Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk Problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JowJoris
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Mijn vraag

Beste Tweakers,
Ik heb thuis op 1 poort van mijn modem een switch aangesloten, deze switch bevat 10 aansluitingen die ook allemaal gevuld zijn en naar de verschillende kamers in mijn huis gaan. Waar de kabels in de verschillende kamers binnenkomen heb ik in een aantal kamers ook weer switches aangesloten die doorgaan naar mijn apparaten.

Sinds enige tijd heb ik last dat een aantal apparaten geen verbinding kunnen krijgen met mijn netwerk. De ene keer heb ik perfecte verbinding en na het aan en uit zetten is de verbinding van dat apparaat slecht tot niet aanwezig. Ik heb de DHCP instellingen van mijn modem nagekeken en niks geks ontdekt. Het gaat hier om ongeveer 20 tot 25 apparaten die aan de uiteinden van de kabels zijn aangesloten.

Ik ben ten einde raad, kunnen jullie mij hierbij helpen? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik de KPN Modem V10, meerdere TP-Link switches (non-configureable), LAN kabels waarvan ik het type niet weet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de KPN Klantenservice gebelt die mij heel netjes te woord hebben gestaan en samen met mij alles hebben nagekeken in de instellingen van mijn modem. Hierin was niks geks te ontdekken. Wel zag de persoon die mij ter woord stond meerdere binnenkomende verbindingen op mijn eerste poort (LAN1). Dit komt waarschijnlijk omdat de switch beneden op die poort is aangesloten.

Ik heb een losse kabel aangesloten op mijn tweede poort (LAN2) die ik direct heb aangesloten op een al aanwezige switch in een kamer. Hierna getest of mijn netwerk het deed van die switch en deze was perfect, maar in principe zou het toch ook moeten werken wanneer het via de switches gaat?

Ik zie jullie tips en vragen graag tegemoet,

Mvg,

Joris

Alle reacties

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:46
Hoeveel van deze 20-25 apparaten staan aan en bezig op het internet? Grote kans dat de kabel van de switch naar je poort op de router de bottleneck vormt. Kan je op de switch kijken hoeveel data er over heen gaat naar de router? (De experiabox heeft die optie volgens mij niet jammer genoeg)

Ik zou kijken of je je netwerk zo kan verdelen dat je met 2 of meer lan kabels vanaf de router werkt ipv alles via die ene kabel.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Wat bedoel je met verbinding kunnen krijgen met het netwerk?

Kun je vanuit die devices het internet niet op of kunnen de devices elkaar niet meer bereiken of beiden?

Heb je gecontroleerd of je devices het juiste gateway adress krijgen (moet het lokale adres van je router zijn), krijgen je device het juist DNS vanuit je router?

Heb je gecontroleerd of de devices een ipadres krijgen en zo ja zitten ze allenmaal in hetzelfde subnet?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
melantrix schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:16:
Hoeveel van deze 20-25 apparaten staan aan en bezig op het internet? Grote kans dat de kabel van de switch naar je poort op de router de bottleneck vormt. Kan je op de switch kijken hoeveel data er over heen gaat naar de router? (De experiabox heeft die optie volgens mij niet jammer genoeg)

Ik zou kijken of je je netwerk zo kan verdelen dat je met 2 of meer lan kabels vanaf de router werkt ipv alles via die ene kabel.
Dat zou alleen zo zijn als er veel data tussen twee devices heen en weer gaat dan zou je dat lokaal op een switch kunnen houden en de andere switches er niet mee belasten.
Als je bijvoorbeeld een NAS hebt en regelmatig een backup van je PC naar die NAS maakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:39
Het antwoord is, "er is 1 switch kapot"

En wel die switch die ook dat desbetreffende apparaat (of groep apparaten) geen toegang tot je internet geeft.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• iVoidstep
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 08:50
Switch is niet defect. ik heb met TS nagekeken of alles werkte. Alle switches werken gewoon. Ik denk dat er inderdaad gaande is van een bottleneck.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11 20:12
als je een apparaat hebt dat niet werkt, wat zijn dan je IP settings op die machine?
ipconfig /all (op een windows bakje)

Heb je IPv6 en IPv4 door elkaar lopen?

melden je apparaten zich wel bij je DHCP server?

Was er recentelijk ook niet iemand met een TPlink switch met dergelijke problemen?
Was een niewue switch maar toch niet betrouwbaar werkend.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:39
reinier68 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:54:

Was er recentelijk ook niet iemand met een TPlink switch met dergelijke problemen?
Was een niewue switch maar toch niet betrouwbaar werkend.
Precies, het werkt in eerste instantie allemaal goed, maar toch is er dan 1 switch die naar verloop van tijd de boel ontregeld. Lastig en tijdrovend om de foute switch te vinden, maar begin met de switch van het apparaat dat het niet meer doet, en test die switch lang en eenzaam en alleen in een netwerk.

ps. wat je ook kan doen is, ruil ze van plek, en kijk of het dan opeens op die locatie apparaten zijn die het niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 15-04-2016 20:09 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

estinzione schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:47:
Switch is niet defect. ik heb met TS nagekeken of alles werkte. Alle switches werken gewoon. Ik denk dat er inderdaad gaande is van een bottleneck.
Ga nou eerst eens precies kijken wat er aan de hand is. Hebben de apparaten in kwestie een IP-adres gekregen, zo ja klopt dat?
Heb je niet toevallig een lus gecreëerd tussen die switches? Zijn de kabels die je gebruikt betrouwbaar?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• iVoidstep
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:07:
[...]

Ga nou eerst eens precies kijken wat er aan de hand is. Hebben de apparaten in kwestie een IP-adres gekregen, zo ja klopt dat?
Heb je niet toevallig een lus gecreëerd tussen die switches? Zijn de kabels die je gebruikt betrouwbaar?
Was niet sprake van een lus. TS gaf zelf aan dat er meerdere kabels waren maar voorzover ik kon horen van TS was dat niet het geval. 8)7.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

Gebruik je interactieve Tv van kpn? KPN gebruik namelijk IGMP niet alle switchen vinden dit leuk.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

estinzione schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:09:
[...]Was niet sprake van een lus. TS gaf zelf aan dat er meerdere kabels waren maar voorzover ik kon horen van TS was dat niet het geval. 8)7.
Jij veronderstelt dat er geen lus is (want anders had de TS het wel gezegd?) net zoals jij veronderstelt dat het een bottleneck is. Je kent het Amerikaanse spreekwoord over veronderstellingen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• iVoidstep
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:18:
[...]

Jij veronderstelt dat er geen lus is (want anders had de TS het wel gezegd?) net zoals jij veronderstelt dat het een bottleneck is. Je kent het Amerikaanse spreekwoord over veronderstellingen?
Ik ben degene die TS gesproken heeft. =]

• JowJoris
melantrix schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:16:

Beste melantrix,

Dit ga ik morgen proberen, het lijkt mij wel het probleem want nu er een groot aantal apparaten uit staan werkt de verbinding beter.

• JowJoris
Ben(V) schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:17:
Wat bedoel je met verbinding kunnen krijgen met het netwerk?

Kun je vanuit die devices het internet niet op of kunnen de devices elkaar niet meer bereiken of beiden?

Heb je gecontroleerd of je devices het juiste gateway adress krijgen (moet het lokale adres van je router zijn), krijgen je device het juist DNS vanuit je router?

Heb je gecontroleerd of de devices een ipadres krijgen en zo ja zitten ze allenmaal in hetzelfde subnet?
De apparaten kunnen geen IP adres verkrijgen van de modem en hierdoor hebben ze geen internet toegang, ze hoeven niet elkaar communiceren. Voor de rest werkt alles naar behoren.

• JowJoris
Tazzios schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:12:
Gebruik je interactieve Tv van kpn? KPN gebruik namelijk IGMP niet alle switchen vinden dit leuk.
De TV werkt ook soms wel en soms niet, zelfde als met alle andere apparaten. Het lijkt er niet op dat het specifiek aan de TV ontvanger ligt.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

JowJoris schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:21:
[...]

De TV werkt ook soms wel en soms niet, zelfde als met alle andere apparaten. Het lijkt er niet op dat het specifiek aan de TV ontvanger ligt.
Test even of alles wel goed werkt indien de tv kastjes niet zijn aangesloten. En zoek uit of de switchen igmp ondersteunen.
Ik had ook wazige dingen als, dat bij tv kijken(soms al bij aansluiten) 2 pcs het niet meer deden.

Zoek anders even op "kpn igmp"

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 16-04-2016 11:47 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die unmanaged switch is maar uitgerust voor 10 devices, jij hebt er al meer als het dubbele op zitten.
Waarschijnlijk kan deze gewoon het broadcastverkeer niet aan.

• Ben(V)
Onzin, juist broadcast verkeer is geen enkel probleem voor een switch.
Dat hoeft hij niet te switchen maar kan hij gewoon naar al z'n poorten doorzetten.

En een switch die maar een mac adress table van 10 devices zou hebben moet je meteen in de afval container gooien. Gelukkig bestaan die helemaal niet, meestal hebben ze iets van 2K tables.

Zolang topic pooster niets vertelt over welke switches en router(s) hij heeft, hoe z'n netwerk geconfigureerd is en wat z'n verkeerstromen zijn blijft elke oplossing gewoon een wilde gok.
Misschien heeft hij wel ergens jumbo frames aanstaan en een sitch of router die dat niet aankan.
Zo gauw dat device wat gaat doen op het netwerk stopt daar het verkeer en als dat device iets broadcast stopt al het verkeer.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zo'n thuisswitchje gaat écht wel over zijn nek van teveel broadcasts....Zeker als er ook iptv overheen gaat.

• Ben(V)
Als je over de specs van een switch heengaat wel maar je moet wel echte rotzooi hebben wil de switch de bottleneck worden in een thuisnetwerk.

Een beetje iptv draait een switch z'n hand niet voor om.
Als je een 8 poort Gb switch hebt dan kan de backplane minimaal 10Gb aan, waar zou je zoveel throughput vandaan moeten halen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

TS: post eens even wat meer specs, welke switches heb je en ook graag een netwerk tekening.

• JowJoris
Heb nu een extra switch erbij gehaald, die aangesloten op de modem zelf en de helft van de kabels van de grote switch hierop aangesloten. Waarschijnlijk was het dus toch een bottleneck, heb nu nergens meer last van.

Bedankt allemaal voor de hulp en het meedenken!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
In een kpn netwerk met huis tuin en keuken switches ga je geheid problemen krijgen. Probeer de itv maar een directe zonder switch aan te sluiten en je hebt nooit meer problemen. Ik raad je aan managed switches te gebruiken.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Pagina: 1