• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb een vraag
ben bezig met research voor een nieuwe pc die ik wil gaan bouwen.

nu zit ik te twijfelen tussen een i5 6600k en een i7 6700 skylake cpu.

Maar wat is de prestatie verschillen tussen de twee.
zijn allebei quadcore cpu's, maar de ene unlocked en de ander met hyperthreading

heb een twee ''mythes'' gehoord betreffende deze vergelijking
-een overclock cpu is beter voor gamen, voor de rest is hyperthreading beter
-hyperthreading werkt niet bij singel of dual chanel Ram, alleen bij quadchanel

dus wie kan het uitleggen welke betere prestaties geeft

Verwijderd

Ligt er helemaal aan wat je met het systeem wil gaan doen, welke software, games etc.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ronald92 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:59:
De beste prestaties met wat doen ? Dit is de vraag waar het om gaat, maar wat je wil doen geef je niet aan.

Sommige applicaties hebben baat bij meer core's en dus ook HT, terwijl andere applicaties meer hebben aan meer kloksnelheid per core.

Verwijderd

Kloksnelheid is idd belangrijk wanneer je wilt gamen, maar dat is een aanname omdat je zoals boven benoemd je doelen nog niet hebt gegeven

• ronald92
  • Niet online
mijn excuses!

ik gebruik CAD teken programma's
maken van bouwtekeningen, 3D ontwerpen

en af en toe een game voor de ontspanning

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ronald92 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:07:
ik gebruik CAD teken programma's
maken van bouwtekeningen, 3D ontwerpen
Dan is het weer de vraag welke software je daar precies voor gebruikt en of die software leunt op een hoge kloksnelheid, meer core's of zelfs GPU kracht.

Edit: Wat je nodig hebt kan per programma of per game verschillen.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 15-04-2016 22:10 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ronald92 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:59:
Ik heb een vraag
ben bezig met research voor een nieuwe pc die ik wil gaan bouwen.

nu zit ik te twijfelen tussen een i5 6600k en een i7 6700 skylake cpu.

Maar wat is de prestatie verschillen tussen de twee.
zijn allebei quadcore cpu's, maar de ene unlocked en de ander met hyperthreading

heb een twee ''mythes'' gehoord betreffende deze vergelijking
-een overclock cpu is beter voor gamen, voor de rest is hyperthreading beter
-hyperthreading werkt niet bij singel of dual chanel Ram, alleen bij quadchanel

Mythe 1:
een overclock cpu is beter voor gamen, voor de rest is hyperthreading beter
Een CPU welke kan worden overclocked is niet beter voor gamen zonder hem daadwerkelijk te overklokken. Wanneer je een i5....K of een i7....K koopt en je gaat niet overklokken dan is het zonde van het geld. Overigens komt bij overklokken meer kijken dan alleen de CPU.
  • Moederbord moet het aan kunnen
  • Geheugen moet er mee overweg kunnen (afhankelijk hoe je gaat overklokken)
  • Een hele goede en stabiele voeding
  • Extra kosten met betrekking tot koeling
  • Uitbreidingskaarten zoals GPU moet er tegen kunnen wanneer bijvoorbeeld de PCIe-bus sneller wordt (afhankelijk van hoe je het gaat doen)
  • Heel veel tijd en geduld.
Daarnaast kan je pech hebben dat je een paar 100 extra euro's uit gaat geven voor een 10% snellere CPU. Overigens, heb nog geen game gezien welke sneller werkt met een overclok van CPU. Wel die baat hebben bij een overklok van de GPU.

Mythe 2:
Hyperthreading werkt niet bij singel of dual chanel Ram, alleen bij quadchanel
Hyperthreading werkt bij Single, Dual, Tripple en Quad memory/channel configuraties. Het enige wat nodig is, is aanzetten en een CPU die het kan. Met gamen zal je er weinig van merken maar wanneer je veel software gebruikt met Integer berekeningen dan werkt Hyperthreading tegen, in bijna ieder ander scenario is hyperthreading een vooruitgang. Er is software welke singlecore performance nodig heeft, daar werkt alleen pure singel core kracht en die is een beetje beter met Hyperthreading uit, maar dit is marginaal. Er zijn maar twee scenario's welke ik gezien heb met negatieve impact van Hyperthreading:
  • SQL Server
  • Exchange Server

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 15-04-2016 22:18 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ronald92
  • Niet online
de software voor tekenen veranderd nog al vaak.
maar die ik het meest gebruik zijn:
Archicad 19
Autodesk Autocad
Autodesk Revit

Hardware for ARCHICAD 19
Recommended hardware

Processor: 64-bit processor with four or more cores
RAM: For complex, detailed models 16 GB or more may be required
Hard disk: installing ARCHICAD on a SSD (or Fusion) drive is recommended; 5 GB free disk space is required for the installation, 10 GB or more is required per active project
Graphics card: Dedicated OpenGL 2.0 compatible graphics card with on board memory of 1024 MB or more is recommended to fully exploit hardware acceleration capabilities. You can find a list of recommended graphics cards at: http://www.graphisoft.com/videocards
Display: A resolution of 1440 x 900 or higher is recommended
You can find more details about recommended hardware on Help Center.

Revit
CPU Type Multi-Core Intel® Xeon®, or i-Series processor or AMD® equivalent with SSE2 technology. Highest affordable CPU speed rating recommended.

Autodesk® Revit® software products will use multiple cores for many tasks, using up to 16 cores for near-photorealistic rendering operations.
Memory 16 GB RAM
Usually sufficient for a typical editing session for a single model up to approximately 700 MB on disk. This estimate is based on internal testing and customer reports. Individual models will vary in their use of computer resources and performance characteristics.
Models created in previous versions of Revit software products may require more available memory for the one-time upgrade process.
Video Display 1,920 x 1,200 with true color
DPI Display Setting: 150% or less
Video Adapter DirectX® 11 capable graphics card with Shader Model 3 as recommended by Autodesk.
Disk Space 5 GB free disk space
10,000+ RPM (for Point Cloud interactions) or Solid State Drive

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die i7 heeft vooral zin bij het renderen van plaatjes van 3d scenes. Voor het werken zelf met CAD apps heeft het vaker geen/weinig dan wel waarde, en is juist coresnelheid belangrijk. Dus als jij alleen tekent is een i5 over het algemeen prima.

specs

• ronald92
  • Niet online
Het renderen doe ik uiteraard ook wel.
Maar het gaat me meer om het snel en vloeiend tekenen

De laptop waarop ik het nu doe houdt dit niet vol namelijk.. Is een i5 3210m geloof ik.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

ronald92 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:12:

De laptop waarop ik het nu doe houdt dit niet vol namelijk.. Is een i5 3210m geloof ik.
Heb je alleen HD4000 of ook een Nvidia/AMD grafische kaart erin? Cuda/OpenCL mits ondersteund kunnen een hoop schelen qua CPU load.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• ronald92
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:32:
[...]

Heb je alleen HD4000 of ook een Nvidia/AMD grafische kaart erin? Cuda/OpenCL mits ondersteund kunnen een hoop schelen qua CPU load.
Jah heb wel een grafische kaart in gedachten.
Maar wil eigenlijk wachten voor de nieuwe serie pascal of polaris.

Maar dit gaat ook off topic .. ging mij persoonlijk vooral op de cpu of daar veel winst mee te halen is om te kiezen over een unlocked cpu of hyperthreading cpu.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je erop gaat werken, dan zou ik niet overclocken. Je hebt geen garantie op een overclock en een werk pc is te belangrijk.
Lekker een i-7 nemen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:32:
[...]

CUDA en OpenCL gaat over compute en dat is niet relevant voor soepel werken met interfaces van CAD apps, dat gaat om OpenGL en DirectX
ronald92 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:12:

Zeg even specifiek WAAR je laptop problemen geeft 9welk programma en met welke actie/functie etc), en geef ook even de exacte specs van je laptop. Zoals hierboven aangehaald, een te karige gpu zorgt ook voor mogelijke problemen tijdens het werken..

specs

Pagina: 1