Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen94
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-03-2022
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje een leek als het aankomt op MacBooks maar na me er een aantal keren aan geïrriteerd te hebben heb ik me er maar aan gewaagd mijn vriendin haar laptop op te schonen.

Tot nu toe volgens mij aardig gelukt maar nu zit ik met het probleem dat ik er geen nieuwe software op krijg en dus eigenlijk vrijwel alles achterloopt. De software die er nu op zit is OS X 10.5.8 en deze wil niet via de normale weg updaten. Het is een model uit 2009 met 2GB geheugen en 2.26 GHz Intel core 2 Duo processor, volgens alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden zit het probleem hem hier dus niet in?

Hoop dat iemand mij kan vertellen waar het aan zou kunnen liggen!
Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan er zelfs El Capitan opzetten, al gaat dat niet werken met maar 2GB. Je kan op een Mac met minimaal 10.6.8 een installatie usb maken voor die macbook en dan kan je schoon installeren. Upgraden kan alleen als je eerst snow leopard koopt en installeert over Leopard en daarna upgradet. Wel eerst 4GB in zetten als je verder wil dan 10.7 want dat wil niet echt.

Leopard is niet te updaten omdat er sinds 2010 geen updates voor zijn uitgekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 15-04-2016 22:33 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag jezelf ook even af of de update (van 2016) wel samengaat met je Macbook, zoals je zelf aangeeft uit 2009. Dit kan mogelijk technische onregelmatige veroorzaken. Mijn tip zou zijn; zoek dit eerst even uit;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

El Capitan draait top op zulke machines met 4-8GB RAM en een SSD. Met minder is het niet echt bruikbaar. Blijf dan bij Mavericks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen94
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-03-2022
Het probleem is dus dat hij vanuit het "updateprogramma" op de mac zelf aangeeft dat er geen nieuwere software beschikbaar is maar dit komt dus doordat hij aan het einde is van Leopard en dan niet automatisch de volgende pakt? Maakt mij eigenlijk niet zo veel uit of de nieuwste of op 1 na nieuwste er uiteindelijk op komt zolang alles maar weer een beetje up-to-date is.

Oplossing zou dus zijn om de Mavericks software te kopen via Apple en deze te installeren? Hoe werkt dat met USB vanaf een andere Mac? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Jansen94 op 15-04-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelizmastr schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:39:
El Capitan draait top op zulke machines met 4-8GB RAM en een SSD. Met minder is het niet echt bruikbaar. Blijf dan bij Mavericks.
Inderdaad, dat dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Jansen94 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:50:
Het probleem is dus dat hij vanuit het "updateprogramma" op de mac zelf aangeeft dat er geen nieuwere software beschikbaar is maar dit komt dus doordat hij aan het einde is van Leopard en dan niet automatisch de volgende pakt? Maakt mij eigenlijk niet zo veel uit of de nieuwste of op 1 na nieuwste er uiteindelijk op komt zolang alles maar weer een beetje up-to-date is.

Oplossing zou dus zijn om de Mavericks software te kopen via Apple en deze te installeren? Hoe werkt dat met USB vanaf een andere Mac? 8)7
Je kan hem inderdaad aanschaffen in je app store en vervolgens op een andere mac downloaded en daar ook je usb stick maken en hem dan installeren.
( of DVD maken )

Daarna kan je je Macbook zo updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jansen94 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:50:

Vroeger was OS X een betaald besturingssysteem, dus geen upgrade via de software updater. Dat is pas vervallen sinds Mavericks, die was gratis. Echter is Mavericks alleen nog te krijgen via torrent of als je het een keer gedownload hebt via de app store vóór de release van Yosemite. Een kopietje snow leopard, lion of mountain lion kan je kopen voor €19,99 maar Mavericks en later is dus gratis.
Met de andere Mac kun je met een simpel programma als DiskmakerX een opstartbare USB maken met OS X Mountain Lion of nieuwer, macbook aanzetten, option toets inhouden, usb selecteren, enter en gaan. Maar nogmaals, 4GB RAM kopen, anders haal je er niet meer uit helaas. 2GB is gewoon te weinig anno 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 13:34
2 gb kan echt niet meer idd. Vwb een 2009 model: 2x2GB ddr3-1333 mhz is niet heel duur. Daarnaast een klein ssdtje (kingston v300 128gb) van de V&a aftrekken je bent klaar.

Als je een andere mac hebt kan je vrij eenvoudig een usb bootable maken met het origineel el cap besturingssysteem wat uit de appstore komt. Heb je geen externe software voor nodig alleen de juiste terminal commando's.

Edit:

Wacht eens. De normale weg om te updaten is sinds snow leopard via de app store. Waarschijnlijk gaat het daar dus fout omdat de ingebouwde mogelijkheden van software update in 10.5.8 je niet verder helpen naar 10.6.8.

Opzich kan de C2D nog wel ff mee, maar dan is een ssd wel een must. Ik heb hier een 2009 mac mini C2D met 4GB staan en deze draait el capitan perfect. Yosemite draait iets minder maar dat is niet zo heel erg voor server doeleinden.

Wat je zou kunnen proberen is de torrent versie binnen hengelen en daar een usb stick van maken. Wel een versie na mavericks pakken. Iets met licenties enzo ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door supersnathan94 op 17-04-2016 00:15 ]

Pagina: 1