M-DS3P. (Het moederbord wat op dit moment in jou lijst staat past niet in de N200!)

Van de cpu koeler is een nieuwe versie met betere fan pricewatch: Cooler Master TX3 i.

Voor een tientje meer heb je een betere en stillere behuizing pricewatch: Fractal Design Core 1500 of pricewatch: Cooler Master Silencio 352.
Kijk, die uitleg snap ik tenminste. Dank je wel :)

Dat het moederbord niet in de kast past klopt inderdaad. Ik zat tot een uur geleden namelijk nog te twijfelen of ik niet een mini-ITX kast ging gebruiken. De kast had ik nog niet aangepast op ATX. Goed gezien en bedankt voor het benadrukken.

En de koeler ga ik aanpassen. Super!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:08:
Om te beginnen, mijn complimenten voor de goede topic start , zo hoort het :*)

1 ) 7 net wat langer kan doen zonder weer een nieuwe pc te kopen. Is dit een beetje een reële aanname?
Ga je overklokken?

Wil een cpu waar je net wat langer mee kan doen, sluit OCen dan niet uit, want over 2 jaar heb je wat meer kracht nodig en dan baal je dat je moederbord niet de mogelijkheid geeft om te OCen ;)
zelf ben ik geen extreme overklokker, maar heb er bij mijn i7 2600k er veel plezier van gehad. De meeste intel chips zijn erg robuust en zullen zeker door een 10 % niet harder of minder hard slijten ( een OC naar bijv 4.8 GHz is een ander verhaal)

De mvne ssd lijkt me een goede keus, ik heb zelf de "opvolger", de pro 950 en deze bevalt erg goed.

Een tip die ik je misschien kan geven, maar op kijk voor GPU's eens bij vraag een aanbod, want met de nieuwe gpu serie op komst zou het misschien een idee zijn om voor een bijv een jaar een 2e hands gpu te gebruiken en deze later weer te verkopen. Een GPU is het onderdeel wat het snelt "verouderd" en het is in mijn ogen een beetje zonde om nu een gloed nieuwe gpu te kopen terwijl er over 2 maanden een serie uitkomt. ( veel mensen verkopen nu hun 700 kaarten )
Dank je wel! Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk relevante informatie in een zo kort mogelijk stuk te proppen. Hopelijk is dat een beetje gelukt. (Helaas is mijn zinsopbouw niet zo goed, dus dat kan het lezen soms wat moeilijker maken :S )

Goede tip! Ik ga er eens over nadenken. (Voor marktplaats ben ik vrij huiverig, maar op tweakers heb ik vrijwel alleen maar positieve ervaringen met 2e hands spullen)

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van het ssdtje :) Het is in ieder geval al goed om te horen dat jij er tevreden over bent.

OC klinkt misschien toch wel als iets wat ik wel kan gebruiken. Het is eigenlijk zonde om te besparen op iets wat ik dagelijks iets te vaak/lang gebruik ;) Ik had alleen begrepen dat de processor dan niet terugklokt waardoor hij constant op de overgeklockte waarde blijft lopen. Nu is energieverbruik niet het grootste probleem (Lees: studentenhuis), maar vind ik het toch een beetje zonde voor de ijsberen op de poolkappen.

Beiden bedankt! Ik heb weer wat stof om overna te denken. (Ik ga mijn OP aanpassen met een nieuwe build zodat de mensen het proces kunnen volgen)

Verwijderd

OC klinkt misschien toch wel als iets wat ik wel kan gebruiken. Het is eigenlijk zonde om te besparen op iets wat ik dagelijks iets te vaak/lang gebruik ;) Ik had alleen begrepen dat de processor dan niet terugklokt waardoor hij constant op de overgeklockte waarde blijft lopen. Nu is energieverbruik niet het grootste probleem (Lees: studentenhuis), maar vind ik het toch een beetje zonde voor de ijsberen op de poolkappen.

Dit kan idd wel waar zijn, ligt een beetje aan hoe je wil OCen maar grote kans dat je de core clock op fixed gaat zetten voor meer stabiliteit.
Je kunt idd ook voor een goedkoper moederbord gaan en daardoor wat geld besparen voor anderen onderdelen :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:08:
Jouw voorbeeld van een 2600k is wel de meest extreme. Dat is op een 2500k na de best overclockbare chip.

Je gaat van een i7 6700k met overclockbare echt geen jaren langer genieten dan van een reguliere i5. Nu zit je ook met een 2600k op je z68 overclockbord, die snel genoeg is, maar op een zwaar verouderd platform. Geen m2 sloten, geen USB 3, last staan hoger, maar 2 Sata 3, geen pci-e 3.0.

Een i7 6700k kost je € 150 meer dan een i5 6500 en 170 meer dan een i5 6400. Bovendien heb je dan een extra koeler nodig (zit niet bij een i7 6700k) en wel een goede, weer 30-40 euro. Duurder moederbord, minimaal 40 euro duurder. Zit je tov een i5 6500 wel op 220-230 euro verschil. En wat merk je ervan in de praktijk? Waarschijnlijk verdomd weinig.

Het enige wat wel nuttig zou kunnen zijn is een i5 6600k (relatief veel meer extra snelheid door overclocken) als je zeker weet dat je gelijk gaat overclocken. Doe je dat niet, dan is de kans dat je het later gaat doen, bijzonder klein en heb je dus een dure processor, moederbord en koeler voor de katsekut.

Overclocken is tegenwoordig nauwelijks meer interessant, laat staan met een i7 die op de meeste borden standaard al op 4.2 GHz draait en die normaliter overgeclockt kan worden naar 4.6-4.7 GHz. Dat is 10-12%. En daar koop je dan een flink duurder bord voor.

Het is niet voor niets dat een i5 6400/6500 veruit het meest wordt aangeraden.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:15

fdees

Trust me I'm an Engineer

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en ik maak regelmatig gebruik van Solidworks voor mijn opleiding.
Gamen doe ik op 2560X1440/144Hz. Momenteel is dat voornamelijk CS:GO, maar dat kan over een maand een veel zwaardere game zijn. Ik ga mijn oude 1080P monitor als 2e scherm ernaast gebruiken, maar gamen blijf ik op één scherm doen.
Even over iets anders dan het game aspect, je vermeld dat je Solidworks regelmatig gebruikt voor je opleiding. Tijdens het modelleren gebruikt Soldiworks, maar 1 core dus een hogere core snelheid kan dan een voordeel zijn, maar wanneer je gaat overclocken moet dat wel goed komen. Iets wast ik zelf wel zou doen is 16 GB ram nemen, want als een beetje iets ingewikkeldere modellen en nog wat andere programma's open hebt kan je dit wel gebruiken.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Tvermeulen
White Feather schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 08:52:
[...]

Jouw voorbeeld van een 2600k is wel de meest extreme. Dat is op een 2500k na de best overclockbare chip.

Je gaat van een i7 6700k met overclockbare echt geen jaren langer genieten dan van een reguliere i5. Nu zit je ook met een 2600k op je z68 overclockbord, die snel genoeg is, maar op een zwaar verouderd platform. Geen m2 sloten, geen USB 3, last staan hoger, maar 2 Sata 3, geen pci-e 3.0.

Een i7 6700k kost je € 150 meer dan een i5 6500 en 170 meer dan een i5 6400. Bovendien heb je dan een extra koeler nodig (zit niet bij een i7 6700k) en wel een goede, weer 30-40 euro. Duurder moederbord, minimaal 40 euro duurder. Zit je tov een i5 6500 wel op 220-230 euro verschil. En wat merk je ervan in de praktijk? Waarschijnlijk verdomd weinig.

Het enige wat wel nuttig zou kunnen zijn is een i5 6600k (relatief veel meer extra snelheid door overclocken) als je zeker weet dat je gelijk gaat overclocken. Doe je dat niet, dan is de kans dat je het later gaat doen, bijzonder klein en heb je dus een dure processor, moederbord en koeler voor de katsekut.

Overclocken is tegenwoordig nauwelijks meer interessant, laat staan met een i7 die op de meeste borden standaard al op 4.2 GHz draait en die normaliter overgeclockt kan worden naar 4.6-4.7 GHz. Dat is 10-12%. En daar koop je dan een flink duurder bord voor.

Het is niet voor niets dat een i5 6400/6500 veruit het meest wordt aangeraden.
Is het niet sowieso verstandig om de standaard CPU koeler te vervangen voor een after market? Die zijn vaak een stuk stiller en werken ook beter.
Ik vraag mij af of je bij de I7 een duurdere koeler nodig hebt aangezien de I7 een lagere TDP heeft dan de I5. Ik verwacht dus dat een duurdere koeler beter bij een I5 past dan bij de I7. (edit: De K versies hebben een TDP van 91W en de non-k 65W. Een betere koeler is dus wel handig bij het bestellen van een K versie)

Bij het stukje over overclocken heb je mij even laten nadenken. Ik denk dat je in dat opzicht wel gelijk hebt. Die 10-12% overclock gaat dan inderdaad ook niet veel uitmaken. Wel denk ik dat een I7 zijn waarde wel wat langer vasthoudt vanwege zijn naam. Daardoor wordt het prijsverschil weer iets gunstiger als ik deze pc ooit weer verkoop.
fdees schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:00:
[...]

Even over iets anders dan het game aspect, je vermeld dat je Solidworks regelmatig gebruikt voor je opleiding. Tijdens het modelleren gebruikt Soldiworks, maar 1 core dus een hogere core snelheid kan dan een voordeel zijn, maar wanneer je gaat overclocken moet dat wel goed komen. Iets wast ik zelf wel zou doen is 16 GB ram nemen, want als een beetje iets ingewikkeldere modellen en nog wat andere programma's open hebt kan je dit wel gebruiken.
Daar ben ik het zeker mee eens. Goede tip!

Momenteel loop ik stage bij een ingenieursbureau waar ik kan blijven werken (bijbaan) na mijn stage. Zij vinden het geen probleem als ik weleens thuiswerk. Omdat de assemblies nogal groot kunnen worden is het misschien verstandig om toch gewoon voor de I7 te gaan.
Pagina: 1